Sivu 1/1

Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen

Lähetetty: 04 Tammi 2017 19:56
Kirjoittaja BussMAN
Korjatkaa jos tulkinnut väärin ko talvirengaspakon !



Voimassa joulu- tammi-helmikuun
Autot: kuorma,linja ja henkilöautot yli 3,5 ton kokop= matkailuautot ( ex linja autot)ym yli 3, 5 ton


Vaatimus: vetävillä akseilla talvirenkaat M+S merkintä riittää, Hiutaleenkuva on " oikeatalvirengas"
Kulutuspinta: vetävillä min 5 mm, muilla akseleilla min3 mm

Tuo M+S merkki on kokenut inflaation, kiinasta tulee esim pakettiautonkin renkaita kesäpinta
ja on Ms merkillä
Jonkin aikaa jo pinnaajien raskaankaluston renkaissa ollut ms merkinnät, pykäläähän
tulkitaan merkinnöistä eikä renkaan tod pito ominaisuudesta...




Ymmärsin että esim etuaksellilla hyväksytään kesärengas jossa pintaa 3 mm
En oo yhtäkään talvea noin huonoilla renkailla ajellut, käytännössä 3 mm kohdalla pinnaukseen
ja eteen kesä tai talvirenkaat yleensä nastoilla & vetäville "uudet"talvirenkaat joka syksy,silloin
Kun työkseni ajelin,,silti kerran kunnolla liukastunut ojaan 1 kerta / reilu 1 M km , ja kuskin vika! ei renkaiden, todellisuudessa suurinosa km sulanmaan aikaan, että koulutukseen pitää mennä.

Oletan että suomiautoissa on kunnonrenkaat, reilusti yli alarajan,,olisko ulkomaan autoissa vikaa?

Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen

Lähetetty: 04 Tammi 2017 20:05
Kirjoittaja Rosvolinna
Eturenkaathan ovat sukset. Välillä joutuu känkkää käyttämään apuna pahoissa paikoissa. Puskee muuten aursuskepin väärälle puolelle.

Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen

Lähetetty: 04 Tammi 2017 21:37
Kirjoittaja Wonderi
Valtavasti helpottaa talviajamista hyvät talvipintaiset eturenkaat. Yksi ojasta hinaaminen maksaa jo renkaita enemmän, vaikka mitään ei särkyisikään.

Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen

Lähetetty: 04 Tammi 2017 22:24
Kirjoittaja Rosvolinna
Juu - kyllä tuollaiset nupularenkaat olisi hyvä olla edessäkin.

Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen

Lähetetty: 06 Tammi 2017 02:19
Kirjoittaja Pilotti
Rosvolinna kirjoitti:Juu - kyllä tuollaiset nupularenkaat olisi hyvä olla edessäkin.
Kyllä kai eturenkaissa olisi tärkeintä olla hyvät pitkittäisurat sivuttaispidon, ohjattavuuden kannalta. Nappularenkaat ei auta yhtään, jollei ole etuveto.

Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen

Lähetetty: 06 Tammi 2017 10:50
Kirjoittaja BussMAN
Tämä ei oo asiantuntija textiä mutta omat kokemukset, kyllä pitkittäisuraisilla renkailla hyvin selviää
varsinkin "noissa pitkänlinjan ajoissa", mutta joskus keskustelin lapin puukuskin kanssa hänen mielestä
paras eturengas pidoltaan oli vetopyörärengas ( "mich icegrippi " ) talvioloissa . Kun kokeilin ko renkaita
pito hyvä,eikä epätasaista kulumista näissä sekalaisissa ajoissa, ehkä päätieajossa tilanne toinen.
Pitkittäis urarenkaat sivupito on pääsääntöisesti riittävä mutta kun jarrutettaessa muuttuu sukseksi lumella ja sohjossa, vesijäällä ei mikään rengas pidä riittävästi, vanhan ajan nastat autoi..
Aikoinaan kun mich xza tuli niitä oli sora / monttu autoissakin, todellisuudessa ne oli tarkoitettu
pikitieajoon. ( en oo mich mainoukko, noita vain tuli autojen mukana,ja joutui käyttäjäksi ) pääsäätöisesti ostanut muun merkkisiä renkaita, viimeksi aidot kiinalaiset vetopyöriin ( 8 kpl n 2,5 t€ )...

Lainaus rengaskauppiaan kommentista , on myös asiantuntija :: """ renkaat pitää ostaa
käyttötarkoituksen mukaan """ , lauseen voi tulkia varmaan joka tilanteeseen sopivaksi..
niin hinnan,laadun,tuttumerkki/ luotettava, tien,painojen,ajo olosuhteiden mukaan.ym ym.
nykyään myös polttoainetalouden..( kuorma autoon ostaessa ei useinkaan tule ympäritö
melu, vihreät merkit tai miten tuotettu ensimmäisenä kriteerinä tule mieleen)

Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen

Lähetetty: 06 Tammi 2017 17:13
Kirjoittaja KajNyy1
Ostin kolmisen vuottasitten uudet renkaat autoon kun vanhat ylittivät kymmenen vuoden iän. Kiinaiset Long Jon renkaat vetävät in varustettu M+S merkinnöillä. Saksa määritti että kaikki palakuvioiset ovat talvirenkaita ja talvelviolosuhteissa pakolliset vetävissä akseleissa

Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen

Lähetetty: 07 Tammi 2017 01:25
Kirjoittaja Reddewil
Ei koske Ducatoo koska vetävät kääntyy :shock: :lol: En oo tiennykkää että sillä saa ajaa kesärenkailla aina.

Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen

Lähetetty: 07 Tammi 2017 09:14
Kirjoittaja BussMAN
Reddewil kirjoitti:Ei koske Ducatoo koska vetävät kääntyy :shock: :lol: En oo tiennykkää että sillä saa ajaa kesärenkailla aina.
Eikös se dukaton kesärengaskausi päättynyt 1.1.2017 , nyt vetävillä pitää olla 5 mm vähintään M+ S
ja muilla akseleilla 3 mm kesäkumit.. ( ennen oli suositus/ ohje paketti- ja henkilöautot paremmat
renkaat taka akselille, tuo ohje päättyy 3,5 ton kokop) , ei taida turvallisuutta lisätä asetuksen vaatima
rengastus noille kevyt ka lle, paitsi jotka ajoi 3 mm kesärenkailla talvisin, oletan että suurin osa ajeli
talvirenkailla..

Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen

Lähetetty: 07 Tammi 2017 14:02
Kirjoittaja Jule
BussMAN kirjoitti:, ei taida turvallisuutta lisätä asetuksen vaatima
rengastus noille kevyt ka lle, paitsi jotka ajoi 3 mm kesärenkailla talvisin, oletan että suurin osa ajeli
talvirenkailla..
Kyllä niitä kuule on sellaisia torvia jotka veti ducatoilla sileillä kesärenkailla talvellakin, koska "ajaa varovasti". Yksi tuttu isäntä tällainen, valehtelin sille että talvella kuorma-auton renkaankin pitää olla 3mm vaikkei tarvii olla talvirengas (siis vanhoilla säännöillä).

Itseasiassa tilanne on muuttunut nyt osittain pänvastaiseksi. Pakuksi rekisteröidyllä ducatolla saa nykyään päästellä talvella 3mm pinnalla kunhnan on m+s, jos se on ka rekisterissä vaaditaan 5mm eteen. :)

Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen

Lähetetty: 07 Tammi 2017 16:39
Kirjoittaja Reddewil
BussMAN kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:Ei koske Ducatoo koska vetävät kääntyy :shock: :lol: En oo tiennykkää että sillä saa ajaa kesärenkailla aina.
Eikös se dukaton kesärengaskausi päättynyt 1.1.2017 , nyt vetävillä pitää olla 5 mm vähintään M+ S
ja muilla akseleilla 3 mm kesäkumit.. ( ennen oli suositus/ ohje paketti- ja henkilöautot paremmat
renkaat taka akselille, tuo ohje päättyy 3,5 ton kokop) , ei taida turvallisuutta lisätä asetuksen vaatima
rengastus noille kevyt ka lle, paitsi jotka ajoi 3 mm kesärenkailla talvisin, oletan että suurin osa ajeli
talvirenkailla..
Eiku jos vetävät on kääntyvät ja mulla kok.paino 4t :lol: EDIT:Ohjaavat ja vetävät

Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen

Lähetetty: 07 Tammi 2017 18:24
Kirjoittaja BussMAN
Täytyy myöntään tulkintavirhe ajatukset oli nelivetokuorma autoissa, eikä muutenkaan oikein
pidä kuorma autoina noita sprintereitä ja dukatoja kokop 3550 kg, johtunee kun on tottunut
35 ton autoihin, on puhelimessa oikean rekan kuvan yritän siirtää tänne.
Täytyy luottaa kiisken textiin,,, haettu turvallisuutta liikenteeseen, eteläsuomessa varmaan
talvisin selviää kesärenkaillakin vai onko 3 mm vielä talvirengas? Lehtikirjoituksissa suosittavat
rengaskauppaan jos kesärenkaat 3 mm, syynä vesiliirto.

Harmi tässä parivuotta vanhassa iPatis tekn vika joutuu omaa textiä korjaamaan, ollut uudesta asti

Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen

Lähetetty: 07 Tammi 2017 19:07
Kirjoittaja Jokelan linja
Tosta kun äkkiä lakitekstiä tulkitsee, niin erikoisauto on rajattu ulkopuolelle. :lol:
Se kun ei ole mikään noista listassa luetelluista ajoneuvoista. :!:
On mulla kyllä nappularenkaat takana, mutta ei tarvii välittää herrojen säädöksistä.

Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen

Lähetetty: 07 Tammi 2017 20:33
Kirjoittaja Wonderi
Suurin ideahan tuossa lakimuutoksessa on saada itä-Euroopan rahtarit pysymään aurauskeppien välissä. Niitä on luistellut ojiin enemmän kuin erikoisautoja edes on.

Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen

Lähetetty: 07 Tammi 2017 21:00
Kirjoittaja Reddewil
BussMAN kirjoitti:Täytyy myöntään tulkintavirhe ajatukset oli nelivetokuorma autoissa, eikä muutenkaan oikein
pidä kuorma autoina noita sprintereitä ja dukatoja kokop 3550 kg, johtunee kun on tottunut
35 ton autoihin, on puhelimessa oikean rekan kuvan yritän siirtää tänne.
Täytyy luottaa kiisken textiin,,, haettu turvallisuutta liikenteeseen, eteläsuomessa varmaan
talvisin selviää kesärenkaillakin vai onko 3 mm vielä talvirengas? Lehtikirjoituksissa suosittavat
rengaskauppaan jos kesärenkaat 3 mm, syynä vesiliirto.

Harmi tässä parivuotta vanhassa iPatis tekn vika joutuu omaa textiä korjaamaan, ollut uudesta asti
Nii mulla tämä on henkilöauto M1 matkailuajoneuvo, ei tartte kuvitella kuorma-autoksi. :wink:

Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen

Lähetetty: 08 Tammi 2017 12:00
Kirjoittaja Rantarosvo
Ton tekstin perusteella talvella, kesärenkailla katsastus ei voi olla syy hylkyyn jos konttori on alle 20km päässä :shock:

Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen

Lähetetty: 08 Tammi 2017 15:39
Kirjoittaja KajNyy1
Reddewil kirjoitti:
BussMAN kirjoitti:Täytyy myöntään tulkintavirhe ajatukset oli nelivetokuorma autoissa, eikä muutenkaan oikein
pidä kuorma autoina noita sprintereitä ja dukatoja kokop 3550 kg, johtunee kun on tottunut
35 ton autoihin, on puhelimessa oikean rekan kuvan yritän siirtää tänne.
Täytyy luottaa kiisken textiin,,, haettu turvallisuutta liikenteeseen, eteläsuomessa varmaan
talvisin selviää kesärenkaillakin vai onko 3 mm vielä talvirengas? Lehtikirjoituksissa suosittavat
rengaskauppaan jos kesärenkaat 3 mm, syynä vesiliirto.

Harmi tässä parivuotta vanhassa iPatis tekn vika joutuu omaa textiä korjaamaan, ollut uudesta asti
Nii mulla tämä on henkilöauto M1 matkailuajoneuvo, ei tartte kuvitella kuorma-autoksi. :wink:
M1 on henkilöauto luokan auton tunnus. Matkailuauto alaryhmä hekilöautoussa. Katso vaikka rekisteriotetta. Minulla otteessa kohdassa ajoneuvvoluokka lukee vain "hankilöauto"

Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen

Lähetetty: 09 Tammi 2017 16:31
Kirjoittaja Jule
Rantarosvo kirjoitti:Ton tekstin perusteella talvella, kesärenkailla katsastus ei voi olla syy hylkyyn jos konttori on alle 20km päässä :shock:

Ei katsastuksessa oteta kantaa siihen onko alla ajankohdan vaatimat renkaat. Kesärenkailla voi käydä katsastamassa auton keskellä talvea, ja jos renkaat ovat lailliset kesärenkaat se on ok. Katsastusaseman toimenkuvaan ei kuulu ottaa kantaa siihen rikkooko auton kuljettaja lakia, vain siihen onko auto teknisesti kunnossa.

E: Poliisille voi koittaa tuota 20km sääntöä selittää jos sattuu pysäyttämään.

Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen

Lähetetty: 09 Tammi 2017 21:23
Kirjoittaja BussMAN
Tuollaisia tietoja olen saanut kats matkasta,laillisesti::
-" liik poisto " autolla saa käydä kats jos aika varattuna, kai aikataulu pitää sopia
-renkaat nastoilla kesällä ja kesäp talvella ei este, kunhan liikkenne hyv
-ajokortti C taitaa riittää D autoihin. .?

hiukan arveluttaa tuo liik poisto, ehkä tarkistus trafi ja vakuutusyhtiö paikalla

oman auton kats tämän vuoden tauko viimevuonna oli kolme vuosikats ja yks muutos N stä M

Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen

Lähetetty: 09 Tammi 2017 22:16
Kirjoittaja wiima63
C:llä ei aja D autoa enään kun vaan poliisi, tulli ja korjaamohenkilökunta ja katsastusmies. ehkä jotain muitakin poikkeuksia on mutta tavalliselta tallaajalta ei onnistu.

Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen

Lähetetty: 09 Tammi 2017 22:29
Kirjoittaja BussMAN
Wiima 63

Kyllä tuohon on tullut pieni kevennys, ei kuitenkaan ratkaisevasti auta matkailussa,,joku varmaan onnistuu siirtämään ko textin tänne. Omalla tulkinnalla siirrin D auton C kortilla ja mielestäni laillisesti,
ei matkustajia mukana.

Re: Talvirengaspakko yli 3,5 ton autoihin 2.1.2017 alkaen

Lähetetty: 09 Tammi 2017 23:30
Kirjoittaja wiima63
BussMAN kirjoitti:Wiima 63

Kyllä tuohon on tullut pieni kevennys, ei kuitenkaan ratkaisevasti auta matkailussa,,joku varmaan onnistuu siirtämään ko textin tänne. Omalla tulkinnalla siirrin D auton C kortilla ja mielestäni laillisesti,
ei matkustajia mukana.
C-kortilla ei saa siirtää bussia tai yhdistelmää

Tiedote 01.10.2008 10.00 fi


C-ajokortti eli kuorma-autokortti ei enää oikeuta siirtämään tilapäisesti bussia tai E-luokan yhdistelmää. Esimerkiksi kuorma-autolla ei voi vetää perävaunua, jonka kokonaismassa on yli 750 kiloa. Muutos tuli voimaan 10. syyskuuta.

Säännöksestä on eräitä poikkeuksia. Esimerkiksi poliisilla ja palo- ja pelastusautoa kuljettavalla on hälytysajossa oikeus D- ja E-luokan kaluston siirtoon. Lisäksi poliisi voi ajaa liikennevalvonnan edellyttämän koeajon, ja katsastusmies voi koeajaa katsastettavan ajoneuvon.

Huolto- ja korjaamotoiminnan piirissä saa asentaja siirtää ja koeajaa auton C-luokan kortilla. Siirtoajo voi koskea esimerkiksi rikkoutuneen ajoneuvon noutoa korjaamolle ja uuden auton viemistä samalla sen tilalle.

Poikkeus koskee vain huolto- ja korjaamotöitä tekeviä, ei muuta ajoneuvojen siirtoihin käytettävää henkilökuntaa. Jos muuta henkilöstöä käytetään ajoihin tai esimerkiksi linja-autojen tankkausajoihin, on näillä oltava luokkakohtainen ajo-oikeus.


Lisätietoja:

hallitusneuvos Eija Maunu, puh. (09) 160 28571 tai 040 716 4140