Mahdollisimman iso B-kortilla ajettava pakettiauto

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
repeex
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Elo 2014 13:52
Location: Ylöjärvi

Mahdollisimman iso B-kortilla ajettava pakettiauto

Viesti Kirjoittaja repeex » 27 Elo 2016 15:35

Ajatuksena siis hankkia mahdollisimman iso B-kortilla ajettava (laillisesti, suomessa) pakettiauto aihioksi, elikkäs mikäs se olis "paras" vaihtoehto arvon kylähullujen mielestä, budjetti <5000e aihioon.
Tekniikan huolto sekä korinkorjaukset onnistuu kyllä omasta takaa mutta muuten pakettiautojen sielunelämä ei ole kovinkaan tuttua, jotenka kaipailisin tietoja/ilmiantoja niistä "ikiliikkujista", niinku esim. 1.9tdi kansanauto puolella.

Tässäpä yksi vaihtoehto mikä nyt omaan silmään vaikuttais hyvälle aihiolle, kai?: http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sprinter/8177744

Mikähän onkaan syy esim. Sprinttereistä (pitkä-korkea) kun löytyy yleensä painoltaa 3550kg ja mutta sitten on myös maxi pitkä-puolikorkea alle 3000kg, ulkoisesti tarkasteltuna näyttäisi kuitenkin olevan suunnilleen samaa kokoa?

Entäpä sitten, kevyt kuorma-auto muutetaan pakettiautoksi vai matkailuautoksi, vai olisko sittenkin paras vaan ajaa lisää kirjaimia korttiin, ~1000e?

Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1270
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Mahdollisimman iso B-kortilla ajettava pakettiauto

Viesti Kirjoittaja kulkuri » 27 Elo 2016 21:21

taitaa vaan viiden tonnin budjetti mennä esim tollaseen linkin sprintteriin hyvin pitkäksi ...
että ton aihion saa kuntoon
Viimeksi muokannut kulkuri, 27 Elo 2016 21:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Mahdollisimman iso B-kortilla ajettava pakettiauto

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo » 27 Elo 2016 21:30

Samaa autoa on rekisteröitynä b ja c-kortilla ajettavaks. Jos kokonaispaino yli 3500kg on se kuorma-auto ja olikos se nyt tän vuostuhannen vehkeissä sitten nopeuden rajotin(kuorma-auto versiossa). Itellä oli 99 ducato ja siinä ei ollu, mut nykysessä 04 on.

Mersut mukavia ajaa ja vissiin tekniikaltaan ihan kestäviä vehkeitä. Harvassa vaan on alle 500000km ajetut. Helmat on happamat jo muutaman vuoden ikäsissä ja se ehkees onkin yleisesti se pakettiautojen suurin murhe. Jos löydät uudesta asti lämpöeristetyn, niin ota se. Pakettiautossa kosteus tiivistyy pelteihin, vaikka olis vaneroitu ja se valuu sitten helmoihin ja siellä kun on pölyä ja paskaa niin hyvin muhii. Oon nyt kolmeen autoon helmat tehny ja seuraava on sellanen ettei oo koko helmoja. Mut mersun helmat kannattaa kattella erityisen tarkasti.

Itelle eka ducato oli pakkorakoon ostettu kun ei muuta siihen hintaan löytyny ja yllätti positiivisesti. Kori on sinkitty kokonaan, mut lahoaa se ajan kanssa sekin. Itellä oli kriteerinä nimenomaan se että on kuorma-autoks rekisteröity. Halvempi ylläpitää kun ei oo muuta kun käyttövoimavero vai mikä se dieselvero nykyään onkaan. Toki katsastukseen tarvii nopeudenrajotin tarkastustodistuksen joka pikkasen tasaa puntteja. Vakuutukset taitaa olla aikalailla samaa luokkaa, joten ei se ero kovin iso ole. Plussana tietysti se, että ei tarvii joka kaverille lainata kun tarttee c-kortin.

Ducaton osat on kohtuu halpoja, mutta ehdottomana miinuksena täytyy sanoa italialaisten autoinsinöörien käsittämätön järenjuoksu. Esim. alustassa on koteloita joissa kylessä reikä, että varmasti kaikki paska kertyy sinne kotelon sisään. Mitään järkevää selitystä niille reijille ei löydy. Millekkään hillittömän pitkälle noista ei taida sopia mikään, ellei miehistöhytillä. Myös ducaton akku on semmosessa paikassa ettei siihen kovin herkästi käynnistyskaapeleita saa. Ite kiersin tän laittamalla trukkipistokkeen akulle ja toiseen päähän kaapeleita. Ajoin kuvauskeikan vanhalla sprinterillä ja siinä oli akku helpossa paikassa.

Kaikkiin vois sanoa miinuksena uusimmissa malleissa rumuus. Jos voittasin lotossa, en ostais uutta pakettiautoa karseen ulkonäön takia. No kuskin kohalla sen kanssa on vaan opittava elämään, mut autoon voi vaikuttaa. Uusin transit on jo melkeimpä piikkinokkanen.

Itelle noi on kaikki turhan pieniä ja kattele sit sieltä moottorivalikoiman isommasta päästä varustettu.
Rosmo

mikko
Ajoneuvos
Viestit: 857
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Lapinjärvi

Re: Mahdollisimman iso B-kortilla ajettava pakettiauto

Viesti Kirjoittaja mikko » 27 Elo 2016 21:48

Jos Sprinteriä, ni isolla moottorilla. Oon seuraillu myytävää kalustoa, ja varsin huimia kilometrimääriä noilla on ajeltu. Omat 550000 ja 420000 ajetut vaikuttavat vasta sisäänajetuilta.

Mitähän vielä. Jos kori- ja tekniikkahuolenpito onnistuu, ni sit kyl onnistuu pakettiauton ylläpitokin. Käy nyt katsomassa tota ilmoituksen Mersua, olis se ainakin suurikokoinen vaikka tommosella pienellä moottorilla onkin. Jos tekniikka on tikissään, ni ei ei siihen kaikkeen muuhun saa tuhansia menemään. Suutinvammaa noissa cdi-moottoreissa on, kannattaa vaik googletella.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 893
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Pirkkala

Re: Mahdollisimman iso B-kortilla ajettava pakettiauto

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 28 Elo 2016 00:33

Jos siitä on tarkoitus matkailuauto tehdä, varmista että sisäkorkeus on lattian ja katon eristämisen jälkeenkin 190cm. Ducato viimeisen 10v ajalta on sopivan kokoinen, kun medium-kattoisenakin sisäkorkeus on riittävä ilman kattopattia, ja nukkumaan mahtuu poikittainkin (lakisääteinen 180cm sängyn pituus).

Aihio voisi kannattaa hakea Saksastakin, siellä valikoimaa riittää ja vähänkin vanhemmat on halpoja kun ovat tottuneet uudempiin autoihin.

Jule
Kansleri
Viestit: 1043
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Mahdollisimman iso B-kortilla ajettava pakettiauto

Viesti Kirjoittaja Jule » 28 Elo 2016 00:41

Kuulemma se sprintterin vanha 316D (tms ei CDI kutenkaan) on melko ikiluukkuja. Sprintterin ongelma on muuten lähinnä ruoste. CDI koneista hajoaa "aina" jotain kallista. No ei aina, mutta vähän liian usein kuitenkin.

Ducaton 2,8l kone on hyvä. 2,3l on sinänsä hyvä, mutta jakopää on kallis ylläpitää.

Kannattaa nyt vielä tarkistaa leimasedältä, mutta nuo 3550kg painoset sprintterit yms pystyy min mielestä muutoskatsastamaan myös 3500kg painolle ja siten B kortilla ajettavaksi. Samalla saa ottaa rajoittimen pois. Jos sen muuttaa pakuksi pitää maksaa autoveroa, mutta 190cm sisäkorkeudella matkailuajoneuvosta ei tarvii maksaa. Dieselverossa sitten tuntuu jos auto on kokoajan liikenteessä. Oikeasti vain lomareissut kiertävälle tuolla nyt ei niin suurta merkitystä ole, kun pitää auton muuten pois liikennekäytöstä.

Niinjuu, mahdollisimman iso B kortilla ajettava olisi koppiauto. Eli siis mainittu sprintteri tai ducato jossa on kontti päällä, eikä "pakettiauto" versio. Siis tuon näköinen: http://www.nettiauto.com/fiat/ducato/8108841

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 893
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Pirkkala

Re: Mahdollisimman iso B-kortilla ajettava pakettiauto

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 28 Elo 2016 01:46

Valmiiksi eristetyssä vanhassa kaappimallissa vaan on aika todennäköistä että korin eriste on märkänä.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4024
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Mahdollisimman iso B-kortilla ajettava pakettiauto

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 28 Elo 2016 11:59

Kyllä kai minusta sprinter on viimeisimpiä vehkeitä mihin alkaisin pulttaamaan rahaa kiinni. Ruosteisia, CDI ongelmaisia, meluisia ja huonoja ajaa. En minä monella ole ajanut, kahdella vanhakoppaisella ja yhdellä uuskoppaisella. Hirveitä laitteita.

Ducato 2,8 jtd on kyllä riski. Ajoin uutena tuollaista vuoden. 400km ajettuna irtosi liukuovi sijoiltaan. Ihan uutena ei toiminut lämmityslaite. Ajoasento pikkuisen pystympi kuin kirkon penkissä, ei jaksa ajaa pitkästi kerrallaan

Transit etuveto tältä vuosituhannelta ihan ok vehje. Hyvä ajaa, jotkut mallit laiskoja. Sisäkorkeus korkeimmassa mallissa melko korkea.

En tiedä. Bussi ja kuorma-autokaliiberin vehkeisiin on niin helppo rakentaa kun ei tarvi tehdä pahvista mitään
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

mikko
Ajoneuvos
Viestit: 857
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Lapinjärvi

Re: Mahdollisimman iso B-kortilla ajettava pakettiauto

Viesti Kirjoittaja mikko » 28 Elo 2016 14:39

Ohoh. Mun mielestä Mersu on oikein hyvä ajaa. Vertailukohtaa mulla on eri ikäisistä Peugeot Boxereista, Transiteista ja oonpa Fiatillakin riittävästi ajanu muodostaakseni mielipiteen. Makuasioita toki, mut omalla kohdallani valinta on helppo.

Jos moottoriasioita miettii, ni hintaluokan mersuista kai varmin olis 312D. Yksinkertainen laite, ja aika vahva. Mulla oli aiemmin 216cdi joka lähti ku jänis makuulta.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.

repeex
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Elo 2014 13:52
Location: Ylöjärvi

Re: Mahdollisimman iso B-kortilla ajettava pakettiauto

Viesti Kirjoittaja repeex » 28 Elo 2016 15:34

kulkuri kirjoitti:taitaa vaan viiden tonnin budjetti mennä esim tollaseen linkin sprintteriin hyvin pitkäksi ...
että ton aihion saa kuntoon
Viis tonnia oli lähinnä ajatus itse "tekniikasta", töissä vois pokailla uudet helmat vaikka rosterista ja kätkee ne paksun massan alle, korin fiksailun yhteydessä.
Rantarosvo kirjoitti: Ajoin kuvauskeikan vanhalla sprinterillä ja siinä oli akku helpossa paikassa.
Mitäs kuvaushommia? Itekki jonkinmoinen kuvaaja ni kiinnostaa aina :lol:
Rantarosvo kirjoitti: Kaikkiin vois sanoa miinuksena uusimmissa malleissa rumuus. Jos voittasin lotossa, en ostais uutta pakettiautoa karseen ulkonäön takia. No kuskin kohalla sen kanssa on vaan opittava elämään, mut autoon voi vaikuttaa. Uusin transit on jo melkeimpä piikkinokkanen.
Kehonliikuttimen ulkonäköhän ei näy koppin, itellä lähinnä tärkeimpänä ettei tartteis koneremppaa alkaa tienpäällä tekemään eli jos repullisella työkaluja + tunkilla selviää niin ei haittaa.
mikko kirjoitti:Suutinvammaa noissa cdi-moottoreissa on, kannattaa vaik googletella.
Laitetaan lukulistalle! Tattis!
Wonderi kirjoitti:Jos siitä on tarkoitus matkailuauto tehdä, varmista että sisäkorkeus on lattian ja katon eristämisen jälkeenkin 190cm. Ducato viimeisen 10v ajalta on sopivan kokoinen, kun medium-kattoisenakin sisäkorkeus on riittävä ilman kattopattia, ja nukkumaan mahtuu poikittainkin (lakisääteinen 180cm sängyn pituus).

Aihio voisi kannattaa hakea Saksastakin, siellä valikoimaa riittää ja vähänkin vanhemmat on halpoja kun ovat tottuneet uudempiin autoihin.
Mitenköhän katosta "roikkuva" sänky kelpaa, niinkuin jossain matkailuautoissa tippuu kuljettamon katosta alkaen? käviskö jopa riippumatto sängystä? :roll:
Hyvä kun otit puheeksi Saksanmarkkinat, tuttava toi sieltä aikoinaan henkilöautoja enemmänkin, olin kokokaan unohtanut :D
Jule kirjoitti:Kuulemma se sprintterin vanha 316D (tms ei CDI kutenkaan) on melko ikiluukkuja. Sprintterin ongelma on muuten lähinnä ruoste. CDI koneista hajoaa "aina" jotain kallista. No ei aina, mutta vähän liian usein kuitenkin.

Ducaton 2,8l kone on hyvä. 2,3l on sinänsä hyvä, mutta jakopää on kallis ylläpitää.

Kannattaa nyt vielä tarkistaa leimasedältä, mutta nuo 3550kg painoset sprintterit yms pystyy min mielestä muutoskatsastamaan myös 3500kg painolle ja siten B kortilla ajettavaksi. Samalla saa ottaa rajoittimen pois. Jos sen muuttaa pakuksi pitää maksaa autoveroa, mutta 190cm sisäkorkeudella matkailuajoneuvosta ei tarvii maksaa. Dieselverossa sitten tuntuu jos auto on kokoajan liikenteessä. Oikeasti vain lomareissut kiertävälle tuolla nyt ei niin suurta merkitystä ole, kun pitää auton muuten pois liikennekäytöstä.

Niinjuu, mahdollisimman iso B kortilla ajettava olisi koppiauto. Eli siis mainittu sprintteri tai ducato jossa on kontti päällä, eikä "pakettiauto" versio. Siis tuon näköinen: http://www.nettiauto.com/fiat/ducato/8108841
Hiivateista on jääny melko syvät arvet sieluun jotenka en mielelläni niitä enää uudestaan availisi, henkilöautopuolelta tosin mutta silti.
Tätä muutoskatsastusta vähän arvelinkin, täytyy ensi viikolla soitella konttorile ja kysyä.

Koppiversioonhan vois laittaa jalat alle niin sen vois jättää "leiriin" ja lähteä kruisailemaan itse "autolla", olisko tästä mitään hyötyä, sitä en tiedä :lol:
Ei vaan, tarkotus olis olla mahdollisimman vähän huomiota herättävä.

Kiitoksia jo näistä kommenteista sekä mielipiteistä, niitähän meillä on niinku persreikiä, jokaisella oma :wink:
Ajatuksena olisi tässä syksyn/talven aikana rakennella jotain kuvan suuntaista ja laittaa nykyinen asumus vuokralle.

Kuva

Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Mahdollisimman iso B-kortilla ajettava pakettiauto

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo » 29 Elo 2016 10:32

repeex kirjoitti:
Rantarosvo kirjoitti: Ajoin kuvauskeikan vanhalla sprinterillä ja siinä oli akku helpossa paikassa.
Mitäs kuvaushommia? Itekki jonkinmoinen kuvaaja ni kiinnostaa aina :lol:
Kuvaan etupäässä lentonäytöksiä videolle.
repeex kirjoitti:
Rantarosvo kirjoitti: Kaikkiin vois sanoa miinuksena uusimmissa malleissa rumuus. Jos voittasin lotossa, en ostais uutta pakettiautoa karseen ulkonäön takia. No kuskin kohalla sen kanssa on vaan opittava elämään, mut autoon voi vaikuttaa. Uusin transit on jo melkeimpä piikkinokkanen.
Kehonliikuttimen ulkonäköhän ei näy koppin, itellä lähinnä tärkeimpänä ettei tartteis koneremppaa alkaa tienpäällä tekemään eli jos repullisella työkaluja + tunkilla selviää niin ei haittaa.
Eihän se sisään näy, mutta kyllä se pikkasen sylettää kaupan pihalla hortoilla siihen parkkipaikan rumimpaan autoon.
Rosmo

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2671
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Mahdollisimman iso B-kortilla ajettava pakettiauto

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 29 Elo 2016 14:20

Täysin OT...

Rumimpaan autoon liittyen. Ostin kuukausi sitten surffilaudan. Aikani tahkosin sillä omatoimisesti ja päätin kuitenkin nöyrtyä ja googlasin itselleni surffauksen opetusta. Kurssin vetäjä antoi koordinaatit ja sovimme tapaamisesta. No - menin hyvissä ajoin lautani kanssa rantaveteen ja ehdin siinä jotakin räveltää...kunnes paikalle ilmestyi kumivene, josta kuului huutoa; Äijä perkele, onko sulla vielä se mattamusta LT. Opettaja sattui olemaan vanha tuttuni 15v takaa - en ollut tunnistanut puhelimessa: Any how - autosta kuski muistetaan. LT paalattiin 10v sitten ja DW-pata marinoitiin yhteen veneeseen.

Kannattaa hommata mahdollisimman neliskanttinen paku. pystyt seinät helpottavat kummasti sisustamista. Takaveto - viimeksi pari päivää sitten kirosin etvetoista Ducatoa, kun esiintymislavaa kiskoin irti rinteestä.
20% of human waste is total crap

Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Mahdollisimman iso B-kortilla ajettava pakettiauto

Viesti Kirjoittaja Carman » 29 Elo 2016 16:29

Ei niitä CDi-Sprinttereitä kannata pelätä.
Kaikilla niillä on ajettu paljon joten tulee sitä vikaa väkisinkin.
Noita osataan jo korjata niin monessa paikassa eikä osat ole kalliita.

Itsellä 2003 316CDI oikealla automaatilla, ajettu 605tkm.
Koneessa alkuperäistä kaikki, kaikki suuttimetkin. Aina hyvin huollettu niin käy nätisti ja toimii hienosti.
Vaihdelaatikko ja perä vaihdettu.
Ja liikahtaa kivasti :)
Scania K112 -88
Ajokki Royal

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4337
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Mahdollisimman iso B-kortilla ajettava pakettiauto

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 29 Elo 2016 17:05

Kahta uusi koppasta 319 automaatti mega-maxi sprinteriä rakentaneena ja ajaneena tykkään silti enempi 3-koppasesta piiitkästä maxi ducatosta, ainoa että ku olis automaatti niin ois 100! Ducato on korkeampi, johtuen mm. matalammalla olevasta lattiasta. Merssut mätänee ja kahdesti on hyytyny tielle alta 10tkm:n. Ja saahan kaks tukatoo ton merssun hinnalla ;)
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Mahdollisimman iso B-kortilla ajettava pakettiauto

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo » 31 Elo 2016 11:19

Mahtaako iveco dailyä saada ajaa b-kortilla.
Rosmo

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 893
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Pirkkala

Re: Mahdollisimman iso B-kortilla ajettava pakettiauto

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 31 Elo 2016 20:05

On Dailyjakin b-kortillisia tehty, taitaa vaan olla harvassa.

Avatar
matkalintta
Rattiamiraali
Viestit: 322
Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
Truck: Sisu sb150vd
Location: Sonkajärvi
Member id: 171

Re: Mahdollisimman iso B-kortilla ajettava pakettiauto

Viesti Kirjoittaja matkalintta » 09 Helmi 2017 22:00

Täältähän löytyi tämmöinenkin aihe :D. Minun ritmo on kokonaispainoltaan tasan 3500kg, pituus 6,85m, b-kortilla ajettava. Koukkupaino 2800kg, saa tarvittaessa ottaa hyvän kokoisen trailerin/asuntovaunun perään.
Ei tiedolla, Ei taidolla, vaan SISULLA...

Vastaa Viestiin