Muutoskatsastukset
Muutoskatsastukset
Moros, olisi mielenkiintoinen lnja-autoprojekti menossa. Pitäisi tehdä diesel-Scaniasta (12 m) sähkökäyttöinen eli moottori + vaihteisto veks ja tilalle sähkömoottorit ja Li-akustot. Perävälityksiin "kevyet" muutokset. Muihin himmeleihin ei kajota, toivon mukaan
Miten lasketaan muutosten %, koska taitaa mennä yli sen sallitun 25 %?
Löytyykö jostakin lakipykälät siihen, mihin pitäisi valmistautua, kun yrittää neuvotella konttorille aikaa?
Sen olen selvittänyt, että henkilöauton "muuttaminen" ei ole ongelma, paitsi, että pitää tehdä kalliit EMC-testit.
Kaikki vinkit tervetulleita
Miten lasketaan muutosten %, koska taitaa mennä yli sen sallitun 25 %?
Löytyykö jostakin lakipykälät siihen, mihin pitäisi valmistautua, kun yrittää neuvotella konttorille aikaa?
Sen olen selvittänyt, että henkilöauton "muuttaminen" ei ole ongelma, paitsi, että pitää tehdä kalliit EMC-testit.
Kaikki vinkit tervetulleita
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: Muutoskatsastukset
Neuvoja en osaa antaa mutta minkä ihmeen takia ? onko ylimääräistä virtaa varastossa ? vaiko joku tutkimustyö ?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Muutoskatsastukset
Eiköhän tuo mene niin jotta runko säilyy niin kaikki muu voi vaihtua. Jos aihiona esim. Volvo. Ei noissa tuijoteta prosentteja niin kuin korinvaihtomersuissa (pikkuautoissa). Harvassa bussissa alkuperäsiä periä, laatikoita, akselistoja jne. mahtaa enää olla vanhemmalla iällä.
Saa muuten jokusen tonnin ottaa akkuja mukaan jos mielii taajaman ulkopuolelle asti =)
Kilauta konttorille (tai trafille), sieltä selviää paljon.
Saa muuten jokusen tonnin ottaa akkuja mukaan jos mielii taajaman ulkopuolelle asti =)
Kilauta konttorille (tai trafille), sieltä selviää paljon.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Muutoskatsastukset
Tuli vaan mieleen että eikös kannattais tehdä automaattivaihteisesta? Kempeleessä näin kerran satalankku mersun jonka diesel oli korvattu suoraan automaattilaatikkoon liitetyllä isolla sähkömoottorilla ja taka-akselin päällä oli rivistö akkuja. Bensatankin korkin alla oli lokilämppärin pistoke josta mese latautui. Kaveri oli sen itse tehnyt ja kyllä ääneti hiippaili sillä mersullansa
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Muutoskatsastukset
Tulee siihen kyllä aikamoiset akkupaketit että Scania liikkuu ja varmaan tarvisi jotkin jarrutusenergian talteenottimet jolla ladataan? Syntyiskö Telma sähköhidastimesta mitään?
Tulevaisuus on sähköinen
- Victorjussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 264
- Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
- Truck: Suentassu
- Location: Kajaani
Re: Muutoskatsastukset
Hienoa, että joku suunnittelee tämmöistä.
Joko olet käynyt Lahdessa vaklimassa? Sieltäpäin on oltu hissukseen, miten ne ovat toteuttaneet ne sähköbussit.
Itsekin olen yön hiljaisina hetkinä tuumaillut tuota. Joitain ideoita saanutkin, mutta vielä on liian aikaista mölytä niistä, eikä vielä mitään toteutuskelpoista ole lakkarissa.
Kai viranomaisten täytyy pystyä tuohon selkeästi vastaamaan rakennekysymyksiin, kun eikös ne jo ole tehneetkin ruotsiin niitä siellä Lahdessa.
Onnea projektille ja varmasti on mielenkiintoa toteutuksille näissä piireissä, jos voitat vastukset.
Joko olet käynyt Lahdessa vaklimassa? Sieltäpäin on oltu hissukseen, miten ne ovat toteuttaneet ne sähköbussit.
Itsekin olen yön hiljaisina hetkinä tuumaillut tuota. Joitain ideoita saanutkin, mutta vielä on liian aikaista mölytä niistä, eikä vielä mitään toteutuskelpoista ole lakkarissa.
Kai viranomaisten täytyy pystyä tuohon selkeästi vastaamaan rakennekysymyksiin, kun eikös ne jo ole tehneetkin ruotsiin niitä siellä Lahdessa.
Onnea projektille ja varmasti on mielenkiintoa toteutuksille näissä piireissä, jos voitat vastukset.
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Re: Muutoskatsastukset
Kaveri laski, että 1600 kg tulee akkuja, mutta kun dieseli, vaihteisto, tankit jne poistetaan, samaan päästään.
Just laskeskellaan moottorin tehotarvetta.... riittäisikö 120kW.
Just laskeskellaan moottorin tehotarvetta.... riittäisikö 120kW.
Re: Muutoskatsastukset
Ollaan mietitty, tulee tehohäviöitä tuon laatikon takia. Ja sitten pitää vaihtaa ne öljyt.Lahti32 kirjoitti:Tuli vaan mieleen että eikös kannattais tehdä automaattivaihteisesta? Kempeleessä näin kerran satalankku mersun jonka diesel oli korvattu suoraan automaattilaatikkoon liitetyllä isolla sähkömoottorilla ja taka-akselin päällä oli rivistö akkuja. Bensatankin korkin alla oli lokilämppärin pistoke josta mese latautui. Kaveri oli sen itse tehnyt ja kyllä ääneti hiippaili sillä mersullansa
Re: Muutoskatsastukset
Olen kerännyt Lahden suunnalta... lehdistötiedotteita.Victorjussi kirjoitti:Hienoa, että joku suunnittelee tämmöistä.
Joko olet käynyt Lahdessa vaklimassa? Sieltäpäin on oltu hissukseen, miten ne ovat toteuttaneet ne sähköbussit.
Itsekin olen yön hiljaisina hetkinä tuumaillut tuota. Joitain ideoita saanutkin, mutta vielä on liian aikaista mölytä niistä, eikä vielä mitään toteutuskelpoista ole lakkarissa.
Kai viranomaisten täytyy pystyä tuohon selkeästi vastaamaan rakennekysymyksiin, kun eikös ne jo ole tehneetkin ruotsiin niitä siellä Lahdessa.
Onnea projektille ja varmasti on mielenkiintoa toteutuksille näissä piireissä, jos voitat vastukset.
Niiden avulla ei pääse eteenpäin.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Muutoskatsastukset
riittääkö 120kw? makuasia. esim lahdentiellä maalle päin porvoonväylän ja kehä 3:sen välinen "mäki" saattaa tuulettomissa olosuhteissa kuivalla kelillä mennä 85km/h ylös.
mulla ei hermo riittäisi maantieajoon noilla tehoilla. tulee lähes joka nousussa keppitalkoot vastaan ja takana jonon viimeistä ei näy... kaupungissa automaattilaatikolla varustettuna nippanappa: häviää niin vähän muille, ettei ero muutu vielä kiusallisen suureksi.
nyt kun tärvää n.65-80kwh/100km energiaa, miettii otsa rypyssä millainen rovio niitä akkuja pitäisi oikein olla. (siis jos litra dieseliä sisältää jotakuinkin 10kw, auto kuluttaa 20-25l/100km 25-30% hyötysuhteella) 180ah*12v=2160w. 30-40 akkua sataselle??? laskinkohan oikein?
mulla ei hermo riittäisi maantieajoon noilla tehoilla. tulee lähes joka nousussa keppitalkoot vastaan ja takana jonon viimeistä ei näy... kaupungissa automaattilaatikolla varustettuna nippanappa: häviää niin vähän muille, ettei ero muutu vielä kiusallisen suureksi.
nyt kun tärvää n.65-80kwh/100km energiaa, miettii otsa rypyssä millainen rovio niitä akkuja pitäisi oikein olla. (siis jos litra dieseliä sisältää jotakuinkin 10kw, auto kuluttaa 20-25l/100km 25-30% hyötysuhteella) 180ah*12v=2160w. 30-40 akkua sataselle??? laskinkohan oikein?
- Victorjussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 264
- Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
- Truck: Suentassu
- Location: Kajaani
Re: Muutoskatsastukset
120 KW riittäisi minulle aluksi. Ajelis vaan 60-luvun malliin. Mäkimaastossa saa varmaan laskea tihejään ohi kaikenmaailman pemareita ja luotibusseja. Rattoreista ja puimureista pääsis kuitenki ohi jo heittämällä. .
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Re: Muutoskatsastukset
Kannattaako tilata Li-akut Kiinasta... 300 Ah:n kennoja löytyy kohtuuhintaan... laskeskelin, josko 80 - 100 kpl kennoa riittäisi...motoku kirjoitti:riittääkö 120kw? makuasia. esim lahdentiellä maalle päin porvoonväylän ja kehä 3:sen välinen "mäki" saattaa tuulettomissa olosuhteissa kuivalla kelillä mennä 85km/h ylös.
mulla ei hermo riittäisi maantieajoon noilla tehoilla. tulee lähes joka nousussa keppitalkoot vastaan ja takana jonon viimeistä ei näy... kaupungissa automaattilaatikolla varustettuna nippanappa: häviää niin vähän muille, ettei ero muutu vielä kiusallisen suureksi.
nyt kun tärvää n.65-80kwh/100km energiaa, miettii otsa rypyssä millainen rovio niitä akkuja pitäisi oikein olla. (siis jos litra dieseliä sisältää jotakuinkin 10kw, auto kuluttaa 20-25l/100km 25-30% hyötysuhteella) 180ah*12v=2160w. 30-40 akkua sataselle??? laskinkohan oikein?
- happa66
- Rattiamiraali
- Viestit: 391
- Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
- Truck: MB-913
- Location: Nakkila
- Member id: 123
Re: Muutoskatsastukset
Nyt täytyy nostaa hattua , nyt löyty tosi "KYLÄHULLU". . Ton projektin kun saat toimimaan, niin tuun tuomaan pullon ruskeeta juomaa suoraan käteen.
a-p
a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Muutoskatsastukset
Joo, ja melekeen korillisen tuosta vois luvata, jos akuilla toimivan vehkeen synnytys onnistuu yli 10km toimitasäteellä Tietenki, jos laittaa virranjohtimen ja menee HKL:n raitsikkakiskojen pääle ajeleen Tuo 120kW ei kyllä riitä mihinkään bussin liikuttelussa.....Se on vähän ku vertais mopoautoa normi henkilöautoonhappa66 kirjoitti:Nyt täytyy nostaa hattua , nyt löyty tosi "KYLÄHULLU". . Ton projektin kun saat toimimaan, niin tuun tuomaan pullon ruskeeta juomaa suoraan käteen.
a-p
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Re: Muutoskatsastukset
Moros.... pitkällä linjalla 120 kW ei riitä... mutta paikkurissa saadaan sähkömoottorin jarrutusenergia takaisin akkuihin.
Kiitokset kopallisesta ... menee tarpeeseen jo nyt
Montako kopallista saan, jos pääsen sillä 100 km....
Kiitokset kopallisesta ... menee tarpeeseen jo nyt
Montako kopallista saan, jos pääsen sillä 100 km....