Sivu 1/1

Transporterin tuonti matkailuautona ja konversio

Lähetetty: 06 Syys 2010 12:28
Kirjoittaja Matts
Moikka.


Pykälävelhot, jeesatkaapas:

Harrasteliikkuihin olis tarvetta kompaktille ja huokealle matkailuautolle jolla pärjäisi myös Norjan/ruottin nahkeammissa keleissä talvella. Kiikarissa olisi tuollainen pitkä T4/T5 transporter nelivedolla. Tarkoitus olis tuoda ihan pakumallinen ja tehdä osittainen California muutos vasta kotosuomessa. Eli korotettava haitarikatto (seisontakorkeus 190 cm paikallaan ollessa, halpoa lauttatsydeemi ja kivempi mettäteillä), 2 etupenkkiä takatilaan selkä menosuuntaan, keittohärpätykset, jääkaappi ja 2x makuupaikka sekä haitariin että takatilaan.

Miten on tuon tuontitsydeemin kans. Voinko tuoda tuon matkailuautona vaikka konversiota ei ole vielä tehty? Meinaan että jos auto ei ole kotimaassa tieliikennekäytössä ennenkuin se on valmis?

Kiittää ja kumartaa.

Re: Transporterin tuonti matkailuautona ja konversio

Lähetetty: 06 Syys 2010 13:12
Kirjoittaja Jan-Erik
"Haitarikatto", korotettava telttakatto ei täytä vaatimusta verottomaan matkailuautoon. korkeus 190 cm ja leveys 40cm, 40% asuinosanpituudesta tulee olla käytettävissä myös ajonaikana, ei vain paikallaan ollessa ja katto ylhäällä.

Re: Transporterin tuonti matkailuautona ja konversio

Lähetetty: 06 Syys 2010 14:19
Kirjoittaja Matts
No hemmetti.

Kaverilla on ihan normi transportteri matkailuautona rekkarissa ja käsittääkseni noita menee aina välillä katsastuksessa lävitte. Ja ite oon ollu siinä uskossa nettijuttuja lukiessa, että tuon haitarikaton jälkeen homman pitäs olla bueno. Ei oikeen huvittas hankkia tuollaista korotettua kun ei tuo ajettavuus muutenkaan ole mikään häävi noissa. Ja tosiaan tuolla normikorkusellakin on kaverin kyydissä välillä ollu hauskoja tilanteita.

Miten tuo retkeilyauto? Oon joskus törmännyt moiseen titteliin? Tuo alempi dieselvero olis aika must kun tuo kakkosautoksi olis tulossa.

Re: Transporterin tuonti matkailuautona ja konversio

Lähetetty: 06 Syys 2010 15:48
Kirjoittaja Bussiton
Kyllä sä sen saat "retkeilyautoksi" mut täytyy maksaa ensin autovero ja sit muuttaa, hyöty on se et pienenee toi "diesel vero" :wink:

Re: Transporterin tuonti matkailuautona ja konversio

Lähetetty: 06 Syys 2010 17:35
Kirjoittaja Lahti32
matalakattoisen pystyy muuttamaan matkailuautoksi jos se on alunperin ollut täyden autoveron henkilöauto, esim. pikkubussi. Pakettiautosta alettaessa maksetaan ensin se autovero. Joka puolestaan ei ole ihan pieni.

Re: Transporterin tuonti matkailuautona ja konversio

Lähetetty: 06 Syys 2010 20:18
Kirjoittaja Jan-Erik
T4 mallia alettiin valmistaa vuonna 1990.
Tullinsivuilta kun katselee (Caravel), 1996 mallista on ollut vero noin 2000 € ja 1998 3000€,
eli ei tuo vero nyt niin kauhea ole.
Ei autosta tule kalliimpi kuin tuon ikäinen kuttaperkka asuntoautokaan

Re: Transporterin tuonti matkailuautona ja konversio

Lähetetty: 06 Syys 2010 23:07
Kirjoittaja Wonderi
Olikos se niin että jos Suomi-auto on alunperin verotettu pakettiautona ja sen muuttaa henkilöautoksi, siitä peritään veroja uuden hinnan mukaan ilman ikävähennyksiä. Mutta tältähän välttyy kun uittaa auton ulkomailta ja rekisteröi Suomessa suoraan henkilöautoksi. Mahdollinen sudenkuoppa huomioitavaksi.

Re: Transporterin tuonti matkailuautona ja konversio

Lähetetty: 07 Syys 2010 15:06
Kirjoittaja Matts
Kiitoksia suuresti.

Eli siis Caravelia pitää katella. Hemmetti, noissa peruspakuissa olis ollu helevetisti autoa hintaansa ja revin anyway kaiken takapaksista veke. No kuhan saapi kamppeen alle.

Re: Transporterin tuonti matkailuautona ja konversio

Lähetetty: 07 Syys 2010 16:08
Kirjoittaja Jan-Erik
Caravell on Transporterin henkilömalli, eristykset takaosassa, joissakin lämpölasit, lisälämmitin ym.
Mobile.de sivuilta löytyy valmiita jo asuntoautoiksi tehtyjä, osassa haitarikatto ja sisustaa. Esim Westfalia on tehnyt paljon tällaisia muutoksia.

Re: Transporterin tuonti matkailuautona ja konversio

Lähetetty: 08 Syys 2010 14:07
Kirjoittaja Matts
Jep. Mutta hintaa on aika lailla. Esmes haitarikattoset 2000-luvun kamppeet alle 200k ajettuna maksaa 20+k€. Pari vuotta uudempia ja vähemmän ajettuja ilman kattoa saapi ~10k€. Katto ja roippeet maksaa irtonaisena ~kolme tonnia.

Re: Transporterin tuonti matkailuautona ja konversio

Lähetetty: 08 Syys 2010 14:54
Kirjoittaja Matts
Okei, tuolla Westfalialla löyty iteasiassa varsin mielenkiintoisen hintasia vermeiksiä. Olin aiemmin ettiny vaan tuota California-mallia joka on helevetin kallis.

Miten tuollasen verotus? Auto vero vissiin tuodessa ja sitten vaan sitä alennettua dieselveroa? Vai selviääkö tuodessa jotenkin halvemmalla?

Re: Transporterin tuonti matkailuautona ja konversio

Lähetetty: 09 Syys 2010 07:52
Kirjoittaja KajNyy1
"Miten tuollasen verotus? Auto vero vissiin tuodessa ja sitten vaan sitä alennettua dieselveroa? Vai selviääkö tuodessa jotenkin halvemmalla?"

Haitarikatot puuttuu Suomesta verotussyystä. Verotus normaalin henkilöauton mukaan jossa lisäksi veroa nostaa tuo haitarimekanismi. Diesvero myös per alkava 10 kg kuten h-autossa. verottomuuden vaatimus taitaa olla 1,9m seisomakorkeus mutta kumpaan veroon se korkeusvaatimus liityikään?

Re: Transporterin tuonti matkailuautona ja konversio

Lähetetty: 09 Syys 2010 08:14
Kirjoittaja Bussiton
Niinhän se menee et, kun on sisäkorkeus 1,9m niin pääsee pienemmällä "autoverolla" mut kun on maksanut "autoveron" niin saa muutettua no "retkeilyautoksi" ja käyttövoimavero pienenee :wink:

Re: Transporterin tuonti matkailuauton ja konversio

Lähetetty: 09 Syys 2010 08:42
Kirjoittaja Jan-Erik
Autoveroonhan se verottomuussääntö vaikuttaa. Lisäksi paino ei taida tuossa riittää:
-matkailuauto, jonka omamassa on vähintään 1 875 kilogrammaa ja asunto-osan sisäkorkeus on vähintään 1,90 metriä

Ajoneuvovero = perusvero + käyttövoimavero. Tästä perusvero muuttuu co2 perustaiseksi maaliskuussa 2011. Mikäli co2 päästöä ei ole tiedossa, niin menee painon mukaisen taulukon mukaan.
Pääasiassa kaikki matkailuautot verotetaan (perusvero) painotaulukon mukaan, koska alustavalmistajien ilmoittama co2 päästö ei toteudu enää päälirakentamis jälkeen, mm paino ja ilmanvastus muuttuu.
En ole vielä nähnyt että yksikään matkailuautovalmistaja olisi ilmoittanut co2 päästöä.

Käyttövoimavero on matkailuautoista säilyy entisellään, matkailuautoista se 0,9 senttiä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta; ja normaalista henkilöautosta 6,7 senttiä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta;

Trafin sivuilta löytyy perusasiat veroista : http://www.ake.fi/AKE/Verotus/
Asetuksista ja lakipykälistä sitten tarkemmat selitteet: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031281

Eli tuollaisen Carawellin kohdalla ei täyty verovapaus autoverosta, mutta matkailuautoksi rekisteröitynä ajoneuvoveron perusvero on samakuin henkilöautosta (co2 tai painon mukaan) ja käyttövoimavero on pienempi

Re: Transporterin tuonti matkailuautona ja konversio

Lähetetty: 09 Syys 2010 14:16
Kirjoittaja Rosvolinna
Kannattaa katsella myös bensamallien hintoja - mikäli kilometrejä ei kovin paljoa kerry. Välttyy käyttövoimaverolta.

Tuommoinen bensa-portteri haukkaa sen 9-10 litraa satasella.

Re: Transporterin tuonti matkailuautona ja konversio

Lähetetty: 09 Syys 2010 15:53
Kirjoittaja Bussiton
Totta :D Kun olin lähössä hakeen Saksasta tollasta Caravelleä niin laskeskelin kulutuksia ja totesin että jos ajaa alle 12500km/vuosi niin bensa on halvempi pitää (tietty diesel on henkilöautona) vaikka kuluttaa enemmän :wink:

Re: Transporterin tuonti matkailuautona ja konversio

Lähetetty: 09 Syys 2010 18:21
Kirjoittaja Jan-Erik
Jep jep, tossa autossa kyllä ajomukavuuden takia on diesel ainoa oikea, kyllä sillä vääntävällä moottorilla on huomattavasti mukavampi ajella.
2.4 diesel on aika ongelmaton värkki
käyttövoima vero ( dieselvero) on 0,9 snt per alkava 100 kg/ pv eli 1900 kg omapainolla 19*0,9c= 17,1 c/ päivä. tekee vuodessa 62, 41 €. :lol: en oikeesti ottais bensamoottorilla tonkaan takia tuollaista autoa

Re: Transporterin tuonti matkailuautona ja konversio

Lähetetty: 09 Syys 2010 20:47
Kirjoittaja Bussiton
Kyllä toi 2,5-bensakin on ihan mukava päristellä :mrgreen:

Re: Transporterin tuonti matkailuautona ja konversio

Lähetetty: 09 Syys 2010 21:24
Kirjoittaja zelcin
Niin tosiaan laskekaa kokonaismassasta, älkää auton omasta painosta. Ja päästöt ne muuttuu näissäkin.

EDIT: Jahas, jos sitä aukasis vaikka silmät ensin.
EDIT2: Silmät on taas auki ja sanoma ei muttunutkaan :oops: :oops: :oops:

Re: Transporterin tuonti matkailuautona ja konversio

Lähetetty: 10 Syys 2010 11:07
Kirjoittaja Matts
Kyllä dieselissä pysytään. Itellä tulee matka-ajoa sellaset 40k vuodessa, mutta jos mahtuu paremmin kamaa, niin varmaan nousee sinne 50k kieppeisiin. (kaveri, jolla on isompi kaara ajaa sen 60k vuodessa).

Hyvää infoa. Tattista vaan.

Re: Transporterin tuonti matkailuautona ja konversio

Lähetetty: 10 Syys 2010 15:33
Kirjoittaja Lahti32
Sitten vois vielä kehua dieselmallien kestävyyttä, eikös 2,5 litraisilla mennä todella pitkästi, yhdellä kulkurilla on Caravelle jolla yli 800tkm ajettu samalla koneella.

Re: Transporterin tuonti matkailuautona ja konversio

Lähetetty: 13 Syys 2010 11:30
Kirjoittaja Matts
tuon 2.5:sen kestävyyttä voi kehua. Samaa konetta on käytetty myös ysärin lopun Volvoissa ja melkoisia lukemia noihin on kellotettu.

Tuo 1.9 ei ole kuulemani mukaan yhtä kestävä. Saas nähdä miten tää uus suht korkeaviritteinen 2-litranen tulee kestämään. Se tuppaa olemaan kun toleranssit pienenee ja pienistä kevyistä moottoreista otetaan paljon tehoa niin ne ei välttämättä kestä samaan malliin kun isot laiskat valurautamötikät.