Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin

Viesti Kirjoittaja pelti »

Ainoo, mitä on kirjattu, on matkustajaluku 1+8 tuossa meidän matkailuautossa. Ei sänkyjä, sohvia tms... Vaikka ne tuossa autossa on.
peltiliiteri.com
Avatar
paci
Kippari
Viestit: 62
Liittynyt: 15 Maalis 2012 20:20
Truck: B10M Delta Star 301
Location: Kerava

Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin

Viesti Kirjoittaja paci »

Tuntuu siltä että tuonne Tattarisuolle sitten kun on siinä mallissa että voi viedä näytille.
Volvo B10M Carrus Delta Star 301 -92
hullu kylä
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 06 Heinä 2015 21:31
Location: Varsinais-Suomi

Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin

Viesti Kirjoittaja hullu kylä »

Millaiset istuinmääräykset ovat? Millaiset istuimien täytyy olla, että menevät läpi?

Tuntuu tämä kysely kyllä vähän tyhmältä. Löytyykö näitä tietoja mistään muualta kuin katsastusmieheltä?
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Eipä noi katsastus sedätkään tunnu aina tietävän :cry: mullekkin väitti silloin kun sitä Ajokki Expressin muutoskatsastin 12-paikkaseksi että Trafi on sitä mieltä jotta penkkejä pitäisi olla puoleenväliin asti autossa :shock: mutta trafin neuvonnassa sanottiin ettei sellaista ole ollukkaan :shock:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Helpoimmalla pääse, kun jättää alkuperäisiä penkkejä muutoskatsastukseen. Ruuvaa "kiinteästi" nuo petipaikat ja jonkinlaisen kyökin. Musteen kuivuttua käyttää luovuutta ja maalaisjärkeä - Mitä vähemmän palikoita ja kalusteita = sitä vähemmän lisäehtoja papereissa...

Joku inssi väittää, ettei autoihin saa rakentaa saunoja ja toinen vaatii ajonestoa ja kuskin turvatyynyä sekä napista säädettävää ajovalon korkeutta. Onneksi löytyy harrastajaystävällisiäkin konttoreita.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Joo, isoja eroja konttorien välillä. Itse kävin konttorilla selostamassa suunnitelmani etukäteen samalle kaverille joka muutoskatsastuksen suoritti. Kaappitilasta meinasi jäädä kiinni, alkuperäisiä yläluukkuja ei hyväksytä säilytystilaksi.. Kolme keittiön kaappia täytti just ja just vaadittavan säilytystilan. Hetkellinen selvitys myös turvavyöpakosta, auto on vm89 joten turvavöitä ei tarvita, 90 luvun alkupuolella jossain kohtaa tuli muutos.. Saunan sai jossain vaiheessa tehdä kunhan on erillinen osio omalla ovella, välissä oli kokonaan kielletty mutta nykyään sallittu kun fiksuja perusteluja kiellolle ei vissiin löytynyt..
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin

Viesti Kirjoittaja pelti »

Mulla tarkisti, että on rattilukko ja peilien joku uusi säännös ( ei selittänyt sitä, sanoi vaan, että näyttävät olen uuden säännöksen mukaisia... )
peltiliiteri.com
joor
Renkaiden potkija
Viestit: 1
Liittynyt: 15 Tammi 2016 20:25
Truck: Mercedes Benz L508DG
Location: here

Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin

Viesti Kirjoittaja joor »

Moi. Ostin tossa vuoden vaihteessa Mercedes Benz 508 matkailuauton jossa on kattoa korotettu joskus muutaman kymmenta senttia, korkeutta n. 2,7m.
Tiedustelenkin tassa etta olisiko minkaanlaisia esteita esimerkiksi korottaa kattoa vaikkapa 40cm koko pituudelta? Tarviiko katon korotusta muutoskatsastaa tms?
Kiitokset etukateen vastanneille :)
Mici
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 19 Tammi 2016 18:28
Truck: Scania 114L
Location: Fin
Paikkakunta: Kitee

Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin

Viesti Kirjoittaja Mici »

Tietäneeköhän kukaan viranomainen missään oikeasti että mitä noille saa tehdä. Oon laittanu sähköpostilla kysymyslistan a-katsastukseen ja ei sieltä se asiakaspalvelu oo koskaan vastannu.
Oon nyt ensimmäistä tollasta tekemässä ja ummikkona alotan.
Projektina on Scania 114L makuuhytillä ja 9,2 metrin kontilla. Tarkoituksena rakentaa kuormatilan etuosaan majoitus/sosiaalitilaa/suihku ja taakse jättää autonkuljetustila.
Ei kai noi kysymykset oo liian vaikeita ollu? Eli tollaset oli kysymykset:
-Mitä kaikkea minun täytyy huomioida rakentaessa ettei tule mitään veroseuraamuksia vaan auto säilyisi kuorma-autona?
-Onko rakentamisen suhteen olemassa mitään määräyksiä?
-Millä edellytyksillä voi matkustajapaikkoja saada kuormatilaan?
Noihin kun sais joskus vastauksen niin kylläpä helpottas tarvikkeiden ja varusteiden hommaamista ja jos niiltä osin suunnitella pohjaratkaisun.
Ei kai tässä oikein uskalla vielä tehdä mitää radikaaleja päätöksiä ennen kuin saa sitä tietoa.

Oliks tää nyt tarpeeks vaikeesti selitetty?
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Itse saa helpoiten selville jos saat ajettua konttorille ja kerrot asiasi inssille ja hää kertoo sit juu ja ei.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Ja sitten muutoskatsastus tehdään sen saman inssin kanssa joka neuvoi, ettei tarvitse tehdä muutoksia moneen kertaan monen eri mielen mukaan.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Yli 6 tonnin painoiseen ei saa millään konstilla veroseuraamuksia. Isot on vapautettu sisäkorkeusvaatimuksesta eikä kuorma-auto muutu henkilöautoksi ilman muutoskatsastusta.

Kuorma-autossa saa olla 1+8 matkustajapaikkaa ja kaikki mahdolliset matkailuvarusteet. Kuormatilaa pitää olla ja matkustamoon päin pitää olla todistus kuormatilan etuseinän kestävyydestä. Busseissa ei tarvi sitäkään kun alaruuma ei tyhjene matkustamoon missään tilanteessa. Siis bussikin muuttuu vaivatta kuorma-autoksi.

Kuka osaa sanoa onko tämä etuseinävaatimus se, joka määrittelee voiko kuormatilassa matkustaa vai ei. Käynti ohjaamosta konttiin pitänee olla jotta kontista pääsee pois vaikka silloin kun ollaan kyljellään kanavassa. Laittaisin kattoon varauloskäyntiluukun.

Kannattaa piirrellä halutunlainen auto ja mennä kuvan kanssa konttorille. Hommassa auttaa se että puhutaan varauloskäynneistä ja turvallisuusasioista, niistä ollaan kiinnostuneita, muuten raskaan puolen katsastukset on sitä jarrujen ja valojen tsekkaamista.

Onhan niitä penkkijuttuja määritelty kuorma-autoihin jossain. Kuutioita piti olla joku määrä että sai olla taas määrätty määrä penkkejä. Itse katsastin bussin kuormuriksi, siihen riitti todistus että bussilla ei pääse yli 90kmh ja sillä siisti.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Tuosta kuormatilasta ni kun oman ritmon muutin 1+6 henkiseksi KA siis kyseessä ni kuormatilaa piti jättää, mutta ei missään lukenu kuin paljon. Sanottiin vain että muista jättää kuormatilaa ees vähän. Ite siirsin vain seinää taaksepäin ja tein uuden joka vastaa vähintäänkin entistä kiinnityksiltään ja vahvuudeltaan. Tämän paperidokumenti saat konttorilta valmiiksi tulostettuna. Vöitä en saanut laittaa koska liian uusi auto , olisi turvavyön kiinnityspisteet olla tuv hyväksyttyjä. Nyt s3 on laiton auto koska siinä on vyöt. (Hyvä katsastusmies, unohda mitä juuri luit ) :mrgreen:
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Vuodenvaihteessa kun rekisteröintikatsastettiin uusi tekemäni sprintteri M1 matkailuajoneuvoksi niin K1 asemalla ei uskallettu sanoa ei mitään, tai no vikistiin että pitää olla ilmanvaihto reikä hytissä? No kuvia otti joka puolelta ja ne lähti trafille ja seuraavalla viikolla hyväksyntä + että vaatii sen liinavaatekaapin = säilytystilaa 40cm*30cm*30cm lootan ovella tein ja leima losahti. 6hlö matkailuauto. Keittomahdollisuus = mikro, makuupaikat kahdelle = takapenkkien yläpuoleltä avautuva 120*180cm verhoiltu vanerilevy putkirungolla. Ja seisomakorkeutta löytyy koko lattian pituudeltä 40cm leveydeltä 192cm korkeasti.
Siihen en ikinä saanut trafilta enkä konttorilta vastausta että mikä on asuinosaksi laskettavaa tilaa. "hytissä" kun on orkkis ohaamo ja jatkohytti jossa penkit ja niiden takana piippuhylly. Vapaata lattiaahan tuossa ei ole kuin penkkien väli, niin siitäköhän se 40% olisi sitten, eli n.48cm?
Trafi vastaa että katsastuskonttori on lailla velvoitettu opastamaan, konttori sanoo kysy trafilta...

*********************
Ajoneuvoteknisissä sekä katsastukseen liittyvissä kysymyksissä teidän tulee kääntyä valitsemanne katsastusaseman puoleen.

Katsastustoimipaikat suorittavat julkista hallintotehtävää ja neuvovat hallintolain 8 §:n mukaisesti kansalaisia ajoneuvojen katsastusta koskevissa asioissa.

Tarvittaessa voi katsastusasema selvittää asiakkaan asiaa ottamalla yhteyttä Trafin ajoneuvotekniikan asiantuntijoihin. Mikäli asiakas siis haluaa varmistaa Trafin kannan ajoneuvoteknisessä kysymyksessä, voi asiakas pyytää katsastusasemaa puhelimitse asian Trafista tarkistamaan.
Ystävällisin terveisin
Iida Yli-Mutka

*********************'
Ja K1 ei vastaa kirjallisesti, eli sähköpostilla mitään. Suullisesti mutisee mutta eivät uskalla ottaa kantaa mihinkään.

Kuorma-autossa täytyy olla kuormatilaa koska se on tarkoitettu kuorman kuljetukseen. Kuormatilassa täytyy olla kuorman kiinnityspisteet sekä ohjaamon ja kuormatilan välisen seinän täytyy kestää tietyt voimat, lasketaan kantavuudesta mutta minimivaatikuskin on. Ja kuormakantavuus täytyy olla ennempi kun ihmiskuorman...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Piirustus kouraan ja sille asemalle missä aikoo muutoskatsastaa. Ei ne itekkään siellä tiedä. Sitten on sellaisia asemia jossa käy kaikenlaiset vehkeet avobusseista häkäpönttöihin. Tietävät enemmän.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Valitsee tarpeeksi pienen aseman - niin sama kaveri katsoo piirustukset ja suorittaa muutoskatsastuksen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Ja jos kantsastusasemalta ei saa hyvää palvelua, "kiitos-hei" ja suunta kohti seuraavaa asemaa. Edelleen on niitä katsastajia jotka saa tyydytystä ihmisten kyykyttämisestä ja projektien torppaamisesta, liekö niitä jotka oli 80-luvulla jo alalla? Mutta onneksi on tosi hyviäkin tyyppejä.
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Savonlinnassa on henkilö joka on "jarru" , yyveenä saatte tarkat tiedot. Enkä ole ainut joka on samaa mieltä.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Vastaa Viestiin