Millasia vakuutuksia?

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 106
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Millasia vakuutuksia?

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä »

Kovasti olen eri vakuutusyhtiöiden kans vääntänyt täs viime aikoina, että sais kunnollisen vakuutuksen. Ongelmana on se, että -83 alusta, niin ei mistään täyskaskoa saa, mutta kun ei meinannut kunnollista hirvi-palo varkausvakuutustakaan saada. Homma meni näin, et 2010, kun sain valmiiksi tuon auton, niin Turvasta otettiin vakuutukset. silloin kysyttiin, et minkä arvonen auto on nyt? Heitin, että käytetty raha kertaa 2, niin työn osuuttakin tulee, eli 30000e. No se lätkästiin uushankintahinnaksi. 2 kertaa täs välillä olen asiaa tiedustellu, että onhan se nykynen uushankintahinta, tai siis 2010 ja aina on sanottu, että on on. No tässä yks entinen vakuutusyhtiön lakimies selitti mulle asian, että se on tosiaan sen ensirekisteröintipäivän hinta, joten oltais bussista ehkä 2000e saatu, jos ois palanu, tai vaikka hirvikolari ajettu, ni eihän sitä edes korjattas. No minä menin Turvaan saman tätin juttuselle, joka mulle sen vakuutuksen myi ja selitin, et mulle sano tällanen henkilö näin ja näin. Sieltähän sanottiin, et tietenki se on juurikin noin. No sitten, kun yritin, et nostetaan sitä uushankintahintaa, niin vastattiin, että ei se mitenkään käy, että se on heiän järjestelmästä katottu ja tutkittu. No siinä vaiheessa loppu meidän asiakassuhde. Tapiolasta yritin harrasteajoneuvovakuutusta saada, niin eivät antaneet, vaikkei mitään syytä olekkaan. Sanottiin, että pitäs olla sellanen ns näyttelyauto. No kysyin, että pitääkö tuoda voittopokaalia näytille, Et kyllä se autonäyttelyissä on ollu. No sitä ei vaan haluttu antaa. Onkohan joku saanut kulkuriin kyseistä vakuutusta?? Hauskinta tässä oli, että se 30000e uushankintahinta oli näkyvillä kaikissa vakuutusyhtiöissä :x Pitkien neuvotteluiden ja 20 lähetetyn kuvan jälkeen sain sitten Tapiolasta sellasen osakaskon, jossa on uushankintahinta 190000e. Eli kannattaa tarkistaa, mikä on vakuutussopimuksen uushankintahinta. :D
Volvo b-57
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Millasia vakuutuksia?

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Toi Tapiolan 190 000 on kyllä hyvä...
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Millasia vakuutuksia?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mitä eroa on arvolla ja uushankintahinnalla?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Millasia vakuutuksia?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Uushankintahinta = hinta, jonka maksat jos ostat kaupasta uuden samanlaisen.
Arvo = ton mun romukasan nykyinen hinta. Omistajan mielestä mielikuvituksellinen ja lähes mittaamaton, kun taas vakuutusyhtiö muodostaa oman käsityksensä monimutkaisten matemaattisten kaavojen sekä säälivien katseiden perusteella.

N
Addiktio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Joulu 2013 21:01
Truck: Ford Transit tdci
Location: Estonia

Re: Millasia vakuutuksia?

Viesti Kirjoittaja Addiktio »

maantieristeilijä kirjoitti:Kovasti olen eri vakuutusyhtiöiden kans vääntänyt täs viime aikoina, että sais kunnollisen vakuutuksen. Ongelmana on se, että -83 alusta, niin ei mistään täyskaskoa saa, mutta kun ei meinannut kunnollista hirvi-palo varkausvakuutustakaan saada. Homma meni näin, et 2010, kun sain valmiiksi tuon auton, niin Turvasta otettiin vakuutukset. silloin kysyttiin, et minkä arvonen auto on nyt? Heitin, että käytetty raha kertaa 2, niin työn osuuttakin tulee, eli 30000e. No se lätkästiin uushankintahinnaksi. 2 kertaa täs välillä olen asiaa tiedustellu, että onhan se nykynen uushankintahinta, tai siis 2010 ja aina on sanottu, että on on. No tässä yks entinen vakuutusyhtiön lakimies selitti mulle asian, että se on tosiaan sen ensirekisteröintipäivän hinta, joten oltais bussista ehkä 2000e saatu, jos ois palanu, tai vaikka hirvikolari ajettu, ni eihän sitä edes korjattas. No minä menin Turvaan saman tätin juttuselle, joka mulle sen vakuutuksen myi ja selitin, et mulle sano tällanen henkilö näin ja näin. Sieltähän sanottiin, et tietenki se on juurikin noin. No sitten, kun yritin, et nostetaan sitä uushankintahintaa, niin vastattiin, että ei se mitenkään käy, että se on heiän järjestelmästä katottu ja tutkittu. No siinä vaiheessa loppu meidän asiakassuhde. Tapiolasta yritin harrasteajoneuvovakuutusta saada, niin eivät antaneet, vaikkei mitään syytä olekkaan. Sanottiin, että pitäs olla sellanen ns näyttelyauto. No kysyin, että pitääkö tuoda voittopokaalia näytille, Et kyllä se autonäyttelyissä on ollu. No sitä ei vaan haluttu antaa. Onkohan joku saanut kulkuriin kyseistä vakuutusta?? Hauskinta tässä oli, että se 30000e uushankintahinta oli näkyvillä kaikissa vakuutusyhtiöissä :x Pitkien neuvotteluiden ja 20 lähetetyn kuvan jälkeen sain sitten Tapiolasta sellasen osakaskon, jossa on uushankintahinta 190000e. Eli kannattaa tarkistaa, mikä on vakuutussopimuksen uushankintahinta. :D

2000-luvun alussa ostin suoralla kaupalla itse rakennetun ( c-kortti ) matkailuauton.
Auton myi eräs Keski-Suomen vakuutustarkastaja. Totesi että jos haluat autoon kasko-,palo-,varkausvakuutuksen saat auton arvoksi xxxxx,xx se on todellinen arvo. Antoi käyntikorttinsa todeten että ellei vakuutusyhtiö vakuuta autoa kyseisestä arvosta, pyydä vakuutusyhtiötä soittamaan hänelle. Totesi myös että vakuutusyhtiön edustaja käy myös kotona katsomassa auton, ei tarvitse lähteä erikseen näyttämään autoa vakuutusyhtiölle.

Myöhemmin soitin vakuutusyhtiölle asian johdosta. Minulle todettiin että heillä on listat joista selviää autojen vakuutusarvohinnat, kotikäyntejä ei myöskään tehdä. Kerroin keneltä olen auton ostanut ja pyysin vakuutusyhtiötä soittamaan hänelle. Silloin sieltä todettiin että vakuutusyhtiön edustaja tulee tekemään kotikäynnin vakuutusten johdosta. :D

Sovittuna aikana vakuutusyhtiön edustaja saapui. Häntä kiinnosti mitä olen autosta maksanut. Totesin ettei sillä ole mitään merkitystä vakuutusten suhteen, vaan haluan saada juuri sen hetkisen vakuutusarvonhintaisen vakuutuksen autoon. "Juu, ei todellakaan ole mitään merkitystä vakuutusyhtiölle hinnalla jonka olet maksanut autosta oli vastaus."
Edelleen oli pientä vääntöä edelleen vakuutusyhtiön edustajan kanssa vakuutussummasta, hänen halutessa edelleen "alivakuuttaa" auto. Loppujen lopuksi sain juuri sen arvon autolle jonka myyjä sanoi sen olevan. :D

Henkilö jolta auton ostin kertoi että kun auto on rakennettu yksilöllisesti, ei sen todellista arvoa voida katsoa "listahinnoista." Auto täytyy arvioida sen mukaan millaiseksi se on "rahalla" rakennettu. On otettava huomioon laatu / hintasuhde.
Tämä tapahtui 2000-luvun alkupuolella. En tiedä, mutta luulen systeemin muuttuneen vakuutusyhtiöiden kohdalla "tiukemmaksi edelleen." Vakuutusyhtiöille kelpaa raha, mutta kun vakuutusyhtiöstä joku oikeutetusti on saamassa vastinetta vakuutusmaksuja vastaan,
on / olisi kuin alkaisi uida vastavirtaan. En halua yleistää, mutta tällaisia ajatuksia herää kun lukee medioista vakuutusyhtiöiden toimintaa / perusteluja hylkäävistä päätöksistä. :evil:
- Addiktio -
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Millasia vakuutuksia?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Juuri kilpailutan vakuutuksia. Nykyinen on iffissä ja siellä on osakasko johon on määritelty arvo xxxxx €. Se tyttö kirjoitti tuon arvon kyselemättä mitään ja osakaskon hinta on 78€ vuosi. Lähitapiola tarjosi 400€ osakaskoa samalla arvolla mutta kelpuuttaa arvon määrityksessä vain autoon lisättyjen varusteiden arvon, ei työtä jos siitä ei ole maksettu mitään. Kysyinkin että jos bussi palaa, saanko siis 1979 mallin penkkiauton ja kymmenen kuormalavallista tavaraa vierelle. Pohjantähti tarjosi täyskaskon. Ja vaati kuvia autosta. Enpä nyt sitten tiedä, kokonaisuus kaikkien vakuutusten kanssa on niin että lähitapiola on halvin, Pohjantähti seuraavaksi ja iffissä paras palvelu ja korvausosasto.
Tulevaisuus on sähköinen
maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 106
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Millasia vakuutuksia?

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä »

Uushankintahinta on se hinta, jonka auto on maksanut sillon, kun valmistettu, eli rek merkitty ensirekisteröintipäivä. Käypä arvo, on nimitys, jota vakuutusyhtiöt käyttävät. Auton nykyhetken arvosta. Viitaten tuohon aloitukseenkin.
Volvo b-57
maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 106
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Millasia vakuutuksia?

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä »

Eli kannattaa olla tarkkana, että jos oletta vakuutusyhtiön kanssa sopineet autolle jonkun arvon ja se on merkitty uushankintahinta nimellä, Niin teitä kusetetaan. näin ainakin itseäni Turvassa. Tapiola on käytännössä sama firma. Jos väittävät vakuutusyhtiössä jotain muuta, niin pyytäkää kirjallisena, sillä se vaan on pätevä, sitten, jos korvauksia tarvii saada. No hyvää ei saa halvalla tuo meidän osakasko on 750e/vuosi. Vakuutusmaksu on suorassa suhteessa korvaussummiin, joten on sanomattakin selvää, että jos osakasko on muutaman kympin vuodessa, eli samanverran kuin millä tahansa -90 luvun henkilöautolla, jolla ajettu yli 300000 ei korvaussumma täystuhossa kummonen ole.
Volvo b-57
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Millasia vakuutuksia?

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Jos lunastukseen menee, niin varmaa on, että takkiin tulee, olipa syy sitte vaikka vastapuolella. Sama, kun kirjottasivat suoraan, että eihän me oikeesti sulle mitää korvata, suolarahaa voijaan vähä pistää. :oops:

Tuulilasi- ja ilkivalta on ne, joista ainakin oon luullu, että saisin korvauksen vahingon satuttua Turvasta. En tiijä nyt sitte, pistävätkö lunastukseen, jos tuulilasi kappaleina. Hehän pääsevät halvemmalla, jos arvonalennus menee noin, että hyvä jos 2000 euroo on kymppitonniksi aikoinaan arvioitu auto. :roll:
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 106
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä »

Onko siis muillakin näitä, että on kysytty auton arvo ja se on merkattu uushankintahinta nimikkeellä vakuutuskirjaan?
Volvo b-57
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Millasia vakuutuksia?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Entä lunastusarvo? Tälläkö hinnalla lunastetaan? Aina vain?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Millasia vakuutuksia?

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Eikös se vakuutuksen tekohetkellä tehty hinta-arvio pienene jokavuosi, niinku talossaki. Sielläki vois luulla, että täysarvovakuutus turvais mulle uuden talon, mutta ei.
Selvittäkää, jotka ällyätte näist jotai.
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 106
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Millasia vakuutuksia?

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä »

Ei mulle ainakaan yksikään vakuutusyhtiö suostunut antamaan suoraa tämänhetkistä arvoa. Tuo Tapiolan uushankintahinta 190000e laskettiin siten, että selvitin paljonko tuo on mummoissa maksanu -83 uutena ja siihen lisättynä käytetty rahamäärä kerrottuna kahella. Monestihan työn osuus jyvitetään saman hintaiseksi, kun materiaali. Useampikin vakuutusyhtiö sanoi, että korvataan käypän arvon mukaan.. Joka ei kerro, eikä varsinkaan lupaa mitään. :roll:
Volvo b-57
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Millasia vakuutuksia?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Röllin osakaskossa auton arvo on 10k€. Sähkötaulun palovaurion korjauksen yhteydessä selvisi, että 10000 miinus alv. korjataan. Mikäli korjauksen hinta olisi ylittänyt tuon olisi katiska lunastettu. Toisaalta olisin saanut nyppiä vertin, mikron, telkkarin ja astianpesukoneen talteen. Eli aihio on vakuutettu, mutta varusteet korvataan selkänahasta.

Ihan hyvä diili. Kymmenellä rahalla saisi hyvän telineen noille varusteille. Olkoot näin suhteellisen harvoin tuo palaa ja varas ei osaa sitä käynnistää. Ilkivaltaa sille tekee ainoastaan omistaja ja hänen perheensä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 106
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Millasia vakuutuksia?

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä »

Rosvolinna kirjoitti:Röllin osakaskossa auton arvo on 10k€. Sähkötaulun palovaurion korjauksen yhteydessä selvisi, että 10000 miinus alv. korjataan. Mikäli korjauksen hinta olisi ylittänyt tuon olisi katiska lunastettu. Toisaalta olisin saanut nyppiä vertin, mikron, telkkarin ja astianpesukoneen talteen. Eli aihio on vakuutettu, mutta varusteet korvataan selkänahasta.

Ihan hyvä diili. Kymmenellä rahalla saisi hyvän telineen noille varusteille. Olkoot näin suhteellisen harvoin tuo palaa ja varas ei osaa sitä käynnistää. Ilkivaltaa sille tekee ainoastaan omistaja ja hänen perheensä.
Terve!
mikä vakuutusyhtiö sinulla on?
Volvo b-57
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Millasia vakuutuksia?

Viesti Kirjoittaja pelti »

Mulla If ja samalla tavalla 10 keur vakuutusarvo kaskossa. Hienosti korvasi ton vaihteisto-ongelman saksassa.
peltiliiteri.com
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Millasia vakuutuksia?

Viesti Kirjoittaja mikko »

:shock: Mitä ne korvas? Niinku jotain yöpymisiä tms?
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Millasia vakuutuksia?

Viesti Kirjoittaja pelti »

Korvattiin alkuperäisestä suunnitelmasta poikkeava laivanmatkan (suoraan korjattavaksi Suomeen), safkat, ylimääräiset gaso-kulut (hki-tku)
peltiliiteri.com
maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 106
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Millasia vakuutuksia?

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä »

Pitääpä käydä itekki vielä tuol iffissä. Sieltä ei ole tullut kyseltyä. Turva, pohjola ja tapiola on tiedossa. Tapiola nyt on ainoa, jossa jotain tällä hetkellä saa, mutta ei ole ilkivalta, eikä kaskovakuutusta..
Volvo b-57
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Millasia vakuutuksia?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Röllin osakasko on Lähitapiolassa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Millasia vakuutuksia?

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

iffissä täyskasko. oisko 850e vuos. hinaus ja tuulilasi vakuutuksella. M1 matkailu auto.
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Millasia vakuutuksia?

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Lieneekö kellään ns. harrasteajoneuvokaskoa? Aiemmin ainakin Fennialla ja Tapiolalla on ollu tämmönenkin.
Museoautoille myönnetty, mutta myös harrasteautoille, jotka vähintään 15v vanhoja, 5 kk vuodessa seisonnassa ja muutettu alkuperäisestä enintään 35%.
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 106
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Millasia vakuutuksia?

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä »

Victorjussi kirjoitti:Lieneekö kellään ns. harrasteajoneuvokaskoa? Aiemmin ainakin Fennialla ja Tapiolalla on ollu tämmönenkin.
Museoautoille myönnetty, mutta myös harrasteautoille, jotka vähintään 15v vanhoja, 5 kk vuodessa seisonnassa ja muutettu alkuperäisestä enintään 35%.
Mulla on ollut tuo vakuutus parissa henkilöautossa. Nyt juurikin yritin saada sen, mutta eivät halua antaa matkailuautolle/linja-autolle sitä. Mitään järkevää syytä eivät halua sanoa. Kahteen kertaan olen kolmen vuoden sisällä yrittäny sitä saada.

Jani
Volvo b-57
maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 106
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Millasia vakuutuksia?

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä »

Rosvolinna kirjoitti:Röllin osakaskossa auton arvo on 10k€. Sähkötaulun palovaurion korjauksen yhteydessä selvisi, että 10000 miinus alv. korjataan. Mikäli korjauksen hinta olisi ylittänyt tuon olisi katiska lunastettu. Toisaalta olisin saanut nyppiä vertin, mikron, telkkarin ja astianpesukoneen talteen. Eli aihio on vakuutettu, mutta varusteet korvataan selkänahasta.

Ihan hyvä diili. Kymmenellä rahalla saisi hyvän telineen noille varusteille. Olkoot näin suhteellisen harvoin tuo palaa ja varas ei osaa sitä käynnistää. Ilkivaltaa sille tekee ainoastaan omistaja ja hänen perheensä.

Mulle sanottiin tapiolassa 2 kuukautta sitten, että auton arvoa ei voida laittaa järestelmään, vaan uushankintahinta. Selitin tuon aloituksen mukaan Uushankintahinnasta heille ja sanoivat, että noinhan se tosiaan on. Tästä lähimme muotoilemaan tuon 190000e uushankintahinnan maantieristeilijälle. Lukeeko sulla ihan, että auton arvo ja onko siinä ihan päiväyskin? Se mitä vakuutusmyyjät selittää ei merkkaa yhtikäs mitään.
Volvo b-57
maantieristeilijä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 106
Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Paikkakunta: Kemi

Re: Millasia vakuutuksia?

Viesti Kirjoittaja maantieristeilijä »

Noniin, kellä oli if:ssä vakuutus/ minkä ikäinen auto?
Eilen laitoin tarjouspyynnön 10 kuvan kera Tornion if toimistolle. Tänään soitettiin, että emme voi tälle autolle antaa minkäänlaista vapaaehtoista vakuutusta. Sanottiin, että emme ala perustelemaan asiaa!!!! Vissiin oli niin kalliin näkösiä kuvia ja kun menin vahingos mainitsemaan, että meiän auto oli Helsingin messukeskuksessa Slush tapahtumassa vip-tilana, ni se tais olla liikaa, että joutuvat vielä jotain korvaamaan jos jotain kävisi..
Mainitsin asiasta, että johan on kumma, että kun joillekkin on myönnetty. Lähinnä täyskaskoa olin tuolta kyselemässä.
Volvo b-57
Vastaa Viestiin