Linja-auton varusteet

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Linja-auton varusteet

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Kävin näyttämässä Scaniaa, oli katsastusmies sitä mieltä että pitää EA-laukkuja olla kaksin kappalein, vuosimalliahan on -90. Oliko se niin että pitää noin vanhassa olla myös kaksi? Eikös se tullut vasta joskus 94 tjsp että pitää olla kaksi?

Ja sitten tuo vetovaijeri joka on pitää olla 6m ja 12mm tai vastaava, niin paljonko tuollaisen vaijerin lujuus on, eli minkälainen hinaus/nostoköysi menisi sen tilalle?

EDIT: niin sitten puuttuu tuo Päävirtakatkaisijan kyltti/tarra, mistäköhän saa? vai teenkö oman ja laminoin sen ja liimaan siihen viereen..
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Linja-auton varusteet

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Joo taitaa olla paikkaluvun mukaan :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Linja-auton varusteet

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

only4pro kirjoitti: EDIT: niin sitten puuttuu tuo Päävirtakatkaisijan kyltti/tarra, mistäköhän saa? vai teenkö oman ja laminoin sen ja liimaan siihen viereen..
Pitääkö sille vielä olla kyltti jossain korkealla? Ei noissa työpaikan uusissa ole ainakaan mitään muuta kuin pieni symboli nappulassa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Linja-auton varusteet

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

kyllä se köysi pitää kestää auton painon jos sitä pitää vetää jostain metsästä pois. Noita vaijereita luulis saavan purkaamosta.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Linja-auton varusteet

Viesti Kirjoittaja only4pro »

nostoköysi oli väärä sana, en löytänyt sitä oikeata sanaa juuri silloin mutta nostoliinaa tarkoitin, eli se olisi helpompi pitää tuolla ruumassa
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Linja-auton varusteet

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Vetoliinat meillä käytössä noissa kapineissa, on se kauhia hinnanero esim. 40tonnin nostoliinalla / vetoliinalla. Nostoliinassa ne varmuuskertoimet...
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Linja-auton varusteet

Viesti Kirjoittaja only4pro »

paljonko sen liinan pitäisi kestää? Tuolla offipalstalla myyvät 45e 14t liina, joka on 9m pitkä
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Linja-auton varusteet

Viesti Kirjoittaja motoku »

nostokäytössä vaijerilla varmuuskerroin 5, ketjulla 4 ja liinalla 7. esim.2tonnin liinan täytyy kestää uutena 14tonnin nosto katkeamatta. vaikka varaa onkin, suurinta sallittua kuormitusta ei saa ylittää!!!!
kuormansidontaliinassa varmuuskerroin valmistajan harkinnan varassa samoin hinauskäyttöön tarkoitetuissa vaijereissa, ketjuissa ja liinoissa, kunhan kestävät ilmoitetun kuorman. varsinkin "kiinalaiset" eivät kestä edes ilmoitettua kuormaa ja muutaman kuukauden auringossa köllöttelyn jälkeen menevät käsin poikki.
huomatkaa sitten että esim 2tn liina kestää 0-4tn, riippuen miten sen laittaa. "tyyppikilvessä" informaatiota.
joskus oli vaatimuksena hinausVAIJERI, en tiedä onko säännös nykyään toinen?????
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Linja-auton varusteet

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

motoku kirjoitti:nostokäytössä vaijerilla varmuuskerroin 5, ketjulla 4 ja liinalla 7. esim.2tonnin liinan täytyy kestää uutena 14tonnin nosto katkeamatta. vaikka varaa onkin, suurinta sallittua kuormitusta ei saa ylittää!!!!
kuormansidontaliinassa varmuuskerroin valmistajan harkinnan varassa samoin hinauskäyttöön tarkoitetuissa vaijereissa, ketjuissa ja liinoissa, kunhan kestävät ilmoitetun kuorman. varsinkin "kiinalaiset" eivät kestä edes ilmoitettua kuormaa ja muutaman kuukauden auringossa köllöttelyn jälkeen menevät käsin poikki.
huomatkaa sitten että esim 2tn liina kestää 0-4tn, riippuen miten sen laittaa. "tyyppikilvessä" informaatiota.
joskus oli vaatimuksena hinausVAIJERI, en tiedä onko säännös nykyään toinen?????

Näissä asioissa ei auta motoku.n kanssa väitellä :wink: tietää nimittäin nämä jutut :D Nostaa vaikka lentokoneen ilmaan jos niin käsketään :shock:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Linja-auton varusteet

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Kyllä on nähty tosiaan niitä kiinnityksiä ja käyttöjä... joillakin "yksilöillä" nostettassa tai hinaustapauksessa nyhtäessä... Toisella onkisiima kestää vetää ja nostaa saman, kun toisella certex 40ton vetoliina... Se vaan katkes.... :(
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Vastaa Viestiin