Kuorma-auto muutos.

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kuorma-auto muutos.

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Eli kun pulttaan takaboxin lattiian kuorman kiinnityslenkit 25cm päästä peräseinästä ja etuseinästä, ja niiden väliin yksi pari, niin M1:n (tai linja-auton) voi muutoskatsastaa kuorma-autoksi? Penkithän tuossa on vakiot. On se helppoo! Paljokohan muuttus verot?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Kuorma-auto muutos.

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Missään ei kai sanota että kuormatilan täytyisi olla koko auton korkuinen tai muutakaan korkeusvaatimusta? Eli voinee käyttää vaikka bussin takatavaratilaa jonka päällä on "ohjaamoa" asuintilana?
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: Kuorma-auto muutos.

Viesti Kirjoittaja AtAi »

Wonderi kirjoitti:Missään ei kai sanota että kuormatilan täytyisi olla koko auton korkuinen tai muutakaan korkeusvaatimusta? Eli voinee käyttää vaikka bussin takatavaratilaa jonka päällä on "ohjaamoa" asuintilana?
Sanotaan, tai ainakin niin katsastusaseman kansiossa lukee: kuormatilan tulee olla koko auton korkuinen ja leveyksinen, tosin mitasta ei mainita, eli vaikkapa 20cm suikale, mutta koska pitää olla tietyt etäisyydet lenkeillä, niin liekkö se reilu metri minimi tavaratila.
Reddewil kirjoitti:Eli kun pulttaan takaboxin lattiian kuorman kiinnityslenkit 25cm päästä peräseinästä ja etuseinästä, ja niiden väliin yksi pari, niin M1:n (tai linja-auton) voi muutoskatsastaa kuorma-autoksi? Penkithän tuossa on vakiot. On se helppoo! Paljokohan muuttus verot?
Voi, jos autosi on alle 12m pitkä, muuten taas poikkeuslupia.
Dverohan riippuu ihan kok.massastasi, paljonko se on?
Vakuutus kuulemma kalliimpi KA mitä M1.

katsastussetä kirjoitti: Kuormatilassa pitää olla minimissään kolme paria kuormansidontapisteitä, yhtenäinen kuormatilan etuseinä ja todistus siitä että ajoneuvo täyttää LiikMp ajoneuvojen kuormakoreista, kuormaamisesta ja kuorman kiinnittämisestä säädetyt vaatimukset (14.12.1982 / 940 ). Kuormatilatodistuksen voi kirjoittaa jokin tunnettu raskaankaluston korjaamo/päällirakentaja/valmistajanedustaja.
Kuormatilan minimipituuden määrää kuormansidontapisteiden minimietäisyydet.(max etäisyys molemmista päädyistä 25cm + yksi pari niiden välissä.)
Ja sitten pitää ottaa huomioon turvavyö- ja istuinkiinnityksen vaatimukset joista vaaditaan testaustodistus, eli tarkoittaa käytännössä sitä, että alkuperäiset tai jonkin varustevalmistajan valmiit testatut paketit ovat oikeastaan vaihtoehtoina. Varauloskäynnit pitää olla, eli ovi toiselle kyljelle ja esim ikkuna toiselle kyljelle.
-Ohjaamon maksimipituus oli aikaisemmin olemassa, se oli määritelty 2.5 metriä ratista takaseinään, lienee 90luvun metkuja, ei enää voimassa.
-minimiväli lenkeillä on konttorin kansion mukaan 60cm että ne lasketaan eri lenkeiksi, maksimi väli 1,2m lenkeillä.
-Väliseinää ei tarvita kuin 1984 uudemmissa
-1997 alkaen tarvitsee todistella vyökiinnityspisteitä, ei sitä ennen.
-Bussissa ny valmiiks on varauloskäyntejä yleensä riittävästi.
Rantarosvo kirjoitti:Meil on Ducato kuorma-autoks rekisteröitynä ja kyselin ohjaamon ja tavaratilan välisen seinän siirrosta. Sais paremman ajoasennon ja pari penkkiä taakse. No penkit saa tavaratilaan laittaa. Pitäs kuulemma olla pystyyn nousevat, mutta semmosta vaatimusta mie en lakipykälistä löytäny. Turvavöitä ei saa olla, koska ei oo tehtaan tekemiä kiinnikkeitä niille. Maalaisjärjellä ajateltuna ite pultatut turvavyöt on parempi kun ei vöitä ollenkaan. Selkä pitää olla menosuuntaan ja jos seinän haluaa siirtää, pitää siitä esittää jonkun viisaan tekemät lujuuslaskennat. Eli ei siirry mein ducaton seinä, mutta penkit varmaankin tulee.
Nää tahot mitkä tekee noita väliseinän siirtoja esim. autoverhous lehtinen tjsp. riittää riittäväksi lapun kirjoitus tahoksi.

Turvavyöt täytynee olla 97 ja uudemmissa, joten ei muutakuin bussimalli aihioksi.
enochian kirjoitti:Ilmeisesti tavaratilaan asennettavien penkkien halutaan olevan pystyyn taittuvat siksi että ne on tarkoitettu vain tilapäiseen matkustamiseen? Jostain foorumilta tuli luettua että tuosta väliseinästä riittäisi jonkun koritehtaan kirjoittama todistus, josta oli kuulemma veloitettu 20€.
Linja-autosta tekisin muutoksen mielelläni siksi että auton mukana saisi tarvittavat penkit ja ne olisi kunnolla kiinnitetty ja turvavyötkin löytyisivät. Lisäksi noissa on yleensä lämpöeristetyt lasit ja niitäkin on riittävästi kuorma-autoon verrattuna. :D Pitää kai poistua hetkeksi tästä turvallisesta virtuaalimaailmasta ja mennä katsastuskonttorille kysymään heidän mielipidettään tarvittavista muutoksista. Osaisikohan/haluaisikohan Tattarisuon Autokatsastus auttaa?
Linja-autoa en halua kun tuo D/D1-kortti itseltäni puuttuu, käyttövoimaveroa tuollaisesta 3550kg kaksiakselisesta kuorma-autosta ei vissiin kuitenkaan mene kuin n.80€/vuosi?
Tosin nyt parin päivän ajan olen ihmetellyt ajokortin suorittamista Virossa ja sitä että mikä sen muka käytännössä estää...iso D-korotus siellä hankittuna n.600€ ja täällä n.2000€... :?
Jos väliseinää siirretään, silloin penkit ei oo enää tavaratilassa, joten pehmeitä kiinteitä saa olla! Olettaen että väliseinän takapuolinen tila riittää mitoiltaan tavaratilan määritelmään.
Kyllä, ei mee juuri mitää dveroa tuosta.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Vastaa Viestiin