Muutoskatsastukset

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
hk993
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 21 Huhti 2011 12:16
Truck: NeoPlan
Location: Häslinki

Muutoskatsastukset

Viesti Kirjoittaja hk993 »

Moros, olisi mielenkiintoinen lnja-autoprojekti menossa. Pitäisi tehdä diesel-Scaniasta (12 m) sähkökäyttöinen eli moottori + vaihteisto veks ja tilalle sähkömoottorit ja Li-akustot. Perävälityksiin "kevyet" muutokset. Muihin himmeleihin ei kajota, toivon mukaan :lol:

Miten lasketaan muutosten %, koska taitaa mennä yli sen sallitun 25 %?

Löytyykö jostakin lakipykälät siihen, mihin pitäisi valmistautua, kun yrittää neuvotella konttorille aikaa?

Sen olen selvittänyt, että henkilöauton "muuttaminen" ei ole ongelma, paitsi, että pitää tehdä kalliit EMC-testit.

Kaikki vinkit tervetulleita :roll:
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Muutoskatsastukset

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Neuvoja en osaa antaa mutta minkä ihmeen takia ? onko ylimääräistä virtaa varastossa ? vaiko joku tutkimustyö ?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Muutoskatsastukset

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Eiköhän tuo mene niin jotta runko säilyy niin kaikki muu voi vaihtua. Jos aihiona esim. Volvo. Ei noissa tuijoteta prosentteja niin kuin korinvaihtomersuissa (pikkuautoissa). Harvassa bussissa alkuperäsiä periä, laatikoita, akselistoja jne. mahtaa enää olla vanhemmalla iällä.
Saa muuten jokusen tonnin ottaa akkuja mukaan jos mielii taajaman ulkopuolelle asti =)
Kilauta konttorille (tai trafille), sieltä selviää paljon.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Muutoskatsastukset

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tuli vaan mieleen että eikös kannattais tehdä automaattivaihteisesta? Kempeleessä näin kerran satalankku mersun jonka diesel oli korvattu suoraan automaattilaatikkoon liitetyllä isolla sähkömoottorilla ja taka-akselin päällä oli rivistö akkuja. Bensatankin korkin alla oli lokilämppärin pistoke josta mese latautui. Kaveri oli sen itse tehnyt ja kyllä ääneti hiippaili sillä mersullansa :D
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Muutoskatsastukset

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tulee siihen kyllä aikamoiset akkupaketit että Scania liikkuu :o ja varmaan tarvisi jotkin jarrutusenergian talteenottimet jolla ladataan? Syntyiskö Telma sähköhidastimesta mitään?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Muutoskatsastukset

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Hienoa, että joku suunnittelee tämmöistä. :!: :!:
Joko olet käynyt Lahdessa vaklimassa? Sieltäpäin on oltu hissukseen, miten ne ovat toteuttaneet ne sähköbussit.
Itsekin olen yön hiljaisina hetkinä tuumaillut tuota. Joitain ideoita saanutkin, mutta vielä on liian aikaista mölytä niistä, eikä vielä mitään toteutuskelpoista ole lakkarissa.

Kai viranomaisten täytyy pystyä tuohon selkeästi vastaamaan rakennekysymyksiin, kun eikös ne jo ole tehneetkin ruotsiin niitä siellä Lahdessa.

Onnea projektille ja varmasti on mielenkiintoa toteutuksille näissä piireissä, jos voitat vastukset. :roll: :roll:
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
hk993
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 21 Huhti 2011 12:16
Truck: NeoPlan
Location: Häslinki

Re: Muutoskatsastukset

Viesti Kirjoittaja hk993 »

Kaveri laski, että 1600 kg tulee akkuja, mutta kun dieseli, vaihteisto, tankit jne poistetaan, samaan päästään.

Just laskeskellaan moottorin tehotarvetta.... riittäisikö 120kW.
hk993
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 21 Huhti 2011 12:16
Truck: NeoPlan
Location: Häslinki

Re: Muutoskatsastukset

Viesti Kirjoittaja hk993 »

Lahti32 kirjoitti:Tuli vaan mieleen että eikös kannattais tehdä automaattivaihteisesta? Kempeleessä näin kerran satalankku mersun jonka diesel oli korvattu suoraan automaattilaatikkoon liitetyllä isolla sähkömoottorilla ja taka-akselin päällä oli rivistö akkuja. Bensatankin korkin alla oli lokilämppärin pistoke josta mese latautui. Kaveri oli sen itse tehnyt ja kyllä ääneti hiippaili sillä mersullansa :D
Ollaan mietitty, tulee tehohäviöitä tuon laatikon takia. Ja sitten pitää vaihtaa ne öljyt.
hk993
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 21 Huhti 2011 12:16
Truck: NeoPlan
Location: Häslinki

Re: Muutoskatsastukset

Viesti Kirjoittaja hk993 »

Victorjussi kirjoitti:Hienoa, että joku suunnittelee tämmöistä. :!: :!:
Joko olet käynyt Lahdessa vaklimassa? Sieltäpäin on oltu hissukseen, miten ne ovat toteuttaneet ne sähköbussit.
Itsekin olen yön hiljaisina hetkinä tuumaillut tuota. Joitain ideoita saanutkin, mutta vielä on liian aikaista mölytä niistä, eikä vielä mitään toteutuskelpoista ole lakkarissa.

Kai viranomaisten täytyy pystyä tuohon selkeästi vastaamaan rakennekysymyksiin, kun eikös ne jo ole tehneetkin ruotsiin niitä siellä Lahdessa.

Onnea projektille ja varmasti on mielenkiintoa toteutuksille näissä piireissä, jos voitat vastukset. :roll: :roll:
Olen kerännyt Lahden suunnalta... lehdistötiedotteita.

Niiden avulla ei pääse eteenpäin.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Muutoskatsastukset

Viesti Kirjoittaja motoku »

riittääkö 120kw? makuasia. esim lahdentiellä maalle päin porvoonväylän ja kehä 3:sen välinen "mäki" saattaa tuulettomissa olosuhteissa kuivalla kelillä mennä 85km/h ylös.
mulla ei hermo riittäisi maantieajoon noilla tehoilla. tulee lähes joka nousussa keppitalkoot vastaan ja takana jonon viimeistä ei näy... kaupungissa automaattilaatikolla varustettuna nippanappa: häviää niin vähän muille, ettei ero muutu vielä kiusallisen suureksi.

nyt kun tärvää n.65-80kwh/100km energiaa, miettii otsa rypyssä millainen rovio niitä akkuja pitäisi oikein olla. (siis jos litra dieseliä sisältää jotakuinkin 10kw, auto kuluttaa 20-25l/100km 25-30% hyötysuhteella) 180ah*12v=2160w. 30-40 akkua sataselle??? laskinkohan oikein?
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Muutoskatsastukset

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

120 KW riittäisi minulle aluksi. Ajelis vaan 60-luvun malliin. Mäkimaastossa saa varmaan laskea tihejään ohi kaikenmaailman pemareita ja luotibusseja. Rattoreista ja puimureista pääsis kuitenki ohi jo heittämällä. :D :D .
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
hk993
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 21 Huhti 2011 12:16
Truck: NeoPlan
Location: Häslinki

Re: Muutoskatsastukset

Viesti Kirjoittaja hk993 »

motoku kirjoitti:riittääkö 120kw? makuasia. esim lahdentiellä maalle päin porvoonväylän ja kehä 3:sen välinen "mäki" saattaa tuulettomissa olosuhteissa kuivalla kelillä mennä 85km/h ylös.
mulla ei hermo riittäisi maantieajoon noilla tehoilla. tulee lähes joka nousussa keppitalkoot vastaan ja takana jonon viimeistä ei näy... kaupungissa automaattilaatikolla varustettuna nippanappa: häviää niin vähän muille, ettei ero muutu vielä kiusallisen suureksi.

nyt kun tärvää n.65-80kwh/100km energiaa, miettii otsa rypyssä millainen rovio niitä akkuja pitäisi oikein olla. (siis jos litra dieseliä sisältää jotakuinkin 10kw, auto kuluttaa 20-25l/100km 25-30% hyötysuhteella) 180ah*12v=2160w. 30-40 akkua sataselle??? laskinkohan oikein?
Kannattaako tilata Li-akut Kiinasta... 300 Ah:n kennoja löytyy kohtuuhintaan... laskeskelin, josko 80 - 100 kpl kennoa riittäisi...
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Muutoskatsastukset

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Nyt täytyy nostaa hattua :D , nyt löyty tosi "KYLÄHULLU". :mrgreen: . Ton projektin kun saat toimimaan, niin tuun tuomaan pullon ruskeeta juomaa suoraan käteen. :D :D :D

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Muutoskatsastukset

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

happa66 kirjoitti:Nyt täytyy nostaa hattua :D , nyt löyty tosi "KYLÄHULLU". :mrgreen: . Ton projektin kun saat toimimaan, niin tuun tuomaan pullon ruskeeta juomaa suoraan käteen. :D :D :D

a-p
Joo, ja melekeen korillisen tuosta vois luvata, jos akuilla toimivan vehkeen synnytys onnistuu yli 10km toimitasäteellä :shock: Tietenki, jos laittaa virranjohtimen ja menee HKL:n raitsikkakiskojen pääle ajeleen :mrgreen: Tuo 120kW ei kyllä riitä mihinkään bussin liikuttelussa.....Se on vähän ku vertais mopoautoa normi henkilöautoon :lol: :lol: :lol:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
hk993
Varakuski
Viestit: 6
Liittynyt: 21 Huhti 2011 12:16
Truck: NeoPlan
Location: Häslinki

Re: Muutoskatsastukset

Viesti Kirjoittaja hk993 »

Moros.... pitkällä linjalla 120 kW ei riitä... mutta paikkurissa saadaan sähkömoottorin jarrutusenergia takaisin akkuihin.

Kiitokset kopallisesta ... menee tarpeeseen jo nyt :shock:

Montako kopallista saan, jos pääsen sillä 100 km.... :D
Vastaa Viestiin