Rattilukko ?

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
Karsa
Rattiamiraali
Viestit: 393
Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
Truck: Volvo "Tyssikkä"
Location: Lahti
Member id: 186

Rattilukko ?

Viesti Kirjoittaja Karsa »

Tänään selvis katastusmieheltä jotta jos meinaan rekisteröidä linjurin M-1 matkamobiiliksi,
ni täytyy löytyä rattilukko ? kuormureissa ja linjureissa ei kuulemma yleensä ole ?
Onk` tietoo ja onko pahapaikka asentaa ?
auttakaa urpoa, siis mua, ei katastusmiestä
Katastusmies on pintajätkä lupas olla vähän niinku mukana projektissa.
-Pikavuoro Gibraltarille-
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Rattilukko ?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No johan on keksiny. Ei oo mulla enkä usko että kovin monella muullakaan. Jos jälkiasenteisen löytäsit, niin sehän pitäs olla kolaritestattu jne. sertifikaatit ja katolleen ajot kokeiltu malli, joten mission imposible. Sano katsurille että näyttää miten kääntelee rattia ilman rattilukkoa kun auto on paikollaa =O
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rattilukko ?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Eihän tuossa Rölli-autossa ole edes virtakytkintä. Rattilukon tilalla on nappula, josta toimii töötti. Sen toiminnon löysi paikanpienennysmuutoskatsastuksen inssi.

Luulisi, että jokin muu ajonestosysteemi kelpaa tuohon M1 autoon - voihan sitä rattia yrittää kääntää ilman tehostinta - kuten Reddewil totesi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 511
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Rattilukko ?

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Kyllä se niin on ,että rattilukko matkailuautoon , linjureissa ei tarvita edes virtalukkoa. Joku voi varmaan kertoa kokemuksia asennuksen tiimoilta.
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Rattilukko ?

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Ei pääse nyt testaamaan mut vahvast väittäisin et mul on autos rattilukko, oli kerran ongelmii ku avain ei suostunut kääntyy mut ku keksi rattii väännellä nii onnistu..
Avatar
kyykkis
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 29 Marras 2010 15:03
Truck: B10M vanhool
Location: Haapavesi
Member id: 122
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Rattilukko ?

Viesti Kirjoittaja kyykkis »

Joo . Ei ole minunkaan matkailuhenkilöautossa virtalukkoa, saatikka rattilukkoa.
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Rattilukko ?

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Kyllä rattilukko on vakiona ollut autossa vm-88 ja toimii.(Saattas löytya Volvon rattiakseli ja lukko ylimääränen jos jollakin tarvetta)
Pohjantähti
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: Rattilukko ?

Viesti Kirjoittaja Falcon »

On rattilukko,mutta en tiedä toimiiko.Ei ole kukaan koskaan kysellyt.
Niin siis jos virtalukkoa ei ole,eikä ole pakko olla,niin kuitenkin rattilukko pitää olla?????
Taas sutiii.......... :lol:
Falcon
Avatar
Karsa
Rattiamiraali
Viestit: 393
Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
Truck: Volvo "Tyssikkä"
Location: Lahti
Member id: 186

Re: Rattilukko ?

Viesti Kirjoittaja Karsa »

No perskeles kiitoksai vastauksista, täytyypi selvitellä lisää...
-Pikavuoro Gibraltarille-
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Rattilukko ?

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Mihin se rattilukko on siitä joutunut, eikös se oo paikoillaan :?:
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Rattilukko ?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Röllin tapauksessa se on varmaan pudonnut linjalle jo viime vuosituhannen aikana. Sähkökuvista se löytyy, mutta ei rattiakselilta.

Viime talvena, kun Rölli oli viikon päivät korjaamon pihalla Itä-Hakkilassa kävi mielessä mahtaako auto ja tavaratiloissa olevat tavarat säilyä. On nuo lukitukset enemmänkin suuntaa-antavia kuin todellisia esteitä.

Vanhan linja-auton tapauksessa toimii ilmeisesti parhaiten moraalinen ajonesto. Ei ole piripäällä kaikki muumit laaksossa, jos tuollaisen alleen ottaa ja yrittää tehdä tiliä kiina-aggrekaatilla ja Bilteman hylsysarjalla.

Nauratti, kun korjaamon setä kysyi avaimia ja sanoin; Oven riippulukko aukeaa yhdistelmällä 1234, jos lukko jäässä takaovi auki hanasta - napista käyntiin - mikäli pakkasta anna hieman Webastoa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Rattilukko ?

Viesti Kirjoittaja b12m »

Mimyy kirjoitti:Kyllä rattilukko on vakiona ollut autossa vm-88 ja toimii.
Alkuperäisessä "suomiautossa" ehkä näin. Samanlainen ja -mallinen alusta Ruotsiin toimitettuna oli tuolloin luultavimmin vallan ilman virtalukkoa, päävirtakytkinkin useimmiten auton ulkopuolella etuoven ja etupyörän välimaastossa. Käynnistys painokatkaisimella.

Suomeenkin toimitettiin sekasikiöitä, joissa virta-avaimen ainoa käyttötarkoitus oli startin aktivoinnin lisäksi ohjauslukon vapauttaminen. Muutoin "sytytysvirta" kytkettiin hehkunapin vierestä ratin vasemmalta puolen erillisestä syöttövirtakytkimestä. Samaisella kytkimellä hoidettiin myös valokytkimen toiminnot...
Vastaa Viestiin