Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 25 Syys 2018 09:48

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 265 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 25 Heinä 2011 12:16 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 4011
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
Ajokorttiasetus uudistuu.

Muutoksena on tulossa D1 kortteihin 1+16 henkilöluvun lisäksi 8-metrin pituusraja ajokortin kelpoisuuteen.

Lähetin tänään kysymyksen Trafille mitä tämä käytännössä tarkoittaa.

Hei

Omistan linja-auton joka on rekisteröity 1+16 henkilölle. Olen hankkinut sitä varten D1 ajokortin 25.11.2004 jolla olen saanut sitä ajaa. Kyseessä on 12,8-metrinen Volvo-alustainen linja-auto joka on muutettu pienemmälle henkilöluvulle muutoskatsastuksessa vuonna 2005. Käytän linja-autoa suurperheeni ja ystävieni kanssa tapahtuviin retkiin koti ja ulkomailla. Harrastan vanhan linja-autoni ylläpitoa ja sillä matkailua.

Huomasin uudesta ajokorttiasetuksesta muutoksen jossa D1 ajokorttiin olisi tulossa henkilöluvun lisäksi pituusrajoitus 8 metriä.

Kysymys 1:

Milloin tämä tulee voimaan?

Kysymys 2:

Koskeeko pituusrajoitus myös vanhoja ajokortteja?

Kysymys 3:

Mihin pituusrajoitus perustuu? Vastaavankokoisia linja-autosta tehtyjä matkailuautoja ja kuorma-autoja sekä yleensäkin suuria ajoneuvoja saa kuitenkin ajaa pelkällä C-kortilla jos iso linja-auto rekisteröidään 1+8 matkailuautoksi sillä edellytyksellä että auton pituus on max 12m ja poikkeusluvalla max 13m. Poikkeuslupa-autolla ei saa kuitenkaan ajaa ulkomailla ja se on merkittävä puute. Lisäksi minun kohdallani tämä matkailuautovaihtoehto ei tule kysymykseen koska 1+8 paikkainen auto on paikkaluvultaan liian pieni perheeni käyttöön. Mitkä ovat perustelut pituusrajoituksen asettamiseen?

Kysymys on herättänyt suurta hämmennystä niiden perheiden keskuudessa jotka käyttävät suuria linja-autoja 1+16 paikkaisina perheautoina. Pelkomme on että joutuisimme hankkimaan D-kortin saadaksemme jatkaa omalla autolla ajamista. Se olisi kohtuutonta sillä perusteella että olemme tähän saakka laillisesti omaa autoa saaneet ajaa.

ystävällisin terveisin,

Vesa Hintsala
Lumijoki


_________________
Volvo B58 S1-6500 THD100D + Allison MT647 Lahti 32 1979

Volvo B10M 1989 käytettyjä varaosia , katso

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25 Heinä 2011 22:28 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 04 Touko 2005 19:28
Viestit: 260
Paikkakunta: Haukipudas
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Minullakin oli ajatuksena hommata D1 kortti ja uudempi bussi. Taitaapi olla niin että jatketaan tuolla vanhalla ErikosAjoneuvolla hamaan tulevaisuuteen saakka. D korttia en tule varmaan ikinä hommanneeksi.

Paska juttu tuollainen kummallinen säätäminen lakiin jälkikäteen. Aivan sama jos muutettaisiin jälkikäteen niin että jarrullista asuntovaunua ei saa enään vetää maasturilla BE kortilla vaan siihen pitää olla Iso E koska yhdistelmä painaa enemmän kuin 3500 kg. Voi olla että suomesssakin pari vaunua jäis pihaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 26 Heinä 2011 10:42 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 4011
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
Aamulla heti kopsahti vastausta Trafilta. Eivät osanneet vastata kysymyksiini muuta kun lain voimaantulopäivän osalta. Joten kirje lähti jo ministeriöön. Tässä asiassa pitää saada joku järkevä vastaus.

Arvoisa vastaanottaja!



Kysymys 1: Ajokorttilain 4 § tulee voimaan 19.1.2013.



Kysymys 2: Lain siirtymäsäännöksissä ei ole suoraa vastausta tähän kysymykseen. Kehota tarkastamaan asian Liikenne- ja viestintäministeriöstä



Kysymys 3: Perusteluja asialle voitte tiedustella liikenne- ja viestintäministeriöstä



Terveisin

Ylitarkastaja Mikko Vitikka

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 26 Heinä 2011 11:25 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4332
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037
Oi oi, toivotaan että laki tulee koskemaan vain tuon 19.1.2013 jälkeen muutoskatsastettuja autoja / ja tai sen jälkeen ajettuja kortteja.

_________________
-Koska sen voi tehdä myös itse-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 26 Heinä 2011 13:31 
Ajoneuvos

Liittynyt: 25 Touko 2011 17:10
Viestit: 852
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Lapinjärvi
miun mielestä toi ei oo kovin yhdenmukaista vrt. C1-vaatimukset. siinä merkitsevää on paino ku vertaa tavan C-kortilla ajettaviin.

hassua et tässä sit hiukan keinotekoisesti hassutellaan pituuden kanssa, ku kärryn kanssa se vois olla ties kuinka pitkä yhdistelmä ihan vaan ku lykkää sinne ajokorttiin sen "pikku-een"..

eikös ton D1:n suorittaakseen tarvi kuitenkin olla C pohjilla? en oo varma ku en noita "kevyempiä" korttiluokkia oo tullu edes ajatelleeks. mut kuitenkin kuorma-autohan voi olla vaikka millanen möhkäle, vaikkapa järkälemäinen nosturiauto..

ei mee vaan jakeluun, et mitä ihmeen kummaa tällä ajetaan takaa.. veronkierto kuriin? sillä sitähän kansalainen kuitenkin aina ajattelee..

"kulkisit sinäkin Lahti32 perheinesi kahdella sadantonnin matkailuautolla, ni pääsisit maksamaan vähän käyttömaksuja.. ja pian autoveroakin ku uudenkarhea teli-Bürstner siellä haaveissa kuitenkin siintää.

t: Suomen valtio"

_________________
Lahti32 kirjoitti:
Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 26 Heinä 2011 14:19 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 4011
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
mikko kirjoitti:
eikös ton D1:n suorittaakseen tarvi kuitenkin olla C pohjilla? en oo varma ku en noita "kevyempiä" korttiluokkia oo tullu edes ajatelleeks. mut kuitenkin kuorma-autohan voi olla vaikka millanen möhkäle, vaikkapa järkälemäinen nosturiauto..


Niin. Ensin ajetaan pohjalle C-kortti jossa opetetaan isojen ajoneuvojen kuljettajaksi. Tosiaan maansiirtodumpperit ja autonosturit menee C-kortilla. Sitten ajetaan päälle D1 kortti saadakseen ottaa matkustajia lisää kyytiin. Tämä koulutus käsittelee taloudellista ajotapaa ja vastuullisuutta liikenteessä. Mutta hassunkurista on sitten seuraavassa askeleessa kun D1 korttia lähdetään korottamaan isoon D-korttiin. Samat asiat linja-auton tekniikasta käydään teoriatunneilla uudestaan ja ajotunneilla harjoitellaan suuren linja-auton käyttäytymistä. Siis samaa mitä C-kortissa jo on. Mitä uutta siis? Ei mitään.

Nyt jos ajaisin ison D-kortin minun pitäisi opetella ajamaan omaa bussia uudestaan. Samaa millä olen aina ajanut. Inssiin se ei käy koska se on automaatti ja siinä ei ole ABS jarruja, liian helppo siis.

Meillä on nyt kahden telibyrnsterin sijasta kunnollinen matkailubussi, 7-hengen tila-auto ja taloudellinen henkilömallin Volvo. Kaikkiin kuljetustarpeisiin sopiva auto valmiina. Mutta kyllä valtio saa kaikista näistä osansa verotulojen muodossa.

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 26 Heinä 2011 14:23 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 4011
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
Tämän uudistuksen voisi ymmärtää jos uuden D1 ajokortin voisi ajaa B-kortin päälle eli sellainen BD1 kortti olisi mahdollista. Onhan BC1 korttikin olemassa.
Tähän BD1 korttiin sit painoraja 7500kg niin oltaisiin samoilla linjoilla.
Ja BCD1 kortit ilman rajoituksia.

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 26 Heinä 2011 15:10 
Ajoneuvos

Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Viestit: 556
Truck: scania f112 wiima303
Location: uusimaa
tästä ei viranomaisetkaan ole yksimielisiä, vaatiiko C vai CE-kortin. muilla mitoilla pesee nämä meidän leikkikalut 10-0 :lol: :lol:


Liitteet:
lokomo 393.jpeg
lokomo 393.jpeg [ 5.86 KiB | Katsottu 18193 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 26 Heinä 2011 15:33 
Rattimajuri
Avatar

Liittynyt: 18 Touko 2006 14:56
Viestit: 206
Paikkakunta: Kangasala
Lahti32 kirjoitti:
Ensin ajetaan pohjalle C-kortti jossa opetetaan isojen ajoneuvojen kuljettajaksi. Sitten ajetaan päälle D1 kortti saadakseen ottaa matkustajia lisää kyytiin

Lahti32 kirjoitti:
Tämän uudistuksen voisi ymmärtää jos uuden D1 ajokortin voisi ajaa B-kortin päälle eli sellainen BD1 kortti olisi mahdollista. Onhan BC1 korttikin olemassa.
Tähän BD1 korttiin sit painoraja 7500kg niin oltaisiin samoilla linjoilla.
Ja BCD1 kortit ilman rajoituksia.


Niin, näinhän sitä voisi luulla ja minäkin kuvittelin aikaisemmin vaan kyllähän tuollainen BD1 on mahdollista saada (kaveri on itseasiassa parhaillaan D1-kurssilla ja kyllä tätä on ihmetelty).

Lakiteksteistä löytyy mahdolliset ajokorttikirjainyhdistelmät, mutta siinä on näppärästi muistaakseni nuo "pikkuluokat" eli siis ykköset jätetty pois taulukosta.

Mutta googlen laulaessa löytyi sentään jotain myönnytyksiä, eli jos on BD1 tai BD niin C1:n saa melko pienellä työllä. Mutta millainenkohan on se sellainen BD-kortti?

http://www.finlex.fi/data/normit/34798- ... arista.pdf

(ja itsehän en usko ennenku näen)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 26 Heinä 2011 17:58 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 12 Heinä 2011 11:06
Viestit: 79
Truck: Scania/Kutter9
Location: Keskellä Suomea
Minusta kaikissa viime vuosina voimaan tulleissa ajokortti uudistuksissa ym. ammattipätevyys pelleilyissä on vahva rahastuksen maku.. Itsellä ei kortissa kirjaimet lopu kesken, kuin kaksipyöräisten kohdalla, kun olen sen verran uusi, ettei se tullut enää autokortin kaupanpäällisinä. Nurinkurista sekin, että linja-autolla saa ajaa iso kärry perässä vaikka alpeille, mutta kevarilla ei saa käydä postia hakemassa. :roll: No, onhan se erilainen ajaa. Onneksi on pappa-tunturi. :lol: Mutta siis viiden vuoden välein/aikana 35h "jotakin" koulutusta josta maksat satasia. Trafin ammattipätevyyskortti tai merkintä ajokorttiin, uusi aina viiden vuoden välein ja kaiva kuvetta. Digipiirturiin kuljettajakortti, uusintaan aina viiden vuoden välein ja taas meni satanen... :twisted:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 26 Heinä 2011 20:59 
Ajoneuvos

Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Viestit: 876
Location: Pirkkala
Nyt EU:n virkamiehet sentään kaavailee että kuljettajakortin toiminnot (kontaktit ja muistipiiri) voisi yhdistää ajokorttiin. No jääpä sittenkin vielä aika monta ammattikuljettajalla pakollista korttia lompakkoon...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 26 Heinä 2011 22:11 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 12 Heinä 2011 11:06
Viestit: 79
Truck: Scania/Kutter9
Location: Keskellä Suomea
Lahti32 kirjoitti:
Tämän uudistuksen voisi ymmärtää jos uuden D1 ajokortin voisi ajaa B-kortin päälle eli sellainen BD1 kortti olisi mahdollista. Onhan BC1 korttikin olemassa.
Tähän BD1 korttiin sit painoraja 7500kg niin oltaisiin samoilla linjoilla.
Ja BCD1 kortit ilman rajoituksia.


Tuossa on aivan liian paljon ns. maalaisjärkeä, jotta se voisi noin mennä... :wink:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 26 Heinä 2011 22:43 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 18 Loka 2005 08:54
Viestit: 2395
Paikkakunta: Jokela
Location: Jokela
Member id: 015
Mut aatelkaapa noita kaikkia keikkabusseja jotka on tehty ajettavaksi D1-kortilla :shock: taitaa loppua monen ura :( Itte ajoin vuosi sitten ison D:n eikä saannut ajaa omalla kun ei ole katsastettu autokoulu autoksi :evil: ja olisi kuulemma ollut vaikee juttu sano autokoulun omistaja :wink: mut ope kerto sit kun oli liian myöhästä että on "helppo" kun on lisäpeili ja kolmio näyttää :twisted: hinta oli reilut tupla verrattuna D1:teen ja oppitunteja vaan 6 ja ajot jotka oli muistaakseni 30 autokoulu tuntia :roll:

_________________
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 27 Heinä 2011 00:50 
Kokenut kuljettaja

Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Viestit: 144
Paikkakunta: Salo
EDIT: Äh, meinasin ensiksi että 8 metrin pituus olisi suomalainen keksintö, mutta sieltähän se tulee suoraan direktiivistä 2006/126/EY.

Jatkossa jos käy ajelemassa pitkällä autolla muualla kun Suomessa, täytyy seurata tarkkaan missä vaiheessa direktiivin käyttöönotto on kussakin maassa menossa.

_________________
Jykä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 27 Heinä 2011 09:53 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 4011
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
jykä kirjoitti:
EDIT: Äh, meinasin ensiksi että 8 metrin pituus olisi suomalainen keksintö, mutta sieltähän se tulee suoraan direktiivistä 2006/126/EY.


Missä EU siellä ongelma. Pitihän se arvata :evil:

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 27 Heinä 2011 10:39 
Rattimajuri
Avatar

Liittynyt: 18 Touko 2006 14:56
Viestit: 206
Paikkakunta: Kangasala
Jotenkin sellainen tunne tulee tästä EU-touhusta, että ei se nyt ainakaan varsinaisesti paranna asioita ihan kaikissa jutuissa.

Millainenkohan urakka olisi muuttaa hetkeksi esimerkiksi Kreikkaan ja käydä siellä sitten korttiin täydet kirjaimet ja ammattipätevyydet ja sen sellaiset. Ilmeisesti rahalla on saanut kaikkea ja turhaa byrokratiaa on paikoitellen pyöritetty ihan vaan byrokratian ilosta, ei kansalaisten kiusaamiseksi.

Olisikohan tämä niin, että Suomessa on alunperin ollut liian hyvät ajokorttisysteemit, luokitukset ja valvonnat ja nyt sitten kun pitää yhtenäistää tätä touhua niin pitää tehdä tiukkoja ja tarkkoja rajoituksia kaikkiin hommiin, että sitten nuo eteläisemmän EU:n kansalaiset ovat edes jotenkin aisoissa?

Ihmeellisen epästandardi tuo C1/D1 ero. Olisivat vaan pitäneet sopivan painorajan ja henkilömäärät.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 27 Heinä 2011 11:08 
Tosi harrastaja
Avatar

Liittynyt: 24 Maalis 2010 22:26
Viestit: 48
Truck: Scania 112 Kutter 9
Location: Raahentienoo
No ei kait se auta kun lähtee autokouluun sitten...Lahti 32, soitteleppa niin lähetään yhessä vaikka nyt elokuussa niin menis siinä sivussa nätisti huomaamatta ISO D taskuun!!

_________________
Scania Carrus 602


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 27 Heinä 2011 11:16 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 4011
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
Ootellaan nyt ensin mitä herrat ministeriöstä vastaa kirjeeseen. Jos tosiaan pitää lähteä D-kurssille niin kerätään iso porukka ja järkätään halvalla kortti.

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 27 Heinä 2011 11:19 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 4011
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
Tuollahan se pitäisi ajaa.

http://www.d-kortti.fi/d-kortti-d1-1.php

tämmönen opetussuunnitelma. Vaikuttaapa turhalle. Samat asiat tuli C/D1 vaiheissa:

http://www.d-kortti.fi/files/opetussuunnitelma_D1_D.pdf

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 27 Heinä 2011 14:59 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 04 Touko 2005 19:28
Viestit: 260
Paikkakunta: Haukipudas
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
No ei oo tuossa linkissäkään kaikki OK :lol:

Hyvin on tuo maksimi määritelty. Kukahan tuon maksimin pystyy ylittään ja miten


D1 » D-korotuskurssin sisältö

Opetuksen kokonaismäärä on 6 teoriatuntia ja 15 ajotuntia (a 50 min).
Teoriatunteja saa olla maksimissaan 7 h päivässä ja ajoja 4 h.


Edit... tarkemmin kun ajattelen että jos 1 teoriatunti onkin esimerkiksi 2h niin sittenhän tuo toteutuisi...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 24 Elo 2011 09:49 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 4011
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
Ministeriöstä tuli vastaus tänään. Kirjeen johdosta ministeriössä kirjattiin kansallisella tasolla muutostarve jossa saavutettuja etuja ei menetettäisi :D

tämän tyyppinen vastaus tuli:

Vesa Hintsala

Olette lähettänyt heinäkuussa viestin koskien D1-luokan ajokorttimuutosta, jolla ajoneuvon pituus rajoitetaan 8 metriin.

Vaatimus on peräisin yleiseurooppalaisista vaatimuksista ja sisältyy 19.1.2013 voimaan tulevaan ajokorttidirektiivin edellyttämään käytäntöön.

Meillä kansalliset säännökset sisältyvät ajokorttilakiin, joka tulee tältä osin voimaan mainitusta päivästä. Lakiin ei sisälly aiemmin hankitun D1-luokan laajuutta koskevaa säännöstä. Olen kirjannut asian viestinne johdosta muutostarpeisiin, jotka olisi perusteltua toteuttaa ennen mainittua voimaantuloajankohtaa. Kansallisesti asia ei muutoksen toteutumisen jälkeen olisi siten kannaltanne ongelma. Vastaavan käytännön soveltamista muissa maissa ei kuitenkaan ajokorttilain säännöksellä pystytä takaamaan. Ajokorttidirektiivissä ei ole selvää artiklaa tai muuta kohtaa, jossa asia todetaan EU:n tasolla ja johon voisi esim. ulkomailla vedota. Periaate kuitenkin on, ettei saavutettuja oikeuksia menetetä.

Ajokorttilain muutokset vietäneen eduskuntaan jossain vaiheessa ensi vuonna. Asiaa voi seurata ministeriön sivuilta ja varmaan asia siinä vaiheessa on esillä myös tiedotusvälineissä.

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 24 Elo 2011 10:42 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 18 Loka 2005 08:54
Viestit: 2395
Paikkakunta: Jokela
Location: Jokela
Member id: 015
No jotain hyvääkin sentään :roll: Ehkä........

_________________
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 24 Elo 2011 18:04 
Ajoneuvos

Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Viestit: 556
Truck: scania f112 wiima303
Location: uusimaa
eipä tiedä... se toinen huono, vaivihkaa tullut muutos on se, että JOS hommaat uuden HENKILÖammattikortin d1 tai D, se ei käy RAHTIpuolelle ja toisinpäin. eli koko "värisuoran" hankkiakseen nykynuori istuu 2*140t ammattipätevyyskoulutuksessa.

millähän poikkeusluvalla ne norjan reissut tehdään, vaikka kansallinen säädös nyt luotaisiin, sen voimassaolo loppuu rajalla. meillähän on kuorma-autoillakin oma mittasääntömme, vain kotimaan liikenteessä sen mukaista kalustoa saa käyttää. täytyykö oma kulkine rekisteröidä takaisin iso-D-bussiksi, jotta voi kävästä puhumassa oslon murteella???


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 24 Elo 2011 18:37 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 4011
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
Älä sekoita Norjaa noihin EU-direktiiveihin. Siellä saavat päättää omat asiansa.

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 26 Elo 2011 21:44 
Kuski

Liittynyt: 17 Heinä 2010 00:06
Viestit: 29
Paikkakunta: Liminka
Truck: Ei toistaiseksi
Location: Liminka
Jaha, nyt alkoi huoli painaa. Eli pitääkö nyt sittenkin, jos hankkii 12-metrisen nepparin tai astromegan, katsastaa se kuitenkin kohta C-kortilla ajettavaksi matkailuautoksi, koskapa se ei ole enää D1-vehje tuon lain voimaantulon kanssa? Eihän ne nyt sentään ole tuota C-kortin maksimipituutta lyhentämässä?


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 265 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com