D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
ponupannu11
Kippari
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Kesä 2009 12:34
Truck: Ajokki-72/Scania 112
Location: Kolari

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja ponupannu11 »

Pakko vaan oli Annea käyä pumppaamassa ja muutki ammattipätevyys päivät,et saa kuskata muitaki ku naapurin äijiä,olis muuten 10.9 loppunu leipä pöyvästä ku olis ajot/työt loppunu.
Niin onhan tässä ammatin valinnassa se etu et työnantaja makso pätevyys kurssit ja harrastus voi siltä osin jatkua.
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja jykä »

Lahti32 kirjoitti:Annea pumppaamaan että saa ajaa naapurin äijän kans. Ei kiitos.
On käyty. Mieluummin näin kun toisinpäin.
Jykä
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

ansa kirjoitti:
Rosvolinna kirjoitti:No tuo oli 2010 vakuutusta otettaessa 700eur/vuosi. Nykyään on päälle tonnin, mutta bonukset ovat kohdallaan ja maksuja pudottaa joku diili kaikista vakuutuksista tai jotain....

Tutkin hieman dataa puolen vuoden jaksolta. Eli osakasko 65% bonuksilla kanssa selviän 500eur/vuosi. Ei viitsi tuota liikennekäytöstäpoistoa ihan joka viikko tehdä.

Mulla on henkilöauto 25% bonuksilla ja siitä maksan enemmän vuodessa. MB:n vakuutus on samoissa henkilöauton kanssa, mutta Mese on telakalla = ei kerää bonusta, eikä käy lompakolla.
mulla täydet bonukset kahes linja-autos ja vakuutusmaksut osakaskolla alle 300 € / v / kpl ,ei muuten ole kukaan pystyny tarjoomaan halvempia ,vaikka olen muutamaa hinnoittanu :wink:
Eli onko tullut toinen pihaan ?
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja ansa »

Bussiton kirjoitti:
ansa kirjoitti:
Rosvolinna kirjoitti:No tuo oli 2010 vakuutusta otettaessa 700eur/vuosi. Nykyään on päälle tonnin, mutta bonukset ovat kohdallaan ja maksuja pudottaa joku diili kaikista vakuutuksista tai jotain....

Tutkin hieman dataa puolen vuoden jaksolta. Eli osakasko 65% bonuksilla kanssa selviän 500eur/vuosi. Ei viitsi tuota liikennekäytöstäpoistoa ihan joka viikko tehdä.

Mulla on henkilöauto 25% bonuksilla ja siitä maksan enemmän vuodessa. MB:n vakuutus on samoissa henkilöauton kanssa, mutta Mese on telakalla = ei kerää bonusta, eikä käy lompakolla.
mulla täydet bonukset kahes linja-autos ja vakuutusmaksut osakaskolla alle 300 € / v / kpl ,ei muuten ole kukaan pystyny tarjoomaan halvempia ,vaikka olen muutamaa hinnoittanu :wink:
Eli onko tullut toinen pihaan ?
ollu kaks jo jonkun vuoden ,käyttöautona vw caravelle 1+9 linja-auto
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja AtAi »

jeepster kirjoitti:
AtAi kirjoitti: Joten kannattaa harkita kovasti kaluston vaihtamista m1-luokkaan kuuluviksi. Alkanu kummasti tulee näitä d(1)-kortin vaativia viimeaikoina myyntiin.
Tarkkaa hintatietoa mulla ei ole mutta mahtaa silti tulla halvemmaksi käydä nuo koulutuspäivät, jos on perustason pätevyys? kuitenkin vain 5pv/5v.
Vai mitä nämä m1 luokan verot ym kulut tekee vuosittain?
5pv/5v mutta maksaa yksittäin otettuna kuulemma 700e/päivä.

Ei mulla ainakaan sellasia summia ole, toisaalta mulla on pätevyydet voimassa, kiitos Suomen suurimmalle työnantajalle, muttei d(1)korttia.

Edelleen m1senä taitaa olla koko vuoden vakuutukset(osa ja liikenne) luokkaa 700e - alennukset, ja verot on yhen ammattipätevyyspäivän verran, mutta en kyllä pitäis kokoaikaa ajossa kun netissä niin helppo ottaa ajoon ja pois, talvet seisoo ja kesälläkin jos tulee pitkiä taukoja.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja neppi »

Höpönlöpön. 90-140€ (varmaan on myös kalliimpia) maksaa koulutukset. Viranomaismaksut ja rekisteröinti n17€. Parisuhteen rekisteröinnistä en tiijjä mut se ei vissiin kuulu tähän.

Googlehakusanat vaikkapa direktiivikoulutus, kuljettajan ammattipätevyys tai 5päivää.

Joka päivä on jotain jossain, eli jos ois aikaa ja fyrkkaa ni noi kävis viikossa.

N
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1453
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja B9M »

114€ x 5 ja 37€ kustansi mulle :evil: . Kertamaksu ois ollu 140€, eli samassa virmassa vähän alennusta. :roll: t. Ari
#048
Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 369
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja »

mikään lakihan ei sano että ne pitää olla eri kursseja kunhan yksi on ennakoiva-ajo
eli ennakoiva ajo ja neljä kertaa vaikka tieturva niin on pätevyydet voimassa
Jaahas ja taas on kädet mustana
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

No yksi kurssi saa luvan olla Asiakaspalvelu kuljettajan työssä. Voin sitten korrektisti aukoa päätä naapurille, kun lain mukaan olen oikeutettu heittämään hänet hohtokeilahallille tai jotain...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

...Tuli vaan mieleen. Onko direktiivikurssit EU:n ja kahviautomaattikoneidevalmistajien salaliitto. Sen verran monta "ilmaista" Wiener Cafea tulee talven mittaan ryystettyä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

vanha vanaja kirjoitti:mikään lakihan ei sano että ne pitää olla eri kursseja kunhan yksi on ennakoiva-ajo
eli ennakoiva ajo ja neljä kertaa vaikka tieturva niin on pätevyydet voimassa
Elikkä Annea neljä kertaa ja ennakoiva ajo ja olet taas ammattimies. :lol:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
ponupannu11
Kippari
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Kesä 2009 12:34
Truck: Ajokki-72/Scania 112
Location: Kolari

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja ponupannu11 »

Lahti32 kirjoitti:
vanha vanaja kirjoitti:mikään lakihan ei sano että ne pitää olla eri kursseja kunhan yksi on ennakoiva-ajo
eli ennakoiva ajo ja neljä kertaa vaikka tieturva niin on pätevyydet voimassa
Elikkä Annea neljä kertaa ja ennakoiva ajo ja olet taas ammattimies. :lol:
Vaikka noin,mutta oman mielen terveyven ja v*tutuksen takia(ku joutuu nuo päivät istuun) suosittelen käymään eri kurssi päiviä.
Itte kävin ennakoivaajo,asiakaspalvelu,ajo-ja lepoaika sekä 2 pvä EA1 silläpä nuo pätevyydet sai,lisäksi tuli käytyä jo valmiiksi Taksin ammattipätevyys päivä(onneksi se on vain 1 päivän kurssi)joka tulee voimaan 2014,taksi päivällä hintaa 186€
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Oho saako taksipuolen kurssilla virallista pätevyyttä bussin kuljettamiseenkin?
Avatar
ponupannu11
Kippari
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Kesä 2009 12:34
Truck: Ajokki-72/Scania 112
Location: Kolari

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja ponupannu11 »

Ei kyllä nuo 5 pvä tuli käytyä ihan bussi/kuormaauto puolelle ja lisäksi 1 erillinen päivä taksi puolelle ku siihenkin tulee tuo pätevyys homma vuoen 2014 loppu puolella voimaan pitääpi olla kuvallinen ammattiajolupa kortti asiakkaan näkösillä kojelaudalla ku mittari raksuttaa,niitä kursseja järjestetään taas tuolta taksiliiton puolelta.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

ponupannu11 kirjoitti:Ei kyllä nuo 5 pvä tuli käytyä ihan bussi/kuormaauto puolelle ja lisäksi 1 erillinen päivä taksi puolelle ku siihenkin tulee tuo pätevyys homma vuoen 2014 loppu puolella voimaan pitääpi olla kuvallinen ammattiajolupa kortti asiakkaan näkösillä kojelaudalla ku mittari raksuttaa,niitä kursseja järjestetään taas tuolta taksiliiton puolelta.
Toi kuvallinen ammattiajolupa on hyvä. Pimee taksin suhailu luulis loppuvan, vaikka ei niillä ole kyllä mittariakaan :lol:
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
marttila
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 25 Loka 2013 08:19
Location: Turku

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja marttila »

Olen itse menossa ammattipätevyys kursille tammikuussa ja aikomus ajaa D1 kortti ensivuoden puolella, mutta onko tämä nyt niin että jos ajan nyt D1 kortin (tällähetkellä BC) ja ostan D1 -rekisteröidyn linkkarin matkailukäyttöön, niin en saa sitä ajaa koska trafin sivuilla on mainittu:

D1-luokka, johon kuuluvat
a) ajoneuvoyhdistelmät, jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään 16 henkilöä ja joiden pituus on enintään 8 metriä

En käsitä tätä? En siis voi hyötyä tästä D1 kortista mitenkään kulkuri harrastuksessa koska pituus on esteenä..

Ei siis mitä järkeä siinä on että ajan D1 kortin, ostan D1 rekisteröidyn auton, enkä sitä saa ajaa... Jos kortti muuttuu näin ettei sillä voi ajaa yli 8m pituista autoa, niin miksi sellaiseksi voi auton edelleen rekisteröidä??? Järkeä näissä jutuissa ei yleensäkään ole!! Vähän jopa vituttaa tämä koska kortin saisin nyt hommattua itselle ilmaiseksi mutta hyöty näyttääkin olevan nolla!
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

sit tossa pykälässä vielä viitataan kaikenlisäksi ajoneuvoyhdistelmään. tohon 8m mittaan ei taida ees kunnolla bussi hiace ja 750kg muuli sopia
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja jykä »

marttila kirjoitti:mitä järkeä siinä on että ajan D1 kortin, ostan D1 rekisteröidyn auton, enkä sitä saa ajaa... Jos kortti muuttuu näin ettei sillä voi ajaa yli 8m pituista autoa, niin miksi sellaiseksi voi auton edelleen rekisteröidä???
Auto rekisteröidään aina linja-autoksi (M2 tai M3) ja kortista riippuen sitä saa ajaa tai ei. Ehkä kannattaisi ajaa samantien suoraan D.
Jykä
Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 369
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja »

Jos aikuiskoulutuksena käy ton D1 kortin ja siihen ammattipätevyydet niin kannattaa suoraa kävästä se D.Kurssit tuntuu kestävän juur yhtä kauan mitä nyt tuolla olen seurannu.Paljon juur samoja tunteja kummallakin,eli koulutus ei juuri eroa toisistaan ajot suoritetaan vaan eri kokoisella autolla.
Jaahas ja taas on kädet mustana
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja kengu »

Toisaalta D1 -> D korotus ei sitten taas nyt ole niin suuri temppu ajokorttipuolella jos kuitenkin käy ammattipätevyydet ja kurssin.

http://www.easydriver.fi/fi/forssa/d1_d ... iverilla2/
http://makenautokoulu.fi/kurssit/d1-kor ... -kortiksi/
D1-kortin korotus luokkaan D: 6 tuntia teoriaa + 15 ajotuntia.
D-teoriatunnit 6h yhtenä iltana, ajotunnit 15h sopimuksen mukaan. Kursseja aloitetaan joustavasti tarpeen mukaan.
-http://www.vaajakoskenautokoulu.fi/kurssit-de/


https://www.google.com/search?q=D1+D+korotus
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Carman »

Mä laitoin paperit vetämään aikuiskoulutukseen, eli tarkoitus korottaa C--> D ammattipätevyyksineen.
Onkohan noihin omaehtoisiin koulutuksiin kuinka tunkua, mahtaako päästä?
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
ob_do
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
Truck: Kutter 7
Location: Akaa
Member id: 211

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja ob_do »

Carman kirjoitti:Mä laitoin paperit vetämään aikuiskoulutukseen, eli tarkoitus korottaa C--> D ammattipätevyyksineen.
Onkohan noihin omaehtoisiin koulutuksiin kuinka tunkua, mahtaako päästä?

Mä kävin viime vuonna omaehtoisena Sataedussa. Ei ihan hirveetä tunkua tuntunut olevan, päinvastoin. Puolen vuoden koulutus, nyt on sit syyskuusta asti ajeltu linjuria työnkin merkeissä.
Perse edellä puuhun.

Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Carman »

ob_do kirjoitti: Mä kävin viime vuonna omaehtoisena Sataedussa. Ei ihan hirveetä tunkua tuntunut olevan, päinvastoin. Puolen vuoden koulutus, nyt on sit syyskuusta asti ajeltu linjuria työnkin merkeissä.
Mitä tykkäsit? Oliko painotus opetuksessa käytännössä vai teoriassa?

Missäs sataedu kouluttaa? Mä laitoin paperit Tredulle ja Takk:iin, helmikuussa alkaa molemmat.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
ob_do
Rattimajuri
Viestit: 183
Liittynyt: 25 Tammi 2010 08:09
Truck: Kutter 7
Location: Akaa
Member id: 211

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja ob_do »

Sataedulla toimipiste Tampereen Tesomalla. Tykkäsin kyllä, sopivan pieni ryhmä, melko hyvät kouluttajat. Myös kalusto hyvää ja monipuolista, mun lemppari, jolla inssinkin ajoin, oli Satakunnan liikenteen vanha teli-scania/carrus star 602. Teoriaa toki paljon, mut kyllä ajeluakin oli ihan riittävästi, korjaamopäivät nyt oli vähän sellasia...tietysti kun asioihin on vähän eri tavalla jo valmiiks perehtynyt. Kaikille löytyi harjoittelupaikka helposti, ja suurin osa työllistyi.
Perse edellä puuhun.

Scania Vabis/Kutter 7 '67***Nymans Komet '59***Mercedes-Benz SE260 '86***Desoto Firedome '57***Triumph Herald '66
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa

Viesti Kirjoittaja Carman »

Tänään kävin Takk:lla haastattelussa ja ajokokessa, hyvin meni, soittivat jo ja toivottivat tervetulleeksi koulutukseen.
12 hengen ryhmä kerättiin, hakijoita oli yli 30.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Vastaa Viestiin