Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin
-
- Varakuski
- Viestit: 8
- Liittynyt: 06 Heinä 2015 21:31
- Location: Varsinais-Suomi
Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin
Asuntoauton rakentamista joskus hamassa tulevaisuudessa suunnittelevana minulla on useita kysymyksiä aiheesta.
Asuntoautot ovat käsittääkseni useimmiten henkilöautoja. Painosta riippuen vaativat c-kortin tai ei.
Yli 6-tonnisten määrykset ovat Wikipedian mukaan löysemmät. Miten? Autoverottomuuden tiedän.
Matkailuauton nopeusrajoitus on 80, joskus 100. Voiko yli 6-tonnisen auton rekisteröidä tavalliseksi henkilöautoksi, jolloin sillä saisi ajaa lujempaakin? Verohyödyllähän noin painavassa ei ole merkitystä. Vai onko automaattisesti matkailuauto, jos sen sisustus sellaista vastaa?
Moottorin muutokset menevät ilmeisesti normaalien henkilöautomääräysten mukaan? Raskaalla kalustollahan ne ovat yleisesti löysemmät.
Helpointa lienee, jos auto on alle 12 m pitkä ja 2,5 m leveä? Korkeuden kanssa ei taida olla rajat lähelläkään?
Onko jotain täysin maalaisjärjen vastaisia määräyksiä, jotka olisi hyvä tietää?
Onko henkilöautonkuljetusmahdollisuuden tekeminen kuinka vaikeaa? Sekä toteutuksen että määräysten kannalta? Onko edes mahdollista Suomessa?
Asuntoautot ovat käsittääkseni useimmiten henkilöautoja. Painosta riippuen vaativat c-kortin tai ei.
Yli 6-tonnisten määrykset ovat Wikipedian mukaan löysemmät. Miten? Autoverottomuuden tiedän.
Matkailuauton nopeusrajoitus on 80, joskus 100. Voiko yli 6-tonnisen auton rekisteröidä tavalliseksi henkilöautoksi, jolloin sillä saisi ajaa lujempaakin? Verohyödyllähän noin painavassa ei ole merkitystä. Vai onko automaattisesti matkailuauto, jos sen sisustus sellaista vastaa?
Moottorin muutokset menevät ilmeisesti normaalien henkilöautomääräysten mukaan? Raskaalla kalustollahan ne ovat yleisesti löysemmät.
Helpointa lienee, jos auto on alle 12 m pitkä ja 2,5 m leveä? Korkeuden kanssa ei taida olla rajat lähelläkään?
Onko jotain täysin maalaisjärjen vastaisia määräyksiä, jotka olisi hyvä tietää?
Onko henkilöautonkuljetusmahdollisuuden tekeminen kuinka vaikeaa? Sekä toteutuksen että määräysten kannalta? Onko edes mahdollista Suomessa?
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin
Nopeuden suhteen mutua tarjoon, eli miulla sellanen käsitys et matkailuautoks muutetut max on 80km/h
Henkilöauton kuljetusvermeitä on rakennettu pilvin pimein ja niistä löytyy täältäkin juttua. Ainakin yks on tälläkin hetkellä rakenteilla. Byrokratiasta en osaa sanoa. Noi antamasi mitat on helpot siinä mielessä, että ei tarvii poikkeuslupia. Vaikeita siksi että aihiot on vähissä. Poikkeuslupa vermeillä oli rajotuksia suomen rajojen ulkopuolella.
Henkilöauton kuljetusvermeitä on rakennettu pilvin pimein ja niistä löytyy täältäkin juttua. Ainakin yks on tälläkin hetkellä rakenteilla. Byrokratiasta en osaa sanoa. Noi antamasi mitat on helpot siinä mielessä, että ei tarvii poikkeuslupia. Vaikeita siksi että aihiot on vähissä. Poikkeuslupa vermeillä oli rajotuksia suomen rajojen ulkopuolella.
Rosmo
- vanha mutta villi
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 85
- Liittynyt: 29 Touko 2014 00:34
- Truck: MB -69, Scania -83
- Location: Akaa
- Member id: 215
Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin
Suurin sallittu nopeus näyttäis olevan M1-luokan matkailuautolla 80 km/h kun massaa on yli 3,5 tonnia.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
Perillepääsy on yliarvostettua.
-
- Varakuski
- Viestit: 8
- Liittynyt: 06 Heinä 2015 21:31
- Location: Varsinais-Suomi
Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin
Mutta mikä tekee autosta matkailuauton?vanha mutta villi kirjoitti:Suurin sallittu nopeus näyttäis olevan M1-luokan matkailuautolla 80 km/h kun massaa on yli 3,5 tonnia.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
Monet autot voi rekisteröidä joko pakettiautoksi tai kevyeksi kuorma-autoksi. Toimiiko sama valinta matkailuauton ja henkilöauton välillä?
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin
Matkailuautossa on tietyt vaatimukset mitkä pitää toteutua. makuupaikkoja, säilytystiloja ja "keittiö" muistaaksein ainakin. Tarkat tiedot löytyy tuolta lakipykälistäkin. Sisäkorkeus oli mainittu myös, mut ei ilmeisesti oo sitä vaatimusta näis isommissa.
Rosmo
-
- Varakuski
- Viestit: 8
- Liittynyt: 06 Heinä 2015 21:31
- Location: Varsinais-Suomi
Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin
Mutta onko rekisteröiminen matkailuautoksi mitenkään tavoiteltavaa? Kysymys onkin, että voiko matkailuauton määräykset täyttävän auton rekisteröidä tavalliseksi henkilöautoksi?Rantarosvo kirjoitti:Matkailuautossa on tietyt vaatimukset mitkä pitää toteutua. makuupaikkoja, säilytystiloja ja "keittiö" muistaaksein ainakin. Tarkat tiedot löytyy tuolta lakipykälistäkin. Sisäkorkeus oli mainittu myös, mut ei ilmeisesti oo sitä vaatimusta näis isommissa.
- vanha mutta villi
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 85
- Liittynyt: 29 Touko 2014 00:34
- Truck: MB -69, Scania -83
- Location: Akaa
- Member id: 215
Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin
Nykyisin taitaa matkailuautot mennä M1-luokkaan. Toi meidän scania on M1 henkilöauto/matkailuauto ja toi vanhempi mersu erikoisauto/matkailuauto, kun se on ollut matkailuautona jo ennen nykyisiä säädöksiä.
Matkailuauton tekee matkailuautoksi se, että se on rekisteröity matkailuautoksi. Miksi sitten rekisteröidä matkailuautoksi? Pakettiautoon ei taida (?) saada asentaa kiinteitä nukkumapaikkoja yms, en ole ihan varma. Sitten tulee vielä autoveromutkailut, yli 6 tonnin vehkeet on autoverovapaita matkailuautonakin ja kevyemmätkin jos sisätilakorkeutta on riittävästi.
En tiedä, onko kokonaisuus noiden säädösten ja niiden poikkeusten ja voimaantuloajankohtien osalta kenelläkään hallinnassa. Näyttää tuolta finlexistä löytyvän tällainenkin pykälä:
31 § (18.12.2014/1291)
Peruutushälytin
Muussa autossa kuin M1-luokan ajoneuvossa saa olla jaksottaista ääntä antava, ajoneuvon peruuttaessa tai peruutusvaihteen ollessa kytkettynä toimiva peruutushälytin.
Kyllä meidän scania piippaa peruutettaessa On tosin ollut jo M1-matkailuautona 18.12.2014.
Matkailuauton tekee matkailuautoksi se, että se on rekisteröity matkailuautoksi. Miksi sitten rekisteröidä matkailuautoksi? Pakettiautoon ei taida (?) saada asentaa kiinteitä nukkumapaikkoja yms, en ole ihan varma. Sitten tulee vielä autoveromutkailut, yli 6 tonnin vehkeet on autoverovapaita matkailuautonakin ja kevyemmätkin jos sisätilakorkeutta on riittävästi.
En tiedä, onko kokonaisuus noiden säädösten ja niiden poikkeusten ja voimaantuloajankohtien osalta kenelläkään hallinnassa. Näyttää tuolta finlexistä löytyvän tällainenkin pykälä:
31 § (18.12.2014/1291)
Peruutushälytin
Muussa autossa kuin M1-luokan ajoneuvossa saa olla jaksottaista ääntä antava, ajoneuvon peruuttaessa tai peruutusvaihteen ollessa kytkettynä toimiva peruutushälytin.
Kyllä meidän scania piippaa peruutettaessa On tosin ollut jo M1-matkailuautona 18.12.2014.
Perillepääsy on yliarvostettua.
Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin
Mikä tahansa yli 3,5-tonninen on 80km/h rajoituksella, paitsi linja-autoksi rekisteröity voi olla 100km/h. Käyttövoimavero taitaa räjähtää tolkuttomaksi jos bussista tekee "tavallisen henkilöauton".
- vanha mutta villi
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 85
- Liittynyt: 29 Touko 2014 00:34
- Truck: MB -69, Scania -83
- Location: Akaa
- Member id: 215
Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin
Jaa-a. Alle 6 tonnin matkailuauto on autoverovapaa, jos sisätilakorkeutta on riittävästi. Jos ei ole, niin muutetttaessa esim. autoverovapaa pakettiauto matkailuautoksi maksettavaksi pamahtaa autovero. Jos ko. pakettiauto muutetaan henkilöautoksi, niin autovero tulee maksettavaksi joka tapauksessa. Mitenkä menee sitten yli 6 tonnin vehkeissä?hullu kylä kirjoitti: Mutta onko rekisteröiminen matkailuautoksi mitenkään tavoiteltavaa? Kysymys onkin, että voiko matkailuauton määräykset täyttävän auton rekisteröidä tavalliseksi henkilöautoksi?
Mutta kysymykseesi vastaus: minkä tahansa auton voi muutoskatsastaa M1-luokan henkilöautoksi, jos se täyttää M1-luokan vaatimukset. Autovero voi tulla maksettavaksi.
Perillepääsy on yliarvostettua.
-
- Varakuski
- Viestit: 8
- Liittynyt: 06 Heinä 2015 21:31
- Location: Varsinais-Suomi
Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin
Mitä se sitten tarkoittaa, kun Wikipediassa sanottiin, että yli 6-tonnisten autojen määräykset ovat melko vapaat?
Onko siellä todella jotain helpotuksia?
Onko siellä todella jotain helpotuksia?
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 457
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin
Jos olen asian oikein sisäistänyt niin asia on näin:
Kulkuri voi olla henkilöauto(m1)/matkailuauto, kuorma-auto tai linja-auto.
Henkilöauto voi olla 2,5m leveä ja 12m pitkä ilman poikkeuslupia
Kuorma- ja linja-auto 2,55m leveä ja akselien määrästä riippuen 12-14m pitkä.
Jos henkilöauto, niin autovero+dieselvero. mutta vakuutus on edukas. lisäksi matkailuauton varusteet.
Ja jos alle 6 tonnia niin sisätilavaatimus, muuten aika vapaata rakentelua. Max 1+8 matkustajaa
Jos yli 3,5 tonnia niin C-kortti.
Jos taasen kuorma-auto, niin pitää olla kuormatila ja väliseinä. Max 1+8 matkustajaa.
Pelkkä dieselvero, vakuutus vähän kalliimpi. C-kortti.
Linja-autossa ei ole dieselveroa mutta vakuutus kallis.
Paikkaluku vähintään 1+9. Ei hirveästi rajoitteita. Jotain turvavyö yms vaatimuksia vuosimallista riippuen.
Lisäksi D-kortti ja jos kuskaa muita kun perheenjäseniä niin henkilöliikenteen ammattipätevyys
Veikkaisin että bussista ei saa tehtyä pelkkää henkilöautoa, tai jos saa niin verottaja muistaa (isolla) laskulla
Kulkuri voi olla henkilöauto(m1)/matkailuauto, kuorma-auto tai linja-auto.
Henkilöauto voi olla 2,5m leveä ja 12m pitkä ilman poikkeuslupia
Kuorma- ja linja-auto 2,55m leveä ja akselien määrästä riippuen 12-14m pitkä.
Jos henkilöauto, niin autovero+dieselvero. mutta vakuutus on edukas. lisäksi matkailuauton varusteet.
Ja jos alle 6 tonnia niin sisätilavaatimus, muuten aika vapaata rakentelua. Max 1+8 matkustajaa
Jos yli 3,5 tonnia niin C-kortti.
Jos taasen kuorma-auto, niin pitää olla kuormatila ja väliseinä. Max 1+8 matkustajaa.
Pelkkä dieselvero, vakuutus vähän kalliimpi. C-kortti.
Linja-autossa ei ole dieselveroa mutta vakuutus kallis.
Paikkaluku vähintään 1+9. Ei hirveästi rajoitteita. Jotain turvavyö yms vaatimuksia vuosimallista riippuen.
Lisäksi D-kortti ja jos kuskaa muita kun perheenjäseniä niin henkilöliikenteen ammattipätevyys
Veikkaisin että bussista ei saa tehtyä pelkkää henkilöautoa, tai jos saa niin verottaja muistaa (isolla) laskulla
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... tkailuauto
Tuossahan noita. Tuosta puuttuu yli 6000kg sisätilan korkeus ettei tarvitsisi olla 190cm...mitenhän lie onko pykälät muuttuneet ?
Kuorma auton maksimi leveys 2.6m kun yhdistelmä alle 22 metriä. Pituus 12m ilman erikoislupaa.
Tuossahan noita. Tuosta puuttuu yli 6000kg sisätilan korkeus ettei tarvitsisi olla 190cm...mitenhän lie onko pykälät muuttuneet ?
Kuorma auton maksimi leveys 2.6m kun yhdistelmä alle 22 metriä. Pituus 12m ilman erikoislupaa.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin
Matkailuauto ja linja-auto ovat autoverosta vapautetut. Jos sen katsastaa tavalliseksi henkilöautoksi niin siitä maksetaan autovero joka lienee 20% luokkaa. Maksu menee tällä hetkellä sen bussiaihion hinnasta kun se oli uusi.
Dieselvero on noin 10 kertaa korkeampi henkilöautossa.
Tavallinen henkilöauto on myöskin M1 joten nopeusrajoitus onsaman säänön alainen.
Tapaus viime talvelta, kaveri osti VW transportteri oli ollut autoveroton kulkupeli, oisko hinta ollut alle tonnin. laittoi siihen asumisvarustukset että olo olisi mukavampi. Meni muutoskatsastukseen mutta katsuri teki sen henkilöautoksi.
Kuukauden päästä tipahti postiluukusta autoverolippu yli 30 000€. Kaveri sai sätkyn.
Dieselvero on noin 10 kertaa korkeampi henkilöautossa.
Tavallinen henkilöauto on myöskin M1 joten nopeusrajoitus onsaman säänön alainen.
Tapaus viime talvelta, kaveri osti VW transportteri oli ollut autoveroton kulkupeli, oisko hinta ollut alle tonnin. laittoi siihen asumisvarustukset että olo olisi mukavampi. Meni muutoskatsastukseen mutta katsuri teki sen henkilöautoksi.
Kuukauden päästä tipahti postiluukusta autoverolippu yli 30 000€. Kaveri sai sätkyn.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
-
- Varakuski
- Viestit: 8
- Liittynyt: 06 Heinä 2015 21:31
- Location: Varsinais-Suomi
Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin
Eli reksiteröinti matkailuautoksi on ainoa järkevä vaihtoehto.
Mutta edelleen. Mitä sillä tarkoitetaan, että yli 6-tonnisten autojen lainsäädäntö olisi vapaampi? Onko verottomuuden lisäksi jotain muutakin?
Mutta edelleen. Mitä sillä tarkoitetaan, että yli 6-tonnisten autojen lainsäädäntö olisi vapaampi? Onko verottomuuden lisäksi jotain muutakin?
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin
Sisäkorkeus vaatimusta ei ole.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
-
- Varakuski
- Viestit: 8
- Liittynyt: 06 Heinä 2015 21:31
- Location: Varsinais-Suomi
Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin
Onko aihion vuosimallilla merkitystä? Kannattaako vain hankkia niin uusi, kuin kukkaro kestää?
-
- Varakuski
- Viestit: 8
- Liittynyt: 06 Heinä 2015 21:31
- Location: Varsinais-Suomi
Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin
Onko noiden pöytä, penkki, keittomahdollisuus ym. lisäksi muita määräyksiä? Sähkö- ja kaasulaitteistojen täytyy olla ammattilaisen tekemiä?
Jostain luin, että lämmityksen ja eristyksen kanssa olisi tarkkaa. Onko niin?
Jostain luin, että lämmityksen ja eristyksen kanssa olisi tarkkaa. Onko niin?
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin
Kyllä ne ovat menneet pääsääntöisesti sillä läpi että on makuupaikkoja, istuimia, pöytä ja vaikka mikro jonkun tason päällä
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 511
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin
Eristys ja lämpö laskelma touhu loppu muistaakseni 90 luvulla. (-95 eu )?
- ThePete
- Tosi harrastaja
- Viestit: 47
- Liittynyt: 19 Heinä 2014 10:23
- Truck: MB 508 D, MB 1114
- Location: Metsäkylä
- Member id: 302
- Paikkakunta: Jurva
- Viesti:
Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin
Juu nykyään ei eristeet kiinosta ketään. Vaikka peltikuorisella tai heinällä eristetyllä menisi...
Suomen Matkamersut ry http://www.matkamersut.fi/
- paci
- Kippari
- Viestit: 62
- Liittynyt: 15 Maalis 2012 20:20
- Truck: B10M Delta Star 301
- Location: Kerava
Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin
Tänään soittelin konttorille (Rekkarasti Hyvinkää)ja kyselin määräyksistä kun tuo omakin täytyy muutoskatsastaa matkailuautoksi. On taas kuulemma tullut 2014 uudet ohjeet ja mikrokin käy inssin puheiden mukaan lieden sijaan? Itse otin varman päälle ja hommasin jo aiemmin valmiiksi kahden levyn induktiolieden. Vuodepaikkoja riittää kuulemma minimi kaksi mutta jos haluaa enemmän ne pitävät olla valmiiksi rakennettuina, ei kuulemma voi jälkeenpäin enää lisätä tai muuten pitää taas muutoskatsastaa?
Volvo B10M Carrus Delta Star 301 -92
- Zippo
- Rattiamiraali
- Viestit: 359
- Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
- Truck: Scania K113 Falcon
- Location: Kouvola
Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin
Eipä taida sänkyjen määrä olla mihinkään ylös kirjattuna. Itse vasta muutin käytävän seinän viereen ja sain vuodesohvan sovitettua.. Teoriassa jos sisustaa muuttaa pitäisi muutoskatsastaa mutta käytännössä taitaa riittää että perusvaatimukset säilyvät..
- vanha mutta villi
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 85
- Liittynyt: 29 Touko 2014 00:34
- Truck: MB -69, Scania -83
- Location: Akaa
- Member id: 215
Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin
Kyllä meillä on kirjattu rekisteriotteeseen 4 kpl vuodepaikkoja (scania). Kun ne oli kaikki erillisiä ja kun ollaan oltu vasta 19 vuotta yhdessä, niin vierekkäin piti päästä nukkumaan. Kun alempien petien väliin viritteli sopivan alustan, niin siihen tuli hiukka leveämpi tanner. Vuodepaikkoja on nyt sitten ainakin viisi, eikä niistä katsastuksessa mitään sanottu. Rekisteriotteessa mainitut pöydät, keittolevy ja jääkaappi kyllä tarkistettiin
Perillepääsy on yliarvostettua.
- Zippo
- Rattiamiraali
- Viestit: 359
- Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
- Truck: Scania K113 Falcon
- Location: Kouvola
Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin
Mulla ei ole kirjattu mitään. Joskus pohtinut pitäiskö puusauna kirjauttaa, jos tulee vaikka kielto moisille niin olisi mustaa valkoisella että kuuluu auton varustukseen..
- paci
- Kippari
- Viestit: 62
- Liittynyt: 15 Maalis 2012 20:20
- Truck: B10M Delta Star 301
- Location: Kerava
Re: Kysymyksiä, ehkä tyhmiäkin
Juu vaikutti tarkalta aika tarkalta tuo rakentelu ainakin tuolla konttorilla, luulen että vien muualle muutoskatsastettavaksi sitten kun valmistuu siihen pisteeseen.
Volvo B10M Carrus Delta Star 301 -92