Peltikoppi ka kuormatila?

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
lamponi
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Kesä 2016 19:54
Location: Tampere

Peltikoppi ka kuormatila?

Viesti Kirjoittaja lamponi »

Morjens!

Askartelin tuohon työautoon erilliset likaisen ja puhtaan puolet, romupuolelle pääsee takaovista ja siistille sivuovesta. Siistillä puolella vaihdan vaatteita ja sielä on askartelutilaa, kaappeja yms. On myös sänky jos tulee pidempää työreissua. Kävin tänään sitten katsastuksessa ja kiukkuinen täti ilmoitti että rakennetta on muutettu, kiinnityspisteet ei vastaa määräyksiä.. Puhtaalla puolella jätetty lattiassa olleet koukut näkyviin edessä ja romuosastossa on alkuperäiset kiskot, eivät tosin ole kovin käytettävissä koska sielä on hylly. Kävi oikein hakemassa toisen kaverin katsomaan että mitä laittomuuksia olen tehnyt ja hän sanoi että kuormatilaa ei saa jakaa, jos poistan seinän (kokonaan) niin sitten on ok. Siltikään pääsyä ei olisi toiselle puolelle, koska autossa poikittainen hylly.. Ehdottivat että puhtaan puolen muuttaa ohjaamoksi (hakee joltain lapun että väliseinä tilojen välillä on kestävä jos akselimassat sallii). Toiselle asemalle soitin ja kysyin ja on kuulemma mun asiani mistä kurmatilaan menen, mutta jos asuntoautoksi muutettu niin sitten se ei ole kuormatilaa. Mitä määräykset oikeasti sanoo tälläisestä hybridistä?
lamponi
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Kesä 2016 19:54
Location: Tampere

Re: Peltikoppi ka kuormatila?

Viesti Kirjoittaja lamponi »

Tai olisiko jollain linkkiä määräyksiin mistä voisi tarkistaa paremmin mitä kurmatilalta vaaditaan?
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Peltikoppi ka kuormatila?

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Helpoin ratkaisu on ajaa sinne toiselle katsastusasemalle ja unohtaa koko kiukkuinen täti.
lamponi
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Kesä 2016 19:54
Location: Tampere

Re: Peltikoppi ka kuormatila?

Viesti Kirjoittaja lamponi »

En kyllä tätiä enää mene katsomaan, mutta jäi mietityttämään sen toisen aseman kommentti "mutta jos se on muutettu vaikka matkailuautoksi.." eli hänkään ei välttämättä päästäisi läpi, mutta ainakin argumentoisi paljon asiallisemmin.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Peltikoppi ka kuormatila?

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Laita kuvia tähän viestiin jos voit niin on helpompi keksiä kimpassa mikä siinä mättää ja miten sen saa leimattua.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Peltikoppi ka kuormatila?

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Miulla samankaltasia suunnitelmia työn alla ja juttelin katsurin kanssa parisen vuotta sitten ja sanoi ettei mikään ongelma. Tavaratilassa nimenomaan likanen ja puhdas puoli erikseen. Punkka tulee olemaan piiloversiona, mutta puhtaalle puolelle tulee lämpöeristys ja verhoilu, kun tulee toimimaan editointi konttorina. Kalusteet tarkotus tehdä irrotettavat, kun tota tavaran kuljetus tarvetta on jonkinverran. Tärkeimmät, eli jääkaappi ja pesuallas oli tarkotus tehdä kiinteenä ja kuormansidonta lenkkejä meinasin laittaa enemmän ko laki vaatii. Tulee siis seinille kiskot jotka maalaan verhoilun värisiksi. Lattiaan tulee kummallekkin puolelle vähintään ne 6kpl mitä laki vaatii ja en piilota niitä maton alle tms. Aihiona miulla KA-ducato 2004. Likaselle puolelle tulee vain työkaluja ja se tulee olemaan n. 100cm korkuinen auton levyinen ja 135cm ottaa pituudesta takaoveltapäin. Puhtaalle puolelle käynti sivuovesta ja ohjaamon takaseinä on alkuperänen ja alkuperäsellä paikalla.

Mielenkiinnolla odotan mitä tälle projektille tapahtuu. Tietää sitten itekkin varautua pitääkö tehdä enemmänkin irrotettavia systeemeitä katsastusta varten.
Rosmo
lamponi
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Kesä 2016 19:54
Location: Tampere

Re: Peltikoppi ka kuormatila?

Viesti Kirjoittaja lamponi »

Kävin äskön juttelemassa asiallisemman insinöörin kanssa ja hän sanoi, että kiinnityspisteistä on tullut laittomat kun takimmaisista ei pääse etummaisiin teoriassakaan kiinni tuon väliseinän takia. Antoi mukaan määräyksen kiinnityspisteistä, joita pitää olla vähintään kuusi yhteensä ja neuvoi että haen jostain lapun, jossa lukee "kyllä se väliseinä kestää" niin pääsen läpi (koska takana alkuperäiset kiskot ja lenkkejä lattiassa) ja teen metrin mittaisen kuormatilan, jolloin askarteluosasta tulee "ohjaamoa" eikä sielä tarvi olla yhtään pistettä.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Peltikoppi ka kuormatila?

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Eli siulla on ilmeisesti nyt yhteensä 6 kiinnityspistettä likasella ja puhtaalla puolella?
Rosmo
lamponi
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Kesä 2016 19:54
Location: Tampere

Re: Peltikoppi ka kuormatila?

Viesti Kirjoittaja lamponi »

Ei, vaan haen niiden välissä olevalle seinälle hyväksynnän ja likaisella puolella on yli kuusi kiinnityspistettä (alkuperäiset kiskot ja lattialenkit, pitäisi riittää). Näin ollen puhtaalla puolella saa elää kuin pellossa, koska se ei ole enää kuormatilaa. Ilmeisesti se suurin ongelma oli se YHTENÄINEN kuormatila, jonka pitää täyttää määräykset yksikseen. Kolmen insinöörin kanssa nyt keskustellut aiheesta ja joka kaverilta tullut eri vastaus, eli jännityksellä odotamme kun olen hakenut hyväksynnän seinälle, miten käy..
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Peltikoppi ka kuormatila?

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Olis kiva tietää mistä lakipykälästä löytyy kohta, että kuormatilan pitää olla yhtenäinen. Raskaassakin kalustossa on jopa siirrettäviä väliseiniä esim. pakasteiden takia. Uskon toki siuta, mutta ei mee yksiin miun keskustelujen kanssa mitä olen katsurin kanssa aiheesta keskustellu jos kummallakin puolella on se 6 kiinnityspistettä. Oisko sitten puhtaan puolen käyttötarkotus liian ilmeinen tms. Tottakai on pykälät voinu muuttua ja pitänee itsekkin käydä konttorilla tarinoimassa ennen rakentamista. Onhan se tietysti katsuristakin kiinni vaikkei sais olla.
Rosmo
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Peltikoppi ka kuormatila?

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Valitettavasti tässä maassa katsurit eivät tunnu tietävän asioista kunnolla. En tiedä eikö ammattiylpeys anna soittaa Trfin neuvontaan ja kysyä, koska luulisi sieltä tulevan kaikille sama vastaus.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
lamponi
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Kesä 2016 19:54
Location: Tampere

Re: Peltikoppi ka kuormatila?

Viesti Kirjoittaja lamponi »

Menee juurikin näin, että kolmesta paikasta kun kysyin niin sain kolme eri vastausta. Hain tänään lapun, että toi väliseinä vastaa määräyksiä ja katson mitä katsuri siihen sanoo kun kuormatila on suht kompakti. Varmaan massat joutuu laskemaan, mutta muuta estettä ei pitäisi olla. Mietityttää edelleen sen tädin kirjoitus kun sain hylyt 1. asiaparit: kuormatila 2. kuormakori: kuormatila 3. kuormakori: kiinnityspisteet. että olis hauska nähdä tädin naama kun yhden lauseen paperilla saa kolme hylkyä kuitattua.. Kyllä toista asemaa silti käytän.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Peltikoppi ka kuormatila?

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Mistä sie sen paperin väliseinästä hait?
Miulla semmonen mielikuva, että ohjaamon koon määrittelyssä oli joku raja. Oisko ollu 2,5m ratin keskiöstä taaksepäin maksimissaan takaseinä. Koski siis kuorma-autoja ja en oo varma pitääkö enää paikkaansa. Ite mielelläni siirtäsin ohjaamon takaseinää vähintään 10cm että sais paremman ajoasennon, mutta huhupuheina kuullu et pitää olla nippu lujuuslaskelmia yms. rahan arvosta paperia. Katsurit kun ei arvioi enää mitään kestävyyksiä.

Tästä koomisena esimerkkinä on istumapaikat tavaratilassa. Niitä saa olla 3kpl selkä menosuuntaan ja jos haluaa turvavyöt pitää niiden kiinnityksistä olla lujuuslaskelmat. jos ei ole, niin ei saa olla vöitäkään. Äkkiseltään maalaisjärjellä ajateltuna jonkunlaiset henkselit on parempi kun ei mitään. Luulis että rekisteriotteeseen vois merkitä ettei vöitä ole hyväksytty laskelmien puutteen takia, mutta ne sais jäädä paikalleen. No mailmassa on paljon asioita joita mie en ymmärrä ja saas nähä meneekö miun suunnitelmat jälleen kerran uusiksi kun käyn konttorilla tarinoimassa.
Rosmo
lamponi
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Kesä 2016 19:54
Location: Tampere

Re: Peltikoppi ka kuormatila?

Viesti Kirjoittaja lamponi »

Kävin tuollaisessa raskaan kaluston korjaamolla jotka aikansa katseltuaan antoi lapun kohtuullista korvausta vastaan. Huhuja ohjaamon koosta olen kuullut itsekin, mutta en ole varma. Noitahan on kuorma-autoja mitkä on tehty busseista jotka on oikeasti kulkureita.

Toi turvavyöpykälä on omasta mielestäni täysin käsittämätön. Luulis olevan parempi jos sielä edes teoriassa jokin hidastaa kun että jos jotain käy niin sitten mennään ja varmasti.
Vastaa Viestiin