Neuvoja M2-luokan linja-auton rakentamiseen?
Lähetetty: 13 Joulu 2009 19:29
Harrasterintamalla on ollut tässä vähän hiljaisempaa. Oma bussiprojektihan meni pari vuotta sitten taivaan tuuliin ja sen loppusiivouksen kanssa piti vielä ottaa pieni loppukiri kun vuokranantaja antoi häädön tontilta.
Senjälkeen tuli ajeltua D1-kortti varmuuden vuoksi ja kun jälkikasvu alkaa olla ajokortti-iässä, talon autokantaan tehtiin päivityssuunitelma - hankitaan "tyttöjen auto" eli pienikokoinen ja -päästöinen henkilöauto ja sen rinnalle isompi jolla minä ajan. Vähän aikaa vaihtoehtoja katsellessa alkoi sopivalta tuntua 1+9 hengen linja-autoksi muutettava MB Vito.
Noita löytyi sitten Prostylen tekeminä ja yksityisten muuttamina - useimmissa itserakennetuissa on ns. "Heinolan penkki" eli selkä menosuuntaan asennettu 4 hengen istuin. Vitosta on kuitenkin pisimmällä akselivälillä olemassa versio jossa on takana 3 riviä penkkejä eli istumajärjestys on 2-2-2-3 tai 3-2-2-2 riippuen siitä onko autossa 2 vai 3 hengen etupenkki joten periaatteessa tehtaan osistakin 10 istumapaikkaa onnistuu. Takana on lattiassa kiinteät kiinnityspisteet penkeille tai kiskot - kiskoille asennettuina penkkien sijainti on säädettävissä. Penkit voi myös kääntää kiinnityksissään toisinpäin.
EDIT: turha tilitys poistettu. Tässä parhaan ymmärrykseni mukaan ajantasalla oleva lista vaatimuksista::
Rakenne:
-käytävän leveys vähintään 40 cm
-vähintään 2 varauloskäyntiä (mukaanlukien kattoluukku)
-kattoluukku, avattava tai helposti rikottavaa lasia
-astinlauta mikäli alimman askelman korkeus ylittää 35 cm
-e-hyväksytyt turvavyöt ja niiden kiinnityspisteet kaikilla istumapaikoilla ja hyväksytyt istumapaikat
-mekaaninen päävirtakatkaisja
-tarrat joilla varauloskäynnit, sammutttimen ja ensiapulaukun paikka on merkitty (yleensä myös päävirtakytkin ja raivausvälineet)
-nopeudenrajoitin 1.1.2005 jäkeen käyttöönotettuihin autoihin
-mikäli 100 km/h auto, kuljettajan korkuinen suojaseinä (takana selin oleva penkki ei riitä, Laissa määritelty 90 cm suojaseinä riittää vain 80 km/h autoihin)
-ajopiirturia ei tarvita 10-17 paikkaisissa ajoneuvoissa jota ei käytetä kaupalliseen liikenteeseen
Varusteet:
-Raivausvälineet = lapio, sorkkarauta vähintään 48 cm, hinausköysi joka kestää auton painon (alkup. määräyksissä määritelty vaijerin paksuus)
-Linja-auton ensiapulaukku, sinetöity
-Sammutin luokka vähintään ABE-II, nykyään EN3-standardin mukaan 13A 55B
Paperit:
-todistus nopeudenrajoittimen asennuksesta/toimivuudesta (vaaditaan myös joka vuosikatsastukseen)
-massalaskelma ja mittapiirustus (=penkkien etäisyydet ja akselipainot täydellä kuormalla)
-poikkeuslupa Trafilta niihin asioihin joilta osin auto ei täytä lain vaatimuksia
Poikkeusluvan saa joihinkin asioihin (ja tiettyyn rajaan asti) ja toisiin taas ei. Yleisesti poikkeusta haetaan ja saadaan esimerkiksi:
korirakenteen lujuus, matkustamon kylki- ja päätysuojat, hinaus- ja nostovarusteet, polttoaineen täyttöputken sijainti (oviin nähden), käytävän korkeus, käyttöoven korkeus, kuljettajalle johtavat merkinantolaitteet. (nämä ja kuljettajan suojasermi ovat linjaliikennekäytössä pakolliset)
Ylläoleva lista oli ajantasalla 2010 alussa kun muutoskatsastuksen kohteena oli 2005-mallinen käytetty auto. Laki ja sen tulkinta kehittyy kaiken aikaa joten kannattaa tarkistaa ajantasalla olevat tiedot.
Senjälkeen tuli ajeltua D1-kortti varmuuden vuoksi ja kun jälkikasvu alkaa olla ajokortti-iässä, talon autokantaan tehtiin päivityssuunitelma - hankitaan "tyttöjen auto" eli pienikokoinen ja -päästöinen henkilöauto ja sen rinnalle isompi jolla minä ajan. Vähän aikaa vaihtoehtoja katsellessa alkoi sopivalta tuntua 1+9 hengen linja-autoksi muutettava MB Vito.
Noita löytyi sitten Prostylen tekeminä ja yksityisten muuttamina - useimmissa itserakennetuissa on ns. "Heinolan penkki" eli selkä menosuuntaan asennettu 4 hengen istuin. Vitosta on kuitenkin pisimmällä akselivälillä olemassa versio jossa on takana 3 riviä penkkejä eli istumajärjestys on 2-2-2-3 tai 3-2-2-2 riippuen siitä onko autossa 2 vai 3 hengen etupenkki joten periaatteessa tehtaan osistakin 10 istumapaikkaa onnistuu. Takana on lattiassa kiinteät kiinnityspisteet penkeille tai kiskot - kiskoille asennettuina penkkien sijainti on säädettävissä. Penkit voi myös kääntää kiinnityksissään toisinpäin.
EDIT: turha tilitys poistettu. Tässä parhaan ymmärrykseni mukaan ajantasalla oleva lista vaatimuksista::
Rakenne:
-käytävän leveys vähintään 40 cm
-vähintään 2 varauloskäyntiä (mukaanlukien kattoluukku)
-kattoluukku, avattava tai helposti rikottavaa lasia
-astinlauta mikäli alimman askelman korkeus ylittää 35 cm
-e-hyväksytyt turvavyöt ja niiden kiinnityspisteet kaikilla istumapaikoilla ja hyväksytyt istumapaikat
-mekaaninen päävirtakatkaisja
-tarrat joilla varauloskäynnit, sammutttimen ja ensiapulaukun paikka on merkitty (yleensä myös päävirtakytkin ja raivausvälineet)
-nopeudenrajoitin 1.1.2005 jäkeen käyttöönotettuihin autoihin
-mikäli 100 km/h auto, kuljettajan korkuinen suojaseinä (takana selin oleva penkki ei riitä, Laissa määritelty 90 cm suojaseinä riittää vain 80 km/h autoihin)
-ajopiirturia ei tarvita 10-17 paikkaisissa ajoneuvoissa jota ei käytetä kaupalliseen liikenteeseen
Varusteet:
-Raivausvälineet = lapio, sorkkarauta vähintään 48 cm, hinausköysi joka kestää auton painon (alkup. määräyksissä määritelty vaijerin paksuus)
-Linja-auton ensiapulaukku, sinetöity
-Sammutin luokka vähintään ABE-II, nykyään EN3-standardin mukaan 13A 55B
Paperit:
-todistus nopeudenrajoittimen asennuksesta/toimivuudesta (vaaditaan myös joka vuosikatsastukseen)
-massalaskelma ja mittapiirustus (=penkkien etäisyydet ja akselipainot täydellä kuormalla)
-poikkeuslupa Trafilta niihin asioihin joilta osin auto ei täytä lain vaatimuksia
Poikkeusluvan saa joihinkin asioihin (ja tiettyyn rajaan asti) ja toisiin taas ei. Yleisesti poikkeusta haetaan ja saadaan esimerkiksi:
korirakenteen lujuus, matkustamon kylki- ja päätysuojat, hinaus- ja nostovarusteet, polttoaineen täyttöputken sijainti (oviin nähden), käytävän korkeus, käyttöoven korkeus, kuljettajalle johtavat merkinantolaitteet. (nämä ja kuljettajan suojasermi ovat linjaliikennekäytössä pakolliset)
Ylläoleva lista oli ajantasalla 2010 alussa kun muutoskatsastuksen kohteena oli 2005-mallinen käytetty auto. Laki ja sen tulkinta kehittyy kaiken aikaa joten kannattaa tarkistaa ajantasalla olevat tiedot.