Neuvoja M2-luokan linja-auton rakentamiseen?

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Neuvoja M2-luokan linja-auton rakentamiseen?

Viesti Kirjoittaja jykä »

Harrasterintamalla on ollut tässä vähän hiljaisempaa. Oma bussiprojektihan meni pari vuotta sitten taivaan tuuliin ja sen loppusiivouksen kanssa piti vielä ottaa pieni loppukiri kun vuokranantaja antoi häädön tontilta.

Senjälkeen tuli ajeltua D1-kortti varmuuden vuoksi ja kun jälkikasvu alkaa olla ajokortti-iässä, talon autokantaan tehtiin päivityssuunitelma - hankitaan "tyttöjen auto" eli pienikokoinen ja -päästöinen henkilöauto ja sen rinnalle isompi jolla minä ajan. Vähän aikaa vaihtoehtoja katsellessa alkoi sopivalta tuntua 1+9 hengen linja-autoksi muutettava MB Vito.

Noita löytyi sitten Prostylen tekeminä ja yksityisten muuttamina - useimmissa itserakennetuissa on ns. "Heinolan penkki" eli selkä menosuuntaan asennettu 4 hengen istuin. Vitosta on kuitenkin pisimmällä akselivälillä olemassa versio jossa on takana 3 riviä penkkejä eli istumajärjestys on 2-2-2-3 tai 3-2-2-2 riippuen siitä onko autossa 2 vai 3 hengen etupenkki joten periaatteessa tehtaan osistakin 10 istumapaikkaa onnistuu. Takana on lattiassa kiinteät kiinnityspisteet penkeille tai kiskot - kiskoille asennettuina penkkien sijainti on säädettävissä. Penkit voi myös kääntää kiinnityksissään toisinpäin.

EDIT: turha tilitys poistettu. Tässä parhaan ymmärrykseni mukaan ajantasalla oleva lista vaatimuksista::

Rakenne:
-käytävän leveys vähintään 40 cm
-vähintään 2 varauloskäyntiä (mukaanlukien kattoluukku)
-kattoluukku, avattava tai helposti rikottavaa lasia
-astinlauta mikäli alimman askelman korkeus ylittää 35 cm
-e-hyväksytyt turvavyöt ja niiden kiinnityspisteet kaikilla istumapaikoilla ja hyväksytyt istumapaikat
-mekaaninen päävirtakatkaisja
-tarrat joilla varauloskäynnit, sammutttimen ja ensiapulaukun paikka on merkitty (yleensä myös päävirtakytkin ja raivausvälineet)
-nopeudenrajoitin 1.1.2005 jäkeen käyttöönotettuihin autoihin
-mikäli 100 km/h auto, kuljettajan korkuinen suojaseinä (takana selin oleva penkki ei riitä, Laissa määritelty 90 cm suojaseinä riittää vain 80 km/h autoihin)
-ajopiirturia ei tarvita 10-17 paikkaisissa ajoneuvoissa jota ei käytetä kaupalliseen liikenteeseen

Varusteet:
-Raivausvälineet = lapio, sorkkarauta vähintään 48 cm, hinausköysi joka kestää auton painon (alkup. määräyksissä määritelty vaijerin paksuus)
-Linja-auton ensiapulaukku, sinetöity
-Sammutin luokka vähintään ABE-II, nykyään EN3-standardin mukaan 13A 55B

Paperit:
-todistus nopeudenrajoittimen asennuksesta/toimivuudesta (vaaditaan myös joka vuosikatsastukseen)
-massalaskelma ja mittapiirustus (=penkkien etäisyydet ja akselipainot täydellä kuormalla)
-poikkeuslupa Trafilta niihin asioihin joilta osin auto ei täytä lain vaatimuksia

Poikkeusluvan saa joihinkin asioihin (ja tiettyyn rajaan asti) ja toisiin taas ei. Yleisesti poikkeusta haetaan ja saadaan esimerkiksi:
korirakenteen lujuus, matkustamon kylki- ja päätysuojat, hinaus- ja nostovarusteet, polttoaineen täyttöputken sijainti (oviin nähden), käytävän korkeus, käyttöoven korkeus, kuljettajalle johtavat merkinantolaitteet. (nämä ja kuljettajan suojasermi ovat linjaliikennekäytössä pakolliset)

Ylläoleva lista oli ajantasalla 2010 alussa kun muutoskatsastuksen kohteena oli 2005-mallinen käytetty auto. Laki ja sen tulkinta kehittyy kaiken aikaa joten kannattaa tarkistaa ajantasalla olevat tiedot.
Viimeksi muokannut jykä, 21 Tammi 2010 22:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jykä
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Neuvoja M2-luokan linja-auton rakentamiseen?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No mielipidettä kun kysyit, niin C. Sen olisin jo tehnyt kun olisin huomannut että jannu konttorilla rupee nipottamaan. Kerkeethän vieläkin ajamaan toiselle konttorille, kuten et olisi ikinä ennen käynytkään ja sanot tuovasi vaan muutoskatsastukseen. Toki ensin voisi käydä kysymässä ja sopimassa että se kenen kanssa juttuun pääsisit, olisi myös varaamallasi ajalla katsastamassa. Nyt tuntuu menneen melkoiseksi vittuiluksi suorastaan.
Mikäs se auto on nyt kun saksasta hait, paku ja nyt tulee pienoislinja-autoko? EDIT:sehän on jo linja-auto, eikö se riitä että pysyy sellaisena. Penkithän on olleet siinä "aina"?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Neuvoja M2-luokan linja-auton rakentamiseen?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Eräs ystäväni joutui asentamaan Vitoon tuon väliseinän vasta vuosikatsastuksen yhteydessä. Muutoskatsastuksessa sitä ei oltu vaadittu. Ystäväni kysyi katsastajalta, millainen seinän pitäisi olla, ei osannut katsastusmies sanoa koska kuulema siihen ei ole mitään tarkempia määräyksiä. No hiukan huumorimiehiä tämä mun kaveri on joten lastenhuoneesta löytyi sopivan kokoiset kerrossängyn portaat jotka sitten pujotettiin etu ja keskipenkin väliin ja nippusiteellä niskatukeen kiinni :arrow: :lol: Eikun takaisin konttorille: Katsastusmiehen silmät putos päästä ja kysyi että "ookko tosissas?" siihen kaveri että jepjep...Laita ny ees ruuvilla kiinni :!: Tuossahan on välipuolassa ruuvi :twisted: No antaa olla..... ja leima tuli. Kotona sitten portaat takaisin lastenhuoneeseen missä ne oli oikeasti tarpeen.
Tulevaisuus on sähköinen
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: Neuvoja M2-luokan linja-auton rakentamiseen?

Viesti Kirjoittaja jykä »

Reddewil kirjoitti:Mikäs se auto on nyt kun saksasta hait, paku ja nyt tulee pienoislinja-autoko? EDIT:sehän on jo linja-auto, eikö se riitä että pysyy sellaisena. Penkithän on olleet siinä "aina"?
Se on henkilöauto eli pikkubussi, rekisteröity 9:lle (vaikka tehtaalta lähtiessä oli vain 8 istumapaikkaa ja ostettaessa 5, niitähän saa pikakiinnityksellä lisää ja vähemmän).

Jos rekisteröi henkilöautoksi niin kukaan ei kysele kiinnityksistä mitään koska tyyppihyväksyntätodistus e9*2001/116*0048*05 sanoo että hyväksytty on. Mutta kun lisää yhden paikan niin ne entisetkin menee laittomiksi.
Jykä
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Neuvoja M2-luokan linja-auton rakentamiseen?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

jykä kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:Mikäs se auto on nyt kun saksasta hait, paku ja nyt tulee pienoislinja-autoko? EDIT:sehän on jo linja-auto, eikö se riitä että pysyy sellaisena. Penkithän on olleet siinä "aina"?
Se on henkilöauto eli pikkubussi, rekisteröity 9:lle (vaikka tehtaalta lähtiessä oli vain 8 istumapaikkaa ja ostettaessa 5, niitähän saa pikakiinnityksellä lisää ja vähemmän).

Jos rekisteröi henkilöautoksi niin kukaan ei kysele kiinnityksistä mitään koska tyyppihyväksyntätodistus e9*2001/116*0048*05 sanoo että hyväksytty on. Mutta kun lisää yhden paikan niin ne entisetkin menee laittomiksi.
No ei muuta kuin lisää jakkaroita ja konttorille että nyt tästä tuli bussi kun itsumapaikat meni yli 9hlö. Kyllä se oikea konttori sen ymmärtää. Eli siis haluat sen bussiksi, koska nythän siitä pitäisi kantaa verotkin, mutta bussista ei. Kun luulis että meillä on vaikeaa jotka tekee bussista henkilöauton!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
wanderfreund
Kokenut kuljettaja
Viestit: 124
Liittynyt: 20 Marras 2009 19:22
Truck: Ajokki Victor K113
Location: Lojo

Re: Neuvoja M2-luokan linja-auton rakentamiseen?

Viesti Kirjoittaja wanderfreund »

mulla on ollut Vitoja pari eikä kummassakaan väliseinää. Heinolassakin nyt vasta viimeisimpiin
on laitettu pieni levy kuskin penkin taakse eikä mikään pykälä mun tietääkseni sitä kattoon asti vaadi. Kävitkö salossa katsastaa? Mee Raision K1 ja soita ensin asiantuntevalle katsurille mitä mieltä on? Loukinaisten Vehon pojat vois auttaa penkki papereiden kans jos tarvii.
nokivasara
Kuski
Viestit: 31
Liittynyt: 09 Tammi 2009 13:22
Location: Österbotten

Re: Neuvoja M2-luokan linja-auton rakentamiseen?

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

Penkin taakse asennettavalle seinälle annetaan tarkat mitat Liikenneministeriön linja-autopäätöksessä.Olen katsastuttanut noita monta eikä se ole koskaan kiikastanut.
Muistaakseni mitat ovat n.800mm lattiasta ja kuskin penkin oikeaan reunaan asti. Kahden seläkkäin olevan penkin välistä tuo naurettava pelti ei edes näy.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Neuvoja M2-luokan linja-auton rakentamiseen?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

nokivasara kirjoitti:Penkin taakse asennettavalle seinälle annetaan tarkat mitat Liikenneministeriön linja-autopäätöksessä.Olen katsastuttanut noita monta eikä se ole koskaan kiikastanut.
Muistaakseni mitat ovat n.800mm lattiasta ja kuskin penkin oikeaan reunaan asti. Kahden seläkkäin olevan penkin välistä tuo naurettava pelti ei edes näy.
Oiskohan tuo sitä varten ettei tavarat tule jarrutuksessa polkimien alle? :roll: jos kuskin penkki levitoi ilmassa...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: Neuvoja M2-luokan linja-auton rakentamiseen?

Viesti Kirjoittaja jykä »

Saattaa se olla että ei sitä seinää kattoon asti vaadittu, mutta olla pitää. No ei tuo 80 cm pahalta kuulosta.

Entäs penkit, onko teillä ollut Heinolassa tehty vai jokin muu ratkaisu?
Jykä
Avatar
wanderfreund
Kokenut kuljettaja
Viestit: 124
Liittynyt: 20 Marras 2009 19:22
Truck: Ajokki Victor K113
Location: Lojo

Re: Neuvoja M2-luokan linja-auton rakentamiseen?

Viesti Kirjoittaja wanderfreund »

Ei kummassakaan.Toisessa oli Puolalaisen koritehtaan penkit ja todistus E52 ja E66 direktiivien täyttymisestä.Toisessa oli MB:n omat penkit ja kiskot/ istuinjärjestys
takaapäin 2-2-3-3. mulla oli alkuperäinen rek ote mukana. ja kerroin vaihtaneeni etupenkin tilalle tuplapenkin.( Olisin laittanut takariviin muuten kolmannen mutta tiedän tapauksen jossa jossa katsuri mutisi taka-akseli painosta 1+9 Vitossa)
Älä muuten laita tankkia täyteen kun menet konttorille!
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: Neuvoja M2-luokan linja-auton rakentamiseen?

Viesti Kirjoittaja jykä »

Kantavuus näyttäisi riittävän OK, varsinkin kun vararenkaan tilallla on Tirefit-pullo + kompura
Jykä
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: Neuvoja M2-luokan linja-auton rakentamiseen?

Viesti Kirjoittaja jykä »

No niin, leima tuli paperiin alkuviikosta joten siitä lähtien on naama ollut kun Hangon keksillä.

Täytyy sanoa että työllistävä vaikutus (pykälien kaivelu, utelu ja tiedustelu, suunnittelu, auton etsintä ja haku ulkomailta, tavaroiden haeskelu ja tilaaminen, byrokratia, odottelu, asentelu, katsastelu) on ollut huomattava ja suurempi kun arvasinkaan. Ennestään on kokemusta puolen tusinan henkilö- ja pakettiauton tuonnista ja rekisteröinnistä, mukana pari jenkkiautoakin joissa on aina ollut omat ongelmansa rekisteröinnin kanssa, mutta kyllä tähän moninkertainen määrä on mennyt askarteua. Joten eiköhän tämäkin harrastuksen tunnusmerkit täytä.

Päivitin tuon aiheen alussa olevan tilityksen tilalle listan jossa on vastaavan projektin kannalta katsastuksessa huomioitavat seikat; se on jälkipolville kuitenkin tärkeämpi tieto kun byrokratiaa vastaan painiessa suusta päässeet kommentit.
Jykä
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Neuvoja M2-luokan linja-auton rakentamiseen?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Onnea leiman johdosta.

Aika monimutkaiselta vaikuttaa tuo byrokratia tässä maassa. Hyvän listan sait aikaan, siitä on varmasti apua muille:)

Millainen väliseinä tuli kuskin taakse?
Pitikö verhoilumateriaaleista olla paloluokituspaperit?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: Neuvoja M2-luokan linja-auton rakentamiseen?

Viesti Kirjoittaja jykä »

Ensimmäisellä käynnillä konttorilla yritettiin pohtia seinän varsinaista tarkoitusta (mitä lainsäätäjän mielessä on liikkunut). Tältä pohjalta todettiin että 5 cm rako on ilmeisesti "kaljapullosääntö" estämässä irtaimen tavaran siirtymistä kuljettajan jalkoihin ja etttä täytyy se 90 cm seinä siellä penkkien välissä näkymättömissä olla.

Aiheesta oli herännyt keskustelua konttorilla ja uusintanäytölle oli sitten löytynyt AKE:n "sääntöjetulkintatoimikunnan" tai joku vastaavan elimen julkaisema lappu. Siinä tosiaankin sanottin että selin oleva penkki ei ole riittävä, lain määrittelemä seinäkään ei ole riittävä, vaan sen täytyy olla kuljettajan korkuinen. Muuta siitä ei sitten sanottukaan.

Niinpä seinä tehtiin uusiksi, 2 mm alumiinilevystä kanttikoneella vääntäen ja reunaan suojalista. Alhaalta on kiinni tuolin aluslaatikossa ja sivusta sivuseinän urassa, oikeassa reunassa on lisäksi pokkaus jäykisteenä.

Paloluokituksesta: Koska penkit on alkuperäiset ja muuten ei sisustukseen ole mitään lisätty (no, on siellä tuota alumiinilevyä) tätä kysymystä ei käsitelty. Ehkä tuo henkilöauton tyyppihyväksyntä on riittävä tai sitten asia ei vaan tullut esille. Jos henkilöauton alkuperäiset materiaalit ei käy, tämähän tarkoittaisi sitten sitä että kaikki M2-autot pitäisi purkaa pellile asti ja heittää kaikki penkit ulos ja lähteä sitten siitä sisustamaan kokonaan uudestaan.
Jykä
Daimler
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 02 Helmi 2012 23:13
Location: Nivala

Re: Neuvoja M2-luokan linja-auton rakentamiseen?

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Vieläköhän onnistuu muutoskatsastaa Vito/Viano linja-autoksi ? Itseäni arveluttaa eniten tuo nopeudenrajoitinpakko, pitääkö se siis nykyään olla myös (linja-)autoissa jotka on otettu käyttöön ennen vuotta 2005.

Olen katsellut Ruotsin ja Saksan sivuilta noita Vitoja ja Vianoja nimenomaan vuosimallia 2004 jos sen saisi vielä linja-autoksi ilman nopeudenrajoitinta. Verottomana tuollaisen voisi tuoda mutta eipä juuri muuten.

Erityisesti Ruotsista tuonti olisi järkevää kun on lähellä ja haku tulisi halvemmaksi. Muutenkin Ruotsi on maana tutumpi ja autot on valmiiksi varusteltu pohjoisen oloihin.
Vastaa Viestiin