Sivu 11/12

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 19 Tammi 2015 15:12
Kirjoittaja only4pro
Mä muistan yhden koulutuksen ajoilta oli juttua yhdestä kuljettajasta jolla ei myöskään ollut ajokorttia ollenkaan, ei edes henkilöautoon. Mutta siihen oli ihan käypä selityskin. Eli tämä kaveri oli jo lähemmäs eläkeikää, ja koko ikänsä ollut saman firman palveluksessa. Kun oli saapunut töihin niin alkoi ajamaan kuorma-autoa ja/tai rekkaa tehtaan alueella, taisi olla joku stora-enso tjsp, eli isoja lääniä porttien sisällä, ei tarvitse korttia. Tämä jatkui kymmeniä vuosia, kunnes joku päivä firma osti toinen tehdas toisella paikkakunnalla, ja tämä sama kaveri alkoi sitten ajella tehtaiden välillä. Ajeli varmaan parikymmentä vuotta ennenkuin jäi kiinni, eikä edes itse ollut ajatellut asiaa, eikä tehdaspäällikkökään... No kaveri oli sen verran vanha että pääsi jo tästä sitten eläkkeelle. Mutta tämäkin oli ihan tahaton ajattelemattomuus. Ja tuli aina polkupyörällä töihin että ei siinäkään käyttänyt henkilöautoa...

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 19 Huhti 2017 17:49
Kirjoittaja Lahti32
Taisivat eduskunnassa tänään päättää että kaikki bussikuskit lähtee Anne kurssille.

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 19 Huhti 2017 18:19
Kirjoittaja Wonderi
Tänään päätetystä laista löysin tällaisen kohdan:
Kuva
Pitääkö tuo nyt ymmärtää niin, että kaikki C1, C, D1 tai D -ajokorttia vaativalla ajoneuvolla ajettu ajo vaatii ammattipätevyyden, paitsi jos on viemässä tavaraa sitä asentaakseen, tai jos on kulkukauppias? Vai pitääkö osata löytää lakikirjasta vanhoja palasia ja yhdistellä tähän että saa löytyy kulkuriajoon vapautta?

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 19 Huhti 2017 19:16
Kirjoittaja Rosvolinna
Olen kuudentoista parhaan ystäväni kanssa matkalla asentamaan puutarhakatosta seuraavaan puskaparkkiin.

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 19 Huhti 2017 19:21
Kirjoittaja Wonderi
Nyt kun kaivoin nykyisen lain esiin, vertailin ja pähkäilin, pääsin ymmärrykseen/arvaukseen että tuo yliviivattu seitsemäs momentti tarkoittaa että joku meinasi muuttaa sitä kohtaa poistaen vaatimuksen oman ruokakunnan jäsenyydestä, mutta ei sitten muutettukaan. Eli siltä osin mikään ei muutukaan. Koko ammattipätevyyden osalta muutokset on pykälänikkarikosmeettisia eikä vaikuta käytännön elämään.

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 19 Huhti 2017 21:02
Kirjoittaja Lahti32
Tässä vaiheessa melko vaikea ymmärtää mitä on päätetty

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 20 Huhti 2017 08:23
Kirjoittaja Bussiton
Ei ole muuten yhtään yllättävää toi, ettei saa noista pykälistä tolkkua, eivät varmaan ota ittekkään päättäjät enään selvää :shock:

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 20 Huhti 2017 12:11
Kirjoittaja Jule
Mitä hemmettiä tuo yliviivaus tarkoittaa?

Siis onko se niin että tuo yliviivattu osuus ei olekaan mukana uudessa laissa, vai onko siellä vaan joku tekninen moka asiakirjan laadinnassa ja se pitäisi olla alleviivattuna markkeeraamassa uutta lainkohtaa?

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 14 Maalis 2018 17:14
Kirjoittaja Lahti32
Direktiivikurssin voi suorittaa nyt halvalla vaikka kotona.

https://www.virtuaalidirektiivi.fi/

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 15 Maalis 2018 14:21
Kirjoittaja KajNyy1
Koska tulee veetimud juristi koulutuksesta että saa ammattipätevyyden kuormaautoon.

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 15 Maalis 2018 14:30
Kirjoittaja KajNyy1
Tuo yllä oleva lakipätkä on 322/2017. Karsoin myö ajokorttilakia LA 59/2016 Kaikki nuo hömpötykset liittyvät ammattiliikenteeseen. Paitsi tuo yksi onneton lause. Jos Valtioneuvosto ei sitä astuksrlla korjaa niin silloin Trafi antaa Ohjeen miten tuota tulkitaan.

Näin se meni aikanaan tuon ajo ja lepoaika direktiivin kanssa. Direktiivi asetti piirturin käyttöpakon kaikille yli 7,5 tonnisille mutta se täsmennettiin ohjeilla ettei koske yksitys ajossa olevia, tietyin poikkeuksin.

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 17 Huhti 2018 02:15
Kirjoittaja Geekuality
Jule kirjoitti:Mitä hemmettiä tuo yliviivaus tarkoittaa?

Siis onko se niin että tuo yliviivattu osuus ei olekaan mukana uudessa laissa, vai onko siellä vaan joku tekninen moka asiakirjan laadinnassa ja se pitäisi olla alleviivattuna markkeeraamassa uutta lainkohtaa?
Lainaus on toki jo vuoden takainen viesti, mutta tuo yliviivaus tarkoittaa sitä että tuo kevennetty 7-kohta oli alkuperäisessä lakiehdotuksessa mutta se on poistettu ennen lopullista hyväksymistä, todennäköisesti eduskunnan käsittelyssä. Se 7-kohta säilyy siis muuttumattomana myös heinäkuusta eteenpäin ja linja-autolla ei edelleenkään ilman pätevyyttä saa ei-kaupallisesti kuljettaa kuin perhettä ja omalla autolla.

(Olipas "masentavaa" aloittaa kirjoittelu tälle foorumille parin vuoden lueskelun jälkeen juuri tähän ketjuun - nimim. BE C1E C ja nyt harmittaa isosti etten tullut jo kauan sitten ajaneeksi sitä D1:stä vaikka mietin sitä hyvinkin vakavasti jo ~15v sitten. Oma haave alkaa nimittäin vaikuttaa hiljalleen mahdolliselta kun puolisko alkaa kovastikin lämpenemään ajatukselle isosta matkailuautosta - joka siis tämän ketjun perusteella pitää sellaiseksi rekisteröidäkin. Reissukäytössä en siis haluaisi kuorma-auton mukaan säädettyä rajoitinta, ärsyttää jo riittävästi omassa Boxerissa vaikka sillä ei pitkiä reissuja ajellakaan - tai muutenkaan kovinkaan paljoa, juuri siksi se onkin N2 eikä N1. :D)

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 17 Huhti 2018 20:20
Kirjoittaja jariautio
matkailu-autohan ei tartte nopeudenrajoitinta, toki sakon saa jos poliisi hoksaa ylinopeuden.

Kuorma-autona rajoitin täytyy olla mut kerkee sillä 88-vauhdillakin perille ja säästyy polttoainettakin :lol:

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 17 Huhti 2018 22:19
Kirjoittaja Elämysmatkailija
jariautio kirjoitti:matkailu-autohan ei tartte nopeudenrajoitinta, toki sakon saa jos poliisi hoksaa ylinopeuden.

Kuorma-autona rajoitin täytyy olla mut kerkee sillä 88-vauhdillakin perille ja säästyy polttoainettakin :lol:
Täytyy asennuttaa?

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 17 Huhti 2018 23:31
Kirjoittaja BussMAN
Nopeusrajotin (joka kats tark todistus) ,raskaat kuorma autot n vm 1988 alkaen ja ajopiirturi n alkaen1978 testaus väli 2 v ( jotain muutoksia tulossa,tais olla että kontorolli palautuu kats yht?)
Alb ventt =kuorman tunnistus vipu/ rautajousi;kun painoja korotettiin n1990 , mutta linja autoalustoissa kun on ilmajouset on alb on toteutettu jousipaineesta v? alk, ABS jarrut n1992 alk, vuosiluvut suuntaa antavia, tark jopa kk vaikuttaa. Digipiirturit n2006 toukokuu alk? Lisätään vielä moottorien euroluokat, alkoi rasittaa autoilua v 1996 kun tuli euro2/pääsääntöisesti edc aikakausi alkoi, muutamaa pikkumoottoria lukuun ottamatta ( esim 94 scania ”perinteisellä boschin rivi pumppulla”)
Turvavyö asennuspakko v? käyttöpakko alkaen v?

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 27 Loka 2018 19:01
Kirjoittaja Lahti32
Lainsäätäjä laski minun kaverit ja sanoi niitä olevan kolme. Ainakin sellaisia jotka saavat lähteä kanssamme bussiretkelle.

Uusi ammattipätevyyslaki muuttui kesällä niin että kolme perheen ulkopuolelta ovat tervetulleita bussin kyytiin.

No eipä mun saunaan kolmea enempää sovikaan.

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 29 Loka 2018 12:50
Kirjoittaja Jule
Lahti32 kirjoitti: 27 Loka 2018 19:01 Lainsäätäjä laski minun kaverit ja sanoi niitä olevan kolme. Ainakin sellaisia jotka saavat lähteä kanssamme bussiretkelle.

Uusi ammattipätevyyslaki muuttui kesällä niin että kolme perheen ulkopuolelta ovat tervetulleita bussin kyytiin.

No eipä mun saunaan kolmea enempää sovikaan.
Oho!

Onko sulla tuohon jotain finlexiä tms? Poliisit ei usko kuitenkaan.

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 29 Loka 2018 18:25
Kirjoittaja Lahti32
Tuolta kolmas pykälä ja 7 kohta, niinpä on muuttunut kun muutettavaksi esitin. Sitkeätä parsimista näyttää olevan lainsäätäjän työ kun tuota suomipykälää ei voinut kokonaan poistaa niinkuin muissa maissa.

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180301

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 29 Loka 2018 18:43
Kirjoittaja Rosvolinna
Hieno homma "Lahti32". Tuo on jo iso lievennys lakiin. Edelleen olen sitä mieltä; Kuljettajana en ole velvollinen todistamaan missä kukin on kirjoilla. Nyt trio + miksaaja siirtyy helposti D1-kortilla ja lapset pääsee mukaan töihin. Isompi orkesteri vaatii jo ammattiosaajan puikkoihin.

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 31 Loka 2018 02:02
Kirjoittaja neppi
Otatte siellä käyttöön täkäläisen käytännön, jossa kaikki on "Bro", jopa se poliisinsetä. "The light was yellow, bro!?!"

"Yeah, nah, bro! It's just me and my bros here, bro! No party-bus, bro! But my nextdoor neighbour, bro, he's growing meth, bro! You should go and check him out, bro!"

Hyvä on toi kolmen ulkopuolisen lisäys! Helpottaa älyttömästi aika monen uimarantareissuja ku ei tarvi sen naapurin kauhean kakaran takia olla kylmä rinki persiissä. Vaik pitää kuitenki. Koko ajan. Se on kyllä hirvee penska!

Oho. Off topic. Sori kaikki!

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 10 Marras 2018 17:31
Kirjoittaja Jule
Lahti32 kirjoitti: 29 Loka 2018 18:25 Tuolta kolmas pykälä ja 7 kohta, niinpä on muuttunut kun muutettavaksi esitin. Sitkeätä parsimista näyttää olevan lainsäätäjän työ kun tuota suomipykälää ei voinut kokonaan poistaa niinkuin muissa maissa.

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180301
Joo, eli kolmannen luvun kolmannen pykälän seitsemäs kohta :)
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/201 ... p446161824

Tuo on muuten mielenkiintoisesti rajattu pykälä:

"D1-luokan ajo-oikeudella kuljetettavaa linja-autoa, joka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään 16 henkilöä"

Ne kolme läheisintä kaveria saa ottaa mukaan jos kuljettajalla on D1 luokan kortti ja linja-autossa on max 16 matkustajapaikkaa. Eli D kortilla ei onnistu ja yli 8m pitkää kulkuria ei saa D1 kortilla kuljettaa ellei kortti ole vanha D1 kortti... Onpahan annettu kuitenkin melko rajatulle käyttäjäjoukolle tuo kaverinkuljetusoikeus.

Jos olisi haluttu antaa lupa myös D kortille, tuota ajo-oikeutta ei tarvitsisi mainita ollenkaan. Jos olisi haluttu rajata tuo pikkubussihin, olisi kirjoitettu vaan M2 luokan ajoneuvo, jos olisi haluttu rajata alle 16 paikkaisiin, niin lukisi vain tuo max 16 matkustajaa...

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 10 Marras 2018 20:51
Kirjoittaja Addica
Jule kirjoitti: 10 Marras 2018 17:31 "D1-luokan ajo-oikeudella kuljetettavaa linja-autoa, joka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään 16 henkilöä"

Ne kolme läheisintä kaveria saa ottaa mukaan jos kuljettajalla on D1 luokan kortti ja linja-autossa on max 16 matkustajapaikkaa. Eli D kortilla ei onnistu ja yli 8m pitkää kulkuria ei saa D1 kortilla kuljettaa ellei kortti ole vanha D1 kortti... Onpahan annettu kuitenkin melko rajatulle käyttäjäjoukolle tuo kaverinkuljetusoikeus.

Jos olisi haluttu antaa lupa myös D kortille, tuota ajo-oikeutta ei tarvitsisi mainita ollenkaan. Jos olisi haluttu rajata tuo pikkubussihin, olisi kirjoitettu vaan M2 luokan ajoneuvo, jos olisi haluttu rajata alle 16 paikkaisiin, niin lukisi vain tuo max 16 matkustajaa...

Kas elkää olko huolissanne, sillä onhan D:n kohdalla olemassa teksti: "Sisältää D1-luokan ajo-oikeuden"

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 11 Marras 2018 11:25
Kirjoittaja VeihtiPekka
Juu D korttiin kuuluu tietysti myös D1 ajo-oikeus. Tulkinnan varaa tuossa jää mielestäni ajoneuvon pituuden osalta. Nykyinen D1 ajo-oikeus on rajattu max. 8m autoille. Entä ne joilla on ns. vanha D1 kortti tai D kortti eikä näin ollen kortin puolesta rajoitusta auton pituudessa. Saako nämä ajaa 1+16 paikkaista täyspitkää autoa 3 kaveria kyydissä? Sitä ei ainakaan poliisit tiedä. Tarvitaankohan ennakkopäätös oikeudesta?

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 11 Marras 2018 13:41
Kirjoittaja Lahti32
Saa ajaa pitkiä vanhoilla korteilla, se poikkeus on edelleen laissa. Tämä on kyllä sitten seuraava hölmö kohta;

Ennen vaadittiin D1 kortin suorittamiseksi pohjalle C-kortti. C-kortti sisältää ajo-oikeuden suuriin ajoneuvoihin, rajoittamatta ajoneuvon kokoa. Eli kortista tuli BCD1 ja isot bussit kuului ajo-oikeuden piiriin kunhan olivat max 1+16 paikkaisia.

Nykyään D1 kortin saa ajaa B-kortin päälle eli kortista tulee BD1. Tällä ajetaan max 8m pikkubusseja max 8m ja max 1+16 paikkaisia. Kortti ei ota kantaa painoon. Eli ilman isojen yli 3,5tn autojen ajoharjoittelua pääsee vaikka 10 tonnisen rattiin kunhan ei ole liian pitkä.

Mutta jos pohjalla on C ja haluat nyt D1 niin korttisi on BCD1 muttet saakaan ajaa enää isolla yli 8m ajoneuvolla.

Ei mene mitenkään loogisesti nämä ajo-oikeusasiat. Kokonaiskuva lainsäätäjältä puuttuu.

Kannattaisin amerikkalaista mallia; kaksi ajokorttia;
B alle 12tn
C yli 12tn
Ei muuta.

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 11 Marras 2018 15:02
Kirjoittaja Wonderi
Eihän eurooppalaisissa ajokorttiluokissa ole muutenkaan järkeä. Mun kortin takapuolessa on paikat 13 ajokorttiluokan merkinnöille, sen jälkeen on keksitty vielä muutama lisää. Voisi luulla että samalla teoriaosaamisella osaisi ajaa eri ajoneuvoja, liikennesäännöt on kuitenkin kaikille samat. Käsittelyharjoitukset sen kokoisella mitä aikoo ajaa, bussin ja kuormurin käsittely onnistuu kyllä aika samoin ottein. 8 vs 16 vs 89 matkustajaa kyydissä ei sinänsä vaikuta kuljettajan toimiin kuitenkaan.