saakohan Man Clouliner linja-autoksi?

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

saakohan Man Clouliner linja-autoksi?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Niin, kaverilla kyseinen vehje, ihmetteli että saakohan linja-autoksi?

kyseessä tällainen, tosin vuoden 1986 malli: http://www.nettikaravaani.com/clouliner/8150/1338047
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: saakohan Man Clouliner linja-autoksi?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

10 istumapaikkaa sisään ja rekisteröintipäivän mukaiset linja-auton varusteet paikalleen niin eikös se ala olemaan siinä. Tietty saattaa tulla painojen uudelleenlaskentaa ja ns. pienoislinja-auton määritelmien tarkistelua, mm. kolariturvallisuusasioissa. Kattoluukku, ajopiirturi, hätävasarat, ea-laukku, raivausvälineet, sammutin, käsivalaisin ja hinausvaijeri, loppu on kiinni katsastusmiehestä. Onhan noita ducatoja ja transportereita tehty linja-autoiksi yhtä lailla, mikä estäisi. Palopykäläkin tuli vasta 1990 joten sekään ei liene estä.
Tulevaisuus on sähköinen
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: saakohan Man Clouliner linja-autoksi?

Viesti Kirjoittaja jykä »

Noinpäin muutoskatsastaminen on takuulla vaikeampaa kun toiseen suuntaan. Vuoden 1986 vaatimukset ei ole tarkalleen tiedossa mutta poikkeuslupa tuolle täytyy joka tapauksessa hakea (olikohan se 500 EUR) koska korista ilmeisestikin puuttuu kuljettajan ja vasemman sivuseinän suojapelti ja korin kaatumislujuutta ei ole osoitettu määräysten mukaisella tavalla. Hinauskoukut täytyy löytyä edestä ja takaa, merkinantolaitteet kuljettajalle puuttuu ja niin edelleen. Piirturi ei taida olla pakollinen (alle 17 henkeä, ei ammattimaista ajoa).
Jykä
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: saakohan Man Clouliner linja-autoksi?

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

tämä :arrow: matala kattoisia transportereita tehty linja-autoiksi ...ihme juttu kun ei sisäkorkeus riitä ...vaan on niitä paljon !
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: saakohan Man Clouliner linja-autoksi?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

kyllä pitää piirturi löytyä mutta ei tarvitse käyttää. Menisin katsastuskonttorille keskustelemaan muutoksesta.

Linja-autoissa ei tietääkseni ole sisäkorkeusvaatimusta lainkaan, se on matkailuautojen verovapauden ehtona alle 6000kg matkailuautoissa
Tulevaisuus on sähköinen
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: saakohan Man Clouliner linja-autoksi?

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Merkinantolaitteita kuljettajalle eli stoppinappeja ei kai vaadita kun ei niitä tilausajobusseissakaan ole kaikissa. Mutta kuljettajan paikan taakse vaaditaan penkin korkuinen seinä ja ovella alimman portaan ja maan välinen etäisyys on hyvin tarkasti rajattu. Jopa esiin kääntyvästä rappusesta on määrätty että se saa olla esillä vain oven ollessa auki (koskeeko noin vanhaa niin siitä ei ole varmuutta).
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: saakohan Man Clouliner linja-autoksi?

Viesti Kirjoittaja jykä »

Wonderi kirjoitti:Merkinantolaitteita kuljettajalle eli stoppinappeja ei kai vaadita kun ei niitä tilausajobusseissakaan ole kaikissa. Mutta kuljettajan paikan taakse vaaditaan penkin korkuinen seinä ja ovella alimman portaan ja maan välinen etäisyys on hyvin tarkasti rajattu. Jopa esiin kääntyvästä rappusesta on määrätty että se saa olla esillä vain oven ollessa auki (koskeeko noin vanhaa niin siitä ei ole varmuutta).
Ei merkinantolaitetta tarvitse olla, mutta se on hyvä/pakko? olla mukana siinä poikkeuslupahakemuksessa. Kuskin takana oleva seinä on pakollinen vain 100 km/h busseissa. Alimman portaan korkeus on korkeintaan 35 cm maasta.

Piirturin osalta lainsäädännössä on tapahtunut jotakin kummallista - 10-17 hengen autoon jota ei käytetä ammattimaiseen liikenteeseen sitä ei vielä 2 vuotta sitten rekisteröintikatsastuksessa vaadittu ja viimeisin muutos tuohon sen sallivaan 7§ (kohta 1f) on tuolla: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20071221
mutta "ajantasa"-versiosta tuo 7§ (samoin kun 3§-14§) puuttuu kokonaan: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
Onkohan kirjuri tehnyt virheen, tai ei ole vielä ehtinyt päivittää uusinta versiota.
Jykä
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: saakohan Man Clouliner linja-autoksi?

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Tuossa http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20071221 kohdassahan puhutaan vain piirturin käytöstä, ei mitään siitä missä ajoneuvoissa piirturi tulee olla. "Tilanteita" joissa piirturi pitää olla muttei tarvitse käyttää on monta.
mosku
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
Truck: Volvo B9M
Location: Lohja

Re: saakohan Man Clouliner linja-autoksi?

Viesti Kirjoittaja mosku »

Wonderi kirjoitti:Tuossa http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20071221 kohdassahan puhutaan vain piirturin käytöstä, ei mitään siitä missä ajoneuvoissa piirturi tulee olla. "Tilanteita" joissa piirturi pitää olla muttei tarvitse käyttää on monta.
Konttorilla leimasedän kanssa juttelin viimevuonna ja se totesi että, jokaisessa yli 7500kg painavassa ois aina käytettävä kiekkoa. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: saakohan Man Clouliner linja-autoksi?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

mosku kirjoitti:
Wonderi kirjoitti:Tuossa http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20071221 kohdassahan puhutaan vain piirturin käytöstä, ei mitään siitä missä ajoneuvoissa piirturi tulee olla. "Tilanteita" joissa piirturi pitää olla muttei tarvitse käyttää on monta.
Konttorilla leimasedän kanssa juttelin viimevuonna ja se totesi että, jokaisessa yli 7500kg painavassa ois aina käytettävä kiekkoa. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa.
Tätä yli 7500kg auton piirturinkäyttöpakkoa säätävän EU direktiivin on suomi asettanut voimaan n. 2008 alusta alkaen. Mutta tätä direktiivin valvonta harraste puolella ei ole saanut kannatusta missään EU-maassa, olin viikolla Saksassa auton katsastusratsiassa eikä he olleet piirturista kiinnostuneet.
Periaatteessa et tänään voi saada uutta M1 autoa rekisteriin ilman että siinä on tarkastettu piirturi. koskee siis uudempaa autoa kuin EU-direktiivin voimaantulopäiväys.

Tämä Saksalaisten poliisien tekemä katsastus oli ulkoinen keskittyen renkaisiin, vanteisiin, peileihin ja tuulilasiin. Olin juuri pari viikkoa aikaisemmin raapinut 5mm paksut ruostepaakit vanteista pois ja maalannut ne metallivärillä ja ne kelpasivat. Yhdessä renkaassa löysivät 8mm syvän palkeen kyljestä ja ilmoittivat että matkaa ei saa jatkaa ennen kuin rengas on vaihdettu. Vaihtoehto oli laittaa siinä paikassa vararengas tai ajaa polisisaattueessa rengasliikkeeseen ostamaan alle uusi rengas, vaitsimme tämän 500€ maksaneen vaihtoehdon.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: saakohan Man Clouliner linja-autoksi?

Viesti Kirjoittaja AtAi »

KajNyy1 kirjoitti:tai ajaa polisisaattueessa rengasliikkeeseen ostamaan alle uusi rengas, vaitsimme tämän 500€ maksaneen vaihtoehdon.
Kait tästä on ees viteota koko rahalla... :mrgreen:
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Vastaa Viestiin