Korttidirektiivi

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Korttidirektiivi

Viesti Kirjoittaja Jone »

Tällästä ne ovat puuhaamassa. Aika näyttää meneekö ehdotus läpi. Osaltaan ihan järkeäkin..

(64) C1-luokan ajokortin haltija saa ajaa ajoneuvoja, joiden massa vaihtelee 3 500 kg:n ja 7 500 kg:n välillä. Näissä rajoissa markkinoilla on kahden eri tyypin ajoneuvoja: niitä, joiden massa on enintään noin 6 000 kg, ja niitä, joiden massa on tätä suurempi. Ajoneuvoja, joiden massa on alle 6 000 kg, ei ole varustettu ilmajarruilla tai -jousitusjärjestelmillä, ja ne on yleensä rakennettu B-luokan ajoneuvojen pidennetylle alustalle. Ajoneuvot, joiden massa on yli 6 000 kg, on varustettu ilmajarruilla/-jousitusjärjestelmillä, ja ne ovat pikemminkin pienten kuorma-autojen kaltaisia ja eroavat rakenteellisesti pakettiautoista, joiden massa on alle 6 000 kg. Kahden teknisesti hyvin erilaisten ajoneuvotyypin kuuluminen samaan ajokorttiluokkaan johtaa tiettyihin ei-toivottuihin tilanteisiin. Ensinnäkin ajokortinhaltija saa koulutuksen ja suorittaa kokeen pienemmällä ajoneuvolla, minkä jälkeen hän saa oikeuden kuljettaa myös suurempaa ajoneuvoa, joka kuitenkin vaatii erilaista ajotaitoa. Lisäksi ajoneuvot, joiden massa on 6 000-7 500 kg, on muunnettu luokasta, joka sisältää massaltaan 12 000 kg:n ajoneuvot, ja näin ollen ne on helppo ylikuormata.

(65) Suunnitelmissa on ottaa käyttöön vastaavuus, jonka mukaisesti D1-luokan ajokortin haltijoilla on oikeus kuljettaa C1-luokan ajoneuvoja ja päinvastoin, kunhan näiden luokkien erilaisia ikärajavaatimuksia noudatetaan. Alle 6 000 kg painavien C1-luokan ajoneuvojen ja D1-luokan ajoneuvojen alustat ovat rakenteeltaan yleensä samanlaiset, ja ainoastaan ajoneuvojen korit eroavat toisistaan.

(66) D1- ja D-luokka: D1- ja D-luokan määritelmiä on tarkistettava ottamalla käyttöön matkustajien määrää ja ajoneuvon pituutta koskevat uudet perusteet.

* Luokka D1: matkustajien kuljettamiseen tarkoitetut moottoriajoneuvot, joissa voidaan kuljettaa enintään 16 matkustajaa kuljettajan lisäksi ja joiden pituus on enintään seitsemän metriä; tämän luokan moottoriajoneuvoihin voidaan liittää perävaunu, jonka suurin sallittu massa on enintään 750 kg.


Lisää jargonia: http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUri ... 21:FI:HTML
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

No voi ei :shock: toi D1 juttu ei olis kovin hyvä :evil:
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kengu »

(10) AM-, A1-, A2-, A-, B-, B1- ja B+E-luokan ajokortit, jotka jäsenvaltiot antavat tämän direktiivin voimaantulon jälkeen, ovat voimassa enintään kymmenen vuotta. Yli 65-vuotiaiden ajokortin haltijoiden ajokortit ovat voimassa enintään viisi vuotta.
(11) C-, C+E-, C1-, C1+E-, D-, D+E-, D1- ja D1+E-luokan ajokortit, jotka jäsenvaltiot antavat tämän direktiivin voimaantulon jälkeen, ovat voimassa enintään viisi vuotta. Yli 65-vuotiaiden ajokortin haltijoiden ajokortit ovat voimassa enintään vuoden. Tätä käytäntöä sovelletaan useimmissa jäsenvaltioissa jo nykyisinkin.
(12) Edellä mainittua voimassaoloaikaa sovelletaan niihin (kaikkien luokkien) ajokortteihin, jotka jäsenvaltiot ovat antaneet ennen direktiivin 91/439/ETY muutoksen voimaantuloa, ainoastaan, jos ajokorttiin merkitty voimassaoloaika päättyy tai jos kadonneen tai varastetun ajokortin tilalle on annettava uusi kortti.
Toinen juttu on tämä. Nykyään Suomessa kortti on voimassa lähes ikuisesti, mutta nyt sitten B-kortti olisi 10 vuotta tai jos sattuu olemaan noita lisäkirjaimia niin viisi (5) vuotta. Mikäs siinä, viiden vuoden välein aina 50 euroa maksaa uudesta kortista tms.
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kengu »

Nykytilanne
(61) Kaikki kuorma-auto- ja linja-autoluokat: nykyiset direktiivissä 91/439/ETY olevat määritelmät viittaavat istuinten lukumäärään. Tämä johtaa tilanteeseen, jossa esimerkiksi B- tai D1-ajokortin haltija voi ajaa ajoneuvoa, kuten bussia, jossa on pääasiassa seisovia matkustajia ja vain muutama istuin, eikä tähän tarvita D-luokan ajokorttia. Tilanne on mahdollinen kaikissa ajokorttiluokissa. Näin ollen määritelmässä on viitattava istuinten lukumäärän sijasta matkustajien lukumäärään.
ja tähän liittyen tämä jo mainittu:
(66) D1- ja D-luokka: D1- ja D-luokan määritelmiä on tarkistettava ottamalla käyttöön matkustajien määrää ja ajoneuvon pituutta koskevat uudet perusteet.
Tämä olisi järkevä, mikäli ajoneuvoissa ei olisi seisomapaikkoja. Mutta koska tämä direktiivi ainoastaan ottaa kantaa noihin turvattomiin seisomapaikkoihin.

Yritin siis sanoa, että olisi se hyvä, jos saisi kuljettaa C-kortilla ihan aitoa linja-autoa, kunhan matkustajia on korkeintaan 8 tai sitten D1-kortilla linja-autoa kunhan matkustajia on korkeintaan 16. Tämän valvonta kuitenkin menisin niin hankalaksi, että on helpompi ilmeisesti säätää, ettei linja-autoa saa kuljettaa.

Tosin tuo C1:n ja D1:n vastaavuus vähän ihmetyttää. C sisältää C1:n, eli sitten C:llä saisi kuljettaa D1:n oikeuksin, eli eli.. ota nyt näistäkin selvää.
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kengu »

D1-luokka:
- matkustajien kuljettamiseen käytettäviä autoja, joissa voidaan kuljettajan lisäksi kuljettaa enintään 16 matkustajaa ja joiden pituus on enintään seitsemän metriä; autoihin, joita voidaan kuljettaa D1-luokan ajokortilla, voidaan liittää perävaunu, jonka suurin sallittu massa on enintään 750 kg;
Tässähän tämä uudemman kerran. Mitenköhän tuo nyt menee. Yleensä näillä lakimuutoksilla yms. pyritään kuitenkin takaamaan saavutettujen oikeuksien säilyminen. Esimerkiksi vanhat ajokortit säilyvät voimassa, eikä niitä tarvitse uusia 5 tai 10 vuoden välein. Mutta mutta, mitenköhän näiden luokitusten kanssa.

Lisäksi tuolla sanotaan, että C1-kortilla saa ajaa D1-ajoneuvoja ja D1-kortilla saa ajaa C1-ajoneuvoja. Periaatteessahan tuo tarkoittaa sitä, että suorittaa jomman kumman niin korttiin tulee molemmat tai sitten ei.

No kuitenkin tuo on niin, että tuolla ei sanota, että C-kortilla saisi ajaa D1-ajoneuvoja. Kimurantteja ja kieroja ovat nuo direktiivimaakarit.
Viimeksi muokannut kengu, 19 Syys 2006 12:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Huonolta kuulostaa tuo D1 määrittely :( . Merkillistä että kun D1 sisältää C-kortin jossa ei ole pituusrajaa niin miksi D1 korttiin pitää pituusraja laittaa? :shock:

No hyvä kun on työtä byrokraateilla kuluu päivät mukavammin
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kengu »

Lahti32 kirjoitti:Huonolta kuulostaa tuo D1 määrittely :( . Merkillistä että kun D1 sisältää C-kortin jossa ei ole pituusrajaa niin miksi D1 korttiin pitää pituusraja laittaa? :shock:
Ei, D1 ei sisällä C-korttia. Näytä sellainen pykälä, mielellään vieläpä tuosta uudesta direktiivistä. Oikeastihan voisi olla sellainen BD1-kortti, ainakin periaatteessa ja ehkä jopa jossain Euroopan maassa on käytössä.
1. Ajokorttien antamiseen sovelletaan seuraavia ehtoja:
a) C- ja D-luokkien ajokortteja annetaan vain kuljettajille, joilla on jo oikeus kuljettaa B-luokan ajoneuvoja;
b) B+E-, C+E- ja D+E-luokkiin annetaan ajokortteja ainoastaan kuljettajille, joilla on jo oikeus kuljettaa B-, C- tai D-luokkien ajoneuvoja.
2. Ajokorttien kelpoisuus määritellään seuraavasti:
a) C+E- tai D+E-luokkiin kelpoisuuden antavat ajokortit oikeuttavat kuljettamaan myös B+E-luokkaan kuuluvia ajoneuvoyhdistelmiä;
b) C+E-luokkaan kelpoisuuden antavat ajokortit oikeuttavat myös D+E-luokkaan, jos niiden haltijoilla on oikeus kuljettaa D-luokkaan kuuluvia ajoneuvoja.
uusi
c) C1- tai C1+E-luokkaan kelpoisuuden antavat ajokortit oikeuttavat kuljettamaan myös D1- tai D1+E-luokkaan kuuluvia ajoneuvoja, jos niiden haltija on saavuttanut 21 vuoden alaikärajan;
d) D1- tai D1+E-luokkaan kelpoisuuden antavat ajokortit oikeuttavat kuljettamaan myös C1- tai C1+E-luokkaan kuuluvia ajoneuvoja.
Viimeksi muokannut kengu, 19 Syys 2006 12:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kengu »

Hene kirjoitti:Ei ole mitään järkeä siinä että pitäisi mennä ammattikouluun, jos haluaa linja-autolla vetää venetraileria. Toinen näkökulma on että ihan hyvä kun tällaiset harrastelijoiden yhdistelmät pysyvät pois tieliikenteestä.
Juuri tästä syystä saunan rakentaminen oli tarkkaa touhua, että paino jää alle maagisen 750kg:n rajan. No itseasiassa ei tehnyt edes tiukkaa sitten lopulta, mutta kyllä se vähän laittoi miettimään rakennellessa.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Joo ei tosta uudesta tirektiivistä oikeen selviä miten toi D1-kortti menee :shock: :roll: mut nythän on toisaan vielä sellanen määrittely et pitää olla toi C-kortti et pääsee ajaan tota D1 :wink: Mut pahalta toi kuitenkin vaikuttaa :twisted: :shock: Sielä neet Herrat ISOT Herrat taas keksiin pienen ihmisen kiusaamiseen kaikkea kivaa :twisted: :twisted:
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kengu »

Bussiton kirjoitti:mut nythän on toisaan vielä sellanen määrittely et pitää olla toi C-kortti et pääsee ajaan tota D1
Niin, mutta EU:ssa, jossa on samanlaisia kortteja, siis A,B,C,D,C1 jne on mahdollista joissain maissa ajaa D1-kortti, eli matkustajia max 16 B-kortin pohjalta. Ideana varmaankin se, että joku alle 3500kg painava ajoneuvo sisältää yli 8 matkustajapaikkaa. Suomessa tuo ei ole ilmeisesti ikinä ollut mahdollista.

Tässä on tavoitteena ajokorttien yhtenäistäminen EU-alueella, eli periaatteessa sitten tulisi mahdolliseksi BD1-yhdistelmä, käytäntöä ei tiedä ennen kuin näkee.

Hmm.. ehkä varmempi sanoa, että EU-maissa on ollut mahdollista tuollainen ajo-oikeus saada, mutta ehkä tuo on ollut jotain vanhempia peruja.
Viimeksi muokannut kengu, 19 Syys 2006 16:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Itsepä ollaan soppamme ajanmittaan keitelty, ei auta itku. Pariin otteeseen jo tuolla kummastelin tätä kun kaikilla korteilla saa suhata melkein millä vaan autolla kunhan "porsaanreikä vaan löytyy" ja eihän tämä sekasotku voi kauaa jatkua. On kaikkien etujen mukaista että on yhtenevät pelisäännöt kunhan ei suunnatonta vaikeutta aiheuteta kellekään tarpeettomasti. Eiköhän noista esityksistä muotoudu vielä hyvä kun ne oikoo ja pähkäilee niitä tarpeeksi. Uskon/toivon että reseptillä: nykyinen C-kortti 1+8/12m bussi saisi ajaa vielä uudistuksenkin jälkeen.
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kengu »

Itseasiassa mielestäni tämänhetkiset korttisäädökset ovat ihan selkeät, eikä tuohon suhaamiseen liity mitään porsaanreikiä.

Se, että D1-kortin ajoneuvon mittoja rajataan tuo puolestaan epäslevyyttä, koska aikaisemmin D ja D1 kortit ottivat kantaa ainoastaan henkilölukuihin ja mahdollisesti raskaamman ajoneuvon kuljettamiseen tarvitsi olla sitten C tai C1-kortti pohjilla.

Itseasiassa tuossa direktiivissä (vai mikä tuo teksti nyt onkaan, luonnos) ei tällä hetkellä ole D1-kortin kohdalla painorajaa ollenkaan, puhutaan ainoastaan henkilöistä ja pituudesta, vai katsoinkohan aivan väärin.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

No niin just.. Kuorma-autokortti oikeuttaa ajamaan suuremman kokoluokan autoja, ei kuitenkaan linja-autoa tai rekkaa. Silti tälläkin foorumilla oleilijat ajavat melkein kaikki linja-autoa josta on penkkejä poistettu että saadaan auto korttia vastaavaksi. Se jos mikä on porsaanreikä. Mitähän helvettiä ne on miettineet kun ovat joskus päättäneet että kuorma-autossa voi olla 1+8 istuinta? Moisia kuorma-autoja en ole kyllä tavannut. Kyllä näitä lakeja on sorvattu suomessa ihan päin helvettiä ja usein autojen luokitusten suunnalta. Korkea verotus on osasyy siihen mikä on meidät ajanut moiseen kikkailuun. Korttisäädökset ovat kyllä sinänsä melko selkeät mutta mikään muu ei taas olekaan..
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kengu »

jone-51k kirjoitti:No niin just.. Kuorma-autokortti oikeuttaa ajamaan suuremman kokoluokan autoja, ei kuitenkaan linja-autoa tai rekkaa.
Houh (: C-kortilla saa ajaa kuorma-autoa ja muita yli 3500kg painavia ajoneuvoja joissa on tilaa kuljettajan lisäksi enintään kahdeksalle matkustajalle.

Eihän se oikeastaan ole edes kuorma-autokortti, sehän on painavien ajoneuvojen ajokortti. Sitten menee puolestaan hankalaksi, jos yrittää saada linja-autoksi ajoneuvon, jossa on 1+8, mutta jos sellainen onnistuisi voisi sitä ajaa C-kortilla.

Rekka nyt on ihan oma lukunsa, yhdistelmät ovat yhdistelmiä.

Itseasiassa nämä ajokorttipykälät ovat aika samanlaisia monessa muussakin EU-maassa, viitettä ei ole antaa, mutta mitä olen ruotsin, norjan ja viron ajokorttijuttuja tutkiskellut ja keski-euroopan ajoneuvoasioita ihmetellyt, eli eivän nämä kaikki selity tuolla hämärällä verotusjutulla ja lainsäädännöllä.
mrl586
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 21 Maalis 2006 04:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

jone-51k kirjoitti:Mitähän helvettiä ne on miettineet kun ovat joskus päättäneet että kuorma-autossa voi olla 1+8 istuinta? Moisia kuorma-autoja en ole kyllä tavannut.
Oletko koskaan tavannut paloautoa? Paloautojen istuinmäärä on käsittääkseni juuri tuo 1+8.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

kengu kirjoitti: Eihän se oikeastaan ole edes kuorma-autokortti
No niin nyt alat olla jo jäljillä. Mutta kun sen kortin pitäisi olla kuorma-autokortti tavarankuljetukseen eikä mikään viritys niinkuin se nyt on.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

mrl586 kirjoitti:
jone-51k kirjoitti:Mitähän helvettiä ne on miettineet kun ovat joskus päättäneet että kuorma-autossa voi olla 1+8 istuinta? Moisia kuorma-autoja en ole kyllä tavannut.
Oletko koskaan tavannut paloautoa? Paloautojen istuinmäärä on käsittääkseni juuri tuo 1+8.
Olen kyllä tavannut. Onkos kyseessä tavarankuljetukseen soveltuva kuorma-auto vai palo- ja pelastustoimintaan erityisesti rakennettu pelastusajoveuvo? Ovat eriasiota nämä.. Ja pelastusautossa istuimia pitää olla vähintään kuljettajan lisäksi kahdeksan.
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kengu »

jone-51k kirjoitti: No niin nyt alat olla jo jäljillä. Mutta kun sen kortin pitäisi olla kuorma-autokortti tavarankuljetukseen eikä mikään viritys niinkuin se nyt on.
No ei..

korttejahan on yleistäen ja pelkistäen.

A: kaksipyöräiset
B: pienet ajoneuvot
C: suuret ajoneuvot
D: henkilökuljetuslupa
E: erilaiset yhdistelmät
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kengu »

jone-51k kirjoitti:Ja pelastusautossa istuimia pitää olla vähintään kuljettajan lisäksi kahdeksan.
Joo, ja erilaiset ajokorttisäädökset eivät samalla tavalla edes koske toimessaan olevia pelastusajoneuvoja ja niiden kuljettajia. Ei tarvita D-korttia vaikka kyytiläisiä on yli kahdeksan jne, menee samaan sarjaan muutamien muidenkin poikkeuksien kanssa. Eli tuo paloauto nyt on muutenkin vähän huono esimerkki tähän tilanteeseen. Varsinkin kun kovin harva kulkuri on pelastusajoneuvo.
pompo
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Tammi 2006 22:31

Viesti Kirjoittaja pompo »

jone-51k kirjoitti:No niin just.. Kuorma-autokortti oikeuttaa ajamaan suuremman kokoluokan autoja, ei kuitenkaan linja-autoa tai rekkaa. Silti tälläkin foorumilla oleilijat ajavat melkein kaikki linja-autoa josta on penkkejä poistettu että saadaan auto korttia vastaavaksi. Se jos mikä on porsaanreikä. Mitähän helvettiä ne on miettineet kun ovat joskus päättäneet että kuorma-autossa voi olla 1+8 istuinta? Moisia kuorma-autoja en ole kyllä tavannut. Kyllä näitä lakeja on sorvattu suomessa ihan päin helvettiä ja usein autojen luokitusten suunnalta. Korkea verotus on osasyy siihen mikä on meidät ajanut moiseen kikkailuun. Korttisäädökset ovat kyllä sinänsä melko selkeät mutta mikään muu ei taas olekaan..
Kuten kengu totesi, ajokortti- ja ajoneuvoluokat ovat enemmän tai vähemmän yleiseurooppalaisia, jopa yleismaailmallisia. BE on ollut ainoa dramaattinen muutos aikoihin, ja siitäkin saattoi selvitä ilmoitusmenettelyllä.

1+5-paikkaiset kuorma-autot ovat hyvinkin yleisiä, joten ilmeisesti yhtenäisyyden vuoksi on päätetty pitää kuorma-auton maksimihenkilöluku samana kuin henkilöautoissa.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Jotenkin tuntuu että jos yrittäisin katsastaa uutta projektiani eli 25.500kg kokonaispainoista bussia vaikka saksassa henkilöautoluokkaan ja sanoisin että tämäpä se on pojat nyt verosta vapaa 1+8 paikkainen matkailuauto ja c-kortilla tätä ajelen, niin uunissa minut polttaisivat ja koirille syöttäisivät. Tietysti tämä järjestely passaa koska se on suomessa mahdollista mutta edelleen se jaksaa kummastuttaa. Onko se ihan henkilöauto?
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kengu »

jone-51k kirjoitti:Jotenkin tuntuu että jos yrittäisin katsastaa uutta projektiani eli 25.500kg kokonaispainoista bussia vaikka saksassa henkilöautoluokkaan ja sanoisin että tämäpä se on pojat nyt verosta vapaa 1+8 paikkainen matkailuauto ja c-kortilla tätä ajelen, niin uunissa minut polttaisivat ja koirille syöttäisivät. Tietysti tämä järjestely passaa koska se on suomessa mahdollista mutta edelleen se jaksaa kummastuttaa. Onko se ihan henkilöauto?
Sitähän en tiedä, että miksi niistä suomessa tarvii tehdä henkilöautoja. No tietysti kun matkailuautoja ei ole olemassakaan tai ne siis kuuluvat henkilöautoluokkaan jostain syystä.

Ja kyllä. Saksassa se menisi läpi, koska autossasi on korkeintaan kahdeksan istuinta ja se painaa yli 3,5t -> C-kortti. Sitä en tiedä että onko saksassa jotain sopivampia ajoneuvoluokkia tuollaisen ison matkailuajoneuvon luokitteluun, mutta ajokortista sen ei pitäisi jäädä kiinni. Vaikka saksaa jonkin verran ymmärränkin en kuitenkaan niin hyvin, että osaisin lukea saksalaista lakitekstiä.
Avatar
jero
Kuski
Viestit: 21
Liittynyt: 06 Kesä 2006 16:20
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja jero »

Eihän noiden ajokorttiluokkien kanssa mitään hämminkiä/porsaan reikiä ole, vaan autojen rekisteröinnissä. Sitä paitsi on niitä tavaran kuljetus autojakin sellaisina 1+8 paikkaisina, mutta kuka sellaisia tarvii? Pelastuslaitokset ja puolustusvoimat, eipä juuri esim:Transpointti sellasilla rullaile. Ja onhan noissa ajokorttiluokka muutoksilla ollu ihan hyvätkin puolensa, muistaakseni kun viimeksi tehtiin muutoksia esim. C-kortin säädöksiin niin kaikiki vanhat C-kortit muuttui CE-korteiksi. Että itse odottelen mielenkiinnolla että joutuuko sitä sitten ajamaan oikean linjurikortin jossain vaiheessa jos meinaa bussilla ajella. Kaikki muut kortit sitten jo onkin, että sen jälkeen ei tartte sitä ajokortti-luokkaa ajatella kun kaikki löytyy...
vieras

Viesti Kirjoittaja vieras »

Onhan 1+8 kuorma-autoja esim puhelinlaitoksilla ja tietöissä olen myös nähnyt niitä ns kortinpeluuautoja ja uudempia pienempiä umpikuorma-autoista tehtyjä esim rakennushommissa näkee useinkin ihan oikeasti töissä.
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kengu »

Vastaa Viestiin