jarrukortti???

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 106
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

jarrukortti???

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä »

Eli sellaista aloin kyseleen, että pitääkö olla jokin jarrukortti tähän vehkeeseen? Ollut aiemmin kuorma-autoksi rekisteröity ja nyt sitten tulee asuntoauto..

Minun tapauksessa se ilmeisesti on jossain lakeuden katsastusasemalla...
Volvo b-57
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Tamapas onkin mielenkiintoinen kysymys,,

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Jarrukortti,, en ole kuullut Suomessa puhuttavan jarrukortista,, Monessa maassa esim. joissakin USA:n osavaltioissa, Uudessa Seelannissa jne,, ajokorttiin pitaa olla semmoinen lisapahvi joka todistaa etta koulutusta paineilmajarruilla varustetun ajoneuvon kuljettamiseen on saatu. Olisi tietenkin ehken hyva jos jokaista raskasta ajoneuvoa seuraisi rekisteriotteen tapaan kortti johon huollot, korjaukset yms. merkiitaisiin (siis historia) voisi auttaa kaytetyn auton ostajaa,, seuraavaa huoltomiesta jne,, No,, taidan kirjoittaa eri asiasta mita puhuttiin- mutta tulipahan tehtya,,
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

En minäkään ole moisesta käytännöstä kuullut. Taitaa laki huolehtia siitä että ajoneuvossa on siihen luokkaan sopivat jarrut ja tarkka (kallis) jarrukatsastus siitä että ovat tieliikennekelposet.
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: jarrukortti???

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

maantieristeilijä kirjoitti:Eli sellaista aloin kyseleen, että pitääkö olla jokin jarrukortti tähän vehkeeseen? Ollut aiemmin kuorma-autoksi rekisteröity ja nyt sitten tulee asuntoauto..

Minun tapauksessa se ilmeisesti on jossain lakeuden katsastusasemalla...
Jarrukorttia kyseltiin minunkin autoni vuosikatsastuksessa vuosi sitten , ei löytynyt. On tullut autoon kai ensi katsastuksen yhteydessä ja kopio ko. katsatusasemalle. Siinä on tiedot kai ainakin hihnojen leveydestä ja kellojen koosta. Tänä vuonna kun vuosi/muutoskatsastin ei korttia kyselty, katsastuspöytäkirjaan kyllä merkittiin mitatut jarrukellojen halkaisijat ja olikohan varsien pituudetkin.
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Vaan eipä vaikuta katsastukseen ainakaan mulla. Oli eka yrityksessä laitettu etupään kellot väärän kokoisiksi. Sitten kun kävin uudelleen katsastaan niin huomautin tuosta. Inssi sanoi että eipä vaikuta mulla vaikka merkittäs kuinka isot kalvot ja pitkät tikut kun ei oo ALB/S eikä muita hienous juttuja.
maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 106
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä »

Sillä mie tuota lähinnä kyselin, kun rekisteriotteessa lukee joku jarrukortin numero.
Volvo b-57
Vastaa Viestiin