Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
Busabussi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 148
Liittynyt: 23 Joulu 2011 19:01
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Tammela
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja Busabussi »

Kiitos. Eli jos haen siirtokilvet ja käyn konttorilla kortillisen kuskin kanssa, en tarvii vakuutusta? Tämän jälkeen saisin itse ajella remonttiin ja konttorille, siirtokilvillä taas tietenkin. Siirtokilvissähän on itsessään vakuutus, eli tekisin vakuutuksen sitten vasta matkailuautolle.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

säädä lähtiessä jarruräikät ja kato valot, pyyhkimet ja sisävarusteet ja yrittämään. Saattaa mennä läpikin jos nuo perushommat pelaa. Jos kertyy kolme pikkuvikaa vaikka valoista niin hylkyä pukkaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Busabussi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 148
Liittynyt: 23 Joulu 2011 19:01
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Tammela
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja Busabussi »

Ei mulla ole tollasia tunkkeja eikä muutenkaan kiinnosta alkaa tunkkailemaan persiitä ylös. Käsijarrusta sanomista tulee koska jyrkässä mäessä ei jaksa pitää, mutta muuten jarrut tuntuu tosi hyvältä. Sais nyt edes muutoskatsastettua sen, että pääsee itse siirtelemään kun aikaa ja sopivanhintainen jarruremontin tekijä löytyy.
mb608vm69
Rattimajuri
Viestit: 203
Liittynyt: 29 Loka 2011 22:03
Truck: scania f82
Location: juankoski
Member id: 658
Paikkakunta: juankoski

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja mb608vm69 »

jarrujen kehintä ei tunkkeja tarvii,paitsi jos ei sovi alle menemään, räikkä kiriä pohjaan ja vartti löysälle nii se on siinä.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Voi olla sen käsijarrunkin syynä kauas karanneet kengät. Oon joskus kesken katsastuksenkin käynyt räikkiä kiristämässä. Tiukalle ja parikolme napsua takas
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Busabussi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 148
Liittynyt: 23 Joulu 2011 19:01
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Tammela
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja Busabussi »

Okei, kiitos neuvoista. Pitää syventyä moisiin, uutta kaikki nää tällaiset... =)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tosiaan tuo jarrujen säätö on 5min homma jos mahtuu kurottaa räikälle, edessä riittää ku kääntää renkaita. Ite säädän kiinni, pari polkasua ja sen verran löysää takasi että kädellä voi siitä varresta vähän heilutella = ei laahaa. Samalla voi turauttaa uutta vaseliinia niveliin, olkatappiin ja s-mutkaan tai mikä tuo jarruvipstaaki nyt olikaan, kaikkiin nippoihin.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tosiaan se vielä että toimenpiteen aikana ei saa olla kässäri päällä ja renkaan eteen ja taakse vähän stopparia ettei bussi keksi liikahtaa kun kurkottelee räikälle. Lenkkiavain 12 tai 17 mukaan ja kääntelemään
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Busabussi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 148
Liittynyt: 23 Joulu 2011 19:01
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Tammela
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja Busabussi »

Mä pidän sen vatsalihaksilla jos meinaa lähteä rullaamaan =D Sieltä jarrukilvestäkö toi säätö tulee, siis toi 12 tai 17 pultti?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Busabussi kirjoitti:Mä pidän sen vatsalihaksilla jos meinaa lähteä rullaamaan =D Sieltä jarrukilvestäkö toi säätö tulee, siis toi 12 tai 17 pultti?
Kyllä se "ainaki" 17 on. Tuollanen jotakuinkin ja tuosta: http://www.sisua.net/gallery/d/255-15/jarrukampi.jpg paineilmakellon tanko tulee tuohon kuvassa alhaalla olevaan lenkkiin, ja tuolla säädöllä tosiaan otetaan tyhjät pois siitä liikkeestä. Kellossa on rajallinen liike ja kun kengät kuluu, kello ei yllä tai jaksa painaa tai painaa liian hitaasti verraten muihin...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Busabussi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 148
Liittynyt: 23 Joulu 2011 19:01
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Tammela
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja Busabussi »

Aa okei, eli kellon akselin päästä löytyy? Kyllä se tästä jo aukes, kiitos paljon.
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja Iski »

Busabussi kirjoitti:Noniin, ankaran vastustuksen jälkeen kirjautumisessa ollaan taas "back in business". Mites on, jos nyt menen auto TraFin poikkeusluvan mukaiseksi muutettuna konttorille ns. vikalistan hakemaan, niin saanko muutettua sen siinä linja-autosta matkailuautoksi että saan itse ajaa sillä katsastusremonttiin ja takaisin konttorille? Olis vaan pirun paljon helpompi operoida kun ei tarvis joka siirtoon etsiä linja-autokortillista kuskia. Metriäkään en enää sen viime kesän episodin jälkeen aja tuolla bussikortittomana ennenku se on muutoskatsastettu.
Onko laki muuttunut taas tietämättäni, kai C-kortilla saa ajaa linja-autoa jos yksin ajaa, D-kortti tarvitaan jos yksikin matkustaja tulee kyytiin, korjatkaa jos olen väärässä tai oli jotain vanhaa tietoa.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja motoku »

Iski kirjoitti: Onko laki muuttunut taas tietämättäni, kai C-kortilla saa ajaa linja-autoa jos yksin ajaa, D-kortti tarvitaan jos yksikin matkustaja tulee kyytiin, korjatkaa jos olen väärässä tai oli jotain vanhaa tietoa.
joo, mitään ajoneuvoa ei saa enää ajaa ilman ko. ajoneuvoluokan ajokorttia. ei koske katsastus tai poliisiviranomaisen lyhyttä lakiin perustuvaa toimintakoetta. nyt ollaan eu:ssa ja kaikki järkevä on kielletty.
Avatar
Busabussi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 148
Liittynyt: 23 Joulu 2011 19:01
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Tammela
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja Busabussi »

Useamman vuoden on ollut jo, ja entisen pikku sakon sijaan lähtee lisenssi. Säälistä, ja konstaappelin hyväntahtoisuuden takia sain pitää kortin.
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja Iski »

Just, enpä ollut kuullut, mutta tietysti EU on kaiken takana, olishan toi pitäny arvatakkin, ei varmaan saa yhdistelmääkään tyhjänä siirtää tilapäisesti enää C-kortilla ja noitahan kait on paljonkin jotka ajaa B-kortilla kuorma-auto pakua "ai, onks tää muka kuorkki?" niinku appiukko joka kerran sai rikesakon.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Trafin päätös Busabussin poikkeusluvasta

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ei saa ajaa yhdistelmää ilman eetä. Se oli muuttunu just ennen ku kävin ite hakemassa E:n. Huoletta peruuttelin viikkotolkulla kaverin sorakasetilla pitkin parkkiksia, ja tahallaan pahimmat risteykset kävin etuperin koluamassa muutamassaki eri kaupungissa. Sit ajelin konttorille ja jotenki kummasti ryssin sen kulmaperuutuksen. Ajelin kotia (oli perjantai) ja viikonlopun rullailin lisää ja reenailin semmosissa paikoissa että varmasti ois menny kalliita volvoja ja mersuja poks-hajalleen jos oisin mokannu. Maanantaina takas konttorille, uudet peruutukset ja sit inssi. Läpi meni ja seuraavana päivänä kuulin et laki oli joku aika sit muuttunu niin ettei tyhjänäkään saa enää siirtoajoo ajaa.

Ei sitte osunu yhtään ratsiaa niille kilometreille. Tai poliisia Prisman parkkikselle. Varmaan niillä ois ollu jotain kysyttävää jos ne ois sen touhun nähny! Ü

Neb
Vastaa Viestiin