D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja jykä »

Eräällä Pohjanmaan orkesterilla oli vähän aikaa keikka-autona vanha sirkusauto. Pitkä asuinosa saunoineen ja pieni tavaratila oli orkesterikäyttöön melko epäkäytännöllinen ja alkuperäistä käyttötarkoitusta oli jo mietiskelty. Totuus selvisi eräässä juhannusruuhkassa kun pari kaveria tuli autoon puoliväkisin ihmettelemään "tultiin kattoon että ei kai tämä.. no onhan tämä se..."
Sitten seurasi lyhyt historiikki sisältäen parhaita paloja auton sirkusurasta artisteineen. Oli kuulemma sen verran kovaa settiä :oops: että soittajatkin oli punastuneet, mikä on melko harvinaista. Valitettavasti en ollut näkemässä/kuulemassa.
Jykä
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Montakohan päiväsakkoa tuosta puuttuvasta ammattipätevyydestä saa, kun vie pikkututtua mutkamäkeen? Ei nuo viisi kurssipäivääkään ihan ilmaisia ole.

Rosvolinnan isäntä tässä kiikkuu ja odottelee koska kunta kieltää lokakaivoni ja käskee ostamaan 10k euron muovisammiot virtausvastuksiksi ekokatastroofiin. No hommaan punaisen ja vihreän merkkilampun tolpan päähän. Punainen syttyy, jos vihreästä loppuu kipinä.

Energiatodistus on tehty. Kaikki palaa minkä uuniin olen laittanut ja A++ teholla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja AtAi »

Rosvolinna kirjoitti:Montakohan päiväsakkoa tuosta puuttuvasta ammattipätevyydestä saa, kun vie pikkututtua mutkamäkeen? Ei nuo viisi kurssipäivääkään ihan ilmaisia ole.
Taitaa lätkästä suoraan ajokieltoa puuttuvasta pätevyydestä.

Joten kannattaa harkita kovasti kaluston vaihtamista m1-luokkaan kuuluviksi. Alkanu kummasti tulee näitä d(1)-kortin vaativia viimeaikoina myyntiin.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 279
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja jeepster »

tuolta löytyypi jotain ohjeistuksia, ilmeisesti aina tarvii...
http://www.trafi.fi/palvelut/usein_kysy ... tipatevyys

Itse olen ollut uskossa että tyhjää linja-autoa saisi ajaa ilman pätevyyttä, mutta tuolla se on kielletty "Vain koeajo ajoneuvon korjaamisen, huoltamisen tai katsastamisen yhteydessä on sallittu ilman ammattipätevyyttä."


http://www.scancargo.fi/ajankohtaista.php
"AMMATTIPÄTEVYYDEN LAIMINLYÖNTI RANGAISTUKSET

Tässä lyhyesti pääkohdat, joita on esitetty poliisin toimesta (eli ei ole vielä päätetty lopullisesti, mutta todennäköisesti tulee olemaan tämän mukainen). Jos henkilöllä ei ole kuljettajalta vaadittavaa ammattipätevyyttä (jatkokoulutus tai uudet kuljettajat), sanktiot määräytyvät linjassa esim. kuten VAK –määräyksien laiminlyönti.

Kuljettaja:

Henkilö tuomitaan päiväsakkoon, jonka määrä on tapauskohtaisesti n.12 päivää. Liukuma on käytössä ja se määräytyy teon tahallisuuden mukaisesti esim. kuinka monta päivää henkilö on jo suorittanut jatkokoulutuspäiviä. Poliisi näkee järjestelmästä henkilöiden jatkokoulutuksien määrän. Ajovarmassa on ollut viiveitä päivien kirjaamisessa, joten Poliisin neuvo on epäselvissä tapauksissa, että kannattaa pitää todistuksia mukana ajossa. Mikäli henkilöllä ei ole tarvittavaa asiakirjaa (esim. AMP –kortti) mukana voidaan hänet tuomita rikesakkoon tai päiväsakkoon teon tahallisuudesta riippuen.

Ajoneuvon luovuttaja:

Sanktiot kuten kuljettajalla. Liukumassa huomioidaan raskauttavana tekijänä, jos ajoneuvo luovutetaan riskillä henkilölle, jolla tiedetään ettei hänellä ole voimassa olevaa ammattipätevyyttä.

Ajon keskeytys:

Kuljetus keskeytetään tarkoituksenmukaiseen paikkaan, niin ettei siitä aiheudu kohtuutonta haittaa. Esim. linja-autolla henkilöitä ollaan kuljettamassa satamaan, niin kuljettajan ajo keskeytetään satamaan. "
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 279
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja jeepster »

AtAi kirjoitti: Joten kannattaa harkita kovasti kaluston vaihtamista m1-luokkaan kuuluviksi. Alkanu kummasti tulee näitä d(1)-kortin vaativia viimeaikoina myyntiin.
Tarkkaa hintatietoa mulla ei ole mutta mahtaa silti tulla halvemmaksi käydä nuo koulutuspäivät, jos on perustason pätevyys? kuitenkin vain 5pv/5v.
Vai mitä nämä m1 luokan verot ym kulut tekee vuosittain?
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

M1-autoksi vaihtaminen ei tulee kyseeseen tapauksessani. Toi liikenteestäpoisto ja takaisin laittaminen vaikuttaa aivan liian monimutkaiselta. Haluan ajaa autollani päivittäin tai kerran kuukaudessa - You never know.

Tällä hetkellä tuon katiskani vakuutuskulut ovat 65% bonuksella todella pienet ja auto voi olla liikennekäytössä ympäri vuoden.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Rosvolinna kirjoitti:M1-autoksi vaihtaminen ei tulee kyseeseen tapauksessani. Toi liikenteestäpoisto ja takaisin laittaminen vaikuttaa aivan liian monimutkaiselta. Haluan ajaa autollani päivittäin tai kerran kuukaudessa - You never know.

Tällä hetkellä tuon katiskani vakuutuskulut ovat 65% bonuksella todella pienet ja auto voi olla liikennekäytössä ympäri vuoden.
Trafin sivuilta, naks pois ajosta 4e ja meni 2min aikaa. Toki jos huomenna haluat lähtä ajelee niin pitää odottaa postista uusi ote josta saa tarkistenumeron.
Mulla on kaniassa (linjuri) vakuutus vain 2250e/v (fennia), joten en pidä ajossa kuin pakosta.
En tiedä vielä mihin luokkaan tuon muutoskatsastan, mutta tekis melkeen mieli ajaa kanttipöksymenttaliteetilla ja ilman ajo-oikeutta kyseiseen luokkaan.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Ei muuten enään tarvii tuota tarkistenumeroa. Mulla toi auto seisonnassa valtaosan vuotta, kysyin vakuutuyhtiöstä niin voi ottaa vaikka yhdeksi päiväksi viikossa käyttöön eli ei ole mitään rajoituksia. Bonuksia siinä ei ole niin maksaa turhan paljon pitää koko ajan vakuutuksissa. On noi ammattipätevyys kurssitkin kyllä käyty.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No mä mietin just ettei viimeks kysyny se systeemi sitä numeroa!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Joo se muuttu m1:ssä hiljattain kovin paljon helpommaksi.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Minä en silti laittas M1 autoksi, liian vähän paikkoja ja eikä huvita odotella otteita. Vakuutus 570€ vuosi niin on ollut aina lähtövalmiina jo 10 vuotta. Enkä ainakaan minä ole myymässä autoa sen takia että on d1. Syksyllähän näitä on eniten myynnissä muutenkin
Tulevaisuus on sähköinen
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Eihän otteita tarvitse odotella. Liikennekäyttötilanteen osalta ei-ajantasalla oleva on ihan käypäinen matkassa mukana. Liekö haittaa vaikka poliisille esittäisi ratsiassa pari pykälää aiemman otteen jossa ei lue "poistettu liikennekäytöstä..." Koneeltahan ne katsoo tiedot kuitenkin.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

No tuon Rölli D1 linja-auton vakuutuskulut ovat karkea 1-2eur per päivä. Tuo "reddewil" 2250eur / vuosi kuulostaa hieman riistolta. Muutama vuosi sitten, kun kilpailutin niin hintahaitari oli 700-2600eur.

Pari viikkoa sitten pankkini halusi antaa tarjouksen kaikista ruokakuntamme vakuutuksista. Ei pystynyt parempaan ainakaan tuon linja-auton osalta. Vakuutukset pysyivät entisessä firmassa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja pelti »

Trafilla on minimiveloitus 10 eur, vaikka päivähinta on 1,47 (just tuli kympin lasku yhdestä päivästä). Noi vakuutukset on sitten erikseen. Mutta pelkästään trafin laskua tuijottamalla kannattaa samalla vaivalla pitää viikko käytössä. Ja siis toi on matkailuauton (ei bussista noita mene :) ) hinta.
peltiliiteri.com
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja ansa »

Rosvolinna kirjoitti:No tuon Rölli D1 linja-auton vakuutuskulut ovat karkea 1-2eur per päivä. Tuo "reddewil" 2250eur / vuosi kuulostaa hieman riistolta. Muutama vuosi sitten, kun kilpailutin niin hintahaitari oli 700-2600eur.

Pari viikkoa sitten pankkini halusi antaa tarjouksen kaikista ruokakuntamme vakuutuksista. Ei pystynyt parempaan ainakaan tuon linja-auton osalta. Vakuutukset pysyivät entisessä firmassa.
on se muuten ihme juttu noi pakolliset liikennevakuutukset ,ostin 1100sen mopon ja sen vakuutushaitari oli 270 €-1000 € ja oma vakuutusyhtiö ei muuten pystynyt tässä tapauksessa kilpailemaan 506 € tarjouksella :wink: kaikissa muissa vakuutuksissa ollut kyllä kilpailukykyinen (tapiola ) :wink:
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Joo ja isoissa mopoissa koko vuoden vakuutus on halvempi kuin ajokauden mittainen. Katselin tuommoista vanhaa söpöä Viragoa. Halvin oli isohko kone ja koko vuoden vakuutus.

Mopo meni sivu suun, mutta onhan noita kesiä vielä elinikäennusteen mukaan jäljellä...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Miten olet Rosvolinna saannut noin halvan vakuutuksen bussiin kun mulla on jotain 1300€ / vuosi, vai onko siinä bonuksia ?
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

No tuo oli 2010 vakuutusta otettaessa 700eur/vuosi. Nykyään on päälle tonnin, mutta bonukset ovat kohdallaan ja maksuja pudottaa joku diili kaikista vakuutuksista tai jotain....

Tutkin hieman dataa puolen vuoden jaksolta. Eli osakasko 65% bonuksilla kanssa selviän 500eur/vuosi. Ei viitsi tuota liikennekäytöstäpoistoa ihan joka viikko tehdä.

Mulla on henkilöauto 25% bonuksilla ja siitä maksan enemmän vuodessa. MB:n vakuutus on samoissa henkilöauton kanssa, mutta Mese on telakalla = ei kerää bonusta, eikä käy lompakolla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1454
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja B9M »

Rosvolinna kirjoitti:Montakohan päiväsakkoa tuosta puuttuvasta ammattipätevyydestä saa, kun vie pikkututtua mutkamäkeen? Ei nuo viisi kurssipäivääkään ihan ilmaisia ole.
Sakkolaskurin mukaa oikeudetta ajaminen 20 pvä sakkoa +-2. Aikalailla justiinsa sama määrä mitä itellä makso nuot viisipäivää :shock:
https://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home. ... B5003FD54C
Tv. Ari
#048
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja ansa »

Rosvolinna kirjoitti:No tuo oli 2010 vakuutusta otettaessa 700eur/vuosi. Nykyään on päälle tonnin, mutta bonukset ovat kohdallaan ja maksuja pudottaa joku diili kaikista vakuutuksista tai jotain....

Tutkin hieman dataa puolen vuoden jaksolta. Eli osakasko 65% bonuksilla kanssa selviän 500eur/vuosi. Ei viitsi tuota liikennekäytöstäpoistoa ihan joka viikko tehdä.

Mulla on henkilöauto 25% bonuksilla ja siitä maksan enemmän vuodessa. MB:n vakuutus on samoissa henkilöauton kanssa, mutta Mese on telakalla = ei kerää bonusta, eikä käy lompakolla.
mulla täydet bonukset kahes linja-autos ja vakuutusmaksut osakaskolla alle 300 € / v / kpl ,ei muuten ole kukaan pystyny tarjoomaan halvempia ,vaikka olen muutamaa hinnoittanu :wink:
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Eilisestä tulityökorttikoulutuksesta innostuneena päätin osallistua direktiivin mukaiselle jatkokoulutukselle 1/5. Ehkä 1/kk tahtia ne saa jotenkin helposti tehtyä. Tuon EA-koulutuksen pystyy laittamaan työnantajan piikkiin, mutta muut menee omasta pussista. Niin ja tuohon EA:han ei ilmeisesti käy iltakurssi pitää olla 7-tuntinen päivä ??? eläköön EU.

Menen Kuljettajan hyvinvointi ja työterveys ja ajo- ja lepoaikamääräykset-nimiselle kurssille. Jo on nimihirvitys. Paikkana on sama autokoulu. jossa ajoin D1-kortin
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ei käy mikä tahansa ensiapukoulutus, vaan kouluttajan täytyy olla Trafi-kelpoinen. Iloisena ajattelin, että työpaikan järjestämästä koulutuksesta saa kaks päivää, mut ei saanutkaan yhtään.
Voi harminpujut ja poks.

N
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Onneksi saan itse valita mistä EA:n haen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
ponupannu11
Kippari
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Kesä 2009 12:34
Truck: Ajokki-72/Scania 112
Location: Kolari

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja ponupannu11 »

Juu ja täytyypi olla 2 päivänen Trafin hyväksymä kurssi jos meinaat saaha EA1 suoritettua,1 päiväsellä kurssilla et saa näissä pätevyys hommissa ku hätä ensiapu kortin ja 1 ammattipätevyys päivän,tuolla 2 päiväsellä kurssilla saat 2 ammattipätevyys päivää,just tuli kesällä käytyä tuo 2 päivänen työnantajan piikkiin.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Annea pumppaamaan että saa ajaa naapurin äijän kans. Ei kiitos.
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin