Sivu 9/12

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 02 Helmi 2014 02:13
Kirjoittaja Lahti32
Kansalaisaloitteeseen tarvii 50000 nimeä. On helpompi kirjelmöidä ministeriöön, liikenneministerille ja kansanedustajalle joka voi tehdä aloitteen.

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 02 Helmi 2014 07:57
Kirjoittaja Komissarov
Lahti32 kirjoitti:Parantaako jonkun mielestä turvallisuutta lajittelemalla matkustajat ja määräämällä ajoneuvon omistussuhteesta ja kuljettajan kansallisuudesta.

Mutta kun tämä kohta ei muuten tule EU.sta niinkuin typeryys yleensä vaan on ihan suomalaisen lainsäätäjän ajattelun tulos.
Juu. Muualla EU:ssa käsittääkseni ei saa kuskata edes oman perheen jäseniä. Tuo lestadiolaispykälä on ihan kotikutoinen.

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 02 Helmi 2014 09:02
Kirjoittaja ansa
Komissarov kirjoitti:
Lahti32 kirjoitti:Parantaako jonkun mielestä turvallisuutta lajittelemalla matkustajat ja määräämällä ajoneuvon omistussuhteesta ja kuljettajan kansallisuudesta.

Mutta kun tämä kohta ei muuten tule EU.sta niinkuin typeryys yleensä vaan on ihan suomalaisen lainsäätäjän ajattelun tulos.
Juu. Muualla EU:ssa käsittääkseni ei saa kuskata edes oman perheen jäseniä. Tuo lestadiolaispykälä on ihan kotikutoinen.
joo muualla eu:ssa ei ole vielä edes suunnittelu asteella koko pätevyys asia ,härmälääset vain niin hölömöjä jotta pitää olla joka paikas ensimmäisenä päällään toteuttamas jonkun hulluja keksintöjä ,sellaistakin huhua liikkuu että saksa olis kaatamas koko pätevyys hanketta ;-)

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 02 Helmi 2014 10:32
Kirjoittaja Lahti32
Komissarov kirjoitti:
Juu. Muualla EU:ssa käsittääkseni ei saa kuskata edes oman perheen jäseniä.
Ei pidä paikkaansa. Saa kuskailla kunhan ei ole kaupallista. Suomessa keksittiin pykälä siksi, ettei urheiluseurat ajaisi eläkeläiskuskeilla talkoilla vaan jouduttaisiin tilaamaan oikea tilausajo. Sitten joku otti huomioon että on perheitä joilla on oma linja-auto. Nyt kuitenkin näyttää että useimmat perheetkin joutuvat direktiivikurssille että saavat ystäviensä kanssa ajella. Olisivat pitäneet pykälän ennallaan ja keskittyneet siihen mikä on kaupallista ja mikä ei. Vanha laki piirturin käytöstä oli ihan toimiva sitä erottelemaan ja muissa EU maissa ei tälläisia omistus/henkilöllisyys/kansallisuus pykäliä ole. Ei oo mitään rajaa enää suomalaisten kurittamisella autoilun muodossa.

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 02 Helmi 2014 12:35
Kirjoittaja Lahti32
Lähetin seuraavanlaisen kirjeen Liikenne- ja viestintäministeriöön. Ehdotan tämän yksityiskäyttöä määrittelevän kohdan poistamista.

Toimisiko sellainen idea että kaikki joita asia koskee tai kokee että lainkohta ei ole oikeudenmukainen, lähettää oman kirjeensä. Tekstiä saa kopioida ja muokata, kunhan joka kirjeessä ei ole vanha isä eikä naapurin Esa. Tällainen lähti ministeriöön osoitteeseen kirjaamo (a) lvm.fi

Hei,

Omistan yksityisen linja-auton joka on rekisteröity 1+16 paikkaiseksi. Linja-auto on ollut perheeni käytössä yksityisenä ajoneuvona 11 vuotta. Olemme käyttäneet sitä suurperheemme henkilökohtaisiin ajoihin, kuten lomamatkoihin koti- ja ulkomailla, sukulaiden luokse ja lasten ystävien luokse tapahtuviin matkoihin. Ajoneuvon kuljettamiseksi olen hankkinut D1 luokan ajo-oikeuden silloin kun auto hankittiin, nykyisellään siis perustason pätevyyden.

Uusi ammattipätevyyslain soveltamiskohta estää ottamasta vanhaa isääni ja naapurin Esaa mukaan esimerkiksi perheemme hillareissulle.

Laissa on säädetty yksityiskäyttöä määrittelevä kohta joka määrittelee yksityistä käyttöä eettisesti arveluttavin perustein. Laki syrjii ja asettaa epätasa-arvoiseen asemaan yksityisen suomalaisen perheellisen kuljettajan. Laki ammattipätevyydestä vaatii seuraavia kohtia ainoastaan yksityisen perheen kuljettajalta; Alleviivasin lainkohdan joka määrittelee yksityisen käytön.

Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 luku

Yleiset säännökset

1 §

Lain tarkoitus

Tämän lain tarkoituksena on autonkuljettajien ammatillisia valmiuksia lisäämällä parantaa liikenteen ja kuljetusten turvallisuutta sekä kuljettajien edellytyksiä tehtävänsä hoitamiseen.

2 §

Soveltamisala

Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:

7) linja-autoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin henkilökuljetuksiin,
jotka suoritetaan kuljettajan kanssa samassa taloudessa asuvien kuljettamiseksi ja linja-auto on heistä jonkun omistuksessa;

Tämän lainkohdan mukaan

Tämä laki ei koske myöskään ulkomailla vakinaisesti asuvaa kuljettajaa, joka tuo maahan tilapäistä käyttöä varten ulkomailla rekisteröidyn linja-auton ja käyttää sitä muihin kuin kaupallisiin henkilökuljetuksiin ajoneuvon mukana tulleiden matkustajien kuljettamiseksi täällä, jos kuljettajalta ei vaadita ammattipätevyyttä siinä EU- tai ETA-valtiossa, josta kuljetus on lähtöisin (28.12.2012/1083)




1. Laki sallii matkustajaksi vain oman saman talouden jäseniä:

Vaaditaanko matkustajilta henkilöllisyyden selvitys, esimerkiksi henkilöllisyystodistus jotta kuljettajan ajotaidon pätevyys selviää kyseisessä ajossa? Missään muussa matkustamismuodossa ei ole matkustajien henkilöllisyyden todistusvelvollisuutta eikä merkitystä kuljettajan pätevyyteen. Junassa, lentokoneessa, ja kaupallisissa busseissa saa olla matkustajia ilman henkilöllisyystodistusta eikä matkustajan henkilöllisyys vaikuta kuljettajan pätevyyteen eikä liikenneturvallisuuteen.


2. Laki vaatii ajoneuvon omistamista

Estääkö tämä kohta käyttämästä vuokrattua autoa, yrityksemme nimissä olevaa autoa tai rahoitusyhtiön omistamaa autoa? Missään muussa ajoneuvossa omistussuhde ei vaikuta kuljettajan pätevyyteen eikä liikenneturvallisuuteen.


3. Laki koskee vain suomalaista kuljettajaa

Laissa on erikseen kohta, jossa vastaavassa asemassa oleva ulkomainen kuljettaja vapautetaan em. soveltamiskohdasta. Kuitenkin voimme ajaa peräkkäin samaa tietä samanlaisella ajoneuvolla yksityistä ajoa. Erityiseksi asian tekee se yksityiskohta että tämän lain soveltamiskohta ei koske Ruotsissa (EU maa sekin), eikä Norjassa. Näin ollen suomalainen yksityiskuljettaja muuttuu päteväksi ylitettyään Ruotsin rajan.


Aikaisempi yksinkertainen määrittely siitä, mikä on yksityisajoa, oli kohtuullisen toimiva.

Ehdotan lainkohdan tarkentavan tekstin poistamista:

, jotka suoritetaan kuljettajan kanssa samassa taloudessa asuvien kuljettamiseksi ja linja-auto on heistä jonkun omistuksessa;

Mielestäni edellämainitut eettisesti arveluttavat, syrjivät ja epätarkoituksenmukaiset ongelmatilanteet poistuvat tämän tekstin poistamisella. Liikenneturvallisuuteen ja lain tarkoituksen toteutumiseen tekstin poistamisella ei ole vaikutusta.

ystävällisin terveisin,

Vesa Hintsala

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 02 Helmi 2014 12:54
Kirjoittaja Rosvolinna
Asiallinen kirje. "Rosvolinna" laati ainakin oman version. Linja-autoni on täysin yksityiskäytössä. Työni puolesta saatan joutua käyttämään kuorma-autoja ja muita vempaimia, joten kursseja tulee työnantajan puolesta, mutta tuo matkustajien asuinpaikka ei kuulu normaaliin liikennevalvontaan. Eikä minun jälkikasvulla ole edes henkilöpapereita (tunnemme heidät ilmankin ) ja kuskillekaan ei varsinaisesti kuulu missä adoptiosetäni "Eza" virallisesti asuu :)

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 02 Helmi 2014 20:10
Kirjoittaja Komissarov
ansa kirjoitti:joo muualla eu:ssa ei ole vielä edes suunnittelu asteella koko pätevyys asia ,härmälääset vain niin hölömöjä jotta pitää olla joka paikas ensimmäisenä päällään toteuttamas jonkun hulluja keksintöjä ,sellaistakin huhua liikkuu että saksa olis kaatamas koko pätevyys hanketta ;-)
Kyllä sitä sovelletaan jo muuallakin EU:ssa, missä tiukemmin, missä höllemmin kuin Suomessa. Mutta enpä jäisi kaipaamaan, vaikka se kaatuisikin. Tosin huhut lienee huhuja. Ehkä...
Lahti32 kirjoitti:Suomessa keksittiin pykälä siksi, ettei urheiluseurat ajaisi eläkeläiskuskeilla talkoilla vaan jouduttaisiin tilaamaan oikea tilausajo.
Sitähän Suomessa on tavoiteltu kautta aikain, mutta en siltikään usko tuon olevan syynä perheenjäsenyyden vaatimukseen, koska mikään ei kuitenkaan estä eläkeukkoja käymästä direktiivikurssia. Ja onpa niitä ahkerasti käytykin.

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 04 Helmi 2014 23:53
Kirjoittaja vjk55
Lahti 32 Hyvän kirjeen olit tehnyt. Minä kopioin tuon sinun kirjeen ja tein sitten tarvittavat muutokset ja laitoin menemään. Kyllä se varmaan jotain huomiota herättää, kun tulee useampi kirje samasta asiasta.

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 06 Helmi 2014 15:21
Kirjoittaja Lahti32
No niin,

asia nytkähti eteenpäin. Liikenneministeri vastasi kirjeeseeni. Ajokortti ja ammattipätevyys direktiivin työryhmä päättää työnsä tämän kuun lopulla. Sen jälkeen tiedetään muutostarpeet joita työryhmä on selvittänyt. Tämä epäkohta on ministerin mukaan aiheuttanut varsin paljon kielteistä palautetta.

Nyt sitten toivotaan että asia jatkaa uuteen käsittelyyn. Ministerin vastauksesta käy hyvin selville että tämä on ihan oman eduskuntamme ajattelun tulos. Eduskunta on halunnut, ettei yksityiset kuskaa muita ja ajavat omalla autolla joka on tuttu.

Heti tuli mieleen että jos ostan uuden auton, tai vaikka viisi autoa, onko se heti tuttu. Tie aukenee kunhan on oma.

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 06 Helmi 2014 18:10
Kirjoittaja Reddewil
Mitä hel***tiä, täytyy varmaan tyyppikoulutus järjestää autokouluun ja saa ajaa vain tyypitettyjä autoja (vrt. lentäjä). No tässä sarvikuonojenmaassahan liikenneasioista päättä tahot joilla itsellä ei edes ole ajokorttia, jumalauta!

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 07 Helmi 2014 08:25
Kirjoittaja Komissarov
Lahti32 kirjoitti:...tämä on ihan oman eduskuntamme ajattelun tulos.
Sillä lailla. Kuvastaako se enemmän eduskuntaa, vai koko kansaa, josta eduskunnan pitäisi olla läpileikkaus? :lol:

Mutta hyvä, jos jo tuossa vaiheessa ollaan menossa. Silloin hyvällä tuurilla muutokset saattavat ehtiä voimaan ennen siirtymäajan päättymistä. Toki se edellyttää ennen näkemättömän nopeita lausuntokierroksia ja käsittelyä, mutta toivoa on. Toki ulos voi silti tulla mitä hyvänsä.

Kyllöskällä tosin alkaa pian EU- vaalikiireet, jolloin ministeriössä alkaa jonkintasoinen lamaannus, kun "emäntä" juoksee kylillä tekemässä vaalityötä, eikä ole kaitsemassa laumaansa, joten saapa nähdä...

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 29 Maalis 2014 22:27
Kirjoittaja triplakasi
No nyt on Kyllönen toimitusministerinä (vaimikäseoli), toivottavasti asia etenee kuitenkin ja oikeaan suuntaan siellä virkamiesvalmistelussa ja toivottavasti edes joku järkevä on joukossa, joka viilaa pykälät järkevälle pohjalle. Tässä lienee takana se perinteinen "Ei lukkoja tarviis ollenkaan, jos ei olis rosvoja" ajatusmaailma. Siis jos ei olisi ns. väärinkäyttäjiä, niin ei tarvitsisi tehdä niin tiukkoja rajauksia. Sikäli kuin ymmärrän, niin tässä halutaan rajoittaa "villiä liikennöintiä" - D1 kortti, bussi 1+16:lle ja niinpä voidaan kuljettaa pallo/kiekko porukka, marttakerho, hirviseurue jne. kilpailuihin, teatteriin, festareille ja vaikka Tallinnan markkinoille edullisemmin, kuin firmasta tilattu bussi "ammattipätevine" kuljettajineen. Kyllähän kaikki vähänkin järkevät ja alaa tuntevat ihmiset tietävät, ettei se pätevyys tuolla tien päällä liikkumiseen ja "kulkurin" ohjastamiseen tule pelkällä kortilla ja direktiivikurssien suorittamisella, vaan sen kuskattavan kamppeen tuntemisella ja kilometreillä tuolla tien päällä. Esim. kun työtehtävissä ollessaan ison firman "D-kuljettaja" (ja vaikka olisi ...DE) joutuu lennosta vaihtamaan uuden/oudon kulkimen, niin on siinä tilanteessa "ammattipätevyys" hetken koetuksella - siis verrattuna esim. 10 v samalla kulkurilla reissanneen kylähullun kanssa. Kerrankin, kun jouduin ko tilanteeseen, niin muutaman minuutin ihmeteltyäni matkustajia täynnä olevassa bussissa oli soitettava juuri vaihtaneelle kuskille, että mistä napista saa oven kiinni - oli VanHoolissa siellä sivuikkunalla :( Olisiko tässä sitten meidän D-kortillisten etua ja työllisyyttä ajettu takaa, kun D1:llä saisi muka ajella vain omaa perhettä ja vain omalla bussilla. Oma tilanne on muuten ok, on oma l-a ja on D+digi+direkt ja töitäkin toistaiseksi, mutta miten saada jälkikasvulle ajolupa oman perheen bussiin? Armeijasta 2009 ABCE ja tuoreemmat tieto/taidot, kun mulla, eikä mulla ole kuin "e". Jos vielä tuo 8m:n pituuspykälä pysyy, niin voiko sitä edetä niin, että ensin D1 ja sitten lisätunneilla ja -ajoilla tenttiä D? Vai onko ainut keino käydä bussikurssi? PS. Paljonkohan kuluisi rahaa, jos poistaisi penkkejä ja muutoskatsastaisi 1+8 esim. kuukauden ajaksi ja sitten penkit takaisin ja 1+9 tai enemmän? Aikaahan siinä ei paljon menisi, eikä tupakkia ollenkaan, kun ei polteta, mutta euroja ja paperia :)

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 30 Maalis 2014 01:40
Kirjoittaja Wonderi
D ja D1 korteissa ja niihin sopivissa ajoneuvoissahan ei ole mitään eroa ammattipätevyyden ja omien vs naapurin lasten kuljettamisessa. Ainoat erot on matkustapaikkalukumäärän rajoitus ja uudemmissa korteissa se 8m pituusrajoitus. Armeijastahan on mahdollista saada myös D-kortti CE:n ja ammattipätevyyden lisäksi kun sopivat ehdot täyttyy.

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 26 Huhti 2014 13:07
Kirjoittaja vjk55
Nyt luki perjantain lehti keskisuomalainen näin. Henkilöliikennepuolella ainoa poikkeus, jolloin ei tarvitse ammattipätevyyttä, on se, kun kuljettaa omaan talouteen kuuluvia ihmisiä omalla linja-autolla.

Sitten vielä näin. Uusilla kuljettajilla tiukempaa. Ennen 10.9.2008 linja-autokortin ja ennen 10.9.2009 kuorma-autokortin saaneet välttyvät perustason ammattipätevyyskoulutukselta. Myöhemmin kortin saaneet joutuvat käymään iästä riippuen 140:n tai 280 tunnin perustason koulutuksen.

Tarkottaako tuo nyt sitä, että jos on noita päivämääriä vanhempi kortti, niin saakin ottaa linja-autoon muitakin kuin vaan oman perheen jäseniä, eikä välttämättä linja-autokaan tarvitse olla oma. Sitten tuossa artikkelissa ei mainittu mitään D1-kortista eikä siitä 8:n metrin maksimipituudesta. Varmaan tuo 8:n metrin pituus ei myöskään tule koskemaan niitä joilla on vanhempi D1-kortti. Sain nyt tuon artikkelin perusteella positiivisen käsityksen, siinämielessä jos on vanhempi kortti. Niin ajo voi jatkua ennallaan eikä koulutusta tarvitse.

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 26 Huhti 2014 14:10
Kirjoittaja Wonderi
Vanhan ajokortin omistajien ei tarvitse mennä ammattipätevyyskoulutuksen peruskurssille joka olisi isompi operaatio, mutta kertauskurssit (5x7h viiden vuoden aikana tai välein) pitää käydä.

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 26 Huhti 2014 15:28
Kirjoittaja Lahti32
Wonderi kirjoitti:Vanhan ajokortin omistajien ei tarvitse mennä ammattipätevyyskoulutuksen peruskurssille joka olisi isompi operaatio, mutta kertauskurssit (5x7h viiden vuoden aikana tai välein) pitää käydä.
paitsi jos ajelee vain omalla porukalla niin ei mitään kursseja tarvi käydä. En minäkään ole käynyt enkä mene.

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 26 Huhti 2014 15:42
Kirjoittaja neppi
Sit jos Norjan reissulla tenojoen poliisi pysäyttää ja on muitaki ku omaa väkeä kyydissä, se on ajo-oikeudetta ajoa. Sama ku ajelis mopokortilla harrikkaa.

En piä pahana noita kursseja. On siellä toki aivan turhiakin, mut suurimmasta osasta taitaa kuitenki olla enempi hyötyä ku haittaa. Maksaahan se, mut sano yks asia mikä ei nykyään maksa.

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 26 Huhti 2014 16:03
Kirjoittaja Lahti32
neppi kirjoitti:Sit jos Norjan reissulla tenojoen poliisi pysäyttää ja on muitaki ku omaa väkeä kyydissä, se on ajo-oikeudetta ajoa. Sama ku ajelis mopokortilla harrikkaa.

En piä pahana noita kursseja. On siellä toki aivan turhiakin, mut suurimmasta osasta taitaa kuitenki olla enempi hyötyä ku haittaa. Maksaahan se, mut sano yks asia mikä ei nykyään maksa.
Riski on Haaparannassa ohi. Ei kannata viittä päivää olla töistä pois. Sitäpaitsi tähän tyhmään lakiin tulee vielä muutos ennen pitkää, mitä sitä hötkyilemään

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 26 Huhti 2014 20:40
Kirjoittaja mikko
neppi kirjoitti:Sit jos Norjan reissulla tenojoen poliisi pysäyttää ja on muitaki ku omaa väkeä kyydissä, se on ajo-oikeudetta ajoa. Sama ku ajelis mopokortilla harrikkaa.
Pitää nyt sit vissiin vielä mopokortti hankkia.

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 27 Huhti 2014 00:11
Kirjoittaja vjk55
Joo en huomannut, että siinä tarkoitetaan tuota peruskurssia. Vielä yksi asia ihmetyttää, kun siinä luki, että omalla linja-autolla. Tuo meijän linja-auto on minun nimissä, mutta vaimollakin on linja-autokortti iso D -kortti. Eikö vaimo saa ajaa minun nimissä olevaa linja-autoa. Jos ei saa pitää laittaa tuo auto kummankin nimiin puoliksi. Kyllä minäkään en ihan helpolla tuolle kurssille mene. Ajelen ennen omalla porukalla eli vaimo, minä ja koira, on ihan oma koira ja samaa perhettä. En hötkyile vielä koulutukseen ootellaan tuleeko muutoksia. 5 x 7 tuntia ja ainakin 100 €. tunti = 700 €.

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 08 Touko 2014 23:04
Kirjoittaja 508d
Onkohan tuon liikenneministerin vaihtumisella vaikutusta asian etenemiseen? Kuulin tuossa eräältä "kurssilla" käyneeltä, että kuormurillakaan ei ajella kaverin kanssa ilman ammattipätevyyttä. Näin oli kouluttaja kivenkovaan väittänyt, vaikka laissa näkyy olevan tämmöinenkin kohta:
Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos: 6) ajoneuvoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin; Ota siitä sitten selvä. Prkle!

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 09 Touko 2014 06:27
Kirjoittaja wiima63
fhra tuli postia että kouluttavat jäseniä. 50e + alv per päivä. alkaa olemaan jo aika asiallisessa hinnassa päivät.
ADR Kortin kävin juuri uusimassa yhenpäivän koulutus 390 euroa. hyvin tulee hintaa ku kaikki on käsi ojossa ottamassa osaansa koulutuspotista.

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 09 Touko 2014 09:17
Kirjoittaja Lahti32
Helposti tulee mitattua hintaa pelkkänä koulutuksen maksuna. Siihen kun lisää viikon palkattoman vapaan kulut niin ollaan lähempänä oikeaa. Noin turhasta en ala tuota hintaa maksamaan vaikka koulutus itse olisi ilmaista

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 09 Touko 2014 20:00
Kirjoittaja Reddewil
508d kirjoitti:Onkohan tuon liikenneministerin vaihtumisella vaikutusta asian etenemiseen? Kuulin tuossa eräältä "kurssilla" käyneeltä, että kuormurillakaan ei ajella kaverin kanssa ilman ammattipätevyyttä. Näin oli kouluttaja kivenkovaan väittänyt, vaikka laissa näkyy olevan tämmöinenkin kohta:
Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos: 6) ajoneuvoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin; Ota siitä sitten selvä. Prkle!
Jaa että ducatolla huristelen kohta yksin? :lol: Juu juu, kaikkee ne keksii!

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Lähetetty: 10 Touko 2014 11:43
Kirjoittaja Jailbird
Nyt on direktiivi päivät suoritettu!
3kk oon ollut tässä lomautettuna ja työkkärin kautta kävin kaikki kurssit ja maksua tuli 17€/kurssi. Tai itse asiassa jää pienemmäksi kun kurssilta saa korotettua päivärahaa ja ruokarahan 9€.

Hauska sattuma oli kun istuin viimeistä kurssipäivää eilen niin pomolta tuli viesti että alahan tulla takas töihin!!