Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja motoku »

jotenkin mielessä kummittelee tieto että moottoreiden pitäis olla vähintään euro4 tasoisia 2020 jälkeen. joka tapauksessa käytännössä kaikki foorumin bussit menee viimeistään silloin "paimelaan".
Avatar
Busabussi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 148
Liittynyt: 23 Joulu 2011 19:01
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Tammela
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja Busabussi »

No kukaan ei tiedä mitä silloin tapahtuu, sen näkee si. Tuleepahan perkeleen iso koirankoppi tästäki...
Avatar
Tomppa
Kippari
Viestit: 57
Liittynyt: 16 Helmi 2012 21:11
Truck: Commer
Location: Pohjois-Karjala

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

motoku kirjoitti:jotenkin mielessä kummittelee tieto että moottoreiden pitäis olla vähintään euro4 tasoisia 2020 jälkeen. joka tapauksessa käytännössä kaikki foorumin bussit menee viimeistään silloin "paimelaan".
Eihän ne voi vanhemmista vaatia mitään mitä valmistusajankohtana ei ole ollut.
Tuoko tuo M1 lisärasitteita sitten vai se poikkeuslupa?
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Busabussi kirjoitti:katsastusaseman päällikkö sanoi että vyöt tarvii vain naama menosuuntaan istuville. Sähköistä sen verran että kun laitan lohkolämmittimen pistokkeen ja sisätilanlämmittimen pistokkeen, niin sähköistä ei tarvi mitään todistusta olla. Joten sähkölevy kelpaa keittiöksi.
Jos katsastusasemalle riittää, että sähkölevy toimii ulkoisella pistokesähköllä, niin sitten pieni induktiolevy on siistein ratkaisu. Minulla jäi yksi uusi induktiolevy hyllyyn, kun vanhan invertterin sähkö ei saanut sitä pelaamaan, vaikka toimii hyvin tolppasähköllä. Halusin ottaa katsastuksessa varman päälle, ja panin kaiken myös invertterin taakse, kun piti saada leima kerralla ja sainkin.

Ostin sitten halvimman 2-levyisen lieden, avasin sen ja katkaisin piuhat isommasta levystä. Jäljelle jäi 600W pikkulevy, joka toimii myös invertterillä. Tosin sitä ei ole käytetty kertaakaan, mikroa sen sijaan on ja nimenomaan invertterillä. Oli melkoinen etsiminen löytää pienitehoinen mikroaaltouuni, mutta jostain sekin löytyi edullisesti lopulta.

Tässä tuli mielen, että joutaisi tuo uusi induktiolevy pois hyllystä, jos sinä tai joku muu tarvitsee, niin saa hakea 30 euron hintaan, maksoi uutena muistaakseni 59e ja tuolla se on yhä paketissaan, mutta pannaan se menemään meille hulluille halvalla :lol:

Turvavyöt teetin lantiovöinä Turvavyö Oy:ssä Kannelmäessä sopivan lyhyiksi penkin runkoon ruuvattaviksi. Eivät ne kovin kalliita lopulta olleet, taisivat olla edullisemmat, kuin autotarvikeliikkeissä valmiit ja sain oikeaan mittaan samalla.
Avatar
Busabussi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 148
Liittynyt: 23 Joulu 2011 19:01
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Tammela
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja Busabussi »

Näin sanoi sähköistä. Itse ehdotti tuollaista ratkaisua, ja käski soitella kun olen tulossa leimalle :) Reilu 20e/kpl on ovh lantiovyölle ilman rullatoimintoa Salossa Virtasella. Toki siihen sähköt vedetään, ja ne kaasutkin, mutta aika ei anna nyt myöten muuta kuin välttävään varustukseen. Saa sitten pikkuhiljaa tehdä sellaiseksi kun haluaa ja pengut riittää.
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja AtAi »

Eikö vaatimus ole keittomahdollisuus? eikä nimenomaan keittolevy, saahan microssakin veden kiehumaan kun tarpeeks yrittää :mrgreen:
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Millaset on M1 matkailuauton nykyvaatimuksen mukaiset peilit ? ettei vaan semmoset mitkä siinä jo on paikallaan..eihän se ole bussi eikä kuorma-auto.

jos selkä menosuuntaan ei tartte turvavöitä niin kyllä mä ainakin olisin sen verran vittumainen että ihan vaan kiusakseni kääntäisin penkit selkämenosuuntaan leimalle. kuskin penkkiin siis vyö ja loput väärinpäiten. on tää niin vittumainen maa pykälineen missä ei oo mitään järkeä.

Tuo 0.9m lisäpituusko nyt nuo peilit ja turvavyöpakon aiheutti ?
Avatar
Busabussi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 148
Liittynyt: 23 Joulu 2011 19:01
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Tammela
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja Busabussi »

Ylipituus teki sen että kuorma-autosäädöksen mukaan pitää peilit olla. Liikenteen turvallisuusviraston Trafin mukaan on turvallista että on vyöt. Ja Onhan se totta.
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja b12m »

Wonderi kirjoitti:Uuden mallin peilisäännössä on vielä semmoinen hassu juttu että sitä tärkeintä lisäpeiliä jolla näkisi oikealle kääntyessä pyörätieltä alle tulijat ei vaadita! Eikä sitä peiliä useimmissa uusissakaan busseissa sitten ole. Samalla peilillä olisi mukava nähdä kaistaa vaihtaessakin mitä siellä rinnalla on. Auton ihan eteen ja oikean puolen sivulle lähelle pitää kyllä näkyä, asia joka ei busseissa ole erityisen kriittistä niin kuin korkealta ajettavissa isoissa kuorma-autoissa on.
Ilmeisesti tästä syystä kovin monessa uudehkossa (2007 jälkeen käyttöönotetut) kaupunkibussissa olen tavannut näitä keulan eteen näyttämään tarkoitettuja peilejä väkipakolla väännetyn oikean kyljen suuntaan. Tuloksena se, että peilistä ei enää näe yhtään mitään hyödyllistä...

Sitten kun mm. Volvon katureissa uutena ollut melkein metrinen oikean puolen peilinvarsi ajetaan kerran pa*kaksi, tilalle pultataan vanhan mallinen lyhyt varsi, jossa vain peruspeili ilman keulan eteen tai kyljelle näyttävää laajakulmaa. Katsastusmiehelle tuntuu kelpaavan sellaisenaan :lol:
Avatar
Karsa
Rattiamiraali
Viestit: 393
Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
Truck: Volvo "Tyssikkä"
Location: Lahti
Member id: 186

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja Karsa »

On tää yhtä perkelettä, ku ei tiedä mitä tekis, tänään kävin katastuskonttorilla Lahdessa kyselemässä peiliasiaa
ni inssi kysy, jot minkä vuoden mallia, sanoin jot -88 johonka inssi jotta alkuperäiset peilit kelpaa hyvin.
Inssi oli sitä mieltä että ei voi vaatia jälkikäteen mitään muuta :?:
Mä en taida kysellä minkään asian (esim. nopeudenrajoittimen) perään mitään, meen vaan tarjoomaan leimalle.
No siis tietenkin vasta sitten kunhan poikkeuslupalappu joskus (ehkä) tulee, kohta sata päivää vartuttu ( käsittelyaika Trafin sivujen mukaan n.20 päivää ...ttu :!:
-Pikavuoro Gibraltarille-
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja AtAi »

Karsa kirjoitti:On tää yhtä perkelettä, ku ei tiedä mitä tekis, tänään kävin katastuskonttorilla Lahdessa kyselemässä peiliasiaa
ni inssi kysy, jot minkä vuoden mallia, sanoin jot -88 johonka inssi jotta alkuperäiset peilit kelpaa hyvin.
Inssi oli sitä mieltä että ei voi vaatia jälkikäteen mitään muuta :?:
Mä en taida kysellä minkään asian (esim. nopeudenrajoittimen) perään mitään, meen vaan tarjoomaan leimalle.
No siis tietenkin vasta sitten kunhan poikkeuslupalappu joskus (ehkä) tulee, kohta sata päivää vartuttu ( käsittelyaika Trafin sivujen mukaan n.20 päivää ...ttu :!:
100ssa päivässä olis helposti tosta sun rahtiperästä laikannu sen ylimääräsen pari kyt senttiä pois.... :wink:
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Avatar
Karsa
Rattiamiraali
Viestit: 393
Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
Truck: Volvo "Tyssikkä"
Location: Lahti
Member id: 186

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja Karsa »

No niin perkele olis, oi, oispa tienny...
-Pikavuoro Gibraltarille-
osilpi
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 12 Touko 2010 21:49
Location: Espoo

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Keittomahdollisuudeksi riittää mikro "kiinteällä virransyötöllä" (roikka oven välistä ei käy).

Trangia tms ei käy missään tilanteessa keittömahdollisuudeksi.

Helpoin tapa tosiaan on lohkolämmittimen sisäpistokkeella virransyöttö, niin ei tarvitse mitään todistuksia sähköasennuksista. Myöskään invertterillä toteutetusta järjestelmästä ei tarvitse todistuksia sähköasennuksista.
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Kyllä toisilla on ainakin retkikeitin riittänyt keittomahdollisuudeksi. Niitä katsastusmiehiäkin tuntuu olevan aika paljon sellaisia jotka luulevat tietävän asioista jotain, mutta todellisuudessa ovat asiasta pihalla kun lumiukot.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Jos auto on noin 10tn painoinen alle 12m auto mikä on m1 matkailuauto ja noi keittomahollisuudet ja muut puuttuu niin miksi se sitten pomppaa katsastuksessa ?

hylätäänkö suoraan vai vaihdetaanko ajoneuvoluokkaa..ja jos vaihdetaan miksi ? eikai siitä kuorma-autoa eikä linjuriakaan saa sorvattua..vai onko se sitten semmonen kummajainen millä ei oo ajoneuvoluokkaa...?
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja AtAi »

wiima63 kirjoitti:Jos auto on noin 10tn painoinen alle 12m auto mikä on m1 matkailuauto ja noi keittomahollisuudet ja muut puuttuu niin miksi se sitten pomppaa katsastuksessa ?

hylätäänkö suoraan vai vaihdetaanko ajoneuvoluokkaa..ja jos vaihdetaan miksi ? eikai siitä kuorma-autoa eikä linjuriakaan saa sorvattua..vai onko se sitten semmonen kummajainen millä ei oo ajoneuvoluokkaa...?
Jos se on M1 Matkailuauto, niin siinä tarvii olla AINA keittomahdollisuus & muut, koska muuten se ei täytä matkailuauton kriteeriä. Ja tuskin saa enää kuorma-autoks jossei oo lainkaan takapäässä tavaratilaa, paitsi noin vanhan voi ehkä saadakkin. Mutta jossei laita M1 vaateita tai muutosta kuorma-autoksi, niin ei tuu kyllä leimaakaan.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Juuri näin, toki olisi kiva tietää miten stadin maxitaxit on kuorma-autoja, uusia yli 3t (pakuja) täynnä penkkejä? http://www.uusisuomi.fi/asiasanat/maxi-taxi Elinkeino on nykyään lailla kielletty mutta autot ei. Muistaakseni tässä on sellainen "pykälä" että kuorma-autossa pitää tavarakantavuutta olla enemmän kuin henkilöiden paino.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja AtAi »

Reddewil kirjoitti:Juuri näin, toki olisi kiva tietää miten stadin maxitaxit on kuorma-autoja, uusia yli 3t (pakuja) täynnä penkkejä? http://www.uusisuomi.fi/asiasanat/maxi-taxi Elinkeino on nykyään lailla kielletty mutta autot ei. Muistaakseni tässä on sellainen "pykälä" että kuorma-autossa pitää tavarakantavuutta olla enemmän kuin henkilöiden paino.
Jep, mutta äkkiä jossain isossa printterissä riittää kantavuus, ainakin jos paripyörillä, 1+8 vaatii kantavuutta (75kg + 8*68)x2+1, eli about 1240kg...
Joten muistaakseni tosta wiima63sen wiimasta ei riittäs ees kantavuus 1+8siksi enää jos kuorma-auto.

Vanhalla säännöllä onnistu 1010kg kantavuudella saamaan 3+6 kuorkiksi, mulla oli tossa vähän aikaa sitten sellanen maasturi(Chevy Suburban), oli tehty kovapenkki aikakaudella(94) kuorkiksi nii ei tarvinnu kantavuutta niin hurjasti.

Toi MaxiTaxi on samanlainen lupa/veronkierto patentti kun ruottalaisilla on(on ainakin ollut) riippuvaateajossa ruotsin ja tanskan välillä pitkähyttisiä nokkamalli Scanioita jotka on rekisteröity LINJA-AUTOKSI(joku 1+14 tjsp), Ruotsissa jostain syystä saa puolikasta vetää linja-autolla toisin kuin Suomessa.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
osilpi
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 12 Touko 2010 21:49
Location: Espoo

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Trangia tms ei ole "kiinteä" -> ei kelpaa tai ei ainakaan saisi kelvata. Ja vaikka asentaisi kiinteästi, niin ihan paloturvallisuus(-ttomuus) riittää hylkäysperusteeksi (tarkoitettu ulkokäyttöön).

Jos siitä M1-matkailuautosta puuttuu pakollisia varusteita (keittomahdollisuus, väh 2 makuupaikkaa, säilytystiloja, istuimia, pöytä), niin se on pelkkä hylkäys vaan. Jos ei niitä varusteita halua asennella, niin sitten muutoskatsastetaan eri luokkaan, joka taas voi olla melko vaikeaa tai sitten ei.

Alla kahdesta samana päivänä saadusta viestistä koottuna yhteenveto (mitään olennaista lisäämättä tai poistamatta):

"Hei,
Matkailuauto on erityiskäyttöön tarkoitettu M1-luokan ajoneuvo, jossa on vähintään seuraavilla varusteilla varustetut majoitustilat:
a) istuimia ja pöytä
b) makuupaikkoja
c) keittomahdollisuus
d) säilytystiloja

Yllä olevat varusteet on oltava kiinnitetty tukevasti majoitustilaan. Pöytä voi kuitenkin olla helposti irrotettavissa.
Autoverolaissa (1482/1994) tarkoitettu verovapaa matkailuauto on matkailutarkoitukseen rakennettu ja varustettu.
Verovapaan matkailuauton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40% asunto-osan pituudesta.
Sisäkorkeusvaatimukset pitää täyttyä päiväkäytössä ja olla tällöin myös mitattavissa. Kiinteät vuoteet voivat olla sivustavedettäviä tai alaslaskettavia ja Trafin näkemyksen mukaan vuoteiden ollessa yökäytössä ei sisäkorkeusvaatimusta sovelleta.

Terveisin Ahti Kalliomäki
Liikenteen turvallisuusvirasto
puh: 020 618 5529
"

Keittomahdollisuuden paloturvallisuus voidaan saman tahon puhelimessa antaman ohjeen perusteella (ei suostunut antamaan kirjallisena) testata keittämällä vettä. "Jos ei syty palamaan, niin se on paloturvallinen".

Laittaisin kuvia Trafin hyväksymästä verovapaasta matkailuautosta, jos osaisin. Matkailuosa on 60cm pitkä. Siinä tilassa on päällekkäin 2 sänkyä, joista ylemmän pohjassa on 40x40cm reikä, jonka patja peittää "yöllä". Tällöin täyttyy 1,9m seisomakorkeus. Alempi sänky muodostuu kääntämällä kolmen hengen penkki ylösalaisin. Pöytänä on käsinoja 10x30cm. Säilytystila on pieni lokero penkin alla. Keittolevy on asennettu istuimen alle (!) ja toimii invertterillä. Litra vettä keitettiin eikä syttynyt palamaan... Kyllä suomalainen on kekseliäs, kun verojen kierrosta on kyse.

EDIT: ei siis ole minun rakentama eikä omistama
Viimeksi muokannut osilpi, 25 Touko 2012 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Busabussi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 148
Liittynyt: 23 Joulu 2011 19:01
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Tammela
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja Busabussi »

Tarpeeksi kun kikkaillaan niin tukkivat kaikki porsaanreiät, ja sit kukaan ei tee enää mitään. Sori ny mutta tää nyt vaan on mun mielipide.
Avatar
PuliUkki
Apukuski
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Maalis 2011 10:37
Truck: Volvo B9M
Location: Suamineiron napa

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja PuliUkki »

osilpi kirjoitti:"Hei,
Matkailuauto on erityiskäyttöön tarkoitettu M1-luokan ajoneuvo, jossa on vähintään seuraavilla varusteilla varustetut majoitustilat:
a) istuimia ja pöytä
b) makuupaikkoja
c) keittomahdollisuus
d) säilytystiloja

Yllä olevat varusteet on oltava kiinnitetty tukevasti majoitustilaan. Pöytä voi kuitenkin olla helposti irrotettavissa.
Autoverolaissa (1482/1994) tarkoitettu verovapaa matkailuauto on matkailutarkoitukseen rakennettu ja varustettu.
Verovapaan matkailuauton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40% asunto-osan pituudesta.
Sisäkorkeusvaatimukset pitää täyttyä päiväkäytössä ja olla tällöin myös mitattavissa. Kiinteät vuoteet voivat olla sivustavedettäviä tai alaslaskettavia ja Trafin näkemyksen mukaan vuoteiden ollessa yökäytössä ei sisäkorkeusvaatimusta sovelleta.

Terveisin Ahti Kalliomäki
Liikenteen turvallisuusvirasto
puh: 020 618 5529
"
Ylläolevaan pari täydennystä...
b) makuupaikkoja: huomaa monikkomuoto, kaksi on monikko, yksi on ...öö... yksikkö?
Ainakin ruåttalaanen katsastusinssi vaati makuupaikat kahdelle kun katsastelin ChevyVania retkeilyautoksi. Sama koskee busseja. Saavat olla penkeistä "kohtuullisella vaivalla" käyttöönotettavia. Minimimitat 180x60cm.

Ja bussinrakentajille vielä helpotusta, tuo 190cm sisäkorkeussääntö koskee vain omamassaltaan alle 6000kg:n ajoneuvoja.

Keittomahdollisuus on nopeimmin toteutettavissa näin:
Motonetistä halvin yksilevyinen keittolevy.
Kylähulluilla on kumminkin pihalla joku vanha peltoauton raato, josta voi repäistä lohkolämmittimen töpselin ja sisäpistokkeen. Ruuvaa kiinni, ja kas, se on E-hyväksytty :shock:
-katsastukseen tulee AINA kiire ;) -
Huono puoli on se, että näistä pikavirityksistä pakkaa tulemaan pysyviä...
Toisaalta, kun värkki on muutoskatsastettu, niin siitähän se varsinainen rakentaminen alkaa :)
Käytössä sen vasta näkee, mikä tilaratkaisu tms. oikeasti toimii. Muutellaan sitä mukaa.
Näähän on niitä ikuisuusprojekteja :mrgreen:
Volvo B9M
Ex Sisu kuljettajakoulutusbussi
Vanhuuden levossa Thames Trader -60
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Jokos se lupa on muuten tullut ?
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Sehän on 2 eri asiaa, onko asennettu kiinteästi tai kiinnitetty tukevasti. Eikö niitä matkailu/retkeily autoja tehty joku aika sitten monista korotetuista transporttereista ym. ja kaikissa näkemässäni autoissa oli retkikeittimet. Lakikirja on kuitenkin tai pitäisi ainakin olla trafinkin miesten yläpuolella.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Avatar
Busabussi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 148
Liittynyt: 23 Joulu 2011 19:01
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Tammela
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja Busabussi »

Noniin, ankaran vastustuksen jälkeen kirjautumisessa ollaan taas "back in business". Mites on, jos nyt menen auto TraFin poikkeusluvan mukaiseksi muutettuna konttorille ns. vikalistan hakemaan, niin saanko muutettua sen siinä linja-autosta matkailuautoksi että saan itse ajaa sillä katsastusremonttiin ja takaisin konttorille? Olis vaan pirun paljon helpompi operoida kun ei tarvis joka siirtoon etsiä linja-autokortillista kuskia. Metriäkään en enää sen viime kesän episodin jälkeen aja tuolla bussikortittomana ennenku se on muutoskatsastettu.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Kyllä sen pitäis muuttua matkailuautoksi vaikka vuosikatsastus ei menisi läpi
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Vastaa Viestiin