Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
Tai sitten mennään vanhaan malliin takas eli ajelee toistakymmentä henkilöautoa peräkanaa
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
ja ympäristö kiittääBussiton kirjoitti:Tai sitten mennään vanhaan malliin takas eli ajelee toistakymmentä henkilöautoa peräkanaa
Onko tuo kummiskaan pelkästään suomalaisten homma maailmaa pelastaa
Tulevaisuus on sähköinen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
On tuo kyllä ihan kiusantekoa...varsinkin, jos ne kurssit ovat ihan huuhaata. Onneksi osan niistä voin saada työni puolesta.
Tuon oman B10M-projektini katsastin 1+16 paikkaiseksi ihan tarkoituksella. Saa isomman porukan mukaan ja voi pitää edullisesti liikennekäytössä ympäri vuoden. Ei tarvitse maksaa monien satojen eurojen "haitta"veroja. Ainoastaan vakuutukset.
Mielestäni harrastukseltani lähtisi pohja, jos ei olisi varaa pitää autoa ajossa. Nykyisillä vakuutusmaksuillani päivähinnaksi tulee vajaat kaksi euroa. M1:n päivähinnoilla olisi kipurajani lähellä.
Kyllä ne päättäjät jonkun lisäsanktion vielä keksivät. Selkeä ferro-oksidin kuorruttama porsaanreikä tuossa pihallamme maisemaa pilaa.... Tuohon kun vielä lisätään piirongilla, petipaikoilla ja liedellä varustettu MB609-EA/huoltoautoni - On lievää veronkiertoa paikoitellen havaittavissa läntisellä Uudellamaalla.
Tuon oman B10M-projektini katsastin 1+16 paikkaiseksi ihan tarkoituksella. Saa isomman porukan mukaan ja voi pitää edullisesti liikennekäytössä ympäri vuoden. Ei tarvitse maksaa monien satojen eurojen "haitta"veroja. Ainoastaan vakuutukset.
Mielestäni harrastukseltani lähtisi pohja, jos ei olisi varaa pitää autoa ajossa. Nykyisillä vakuutusmaksuillani päivähinnaksi tulee vajaat kaksi euroa. M1:n päivähinnoilla olisi kipurajani lähellä.
Kyllä ne päättäjät jonkun lisäsanktion vielä keksivät. Selkeä ferro-oksidin kuorruttama porsaanreikä tuossa pihallamme maisemaa pilaa.... Tuohon kun vielä lisätään piirongilla, petipaikoilla ja liedellä varustettu MB609-EA/huoltoautoni - On lievää veronkiertoa paikoitellen havaittavissa läntisellä Uudellamaalla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1453
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
Juuri näin Wondri Tv. AriWonderi kirjoitti:Suomessa tällä haluttiin siivota harrastelijakuljettajat pois urheiluseurojen bussien ratista.
#048
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
Zyke64 kirjoitti:No eipä se tuolla onnistu, yleensä kuskit ovat "vanhoja partoa"; käyvät kurssin 2013 ja jatkaa entiseen malliin...No tuleehan sille hintaa jonkun verran Kyllä siinä talkoohenki ainakin loppuu ja pääsee "rikkaat" seurat maksamaan oikeita liksoja...Wonderi kirjoitti:Suomessa tällä haluttiin siivota harrastelijakuljettajat pois urheiluseurojen bussien ratista.
Tähän olin jo unohtanut vastata kun oli hieman kiirus kun luin viestin. Ei ne kurssit oo mitään hirmu kalliita. Viimeksi käytyy direktiivin mukainen työturvallisuuskursssi maksoi 85€+ alv. sisälsi kahvi, leipää, pullaa ja runsaan lounaan. Toki kursseja on eri hintaisia niin kuin on eri tasoisia kouluttajiakin.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
Ainoa pakollinen kurssi on tämä "ennakoivan ja taloudellisen ajon kurssi" vai mikälie, loput voi olla mitä vaan KUNHAN ne on trafilla hyväksyttyjä. Kurssin alussa pitää vetäjä tarkistaa paperit että on sama kaveri, ja sitten siellä pitää olla kokopäivä. Vetäjän pitää sitten ilmoittaa ne akelle noi tiedot (tai siis trafille)
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
Harmi että tuikitarpeellinen tulityö kortti/kurssi on poistettu hyväksyttyjen listalta.
Mun kohdalla on aina henkkarit katottu kurssin jälkeen ja kirjoitettu todistus. Nämä todistukset sitten kannattaa säilyttää huolellisesti kun trafin järjestelmään ei kuulemma voi luottaa että tiedot ois siellä vielä 2014, näin sanoi muuan kouluttaja.
Mun kohdalla on aina henkkarit katottu kurssin jälkeen ja kirjoitettu todistus. Nämä todistukset sitten kannattaa säilyttää huolellisesti kun trafin järjestelmään ei kuulemma voi luottaa että tiedot ois siellä vielä 2014, näin sanoi muuan kouluttaja.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
Jep, eikä käy edes normaali EA1, vaikka se on 16 tuntia pitkä... eikä riitä vaikka on EA1 ja tulityö, ei saa silloinkaan, vaikka jos suorittaa hätäensiavun ja sammutusharjoituksen, niin silloin saa sen päivän... on se niin päin p:tä..
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
Sitten taas hyväksytyksi kurssiksi kelpaa ihan täyttä huttua jolla ei edes etäisesti ole merkitystä turvallisuuteen tai ammattiosaamiseen. Direktiivin mukaisena hyväksyttynä koulutuksena olen nauttinut mm. toista tuntia firman taloustilanteen läpikäymistä ja tulevaisuuden visioita.
- joope
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 133
- Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
- Truck: Volvo B12 Carrus 602
- Location: Haapajärvi
- Member id: 402
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
TÄH? Ei pitä paikkaansa! Kyllä EA1 kurssista saa sen direktiivipäivän ja jopa kaksi, koska kurssi on sen 2 päivää. Vaatimuksena tietenkin että kouluttaja on trafin hyväksymä!only4pro kirjoitti:Jep, eikä käy edes normaali EA1, vaikka se on 16 tuntia pitkä... eikä riitä vaikka on EA1 ja tulityö, ei saa silloinkaan, vaikka jos suorittaa hätäensiavun ja sammutusharjoituksen, niin silloin saa sen päivän... on se niin päin p:tä..
Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
OK, viimeksi kuin kysyin niin normaali EA1 ei kelvannut, nyt tosin on tällainen tieto ainakin yhden sivulla, joka tarjoaa sekä EA1 että se ns. hätäensiapukurssi
Ammattikuljettajan hätäensiapukurssi on 7h. EA1 kurssi (16h) on hyväksytty myös ammattikuljettajien ensiapukurssiksi.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
noiden kurssien suhteen on tosiaan sillä tavalla villiä, et saman sisältöinen kurssi ei yhden kautta toimi, mut toisen kautta toimii.
noihin kursseihin sais kai hyväksytettyä vaik perhojen sidontaa, jos kouluttajalla riittää mielenkiintoa paperisotaan. on jännää et fiksujen koulutusten pitäjillä ei sitä mielenkiintoa ole vielä paljolti ollut.
itse oon käyny sen pakollisen kurssin. arvelin etukäteen, et tulee olemaan aivan kauheaa. saavuin paikalle melkoisessa darrassa ja hädin tuskin pysyin hereillä aamupäivän. iltapäivällä jutun juoni muuttui siten, että käytiin läpi menneiden vuosien suuronnettomuuksia. en tiedä mitä järkeä siinäkään oli.
sit on tullu käytyä hätäensiapukurssi, tuntui EA1- ja 2-kurssit melko vastikään käyneen mielestä sekin vähän typerältä, joten yhtä lailla darrassa sinnekin. ei vähäisintäkään uutta tietoa.
ai miksi darrassa? no onhan se vähän kouluttajan väheksymistä, mut koska työnantaja pakottaa käymään lakisääteiset työajaksi laskettavat koulutukset käytäviksi korvauksetta vapaapäivinä, katson mie oikeudekseni viettää vapaapäiväni kuitenkin parhaaksi katsomallani tavalla.. lapsellista, mut ihan sama.
noihin kursseihin sais kai hyväksytettyä vaik perhojen sidontaa, jos kouluttajalla riittää mielenkiintoa paperisotaan. on jännää et fiksujen koulutusten pitäjillä ei sitä mielenkiintoa ole vielä paljolti ollut.
itse oon käyny sen pakollisen kurssin. arvelin etukäteen, et tulee olemaan aivan kauheaa. saavuin paikalle melkoisessa darrassa ja hädin tuskin pysyin hereillä aamupäivän. iltapäivällä jutun juoni muuttui siten, että käytiin läpi menneiden vuosien suuronnettomuuksia. en tiedä mitä järkeä siinäkään oli.
sit on tullu käytyä hätäensiapukurssi, tuntui EA1- ja 2-kurssit melko vastikään käyneen mielestä sekin vähän typerältä, joten yhtä lailla darrassa sinnekin. ei vähäisintäkään uutta tietoa.
ai miksi darrassa? no onhan se vähän kouluttajan väheksymistä, mut koska työnantaja pakottaa käymään lakisääteiset työajaksi laskettavat koulutukset käytäviksi korvauksetta vapaapäivinä, katson mie oikeudekseni viettää vapaapäiväni kuitenkin parhaaksi katsomallani tavalla.. lapsellista, mut ihan sama.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: Eroavuudet C-kortti-M1:ssä ja D1-kortti linja-autossa
Tätä varten on onneksi olemassa palkkaturva, TES ja liitto. Työantajan osoittamilta kursseilta on vain maksettava palkka. Tämä velvoittaa myös sen että olet viimeisen käydyn kurssin jälkeen puolivuotta töissä ko. työnantajalla. Muussa tapauksessa joudut maksamaan kursseista työnantajalle jotain korvausta.mikko kirjoitti:
ai miksi darrassa? no onhan se vähän kouluttajan väheksymistä, mut koska työnantaja pakottaa käymään lakisääteiset työajaksi laskettavat koulutukset käytäviksi korvauksetta vapaapäivinä, katson mie oikeudekseni viettää vapaapäiväni kuitenkin parhaaksi katsomallani tavalla.. lapsellista, mut ihan sama.
Nämä on juuri niitä syitä miksi kuljetusala rypee pohjamudissa ja kuskit on suuressa ahdingossa.
Itse en tekisi päivääkään töitä työnantajalle jos ei palkat, lomat, pekkaset yms TES:sin jutut olisi kunnossa.
Tämä nyt ei oikein liity threadin asioihin mutta, tulipa nyt todettua.
edit: hieman lisää