Projektin ja auton valinta lähestyy..

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Kulkuriksi
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 05 Joulu 2011 19:51
Truck: Scania K113 CLB vm93
Location: Itä-Suomi

Projektin ja auton valinta lähestyy..

Viesti Kirjoittaja Kulkuriksi »

Muutamaan käytännön asiaan tarkennuksia ettei tule ylläreitä. Kertokaa ken tietää.
Mitä vaihtoehtoja olisi kun liikennöitsijältä ostan linja-auton?

1. Rekisteröinti omiin nimiin viikon sisällä, oliko se näin?(taisi tulla joku ylimääräinen maksu jos ei ajallaan?)
2. Auto on nyt linja-autoksi rekisteröity, tavoite M1. Jos rakentelen autoa vasta ensi kesäksi liikenteeseen, niin onko merkitystä jos auto olisi kesään asti linja-autona eikä heti muutoskatsastaisi M1:si(vero ym.)
3. Kaiketi diesel/käyttövoimavero on kertamaksuinen, 1.1 eteenpäin?. Maksajanako se jonka nimi on vuodenvaihteen jälkeen rekisteriotteessa?
4. Jos poistaisi auton rakentelun ajaksi väliaikaisesti rekisteristä, niin eikö diesel/käyttövoimavero poistuisi? Minkälainen homma on taas rekisteröidä se uudestaan.
5. Jos sitten kesällä tekisi uudelleenrekisteröinnin ja muutoskatsastuksen(M1) samalla kertaa, oliko jotakin käytännön ongelmia(tarviiko jotakin siirtokilpiä ym.?).

Miten olette tehneet. Mitkä oli edut ja haitat näissä vaihtoehdossa?

Vai onko yksinkertaisinta vain rekisteröidä auto omiin nimiin. Taitaapa olla joku diesel/käyttövoimavero pienimpiä maksuja näissä talkoissa..
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Auto pitää rekisteröidä uuden omistajan nimiin heti eli viikon sisällä, varsinkin siksi että edellinen omistaja vapautuu vastuista mm. parkkisakkojen ja peltipoliisisakkojen suhteen.
Jos auto jää seisomaan rakentelua tai ihan muuten vaan varten niin se on järkevintä tehdä "liikennekäytöstä poisto". Hoituu katsastuskonttorilla tai vakuutusyhtiössä omistajanvaihdosilmoituksen yhteydessä kätevästi tai myös netitse (kestää pari minuuttia tehdä ihan itsekin, ja sama takaisin liikennekäyttöön otettaessa). Silloin katkeaa kaikki verot ja vakuutukset samalla (palo yms vapaaehtoiset vakuutukset kannattaa varmistaa vakuutusyhtiöstä että jäävät tarvittaessa voimaan). Kaikki vuotuiset verot jyvitetään päivälleen sen mukaan kuka kulloinkin on omistaja tai haltija, ja koska auto on liikennekäytössä.
Liikennekäytöstä poistettuna on ihan sama mihin luokkaan auto on rekisteröity.
Avatar
65-14
Sponsori
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Heinä 2009 22:19
Truck: Iveco Zeta 65-14 -85
Location: Turun seutu
Member id: 22

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Viesti Kirjoittaja 65-14 »

Liikenteestä poisto tai liikenteeseen otto maksaa vain 4 euroa kerta Trafin sivujen kautta. Eli hyvin huokeaa touhua ja helppoa.

https://sa.ake.fi/eetu/local-response-r ... anguage=fi
T:Masa
Kulkuriksi
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 05 Joulu 2011 19:51
Truck: Scania K113 CLB vm93
Location: Itä-Suomi

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Viesti Kirjoittaja Kulkuriksi »

Kiitos tiedoista, valaisi asiaa hyvin!

Vielä jos olisi tietoa tästä ettei tarvi moneen kertaan tehdä samaa asiaa:
2. Auto on nyt linja-autoksi rekisteröity, tavoite M1. Jos rakentelen autoa vasta ensi kesäksi liikenteeseen, niin onko merkitystä jos auto olisi kesään asti linja-autona eikä heti muutoskatsastaisi M1:si(vero ym.)
Miten esim. vakuutusyhtiöt on suhtautunut linja-auto/M1, pakollinen liikennevakuutus ja palo/varkaus vakuutuksiin(erot?).

[Yritin kahlata tietoja näistä aiemmista kirjoitteluista, ei löytynyt selkeää tuoretta tietoa.]
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Minun Rölli-B10M linja-auton liikennevakuutus on 700eur/vuosi ja varkaus/palokasko 90eur/vuosi. Veroja ei ole, sillä se on 1+16 paikkainen linja-auto.

Liikennevakuutukset kannattaa ainakin linja-autona olevan auton kohdalla kilpailuttaa. Omalla kohdallani tarjoushaitari oli kaikkea 700-2600eur väliltä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

65-14 kirjoitti:Liikenteestä poisto tai liikenteeseen otto maksaa vain 4 euroa kerta Trafin sivujen kautta. Eli hyvin huokeaa touhua ja helppoa.
ilmoitusosa pitää olla tallessa. Jos ei ole niin todella hankalaa. Ja parasta olisi olla myös auton omistaja, haltijana ei taida onnistua vaikka olet vastuussa auton maksuista.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Rosvolinna kirjoitti:Minun Rölli-B10M linja-auton liikennevakuutus on 700eur/vuosi ja varkaus/palokasko 90eur/vuosi. Veroja ei ole, sillä se on 1+16 paikkainen linja-auto.

Liikennevakuutukset kannattaa ainakin linja-autona olevan auton kohdalla kilpailuttaa. Omalla kohdallani tarjoushaitari oli kaikkea 700-2600eur väliltä.
Nyt näköjään tätä keskustelua alkaa olemaan jo kahdessa topikissa mutta tuossa on hyvä verrokki linjurina. 9500kg kokonaispainoinen M1 matkailuauto rasittaa käyttö ja diisseliveron puolesta lompakkoa lähes 800 eurolla. päälle sitten vielä n 400 euron liikennevakuutus 0% bonuksilla.
Nokian Wiima-72
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Maalis 2012 14:06
Location: Nokia

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Viesti Kirjoittaja Nokian Wiima-72 »

wiima63 kirjoitti:
Rosvolinna kirjoitti:Minun Rölli-B10M linja-auton liikennevakuutus on 700eur/vuosi ja varkaus/palokasko 90eur/vuosi. Veroja ei ole, sillä se on 1+16 paikkainen linja-auto.

Liikennevakuutukset kannattaa ainakin linja-autona olevan auton kohdalla kilpailuttaa. Omalla kohdallani tarjoushaitari oli kaikkea 700-2600eur väliltä.
Nyt näköjään tätä keskustelua alkaa olemaan jo kahdessa topikissa mutta tuossa on hyvä verrokki linjurina. 9500kg kokonaispainoinen M1 matkailuauto rasittaa käyttö ja diisseliveron puolesta lompakkoa lähes 800 eurolla. päälle sitten vielä n 400 euron liikennevakuutus 0% bonuksilla.

eli jos käytössä touku-, kesä-, heinä-, elokuut, niin kaikki em. kustannukset (4/12)*1200= 400e ?
Avatar
Busabussi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 148
Liittynyt: 23 Joulu 2011 19:01
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Tammela
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Viesti Kirjoittaja Busabussi »

Sikatärkeä asia Trafin myöntäessä poikkeuslupia liian pitkille, ÄLÄ osta yli 12m autoa koska silloin kaikki menee harkintaperusteiseksi. Kun ostat max. 12m auton, rakentaminen ja muuttaminen matkailuautoksi on helppoa kun tiedät pykälistä mitä saa olla ja mitä ei.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Jos oot siitä M1:stä tekemässä, niin ei muuta ku hella pöytään pultilla kiinni ja niin monta sänkyä/patjaa mukaan ku haluut nukkumapaikkoja. Sitten käyn muuttaa sen konttorilla. Ei tarvii jännätä ku alat tuon jälkeen rakentelee, ku on jo paperilla "valmis" =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Nokian Wiima-72
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Maalis 2012 14:06
Location: Nokia

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Viesti Kirjoittaja Nokian Wiima-72 »

tarkoitus olisi ostaa 12.5m wiima 72, joka on jo matkailuautoksi rekisteröity. eikai siinä enää mitään ongelmaa sen pituuden suhteen ole?
Avatar
Busabussi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 148
Liittynyt: 23 Joulu 2011 19:01
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Tammela
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Viesti Kirjoittaja Busabussi »

Ei jos on jo rekisteröity. Ihmeellisiä mielivaltaisia sääntöjä on alkanut esiintymään nyt kun Trafin väki kirjoittaa poikkeuslupia linja-autosta matkailuautoksi...
Jorskipappa
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 12 Syys 2011 18:19
Truck: Leyland 1964 Wiima
Location: Satakunta

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Viesti Kirjoittaja Jorskipappa »

Busabussi kirjoitti:Ei jos on jo rekisteröity. Ihmeellisiä mielivaltaisia sääntöjä on alkanut esiintymään nyt kun Trafin väki kirjoittaa poikkeuslupia linja-autosta matkailuautoksi...
Tuo edellämainitsemasi tarkoittaa ilmeisesti linkkarin muutoskatsastamista M1 matkailuautoksi,
eikä jo aiemmin matkailuautoksi/erikoisautoksi muutettua menopeliä, vaikka se olisi ollut pois rekisteristä ja nyt rekisteröintikatsastettaisiin uudelleen (eli vanhassa otteessa EA/matkailuauto+erikoisehdot jne...)
transpot
Rattiamiraali
Viestit: 251
Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
Truck: scania carrus 502
Location: kaarina
Paikkakunta: kaarina

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Viesti Kirjoittaja transpot »

Reddewil kirjoitti:Jos oot siitä M1:stä tekemässä, niin ei muuta ku hella pöytään pultilla kiinni ja niin monta sänkyä/patjaa mukaan ku haluut nukkumapaikkoja. Sitten käyn muuttaa sen konttorilla. Ei tarvii jännätä ku alat tuon jälkeen rakentelee, ku on jo paperilla "valmis" =)

käykö Se oikeasti noin helposti? Eli ei pidä olla sänkyjä kiinteästi asennettuna,pelkät patjat riittää?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

transpot kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:Jos oot siitä M1:stä tekemässä, niin ei muuta ku hella pöytään pultilla kiinni ja niin monta sänkyä/patjaa mukaan ku haluut nukkumapaikkoja. Sitten käyn muuttaa sen konttorilla. Ei tarvii jännätä ku alat tuon jälkeen rakentelee, ku on jo paperilla "valmis" =)

käykö Se oikeasti noin helposti? Eli ei pidä olla sänkyjä kiinteästi asennettuna,pelkät patjat riittää?

Suorakopio: http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... tkailuauto

Matkailuauto

Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu majoitustiloin varustettu M-luokan ajoneuvo, joka on varustettu vähintään seuraavilla tukevasti kiinnitetyillä varusteilla:

istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa);
makuupaikkoja (vähintään kahden makuupaikan tulee olla mitoitettu aikuiselle, makuupaikka voidaan muuntaa istuimesta);
keittomahdollisuus (sisätiloihin kiinteästi asennettavaksi sallittu ja paloturvallinen, myös sähkö/kaasu järjestelmän tulee olla kiinteästi asennettu);
säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).

Autoverolaissa tarkoitettua verovapaata matkailuautoa koskevat lisäksi seuraavat vaatimukset:

Sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta. Omamassa (nykyisin ajokuntoisen ajoneuvon massa) vähintään 1875 kg, mittaus käyttöönottoajankohdan voimassa olleiden säädösten mukaan.

Matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden koskevat myös omat säädöksensä, jotka tarkastetaan matkailuauton rekisteröintikatsastuksessa (Trafin ohje Matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden vaatimuksista).
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Projektin ja auton valinta lähestyy..

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

transpot kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:Jos oot siitä M1:stä tekemässä, niin ei muuta ku hella pöytään pultilla kiinni ja niin monta sänkyä/patjaa mukaan ku haluut nukkumapaikkoja. Sitten käyn muuttaa sen konttorilla. Ei tarvii jännätä ku alat tuon jälkeen rakentelee, ku on jo paperilla "valmis" =)

käykö Se oikeasti noin helposti? Eli ei pidä olla sänkyjä kiinteästi asennettuna,pelkät patjat riittää?
Kyllä mun piti kiinnittää patja lattiaan. Tein sen hihnoilla. Katsastusmies itse ehdotti ruuvaamista lattiaan, eli joustinpatjan alareunasta ruuvit läpi :D . Yksilevyinen sähkölevy riitti, piti olla vaan ruuvattu kiinni. Sähkönsyöttöä ei tarvittu, töpseli roikkui ilmassa.
Vastaa Viestiin