Tiukentuvat katsastusmääräykset..?

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Jonas
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 15 Joulu 2013 17:39
Location: Upyy

Tiukentuvat katsastusmääräykset..?

Viesti Kirjoittaja Jonas »

Olen tässä ajatellut hankkia matkailuautoksi muunnettua vanhaa ambulanssia.
Kun eri sivustoja ja määräyksiä olen kaivanut tuli eteen seuraavanlainen teksti Trafin sivuilta:

http://www.trafi.fi/filebank/a/13867704 ... ksiin_.pdf


Olisiko niin 1.1.2014 etenpäin ei enään saakkaan tehtyä matkailuautoa vanhasta pikkubussista, lanssista ym...?

Eniten kuitenkin huolestutti lopussa oleva teksti:

SOVELTAMINEN JO MATKAILUAUTOKSI HYVÄKSYTTYIHIN AJONEUVOIHIN
Tätä ohjetta sovelletaan 1.1.2014 tai sen jälkeen matkailuautoksi hyväksytyn ajoneuvon yksittäishyväksynnässä/katsastuksessa. Aiemmin hyväksyttyihin matkailuautoihin ei tätä ohjetta tarvitse määräaikaiskatsastuksen yhteydessä soveltaa, ellei niiden varustelu ole olennaisesti puutteellinen verrattuna ohjeen vaatimuksiin. Olennaisiksi vaatimuksiksi katsotaan majoitustilassa sijaitsevat istuimet ja pöytä, makuupaikat, keittomahdollisuus sekä säilytystilat.


Miten tätä tulisi tulkita? Uskaltaako "omavalmisteen" osta vai mitä?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Tiukentuvat katsastusmääräykset..?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Uskalta ostaa mikäli vaadittavat löytyy: istuimet ja pöytä, makuupaikat, keittomahdollisuus sekä säilytystilat.

Edit: luin ajatuksella ohjeen ja ei siinä mitään uutte ollut. Lähinnä tuolla koitetaan karsia oikeat veronkiertoautot, portterin takapaksiin yöpöydälaatikko ja lattiamaton alle vaneri -> ei ole asuntoauto. Ei ole ollut mielästäni ennenkään, mutta nyt on katsastusmiehiä ohjeistettu. Eli istuimien niskatukien päälle laitettava vaneri ei kelpaa makuutilasta mikä on ihan oikein!
Edit2: ja tuohan ei ollut määräys, vaan ohje.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Tiukentuvat katsastusmääräykset..?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuskin tuo vanhoihin vaikuttaa, mutta uusien kohdalla ohjeessa on monta uutta kohtaa. Tuo istuimien merkitseminen ja makuupaikan korkeus.

No kohta varmaan kielletään sängyt linja-autoissa. Kaikki siirtyvät tuppereihin ja maailma pelastuu.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Tiukentuvat katsastusmääräykset..?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kyllä on tulkinnoillekin annettu taas kunnolla mahdollisuuksia, miten tulkitaan "varusteiltaan ja sisustukseltaan tavanomainen"

Kautta aikain on kansa keksinyt veronkiertomahdollisuukia ja porsaanreikiä. Kostoksi lainsäätäjä on jättänyt tulkinnanvaraa. Hieno eikä mihinkään perustuva tuo "mikäli pelkässä veronkiertotarkoituksessa varusteltua" teksti, kuka määrittelee eikö saa olla yötä ja silloinhan sitä käytetään matkailuun jne.... Nyt loppuu pikkubusseilla ajelu kohtuuhintaan. Minä ainakaan en osta autoa jonka dieselvero on tonnin. Yksi Chevy mulla oli ja kas kun muuttui m1 matkailu autoksi sekin.
Tulevaisuus on sähköinen
Jonas
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 15 Joulu 2013 17:39
Location: Upyy

Re: Tiukentuvat katsastusmääräykset..?

Viesti Kirjoittaja Jonas »

Noita Lahti32:n mainitsemia, erittäin ympäripyöreitä "vaatimuksia/näkemyksiä" minä eniten pelkään. Onko niin, että tässä ihan hissukseen verottaja meinaa kerätä vähän lisävaroja? Onko katsastajia ohjeistettu että -Nytt loppu silittely!

Itselle van tuommoinen vanha lanssi olisi ihan täydellinen leijasurffaus käyttön. Voipi olla että joutuu lykäämään hankintaa ensivuoden puolelle.... Ei pr*?e.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Tiukentuvat katsastusmääräykset..?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Ei tuossa ole mitään ylitsepääsemätöntä tai epäselvää.
Vai väittääkö joku että voi nukkua 6mm vanerin päällä joka 15cm:n päästä katossa niskatukien päällä?
Taijan tukatostaki tehä M1:n ku kuorkkina sairas vakuutusmaksu ja katsastus.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Tiukentuvat katsastusmääräykset..?

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

http://www.nettikaravaani.com/muu-merkk ... it/1403364

Siinä on ihan asiallisen näköisesti toteutettu veronkierrin. ois kiva kokeilla nukkua tossa sängyllä..kestäisköhän se ees kahta aikuista ? =) mut ilmeisesti on täyttänyt kuitenkin lain pykälät jossain muutoskatsastuksessa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Tiukentuvat katsastusmääräykset..?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Hinta kyllä viittaa siihen että tuosta on maksettu autovero? Eihän uusikaan ransvestiitti nuin paljoo muuten maksa?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
isblack
Renkaiden potkija
Viestit: 1
Liittynyt: 30 Maalis 2015 15:11
Location: Rovaniemi

Re: Tiukentuvat katsastusmääräykset..?

Viesti Kirjoittaja isblack »

Onkos tämän 1.1.2014 Trafin ohjeistuksen jälkeen kukaan saanut pikkubussia matkailuautoksi? Suunnitelmat olisi valmiina jolla nuo ehdot täyttyisivät. Roi katsastus ei alkanut ollenkaan tekemään katsastusta, a-katsastukselle lähetin suunnitelman kuvineen, mutta ei ole kuulunut mitään asian tiimoilta.
Nortti
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 03 Kesä 2005 09:15
Paikkakunta: Kempele

Re: Tiukentuvat katsastusmääräykset..?

Viesti Kirjoittaja Nortti »

Matkailuautoksi pitää hyväksyä auto josta o autovero maksettu eli pikkubussi ja ambulanssi ainaki täyttää tuon verovaatimuksen.
Vastaa Viestiin