D-Linja-auton ajo D1-Kortilla

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

D-Linja-auton ajo D1-Kortilla

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Miten tuo nyt menee voiko D1-Kortilla ajaa tyhjänäkään linja-autoa joka on rekisterissä D-auto eli vaikka 60 paikkainen, mutta jos kyytissä ei ole ketään niin riittääkö D1-kortti. Jos hakisin jostakin satojen kilometrien päästä D-linja-auton vain D1-kortilla tyhjänä.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: D-Linja-auton ajo D1-Kortilla

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Ei taija riittää, eikö ne aika ehdottomia ole nuo säännökset nykyään? Toki oma auto tuli c-kortilla pihaan, harvemminhan nuo pysäyttelee.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: D-Linja-auton ajo D1-Kortilla

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Luulen niin että pitää olla d jos ajaa d-kortillista autoa. Eikös se vuosi sitten loppunut kaikki poikkeussäännöt. Kyllä minä oon pikkumatkoja kokeillut ison deen bussejakin. Sakothan siitä saattaa tulla jos huono tuuri sattuu.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: D-Linja-auton ajo D1-Kortilla

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Jos poliisit pysäyttää, ne kirjoittaa liputtomalle/kortittomalle kuljettajalle tarkastusmaksun joka on noin 1000€ lompakon paksuudesta riippuen. Ja matkaa ne ei enään anna jatkaa :D Eli nykyisellä D-kortin hinnalla kärsii kärähtää n. 4 kertaa ennen kuin menee tappion puolelle :D
Avatar
3510
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 15 Joulu 2007 12:57
Truck: Iveco Daily 3510
Location: Rusko
Member id: 005

Re: D-Linja-auton ajo D1-Kortilla

Viesti Kirjoittaja 3510 »

jos ajat esim. linja autoa kuorma auto kortilla ja jäät kiinni siitä saat sakot ja kortti on vähintäään puolivuotta hyllyllä etkä saa ajaa mitään ajoneuvoa sinä aikana d 1 kortilla saa ajaa enintään 16 paikkaista elikkä korttisi ei riitä ajamaan muuta kun 16 paikkaista linjaautoa d1 ajo oikeus ei rjoita painoa eikä pituutta ainoastaan paikka määrää :mrgreen: :roll: :lol:
Viimeksi muokannut 3510, 06 Tammi 2011 11:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
joope
Kokenut kuljettaja
Viestit: 133
Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
Truck: Volvo B12 Carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 402

Re: D-Linja-auton ajo D1-Kortilla

Viesti Kirjoittaja joope »

Minulla on sellainen käsitys että D1 ajo-oikeus rajoittaa vain kyydittävien määrän. Ajoneuvon pituutta se ei rajoita, eikä painoa.
Eli jos ajoneuvo on rekisteroity YLI 1+16 --> D1 kortti ei riitä tyhjänäkään siirrettäessä.

Vanhan lain aikaan C kortilla sai viedä, linja-autoja tyhjänä ja täys-/puoliperävaunuja tyhjänä, huoltoon sekä katsastukseen. Ei nykyään!
Linja-autoilla päättynyt 10.9-08
Ajoneuvoyhdistelmillä päättynyt 10.9-09

Nuihin päivämääriin 5 vuotinen siirtymäaika ja sen jälkeen oltava vanhoillakin korteilla (C,C1,D,D1,E,E1) ammattipätevyyskoulutukset voimassa, jos kyydillä muita kuin samassa taloudessa asuvia :shock:, ja ajossa oleva auto on oltava jonkun heistä hallinnassa tai omistuksessa.
Kaikkeen muuhun ajoon tarvitaan ammattipätevyyskoulutus.

Kylläpä ne nyt rupeaa ahistelemaan pientä veronmaksajaa :evil:
Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
Vastaa Viestiin