Miksi ei henkilöauto?
Miksi ei henkilöauto?
Miksi kulkuria ei katsasteta vaan henkilöautoksi?
Siis jos menee muutoskatsastukseen linjurilla josta on raavittu penkkit 8 lukuunottamatta pois, eikä viritelty mitään patjoja sinne, eikä autossa ole kuormatilaa, niin sehän ei voi olla mikään muu kuin henkilöauto. Miksi kulkureita ei kuitenkaan katsasteta henkilöautoksi, erityisesti alkuvaiheessa kun muutoksia ei ole tehty? Mikä siellä pistää vastaan?
Siis jos menee muutoskatsastukseen linjurilla josta on raavittu penkkit 8 lukuunottamatta pois, eikä viritelty mitään patjoja sinne, eikä autossa ole kuormatilaa, niin sehän ei voi olla mikään muu kuin henkilöauto. Miksi kulkureita ei kuitenkaan katsasteta henkilöautoksi, erityisesti alkuvaiheessa kun muutoksia ei ole tehty? Mikä siellä pistää vastaan?
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Miksi ei henkilöauto?
Autovero, käyttövoimavero....näin äkkiseltään tulee mieleen.
Saattaa käydä kukkaron päälle.
Saattaa käydä kukkaron päälle.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Miksi ei henkilöauto?
M1 on henkilöauto esim trafi. autovero ??? + ajoneuvovero ( n 3600€/v 18 ton kokop autosta)
M1/ matkailuauto autoverovapaa 0€ + ajoneuvovero ( n 600€/v. 18 ton kokop autossa)
Kaikista M1 autoista lisäksi päästövero joka linja autoissa max n600€/ v yli 3,5 ton kokop autoissa
N kuorma autoja ei autoveroa/ eikä päästöveroa ja ajoneuvovero matkailuauton luokkaa
M3 linja auto ei veroja trafi 0€
Kyllä se taitaa olla eurojen säätö syynä.
M1/ matkailuauto autoverovapaa 0€ + ajoneuvovero ( n 600€/v. 18 ton kokop autossa)
Kaikista M1 autoista lisäksi päästövero joka linja autoissa max n600€/ v yli 3,5 ton kokop autoissa
N kuorma autoja ei autoveroa/ eikä päästöveroa ja ajoneuvovero matkailuauton luokkaa
M3 linja auto ei veroja trafi 0€
Kyllä se taitaa olla eurojen säätö syynä.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 193
- Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
- Truck: Wilcox/Volvo F610
- Location: Jönköping / Sweden
Re: Miksi ei henkilöauto?
Lompsa siellä pistää vastaan
Re: Miksi ei henkilöauto?
Autoveroa ei tarvitse maksaa yli 6tonnin kokonaispainolla, mutta tuolla trfin laskurilla käyttömaksut ovat kyllä kieltämättä aika suolaiset. Lähinnä tuo käyttövoimavero on aika komea.
Eli toisin sanoen varsinaista estettä henkilöautoksi katsastamiselle ei ole. Vain se että käyttö maksaa luokkaa 12e/vuorokausi.
Jos ei ole linja-autolla ajamiseen oikeuttavaa paperia, niin erityisesti kun autoa rakentelee tuo voisi mun mielestä olla ihan perusteltua, ja jos siinä rakentelun lomassa käy viikonloppureissun heittämässä, niin 3 vuorokauden liikenteessä pitäminen maksaa 36e+8e liikenteestä poisto. Ei tuo mun mielestä kallista ole.
Toisaalta, tuolla projekti osiossa on kyllä muutamia matkailuautoksi rekisteröintejä ollut varustuksella jonka toteuttaminen ei kyllä taida olla mikään kynnyskysymys. Säästääpähän yhden muutosktsastusmaksun.
Äkkiä en kyllä löytänyt mistään mitään pykälää joka kieltäisi ajelemasta tällä "henkilöautolla" 120km/h rajoituksen niin salliessa.
Eli toisin sanoen varsinaista estettä henkilöautoksi katsastamiselle ei ole. Vain se että käyttö maksaa luokkaa 12e/vuorokausi.
Jos ei ole linja-autolla ajamiseen oikeuttavaa paperia, niin erityisesti kun autoa rakentelee tuo voisi mun mielestä olla ihan perusteltua, ja jos siinä rakentelun lomassa käy viikonloppureissun heittämässä, niin 3 vuorokauden liikenteessä pitäminen maksaa 36e+8e liikenteestä poisto. Ei tuo mun mielestä kallista ole.
Toisaalta, tuolla projekti osiossa on kyllä muutamia matkailuautoksi rekisteröintejä ollut varustuksella jonka toteuttaminen ei kyllä taida olla mikään kynnyskysymys. Säästääpähän yhden muutosktsastusmaksun.
Äkkiä en kyllä löytänyt mistään mitään pykälää joka kieltäisi ajelemasta tällä "henkilöautolla" 120km/h rajoituksen niin salliessa.
Re: Miksi ei henkilöauto?
Olis mielenkiintoista kuulla voiko muilla yli 3,5 ton kokop autolla kuin linja autollaolla yli 80km/ h
Sallittu ?
Kannattaa kuitenkin tarkistaa ennen rekisteröintiä tuo autovero, verovapaus vain matkailuautoilla
on tulkintani, tietämättä onko yhtään henkilöautoksi rekisteröityä bussia.
Jos lopputavoite matkailuauto, melkokevyillä varusteilla sen saa rek projektinajaksi.
Ootetaan muiden mielipiteitä ja tietoja.
Sallittu ?
Kannattaa kuitenkin tarkistaa ennen rekisteröintiä tuo autovero, verovapaus vain matkailuautoilla
on tulkintani, tietämättä onko yhtään henkilöautoksi rekisteröityä bussia.
Jos lopputavoite matkailuauto, melkokevyillä varusteilla sen saa rek projektinajaksi.
Ootetaan muiden mielipiteitä ja tietoja.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Miksi ei henkilöauto?
Eli bensakäyttöinen yli 6t M1 auto olisi pelkkää säästöä ja mielellään isoin mahdollinen V8-lohko mitä maa päällä kantaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- vanha mutta villi
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 85
- Liittynyt: 29 Touko 2014 00:34
- Truck: MB -69, Scania -83
- Location: Akaa
- Member id: 215
Re: Miksi ei henkilöauto?
Ajoneuvolaki 11.12.2002/1090 (2 luku, 10§) määrittelee M1-luokan ajoneuvon seuraavasti:
1) M1-luokan ajoneuvo (henkilöauto) on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle;
Eipä näkynyt minkäänlaista painorajoitusta.
Ajoneuvoluokkia koskevat nopeusrajoitukset löytyvät asetuksesta ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257 (2. luku 3§).
M1-luokan ajoneuvoille ei ole asetettu mitään luokkakohtaista nopeusrajoitusta, paitsi "M-luokkaan kuuluvan matkailu-, ruumis- ja huoltoauton 80 kilometriä tunnissa;" sekä "kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin eläinlääkintä-, matkailu-, ruumis- ja huoltoauton, joka on varustettu lukkiutumattomin jarruin ja vähintään kuljettajan turvatyynyllä, kun lisäksi matkailuauton ajon aikana käytettäväksi sallitut istuimet on varustettu turvavöin, kuitenkin 100 kilometriä tunnissa;".
Luokkakohtaiset nopeusrajoitukset on asetettu N-luokille sekä M2- ja M3-luokille.
Eli sillä M1-henkilöautoksi rekisteröidyllä bussilla saa painaa ihan nopeusrajoituksen mukaisesti.
No sitten tietysti voidaan spekuloida sillä, onko bussissa tilaa yli kahdeksalle matkustajalle, vaikka istuimia olisi vain kahdeksalle. Saattaa olla, että M1-rekisteröintiyritys kaatuu tähän. Mutta ei sitä tiedä ennenkuin joku kokeilee
1) M1-luokan ajoneuvo (henkilöauto) on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle;
Eipä näkynyt minkäänlaista painorajoitusta.
Ajoneuvoluokkia koskevat nopeusrajoitukset löytyvät asetuksesta ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257 (2. luku 3§).
M1-luokan ajoneuvoille ei ole asetettu mitään luokkakohtaista nopeusrajoitusta, paitsi "M-luokkaan kuuluvan matkailu-, ruumis- ja huoltoauton 80 kilometriä tunnissa;" sekä "kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin eläinlääkintä-, matkailu-, ruumis- ja huoltoauton, joka on varustettu lukkiutumattomin jarruin ja vähintään kuljettajan turvatyynyllä, kun lisäksi matkailuauton ajon aikana käytettäväksi sallitut istuimet on varustettu turvavöin, kuitenkin 100 kilometriä tunnissa;".
Luokkakohtaiset nopeusrajoitukset on asetettu N-luokille sekä M2- ja M3-luokille.
Eli sillä M1-henkilöautoksi rekisteröidyllä bussilla saa painaa ihan nopeusrajoituksen mukaisesti.
No sitten tietysti voidaan spekuloida sillä, onko bussissa tilaa yli kahdeksalle matkustajalle, vaikka istuimia olisi vain kahdeksalle. Saattaa olla, että M1-rekisteröintiyritys kaatuu tähän. Mutta ei sitä tiedä ennenkuin joku kokeilee
Perillepääsy on yliarvostettua.
Re: Miksi ei henkilöauto?
Tuossa autoverolain kohdassa lukee hyvin yksiselitteisesti: "M1-luokkaan kuuluva auto, jonka oma massa on vähintään 6 000 kilogrammaa, on verosta vapaa."BussMAN kirjoitti:röintiä tuo autovero, verovapaus vain matkailuautoilla
on tulkintani, tietämättä onko yhtään henkilöautoksi rekisteröityä bussia.
Jos lopputavoite matkailuauto, melkokevyillä varusteilla sen saa rek projektinajaksi.
Ootetaan muiden mielipiteitä ja tietoja.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941482#L5
Eli joo, omamassa pitää olla yli 6t, ei kokonaismassa.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Miksi ei henkilöauto?
..mutta tuo diesel-henkilöauton käyttövoimavero saattaa kirpaista...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Miksi ei henkilöauto?
EI.BussMAN kirjoitti:Olis mielenkiintoista kuulla voiko muilla yli 3,5 ton kokop autolla kuin linja autollaolla yli 80km/ h
Sallittu?
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Miksi ei henkilöauto?
Mulla oli Chevy Express Van henkilöauto jonka kokonaispaino oli 3,9 tonnia. Kyllähän sillä 120kmh ajettiin. Muutin matkailuautoksi jolloin rajoitus tipahti 80kmh. Otteessa ei lukenut mitään nopeuksista
Tulevaisuus on sähköinen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Miksi ei henkilöauto?
Se oli ilmeisesti täyden autoveron Chevy veroa ei saa takaisin ja nopeusluokka putoaa.
Jotkut ovat täysverollisia M1 Transporttereita katsaneet matkailuautoiksi ja saaneet saman 80km/h rasitteen.
Jotkut ovat täysverollisia M1 Transporttereita katsaneet matkailuautoiksi ja saaneet saman 80km/h rasitteen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Miksi ei henkilöauto?
Jos on abs, turvatyynyt ja enintään 3,5t, se matkailuauton rasite on onneksi 100km/h.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Miksi ei henkilöauto?
Minkä takia minä oon aina ollu semmosessa luulossa että aina kun >3500kg omamassa, ni 80km/h nopeusrajoitus paitsi linja-autoissa. Nyt en löydä mitään kovin virallista luulojeni tueksi.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Miksi ei henkilöauto?
Eipä tuota kukaan ole vielä kokeilut mitä viranhaltian pääkopassa liikkuu.mikko kirjoitti:Minkä takia minä oon aina ollu semmosessa luulossa että aina kun >3500kg omamassa, ni 80km/h nopeusrajoitus paitsi linja-autoissa. Nyt en löydä mitään kovin virallista luulojeni tueksi.
Kymmenkertainen dieselvero on lopettanut kaikki kokeiluhalut.
Periaate on että kun maksat autoveron täysmääräisesti ja dieselveron niin saat ajaa niin paljon kun se vehe kulkee.
PS! jos muutat alle 6 tonnisen omapainoltaan henkilöautoksi tulee päälle myös autovero joka lienee luokkaa 30 - 50% uuden auton hinnasta.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Miksi ei henkilöauto?
Eipä tuota kukaan ole vielä kokeilut mitä viranhaltian pääkopassa liikkuu.mikko kirjoitti:Minkä takia minä oon aina ollu semmosessa luulossa että aina kun >3500kg omamassa, ni 80km/h nopeusrajoitus paitsi linja-autoissa. Nyt en löydä mitään kovin virallista luulojeni tueksi.
Kymmenkertainen dieselvero on lopettanut kaikki kokeiluhalut.
Periaate on että kun maksat autoveron täysmääräisesti ja dieselveron niin saat ajaa niin paljon kun se vehe kulkee.
PS! jos muutat alle 6 tonnisen omapainoltaan henkilöautoksi tulee päälle myös autovero joka lienee luokkaa 30 - 50% uuden auton hinnasta.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Re: Miksi ei henkilöauto?
Tuo pykälä muuttui tässä kai tän tai viimevuoden alusta. Nykyään tuossa tilanteessa autoveroa menee kuten ulkomailtakin käytettynä tuodusta autosta, eli jonkun kaavan mukaan ne ynnäilee paljonko vastaavassa liikenteessä olevassa autossa on autoveroa jäljellä.KajNyy1 kirjoitti: PS! jos muutat alle 6 tonnisen omapainoltaan henkilöautoksi tulee päälle myös autovero joka lienee luokkaa 30 - 50% uuden auton hinnasta.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Miksi ei henkilöauto?
Tommonen 120km/h auto ois kyllä kätevä vaikka jäis vähä myöhäseen taas lähtö tuuriin niin sais kirittyä paremmin matkalla kiinni ja pääsis ehkä jo ennen pimeää perille.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Miksi ei henkilöauto?
..ja sitten menee minuuttiviisari ja polttoaineviisari samaa tahtia.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Miksi ei henkilöauto?
Mukavampi siellä tuurin tien laidassa on kököttää polttoaineen loppumisen takia ko hajonneen auton.
Rosmo
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Miksi ei henkilöauto?
Sekin on jo tullut kokeiltua kun paluulinja ratkesi wiimasta. eipä huomattu kun vasta tuurissa meni 280km matkalla 120 litraa dieseliä =)Rosvolinna kirjoitti:..ja sitten menee minuuttiviisari ja polttoaineviisari samaa tahtia.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Miksi ei henkilöauto?
Minulla kävi sama LT-volkkarin kanssa. Tulolinja jäätyi ja otin irtokanisterista syötön. 25-litraa meni 25km matkalla. Onneksi paluulinja oli sula. joten ylinmääräinen aine palautui tankkiin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Miksi ei henkilöauto?
>Periaate on että kun maksat autoveron täysmääräisesti ja dieselveron niin saat ajaa niin paljon kun se vehe kulkee.
Paitsi jos vehje painaa yli 3.5t..
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... =222581817
Mites joku tuommoinen henkilöautoksi... Yli 6-tonnisena autoverovapaa.. Bensakoneella dieselverovapaa.. Käyttömaksut vuodessa trafin laskurilla noin 600e.
Kuitenkaan ei saa ajaa kuin 80.. Mikä hyöty verrattuna sama matkailuautona?
Paitsi jos vehje painaa yli 3.5t..
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... =222581817
Mites joku tuommoinen henkilöautoksi... Yli 6-tonnisena autoverovapaa.. Bensakoneella dieselverovapaa.. Käyttömaksut vuodessa trafin laskurilla noin 600e.
Kuitenkaan ei saa ajaa kuin 80.. Mikä hyöty verrattuna sama matkailuautona?
VW T5 California TDI
Re: Miksi ei henkilöauto?
Onko sulla esittää joku lähde tuolle?_RB_ kirjoitti:>Periaate on että kun maksat autoveron täysmääräisesti ja dieselveron niin saat ajaa niin paljon kun se vehe kulkee.
Paitsi jos vehje painaa yli 3.5t..
Noin mäkin luulin, mutta enmä ole löytänyt mistään pykälästä kohtaa joka rajoittaisi nopeutta.