Kuorma-auto muutos.

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Siilo
Apukuski
Viestit: 11
Liittynyt: 06 Elo 2011 09:57
Location: Vimpeli

Kuorma-auto muutos.

Viesti Kirjoittaja Siilo »

Voiko K-autoa tehdä/muuttaa matkailu autoksi?
Ajatus on että hytistä olisi vapaa pääsy oleskelu tilaan, elikkä runkon päälle tekisin korin jonka yhdistäisin ohjaamoon.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Kuorma-auto muutos.

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Ei kait siihen ole "vielä" tullut mitään estettä. Onhan foorumillakin just sellainen työnalla jamppa66:lla :wink: jaa taitaa olla jo leimassakin :D
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Kuorma-auto muutos.

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Niinhän ne on tehty tehdastekoisetkin. Onkohan jostain vuosimallista alkaen vaatimuksena matkustamon kaatumaturvallinen rakenne?
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Kuorma-auto muutos.

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Joskus oli muistaakseni katsastusmiehenkanssa juttua että pelkän vesipää scaniankin voi muuttaa eli suomeksi sanottuna korkea hyttisen, ja jos joku katsastusmies ei tiedä sisäkorkeusvaatimuksista ja jostain syystä vaatii sellaista niin sekin vielä täytyy.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Siilo
Apukuski
Viestit: 11
Liittynyt: 06 Elo 2011 09:57
Location: Vimpeli

Re: Kuorma-auto muutos.

Viesti Kirjoittaja Siilo »

Vesipää löytyis heti pihasta, ajattelin kuitenkin T-sarjan päiväohjaamoista.
Olisi hiukan matalempi ja sais siihen tehtyä ns. alkovi mallin.
janne
Kokenut kuljettaja
Viestit: 122
Liittynyt: 10 Tammi 2011 18:12
Truck: Scania L113 Vähämaa
Location: rovaniemi

Re: Kuorma-auto muutos.

Viesti Kirjoittaja janne »

Siilo kirjoitti:Vesipää löytyis heti pihasta, ajattelin kuitenkin T-sarjan päiväohjaamoista.
Olisi hiukan matalempi ja sais siihen tehtyä ns. alkovi mallin.
Nyt kuulostaa mielenkiintoiselta ! Torpedo Kasikoneella asunto selässä se ois mahtava.
Täällä Rovaniemellä on yhdelltä maanrakennus urakoitsijalla Scania 143 jonka rahtikaapissa asunto ja kaapin perällä pieni varasto ohjaamosta ei kulkua asunto-osaan. Se rek, kuorma-autoksi ja vetokita löytyy ja usein perässä Goldhofer lavetti kaivuri kyydissä. Täällä kun on "vähän" syrjäisempiäkin työmaita niin ompahan kaikki tarvittava mukana.
Siilo
Apukuski
Viestit: 11
Liittynyt: 06 Elo 2011 09:57
Location: Vimpeli

Re: Kuorma-auto muutos.

Viesti Kirjoittaja Siilo »

Oishan se kiva vaan ku ei meinaa löytyä edes kuutosia hyviä, 3-sarjalainen riittäis hyvin siihen sais näperreltyä vielä ilmajouset taakse suht helposti.
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Kuorma-auto muutos.

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Jos oikein muistan niin, jos kuorma-auto muutetaan matkailuautoksi niin vaikka esim. 3-akselinen täyperän vetäjä niin varsinaisen perävaunun vetäminen loppuu, olikohan se niin että ainoastaan sai vetää keskiakseli perävaunua. Puolikkaan muuttamisessa ei enää hirveesti järkeä jos sen meinaa matkailuautoksi rekisteröidä. Kyllähän tollanen 4-sarjan tai R-sarjan vesipää Scania olis miehekkään näkönen.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Siilo
Apukuski
Viestit: 11
Liittynyt: 06 Elo 2011 09:57
Location: Vimpeli

Re: Kuorma-auto muutos.

Viesti Kirjoittaja Siilo »

Onko se vielä kuorma-auto jos hytistä on takaseinä poistettu?
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Kuorma-auto muutos.

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Kuorma-autoksi rekisteröity on ainoa ajoneuvotyyppi jolla saa vetää puolikasta tai täysperää. Kaikilla muilla vain keskiakseliperävaunua.
Siilo
Apukuski
Viestit: 11
Liittynyt: 06 Elo 2011 09:57
Location: Vimpeli

Re: Kuorma-auto muutos.

Viesti Kirjoittaja Siilo »

yksinkertaistan kysymystäni hiukan, jos asennan kuorma-auton rungolle vanhan TVH:n parakin kiinteästi ja teen siitä kulkuyhteyden ohjaamoon.
Onko se silloin matkailu vai kuorma-auto? Mulle on epäselvää nämä pykälät näitten välillä.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kuorma-auto muutos.

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Siilo kirjoitti:yksinkertaistan kysymystäni hiukan, jos asennan kuorma-auton rungolle vanhan TVH:n parakin kiinteästi ja teen siitä kulkuyhteyden ohjaamoon.
Onko se silloin matkailu vai kuorma-auto? Mulle on epäselvää nämä pykälät näitten välillä.
Kuorma-autossa pitää olla tavarankuljetustilaa, edes vähän, täysleveää ja korkeata joka avonasena lava tai kopin osana. Matkailuautossa ei tällaista vaadita.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Siilo
Apukuski
Viestit: 11
Liittynyt: 06 Elo 2011 09:57
Location: Vimpeli

Re: Kuorma-auto muutos.

Viesti Kirjoittaja Siilo »

Ok. täytyy ruveta ehtimään tosissaan asiallista aihiota, jos jollakin on tiedossa T-sarjan 112.142,113,143;sta scanian päiväohjaamollista autoa (mielellään) 4x2;sta.

Rohkeasti vinkkejä tänne suuntaan.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kuorma-auto muutos.

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Siilo kirjoitti:yksinkertaistan kysymystäni hiukan, jos asennan kuorma-auton rungolle vanhan TVH:n parakin kiinteästi ja teen siitä kulkuyhteyden ohjaamoon.
Onko se silloin matkailu vai kuorma-auto? Mulle on epäselvää nämä pykälät näitten välillä.
Kuorma-auto, niin kauan kuin viet sen katsastukseen matkailuautovarustuksessa ja pyydät muutoskatsastusta M1:ksi.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
enochian
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 19 Elo 2011 16:34
Truck: Ei ole :(
Location: 04***

Re: Kuorma-auto muutos.

Viesti Kirjoittaja enochian »

KajNyy1 kirjoitti:
Kuorma-autossa pitää olla tavarankuljetustilaa, edes vähän, täysleveää ja korkeata joka avonasena lava tai kopin osana. Matkailuautossa ei tällaista vaadita.
Osaatko sinä tai joku muu kertoa tarkempia määräyksiä tästä kuorma-auton tavaratilasta?

Haaveenani olisi hankkia esim. MB Sprinter linja-auto ja penkkien vähentämisen jälkeen muutoskatsastaa se 1+8 kuorma-autoksi. Tarvitaanko matkustamon ja tavaratilan välille väliseinä? Erään katsastusaseman päällikön mukaan tavaratilan koon laskemiseen on oma kaavansa, lisäksi täytyy olla kiinnikkeet kuorman sidontaa varten, yms. Joskus löysin asiaa koskevia dokumentteja Trafin sivuilta, mutta nyt en niitä enää löytänyt...
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Kuorma-auto muutos.

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Meil on Ducato kuorma-autoks rekisteröitynä ja kyselin ohjaamon ja tavaratilan välisen seinän siirrosta. Sais paremman ajoasennon ja pari penkkiä taakse. No penkit saa tavaratilaan laittaa. Pitäs kuulemma olla pystyyn nousevat, mutta semmosta vaatimusta mie en lakipykälistä löytäny. Turvavöitä ei saa olla, koska ei oo tehtaan tekemiä kiinnikkeitä niille. Maalaisjärjellä ajateltuna ite pultatut turvavyöt on parempi kun ei vöitä ollenkaan. Selkä pitää olla menosuuntaan ja jos seinän haluaa siirtää, pitää siitä esittää jonkun viisaan tekemät lujuuslaskennat. Eli ei siirry mein ducaton seinä, mutta penkit varmaankin tulee.

Tavaratilaan tulee myös "hylly" jonka päällä mahtuu tarvittaessa torkkumaan. Mein autolla ei hirveesti tarvii tavaraa kuskata, mutta työkaluja on reilusti oltava kyydissä. No niille tulee persauksesta ulos vedettävä systeemi joka on tuon hyllyn alla ja pitäs vielä kysyä saako tavaratilassa olla likanen ja puhdas puoli jotka on eristetty toisistaa. Likasta olis takaovista ulos tuleva ja hyllynpäällinen+penkit ois sitten puhtaalla puolella. Ohjaamon ja tavaratilan seinän pitää olla ohjaamon korkunen ja meilläkin on ohjaamon päällä typerä hylly jossa ei voi oikein mitään pitää. No lisää ilmatilaa eli kattoa korkeemmalle ei saa ilman lujuuslaskelmia kun se alkuperänen seinä liian matala.

Lähiaikoina on ruvennu kummittelemaan mielessä tehä kylkeen patti, mikä slide... se nyt olikaan. 30-40cm ko sais niin vois laittaa pun*** eiku hyllyn poikittain ja olis enempi tilaa riisua yms. siinä penkkien ja hyllyn välissä. Pituus suuntasena joutus etureunan saranoimaan niin että olis pystyasennossa ajon aikana ja sillon ois kyl tila kortilla kun petin jalkopään laskis vaakaan.

Linja-auto sprintterissä nyt ainakin on penkkien kiinnikkeet valmiina, mutta lakitekstistä löytyy kohta jossa ohjaamon koko määritellään korkeintaan 250cm ratin keskiöstä taaksepäin. Jos sitä oikeesti vaatiivat niin voi tulla ongelma. Tavara kantavuutta pitää kuorma-autossa olla enemmän kun ihmiskantavuutta. Ihmiset lasketaan 68kg/immeinen mukaan ja kuskia ei huomioida.

Himottas rakentaa linja-autosta verme jossa ois 4-5 punkat ja perässä lennokkiverstas. Harrastan radio-ohjattuja lennokkeja ja kerrostalo kämpässä on pikkasen hankalaa kun ei voi mitään haisevaa ja meteliä pitävää tehdä. Mikäs sen näppärämpää kun lennokkiverstas joka kulkee mukana :)
Kärriä oon aatellu siihen hommaan, mutta on menny omatoiminen kärrinrakentelu melkosen vaikeeks. Kaik kiva kielletään. Liian nuorena eläkkeelle joutuminen rajottaa tota harrastusbudjettia, eli linjuria ei tuu ihan äkkiä. Se hyvä puoli on, että emäntä ajaa rekkaa ja ite oon ajanut, eli iteltä löytyy kaik kirjaimet kortista ja emännältä puuttuu D, joten ei oo niin nökönuukaa mikskä on auto rekisteröity.

Jos joku haluaa vaihtaa kulkuriprojektin hinaaja(23,90m) projektiin niin miulle voipi kyselyjä laittaa. Sattuu nurkissa lojumaan 130 tonnia terästä hinaajan muodossa :) Toki myynkin sen. Meni jalat alta jokunen vuos sitten ja vesillä olon voi unohtaa, mutta kulkuriin vielä kykenen kiipeemään ja voihan siihen laittaa lippalaudan jos meno vaikeutuu :D
Rosmo
enochian
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 19 Elo 2011 16:34
Truck: Ei ole :(
Location: 04***

Re: Kuorma-auto muutos.

Viesti Kirjoittaja enochian »

Ilmeisesti tavaratilaan asennettavien penkkien halutaan olevan pystyyn taittuvat siksi että ne on tarkoitettu vain tilapäiseen matkustamiseen? Jostain foorumilta tuli luettua että tuosta väliseinästä riittäisi jonkun koritehtaan kirjoittama todistus, josta oli kuulemma veloitettu 20€.

Linja-autosta tekisin muutoksen mielelläni siksi että auton mukana saisi tarvittavat penkit ja ne olisi kunnolla kiinnitetty ja turvavyötkin löytyisivät. Lisäksi noissa on yleensä lämpöeristetyt lasit ja niitäkin on riittävästi kuorma-autoon verrattuna. :D Pitää kai poistua hetkeksi tästä turvallisesta virtuaalimaailmasta ja mennä katsastuskonttorille kysymään heidän mielipidettään tarvittavista muutoksista. Osaisikohan/haluaisikohan Tattarisuon Autokatsastus auttaa?

Linja-autoa en halua kun tuo D/D1-kortti itseltäni puuttuu, käyttövoimaveroa tuollaisesta 3550kg kaksiakselisesta kuorma-autosta ei vissiin kuitenkaan mene kuin n.80€/vuosi?

Tosin nyt parin päivän ajan olen ihmetellyt ajokortin suorittamista Virossa ja sitä että mikä sen muka käytännössä estää...iso D-korotus siellä hankittuna n.600€ ja täällä n.2000€... :?
Viimeksi muokannut enochian, 21 Elo 2011 08:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mika_75
Kuski
Viestit: 32
Liittynyt: 16 Kesä 2011 18:28
Location: Lohja

Re: Kuorma-auto muutos.

Viesti Kirjoittaja Mika_75 »

Ihan satavarmaksi en uskalla väittää, ennenkuin käyn konttorilla kysymässä, onko oleellisesti muuttunut, mutta kuorma-autoksi muuttaminen edellyttää sekä sallii muutamia juttuja.

Edellyttää, että

-On väliseinä, joka ainakin on pitänyt kantaa 500kg staattinen massa, ja joka on "tiivis" siten, että mitään, edes ruuvimeisseliä ei väliseinän toiselta puolelta pääse matkustamoon/ohjaamoon

-Kuormansidonta lenkit lattiaan, vähintään 6kpl, 3/puolelleen, ensimmäinen seinästä minimissään 10 tai 20cm ei ihan tarkkaan muista, ja viimeinen kuormatilan takaata samoin. Olikohan maksimi senttimäärä lenkkien välissä 60cm?

-Kuorma-auton kuormankantokyky täytyy olla vähintään 51%, tai yli puolet, riippuen tulkitsijasta, auton kantavuudesta (esim 3900kg kokonaismassainen vani, tyhjäpaino vaikka 2350kg, jää kantavuutta 1550kg, josta 780kg tavaralle vähintään ja loput matkustamolle, eli 770kg.
770kg -kuski 75kg=695kg matkustamon henkilökunnalle. 695/75=9.266667 eli 9 henkilöä, mutta se kuski oli jo, eli 8henkilöä. 8*75=600kg.
Tässä esimerkissä siis matkustamo tarttee kuljettajan 75kg ja matkaseuraa maksimit eli 8hlö*75kg=600, yht 675kg matkustajia. Eli hyötykuorma nousi vähän tässä tapauksessa tavaratilaan jäi 875kg.

Kuorma-auton minimi kuormatilaa ei muistaakseni ole määritelty, mutta kantavuuskuorma sinne on tarvittaessa todistettavasti saatava kiinni luotettavasti, kultaharkot ja lyijy ei kelpaa "kuormaksi" mutta esim kopiopaperi kelpaa täällä meitin konttorilla.
Toinen mitä kuormatilan koosta pitää muistaa on kuorman sidontalenkkien määrittelemä pituus, nyt oletus, kun ei muista tarkkaan, eli vaikka takaovista eteenpäin ensimmäinen lenkki tulisi 20cm, seuraavaan lenkkiin sama, ja siitä viimeiseen sama, ja viimeisestä siihen siirrettyyn väliseinään sama niin olikos meillä nyt sitten kynnyksestä takaseinään 20+20+20+20=80cm? (mulla oli nuin joskus vanissa) mut mut, siihen se kantavuuskuorma on mahduttava ja saatava kiinni.

Olihan siinä vaatimuksia, kuormatilaan riittävästi saatava sidottua riittävästi kuormaa, ja seinän pitää sen 500kg staattista kestää. (ei tartte jokapaikassa olla inssin laskema, jos on riittävän järeä, kelpaa silleenkin joillain konttoreilla)

Sitten sallimuksiin, kuorma-autossa saa olla

-Istuimia maks 9, joista se 1kuskille. Istuinmäärä riippuu auton kantavuudesta, enempää kuin 49% kantavuudesta et saa istuimille, mutta kaikkea 49% ei tartte siihen käyttää
(pakut muuten ilmoitetaan esim 3+4, kuorma-autot kuten henkilöautot esim 7hlö)

-Istuimet saa olla pehmeät, kaikilla matkustajilla, tässä ensimmäinen kunnon ero pakuun

-Kuorma-autossa saa olla pöytä, kun esim pakussa sen pitää olla pullo/mukiteline, muuten tulee paha verokarhu kylään.

-Kuorma-autossa saa olla ihan rehellinen ja kunnollinen sänky, siellä matkustamon puolella, jota ei pakussa saa olla, ettei taasen tule verokarhu kylään

Kuorma-autossa saa olla ne pehmeät penkit, ja uudelleen siksi, että ei siis mitään 50mm telttapatjaa, vaan vaikka ihan kapteeninpenkit jos tykkää.

Kuorma-auton turvavyöt määräytyy sen vuosimallin mukaan, tarkemmin en taasen uskalla väittää, mutta tälläisen päivän löysin
01.07.1997 tai sen jälkeen käyttöön otetussa
- N2- ja N3- luokan autossa turvavyöt pakolliset kaikilla istuimilla, uloimmilla paikoilla
kolmipistevyöt.
eli paku ja kuormuri olis tuossa. Tulkintaa kannattaa kysyä siltä katsastuskonttorilta, jossa autonsa meinaa katsastaa.

Ei muista, mitä kaikkea piti kirjoittaa, mutta aika rönsyilevän tarinan sain näjemmä aikaiseksi jo pelkästään tuolla suppealla otannalla. :?:
Mika_75
Kuski
Viestit: 32
Liittynyt: 16 Kesä 2011 18:28
Location: Lohja

Re: Kuorma-auto muutos.

Viesti Kirjoittaja Mika_75 »

enochian kirjoitti: :D Pitää kai poistua hetkeksi tästä turvallisesta virtuaalimaailmasta ja mennä katsastuskonttorille kysymään heidän mielipidettään tarvittavista muutoksista. Osaisikohan/haluaisikohan Tattarisuon Autokatsastus auttaa?

Jos ei Lohja ole liian kaukana, niin käväise vaikka A-Katsastus Lehmijärventie4 Lohja.

Bussikorttiasiaa vois selvitellä, kuulosti hyvältä... Ja linja-auto kuulostaa myös hyvältä aihiolta.
enochian
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 19 Elo 2011 16:34
Truck: Ei ole :(
Location: 04***

Re: Kuorma-auto muutos.

Viesti Kirjoittaja enochian »

Foorumeilla väitetään sitkeästi että kuorma-auton ohjaamon pituus saisi olla maksimissaan 2500mm ohjauspyörästä taaksepäin. En tiedä missä pykälässä näin sanotaan, mutta tämä rajoittaisi rakentelua aika pahasti.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kuorma-auto muutos.

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

enochian kirjoitti:Foorumeilla väitetään sitkeästi että kuorma-auton ohjaamon pituus saisi olla maksimissaan 2500mm ohjauspyörästä taaksepäin. En tiedä missä pykälässä näin sanotaan, mutta tämä rajoittaisi rakentelua aika pahasti.
Eli tuolle osalle pitää tällätä jakkarat? Muistaakseni täälläkin on joitakin joilla bussi onkin kuorkki, takana vain joku tavaratila, jossakin vain se bussin vakio, joka volvossa on kyllä melko iso?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Mika_75
Kuski
Viestit: 32
Liittynyt: 16 Kesä 2011 18:28
Location: Lohja

Re: Kuorma-auto muutos.

Viesti Kirjoittaja Mika_75 »

enochian kirjoitti:Foorumeilla väitetään sitkeästi että kuorma-auton ohjaamon pituus saisi olla maksimissaan 2500mm ohjauspyörästä taaksepäin. En tiedä missä pykälässä näin sanotaan, mutta tämä rajoittaisi rakentelua aika pahasti.

En ole ikinä kuullutkaan tuommoisesta, mutta saatan uteliaisuutta käydä kiusaamassa paikallista konttoria.

Tuossa nyt olis ajantasaisin tieto noin muuten, ei hirvittävästi ole KA:ta koskevaa muutosta näkyvissä
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/2CF48B05 ... euvoon.pdf
enochian
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 19 Elo 2011 16:34
Truck: Ei ole :(
Location: 04***

Re: Kuorma-auto muutos.

Viesti Kirjoittaja enochian »

Joo, olen yrittänyt selailla noita AKEn sivuilta löytyviä ohjeita/asetuksia/määräyksiä läpi, mutta tuosta ohjaamon pituudesta en ole löytänyt mainintaa.

Laitoin juuri sähköpostia paikalliselle katsastuskonttorille asiasta, saa nähdä mitä he vastaavat. Jos homma alkaa näyttää edes hieman järkevältä niin kai se on alettava tosissaan etsimään aihiota perheen matkustuskäyttöön.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Kuorma-auto muutos.

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Noita tavara/ihmis kantavuuksia suunnitellessa kannattanee muistaa semmonenkin asia kun akselipaino. Sprintterissäkin kun on pitkä peräylitys, niin oikein kun innostuu, voipi akselipainot ylittyä takana kun oikein pieneks sen tavaratilan sorvaa ja sinne kunnon mällin niitä kopiopapereita tällää.

Miekään en muista mistä toi ohjaamon mitta on mieleen jäänyt, senverran paljon on noita pykäliä tullu plarattua. Jos se sattuu silmään, lisään sen ilman muuta tänne.

Semmosen hoksasin papruja lukiessa että oman auton vaatimukset menee 2002 lain mukaan ja koitan sieltä löytää selitystä taittuvalle penkille. 2009 laissa ei puhuta mitään edes selkä menosuuntaan olevista, ainoastaan autokäyttöön tarkotetuista penkeistä. Toki niiltä vaaditaan hyväksytyt kiinnityspisteet/yhdenmuikaisuustodistus ja epäilen että naapurin 200kg paapan suorittama koeponnistus ei kelpaa :)
Rosmo
enochian
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 19 Elo 2011 16:34
Truck: Ei ole :(
Location: 04***

Re: Kuorma-auto muutos.

Viesti Kirjoittaja enochian »

Mika_75 kirjoitti: Toinen mitä kuormatilan koosta pitää muistaa on kuorman sidontalenkkien määrittelemä pituus, nyt oletus, kun ei muista tarkkaan, eli vaikka takaovista eteenpäin ensimmäinen lenkki tulisi 20cm, seuraavaan lenkkiin sama, ja siitä viimeiseen sama, ja viimeisestä siihen siirrettyyn väliseinään sama niin olikos meillä nyt sitten kynnyksestä takaseinään 20+20+20+20=80cm? (mulla oli nuin joskus vanissa) mut mut, siihen se kantavuuskuorma on mahduttava ja saatava kiinni.
Sain jo tänään vastauksen katsastuskonttorilta ja juurikin nuo kuormatilan sidontalenkit määrittelevät kuormatilan minimipituuden ja sitä myöden myös ohjaamon maksimipituuden. Samalla ohjaamon pituus määräytyy "kuin itsestään". Mitään pykälää ei ole joka määräisi ohjaamon maksimipituuden.
katsastussetä kirjoitti:Ohjaamon maksimipituutta ei ole määrätty. Huomioitava kokonaismassa yli 3500kg.

Kuormatilassa pitää olla minimissään kolme paria kuormansidontapisteitä, yhtenäinen kuormatilan etuseinä ja todistus siitä että ajoneuvo täyttää LiikMp ajoneuvojen kuormakoreista, kuormaamisesta ja kuorman kiinnittämisestä säädetyt vaatimukset (14.12.1982 / 940 ). Kuormatilatodistuksen voi kirjoittaa jokin tunnettu raskaankaluston korjaamo/päällirakentaja/valmistajanedustaja.

Kuormatilan minimipituuden määrää kuormansidontapisteiden minimietäisyydet.(max etäisyys molemmista päädyistä 25cm + yksi pari niiden välissä.)

Ja sitten pitää ottaa huomioon turvavyö- ja istuinkiinnityksen vaatimukset joista vaaditaan testaustodistus, eli tarkoittaa käytännössä sitä, että alkuperäiset tai jonkin varustevalmistajan valmiit testatut paketit ovat oikeastaan vaihtoehtoina. Varauloskäynnit pitää olla, eli ovi toiselle kyljelle ja esim ikkuna toiselle kyljelle.
Vastaa Viestiin