Niin hemmetin perhana. Koko ajokortti-ikäni oon ollu tommosessa luulossa, mutta yhtäkkiä ei tosiaan löytyny uskottavaa tukea luuloille.Jule kirjoitti:Onko sulla esittää joku lähde tuolle?_RB_ kirjoitti:>Periaate on että kun maksat autoveron täysmääräisesti ja dieselveron niin saat ajaa niin paljon kun se vehe kulkee.
Paitsi jos vehje painaa yli 3.5t..
Noin mäkin luulin, mutta enmä ole löytänyt mistään pykälästä kohtaa joka rajoittaisi nopeutta.
Miksi ei henkilöauto?
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Miksi ei henkilöauto?
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Re: Miksi ei henkilöauto?
No ei kyllä ole.Jule kirjoitti:Onko sulla esittää joku lähde tuolle?_RB_ kirjoitti:>Periaate on että kun maksat autoveron täysmääräisesti ja dieselveron niin saat ajaa niin paljon kun se vehe kulkee.
Paitsi jos vehje painaa yli 3.5t..
Noin mäkin luulin, mutta enmä ole löytänyt mistään pykälästä kohtaa joka rajoittaisi nopeutta.
Jos näin on niin sittenhän olis komeeta painaa tuommoisella em. linkin vehkeellä sataakahtakymppiä
VW T5 California TDI
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Miksi ei henkilöauto?
Eli siis yli 3.5t M1 autolla ei sais ajaa sataa? Mutta Linja-autolla saa jos ABS ja vyöt?
Miten jos rek.otteessa lukee 100km/h ja kokonaispaino yli 3.5t. Voitanko jotain?
Miten jos rek.otteessa lukee 100km/h ja kokonaispaino yli 3.5t. Voitanko jotain?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Renkaiden potkija
- Viestit: 2
- Liittynyt: 13 Marras 2015 06:54
- Location: raahe
Re: Miksi ei henkilöauto?
Autojen nopeusrajoitukset
100 km/h
Pakettiautot
kun auton omamassa on alle 1,8 t ja auto on otettu käyttöön vuonna 1981 tai myöhemmin
kun auton omamassa on alle 1,875 t ja auto on otettu käyttöön vuonna 1995 tai myöhemmin
kun auto on varustettu lukkiutumattomin jarruin ja kuljettajan turvatyynyllä
Matkailuautot
kun auton on todettu katsastuksessa tai tyyppihyväksynnässä täyttävän nopeusluokan edellytyksenä olevat vaatimuksesta
kun auton takana on nopeusrajoituksesta keltamusta pyöreä kilpi, johon on merkitty luku 100
80 km/h
Kuorma-autot
Ajoneuvoyhdistelmät
Muut kuin edellä mainitut paketti- ja matkailuautot (tällöin auton takana on oltava suurinta sallittua nopeutta näyttävä kilpi)
100 km/h
Pakettiautot
kun auton omamassa on alle 1,8 t ja auto on otettu käyttöön vuonna 1981 tai myöhemmin
kun auton omamassa on alle 1,875 t ja auto on otettu käyttöön vuonna 1995 tai myöhemmin
kun auto on varustettu lukkiutumattomin jarruin ja kuljettajan turvatyynyllä
Matkailuautot
kun auton on todettu katsastuksessa tai tyyppihyväksynnässä täyttävän nopeusluokan edellytyksenä olevat vaatimuksesta
kun auton takana on nopeusrajoituksesta keltamusta pyöreä kilpi, johon on merkitty luku 100
80 km/h
Kuorma-autot
Ajoneuvoyhdistelmät
Muut kuin edellä mainitut paketti- ja matkailuautot (tällöin auton takana on oltava suurinta sallittua nopeutta näyttävä kilpi)
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Miksi ei henkilöauto?
Kukaan ei oo ilmeisestikkään vielä löytänyt sitä pykälää mikä kieltäisi yli 3500kg henkilöautolla 120km/h ajamisen jos statuksen muuttaa m1 matkailuautosta pelkäksi m1 henkilöautoksi ja rupeaa kovalle veron maksulle ?
-
- Renkaiden potkija
- Viestit: 2
- Liittynyt: 13 Marras 2015 06:54
- Location: raahe
Re: Miksi ei henkilöauto?
3 §
Ajoneuvoluokkia koskevat nopeusrajoitukset
1. Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus ilman perävaunua on:
a) paketti-, kuorma- ja erikoisauton (N-luokat) sekä M1-luokkaan kuuluvan matkailu-, ruumis- ja huoltoauton 80 km/h, kuitenkin sellaisen paketti- ja erikoisauton (N1-luokka) sekä eläinlääkintä-, matkailu-, ruumis- ja huoltoauton, jonka omamassa on alle 1,8 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1981 tai myöhemmin, 100 km/h;
Jos puhdas henkilöauto nii ei näy esteitä nopeudella.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1993/19930531
Ajoneuvoluokkia koskevat nopeusrajoitukset
1. Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus ilman perävaunua on:
a) paketti-, kuorma- ja erikoisauton (N-luokat) sekä M1-luokkaan kuuluvan matkailu-, ruumis- ja huoltoauton 80 km/h, kuitenkin sellaisen paketti- ja erikoisauton (N1-luokka) sekä eläinlääkintä-, matkailu-, ruumis- ja huoltoauton, jonka omamassa on alle 1,8 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1981 tai myöhemmin, 100 km/h;
Jos puhdas henkilöauto nii ei näy esteitä nopeudella.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1993/19930531
Re: Miksi ei henkilöauto?
Tuossa muutama vuosi sitten rekisteröintitilastoissa kummitteli MB Actros, henkilöauto. Heppa-auto, henkilöautoksi ettei reissut Euroopassa veny. Vaativat tehtaan paperin ajoneuvon teknisestä huippunopeudesta, joka oli 130km/h. Sitten siis HA ja 120km/h Suomessa laillisesti
Niiiin, SIIS MITÄ OSTIT!!!
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 457
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Miksi ei henkilöauto?
Näin äkkiseltään kyllä näyttäisi siltä että maksamalla verot, saat ajaa...
Jos vain ajoneuvon teknisesti suurin sallittu nopeus on vähintään 120 kmh, niin verot maksuun ja kaasu pohjaan.
Renkaat pitää myös kestää sen 120 kmh.
Eli ajoneuvon valmistajalta todistus rakenteellisesta nopeudesta ja konttorille mars.
18000 kg jos on kokonaispaino, niin verot on noin 4300€ vuodessa. Harrastukset maksaa.
Bensakoneella ei vero ole kuin jotain 600€.
Jos vain ajoneuvon teknisesti suurin sallittu nopeus on vähintään 120 kmh, niin verot maksuun ja kaasu pohjaan.
Renkaat pitää myös kestää sen 120 kmh.
Eli ajoneuvon valmistajalta todistus rakenteellisesta nopeudesta ja konttorille mars.
18000 kg jos on kokonaispaino, niin verot on noin 4300€ vuodessa. Harrastukset maksaa.
Bensakoneella ei vero ole kuin jotain 600€.
Re: Miksi ei henkilöauto?
Mistäs löytyisi Scaniaan sopiva bensakone?
Re: Miksi ei henkilöauto?
Aika mielenkiintoinen asia, toivottavasti aloittaja tekee ratkaisun, niin trafissa saadaan alata miettimään
muille esteitä tai nopeusrajoituksia, tuossa voi olla ns porsaanreikä joita on toki esiintynyt aiemminkin.
Esim tasan 1800 kg omapaino,,, sekä katsmies joka ajeliruumisautolla työmatkat jne.
Tuo valmistajantodustus oma juttunsa saada alustan tekijältä tai korinvalmistajalta??
Omat kokemukset rajoittuu MB sprinteri Dethleffin 1/2 integr korilla rek kokop n 3800 kg = c kortti ja 80 nopeus ( saksalaisten poistoauto rek 2010 tuotu suomeen 2011, rek muutoksitta)
Aloin muuttamaan autoa kokop3500kg niin saa 100 nopeuden ja B kortti riittäis.
( konttorilla tutkivat auton tekn max nopeus on 120 ja korivalmistaja säätämä rajoitin 125,
maalasjärki sainoi että ei ongelmaa pienentää kokop varustus täytti esim renkaat,airbag ja eikä paikkaluku muutosta tarvetta ym mutta ei "."..........
Vaadittiin 2 rakentajalta todistus= Dethleffiltä todistus, sen sai tilattua saksasta muutamalla satasella
ja muutos leima tuli
Erikoisinta textiosa oli saksalaisilta etteivät vastaa mahd ylikuormasta! ,fiksuja ovat kun huolehtivat
(tietämättä minkä esim kokoluokan virheitä suomen on vanhemmissa asuntoautoissa parip alusta järj 8 hlö rek, tuollain oli voi olla max paino tyhjänäkin 3,5 ton)laskennallisen kantavuuden jälkeen jäi vain muutamaa 10kg kantavuutta,
muille esteitä tai nopeusrajoituksia, tuossa voi olla ns porsaanreikä joita on toki esiintynyt aiemminkin.
Esim tasan 1800 kg omapaino,,, sekä katsmies joka ajeliruumisautolla työmatkat jne.
Tuo valmistajantodustus oma juttunsa saada alustan tekijältä tai korinvalmistajalta??
Omat kokemukset rajoittuu MB sprinteri Dethleffin 1/2 integr korilla rek kokop n 3800 kg = c kortti ja 80 nopeus ( saksalaisten poistoauto rek 2010 tuotu suomeen 2011, rek muutoksitta)
Aloin muuttamaan autoa kokop3500kg niin saa 100 nopeuden ja B kortti riittäis.
( konttorilla tutkivat auton tekn max nopeus on 120 ja korivalmistaja säätämä rajoitin 125,
maalasjärki sainoi että ei ongelmaa pienentää kokop varustus täytti esim renkaat,airbag ja eikä paikkaluku muutosta tarvetta ym mutta ei "."..........
Vaadittiin 2 rakentajalta todistus= Dethleffiltä todistus, sen sai tilattua saksasta muutamalla satasella
ja muutos leima tuli
Erikoisinta textiosa oli saksalaisilta etteivät vastaa mahd ylikuormasta! ,fiksuja ovat kun huolehtivat
(tietämättä minkä esim kokoluokan virheitä suomen on vanhemmissa asuntoautoissa parip alusta järj 8 hlö rek, tuollain oli voi olla max paino tyhjänäkin 3,5 ton)laskennallisen kantavuuden jälkeen jäi vain muutamaa 10kg kantavuutta,
Viimeksi muokannut BussMAN, 30 Joulu 2016 10:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Miksi ei henkilöauto?
Venäjältä...Wonderi kirjoitti:Mistäs löytyisi Scaniaan sopiva bensakone?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Miksi ei henkilöauto?
Teistä muista en tiedä, mut miuta on tän säikeen johdosta ruvennu kiinnostamaan, miks ruumisauton max nopeus on 80km/h Oisko mahdollisesti joku verotusjuttu? Vaikka olis täysin veroton, en kuitenkaan oo kiinnostunu
Ylipäätään ihmetyttää tää 80/100km nopeusero ihmisillä. Ei siis täällä, vaan yleisesti. Henkilökohtasesti maksan auto/ajoneuvoveron(en muista kumpi) mieluummin rajottimella kun rahalla, eli en kärsi siitä että työkalupakissa on rajotin. Toki olen ajanut suurimman osan kilometreistäni 80 vermeellä. Työkalupakissa tuo nopeudennosto aiheuttas melkosen muutoksen polttoaineen kulutuksessa, joten tulis varmaan ajettua se sama 84km/h niinkuin nykyäänkin.
Ylipäätään ihmetyttää tää 80/100km nopeusero ihmisillä. Ei siis täällä, vaan yleisesti. Henkilökohtasesti maksan auto/ajoneuvoveron(en muista kumpi) mieluummin rajottimella kun rahalla, eli en kärsi siitä että työkalupakissa on rajotin. Toki olen ajanut suurimman osan kilometreistäni 80 vermeellä. Työkalupakissa tuo nopeudennosto aiheuttas melkosen muutoksen polttoaineen kulutuksessa, joten tulis varmaan ajettua se sama 84km/h niinkuin nykyäänkin.
Rosmo
Re: Miksi ei henkilöauto?
Niin, no mä ajattelin alunperin tilannetta vain ajokortin kannalta, muutos linja-autosta henkilöautoksi olisi helppo tehdä, riittäisi pelkkien penkkien poisto jonka jälkeen c kortti riittäisi ajeluun.
Tuo 120 nopeus taas on sellainen mielenkiintoinen juridinen pykälä.. Kuinkakohan kovaa sillä saisi ajaa ulkomailla?
Tuo 120 nopeus taas on sellainen mielenkiintoinen juridinen pykälä.. Kuinkakohan kovaa sillä saisi ajaa ulkomailla?
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 457
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Miksi ei henkilöauto?
Monessa maassa tuo ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus perustuu juurikin ajoneuvon painoon.
Suomessa taas valtion saamaan korvaukseen
Taitaa 3500kg olla se maaginen raja ulkomailla. Sen alle painavalla autolla saa mennä niin kovaa kun nopeusrajoitus sallii.
Toki varmasti poikkeuksiakin on.
Mut en taida ruveta muutoskatsastelemaan. Erikoisauto on ihan kiva.
Saunavaunua vedettäessä ajoneuvokohtainen rajoitus on kuitenkin 80kmh.
Mutta jos joskus tulee hankittua bensakoneinen kampingwaagen, niin sitten...
Suomessa taas valtion saamaan korvaukseen
Taitaa 3500kg olla se maaginen raja ulkomailla. Sen alle painavalla autolla saa mennä niin kovaa kun nopeusrajoitus sallii.
Toki varmasti poikkeuksiakin on.
Mut en taida ruveta muutoskatsastelemaan. Erikoisauto on ihan kiva.
Saunavaunua vedettäessä ajoneuvokohtainen rajoitus on kuitenkin 80kmh.
Mutta jos joskus tulee hankittua bensakoneinen kampingwaagen, niin sitten...
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Miksi ei henkilöauto?
Eikös suomessa pakettiautollakin oo 100km/h rajana? On ollu montakin pakettiautoa, mutta ei enää varmuutta rajotuksesta.
Rosmo
Re: Miksi ei henkilöauto?
Eikös, sillä saa ajaa 120km/h, jos on absit ja turvatyynyt?Rantarosvo kirjoitti:Eikös suomessa pakettiautollakin oo 100km/h rajana? On ollu montakin pakettiautoa, mutta ei enää varmuutta rajotuksesta.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Miksi ei henkilöauto?
Ei kyllä paku on 100km/h jos täyttyy vaatimukset sille nopeudelle. jossei täyty niin 80km/hMaco81 kirjoitti:Eikös, sillä saa ajaa 120km/h, jos on absit ja turvatyynyt?Rantarosvo kirjoitti:Eikös suomessa pakettiautollakin oo 100km/h rajana? On ollu montakin pakettiautoa, mutta ei enää varmuutta rajotuksesta.
Re: Miksi ei henkilöauto?
Turvatyyny ja ABS jarrut tai omamassa alle 1850kg niin saa ajaa 100km/h pakulla.
Tosin uusissa tuo painomäärä ei käytännössä päde koska turvatyyny ja ajonvakautus ovat pakollisia jolloin siellä on myös ABS.
Pakulla saa ajaa 120 jos sen reikisteröi henkilöautoksi ja maksaa autoveron. Kaikennäköisiä pikkubussejahan on paljon henkilöautoja, ne ovat pakuja joihin on pultattu penkit ja ikkunat suomessa.
Tosin uusissa tuo painomäärä ei käytännössä päde koska turvatyyny ja ajonvakautus ovat pakollisia jolloin siellä on myös ABS.
Pakulla saa ajaa 120 jos sen reikisteröi henkilöautoksi ja maksaa autoveron. Kaikennäköisiä pikkubussejahan on paljon henkilöautoja, ne ovat pakuja joihin on pultattu penkit ja ikkunat suomessa.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Miksi ei henkilöauto?
...eikös tuollaisella vanhalla erikoisajoneuvo ambulanssi/hälytysajoneuvolla voi päästellä kesäseen aikaan 120km/h vasemmalla kaistalla ihan lain puitteissa?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Miksi ei henkilöauto?
En vanhoista tiedä, mutta ainakin uudemmat ambulanssit ovat henkilöautoja, ihan kuten poliisien maijatkin.