tarviiko muutoskatsastuksen?
tarviiko muutoskatsastuksen?
terska!!
Olis tarkotus puhkasta b57 -72 taka-seinä, et saa henkilöauton sisälle!! b57 on rekistöröity kuorma-autoksi, tarviiko muutoskatsastaa vai ei toimenpiteitä katsastukseen?
T:marko
Olis tarkotus puhkasta b57 -72 taka-seinä, et saa henkilöauton sisälle!! b57 on rekistöröity kuorma-autoksi, tarviiko muutoskatsastaa vai ei toimenpiteitä katsastukseen?
T:marko
- Mimyy
- Rattiamiraali
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
- Truck: Volvo B9M /Kiitokori
- Location: Lohja
- Member id: 047
Re: tarviiko muutoskatsastuksen?
Ei tarvi muutoskatsastaa eikä kuorma-autoissa ole merkitty rekisteriotteeseen ovien lukumäärää.
Pohjantähti
- Victorjussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 264
- Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
- Truck: Suentassu
- Location: Kajaani
Re: tarviiko muutoskatsastuksen?
Entäpä jos on rekisteröity linja-autoksi?
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: tarviiko muutoskatsastuksen?
ei kai tarvi. Käy kuitenki varalta kyselemässä. Pääperiaate kuulostas olevan että jos rekisteritiedot ei muutu niin ei muutoskatsasteta koska mikään ei muutu. Paikkaluvun muutos pitää muutoskatsastaa.
Tulevaisuus on sähköinen
- Mimyy
- Rattiamiraali
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
- Truck: Volvo B9M /Kiitokori
- Location: Lohja
- Member id: 047
Re: tarviiko muutoskatsastuksen?
Tuskinpa tarvii muutoskatsastaa vaikka pykäliä tarkasti tulkittuna vois olla toistakin mieltä.
Matkustamon ja tavaratilan erottavan seinän riittävä lujuus huomioitava.
4 §
Matkustamon kylki- ja päätysuojat
1. Linja-autossa tulee olla sivuilla sekä etu- ja takapäädyssä lattiatason ja ikkunan alareunan välisellä osalla korin kehikkoon kuuluva tai siihen lujasti kiinnitetty vähintään 0,50 m korkea suojus. Suojuksen tulee olla etupäädyssä vähintään 2,5 mm paksuista ja muualla 1,25 mm paksuista teräslevyä tai muusta materiaalista valmistettuna lujuudeltaan tätä vastaava. Mikäli takana ei ole ikkunaa, tulee suojuksen ulottua takalattian tasosta vähintään 0,80 m korkeudelle.
2. Tuulilasin alareunan kehyksen ja edessä olevan matkustamon suojuksen tulee enintään 0,30 m korkeudelta tuulilasin alareunasta alaspäin laskettuna olla taivutusvastukseltaan vähintään 10 cm3 .
3. Takasuojusta ei tarvita takamoottorisessa linja-autossa. Kylki- ja takasuojusta ei tarvita, jos matkustamon lattian korkeus on vähintään 1,9 m ajoradan pinnasta.
4. Suojuksen tulee olla mahdollisimman yhtenäinen ilman tarpeettomia epäjatkuvuuskohtia. Suojuksessa saa kuitenkin olla auton rakenteen ja varusteiden edellyttämiä aukkoja.
Matkustamon ja tavaratilan erottavan seinän riittävä lujuus huomioitava.
4 §
Matkustamon kylki- ja päätysuojat
1. Linja-autossa tulee olla sivuilla sekä etu- ja takapäädyssä lattiatason ja ikkunan alareunan välisellä osalla korin kehikkoon kuuluva tai siihen lujasti kiinnitetty vähintään 0,50 m korkea suojus. Suojuksen tulee olla etupäädyssä vähintään 2,5 mm paksuista ja muualla 1,25 mm paksuista teräslevyä tai muusta materiaalista valmistettuna lujuudeltaan tätä vastaava. Mikäli takana ei ole ikkunaa, tulee suojuksen ulottua takalattian tasosta vähintään 0,80 m korkeudelle.
2. Tuulilasin alareunan kehyksen ja edessä olevan matkustamon suojuksen tulee enintään 0,30 m korkeudelta tuulilasin alareunasta alaspäin laskettuna olla taivutusvastukseltaan vähintään 10 cm3 .
3. Takasuojusta ei tarvita takamoottorisessa linja-autossa. Kylki- ja takasuojusta ei tarvita, jos matkustamon lattian korkeus on vähintään 1,9 m ajoradan pinnasta.
4. Suojuksen tulee olla mahdollisimman yhtenäinen ilman tarpeettomia epäjatkuvuuskohtia. Suojuksessa saa kuitenkin olla auton rakenteen ja varusteiden edellyttämiä aukkoja.
Pohjantähti
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: tarviiko muutoskatsastuksen?
Oliko tuo lakiteksti kopioitu vuoden 1990 asetuksesta, vanhempiahan se ei koske jos on uudempi säädös
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: tarviiko muutoskatsastuksen?
Teet takaseinästä ajorampin. 40x40 rhs:stä kehikon välipalkeilla matkustamos ja kabiinin väliin, ja se on siinä. Kilvellä eivät varmaan kysele. Tuo väliseinän lujuus on lähinnä oman turvallisuuden vuoksi, kun luultavasti ei jää niskojen valittelijaa kun siltarumpuun tuon auton ajat... Katsurihan ei nää kuin pinnat.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Victorjussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 264
- Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
- Truck: Suentassu
- Location: Kajaani
Re: tarviiko muutoskatsastuksen?
Täytyypä kysäistä, kun käyn vuosikatsastuksessa, tuota takaoven asennusta. Rahtiovea, eikä rahtiperää ole millään lailla merkitty rekisteritietoihin. Ainoastaan tilaa tavaralle 1320 kg merkitty.
Tuo vielä jäi kiinnostamaan, että missä ne auton piilevät kilot nyt ovat? Omamassa 11600, tilaa tavaralle 1320, kokonaismassa16000, Henkilöä kohti jää mukavasti kantavuutta eli yli 180 kiloa/äijä. Onko joku saanut nuo kilot lisättyä tavaran kuljetukseen? Olishan se mahtava kantavuus, kun saisi paperiin 3125 kantavuutta. Teoriaa tosin, mutta auton arvoon vaikuttava tekijä.
Väliseinähän minulla on tehdasvalmisteinen, kun on rahtiperä. sen siirtäminen ei ole ongelma.
Tuo vielä jäi kiinnostamaan, että missä ne auton piilevät kilot nyt ovat? Omamassa 11600, tilaa tavaralle 1320, kokonaismassa16000, Henkilöä kohti jää mukavasti kantavuutta eli yli 180 kiloa/äijä. Onko joku saanut nuo kilot lisättyä tavaran kuljetukseen? Olishan se mahtava kantavuus, kun saisi paperiin 3125 kantavuutta. Teoriaa tosin, mutta auton arvoon vaikuttava tekijä.
Väliseinähän minulla on tehdasvalmisteinen, kun on rahtiperä. sen siirtäminen ei ole ongelma.
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
- Victorjussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 264
- Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
- Truck: Suentassu
- Location: Kajaani
Re: tarviiko muutoskatsastuksen?
Kyllä vaan. Suunnitelmat etenee. Väliseinä jää paikalleen, mitä tuota vekslailemaan. Vetokoukku tulee taakse. Se on helppo toteuttaa. Kärryn kokonaispituus on sitten 6,35m, aisan kanssa siis. Ha:n kuljetusmahdollisuus toteutuu siten.
Takaosasta tulee ns. monikäyttötila reissusta riippuen. Siellä voi yöpyä, sinne voi laittaa saunan , talvella sinne ladataan kesävarusteet säilöön. Vesitankit mahdollisesti saa myös kätevästi sinne ja miten olisi, jos pitäisi jollain reissulla veisto-ja verstastilana.
Tulis vaan kesä ja kärpäset, vaan eikun päivä vaan lyhenee..
Takaosasta tulee ns. monikäyttötila reissusta riippuen. Siellä voi yöpyä, sinne voi laittaa saunan , talvella sinne ladataan kesävarusteet säilöön. Vesitankit mahdollisesti saa myös kätevästi sinne ja miten olisi, jos pitäisi jollain reissulla veisto-ja verstastilana.
Tulis vaan kesä ja kärpäset, vaan eikun päivä vaan lyhenee..
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--