Sivu 1/1
uusia ukkoja remmiin
Lähetetty: 18 Marras 2009 01:21
Kirjoittaja retaleet
HELLOU.Tuli hommattua tossa porukalla vanha krjasto-auto-89 volvon b10.Hänet on rekisteröity erikoisajoneuvoksi nyt meinattiin alkaa rakentamaan matkailu-ajoneuvoksi 1+8 Painoa löytyy noin 14500kg ja rekisteriotteessa on huomautus (kirjoja mukana 2000kg)Ilmeisesti pakko muutoskatsastaa matkailu-ajoneuvoksi?Näitä kysymyksiä muuten alkaa sit tulemaan joka hemmeti asiasta koskien kyseistä härveliä.Pitäs olla kuitenki suht iisi remppa koska valmiina on webasto,ulkoinen sähkö(tosin 3vaiheinen)tasanen lattia ja wc,ym.härpätintä.

Re: uusia ukkoja remmiin
Lähetetty: 18 Marras 2009 02:15
Kirjoittaja Reddewil
Ei muuta kuin tervetuloa! Kysymyksiin monesti löytyy vastaus hakua käyttämällä, mutta toki moni vastaus on kysymystä vailla =)
Ei kai sitä autoa ole pakko rekisteröidä miksikään, mutta jos mieli C-kortilla ajella, niin helpoin on tehdä siitä M1 henkilöauto. Eli matkailuauto, ja sen parin makuupaikan ja jauhesammuttimen + keittomahdollisuuden sekä liinavaatekaapin lisäksi tarvitset vain reipasta mieltä!
Edit: olisiko tämä se tuusulasta pelastettu yksilö?
Re: uusia ukkoja remmiin
Lähetetty: 18 Marras 2009 11:51
Kirjoittaja retaleet
Tää härveli on ristiinasta.Laittelen kuvia kunhan päästään kunnolla hommiin.
Re: uusia ukkoja remmiin
Lähetetty: 18 Marras 2009 14:08
Kirjoittaja 65-14
Ensi vuonna sattaa olla niin että yli 3500kg painavat erikoisajoneuvot ovat verovapaita käyttövoimaveroa lukuunottamatta. Ehkä kannattaa miettiä pitääkö erikoisautona. Onko siitä kukaan ole kiinnostunut onko mukana vain pari Aku Ankan taskukirjaa vai koko kirjasto ?
Re: uusia ukkoja remmiin
Lähetetty: 18 Marras 2009 14:34
Kirjoittaja Reddewil
65-14 kirjoitti:Ensi vuonna sattaa olla niin että yli 3500kg painavat erikoisajoneuvot ovat verovapaita käyttövoimaveroa lukuunottamatta. Ehkä kannattaa miettiä pitääkö erikoisautona. Onko siitä kukaan ole kiinnostunut onko mukana vain pari Aku Ankan taskukirjaa vai koko kirjasto ?
Tämähän riippuu katsastusmiehestä, täällä foorumillakin tais olla juttua että kun käyttötarkoitus on muuttunut niin menettää erikoisauto-luokituksen. Eihän se ole enää kirjastoauto, vaikka kuinka väittäisi, mutta onhan noita pajerojakin mennyt huoltoautoina tjms. kun takaluukussa on 4cm ruuvipenkki.
Re: uusia ukkoja remmiin
Lähetetty: 18 Marras 2009 16:19
Kirjoittaja Lahti32
Pohdi sitäkin olisiko kuorma-autona mitään järkeä:
- vakuutusmaksut
- dieselverot
- päästö/ omistamisvero (suuret matkailuautot 485e/v)
Mulla on käytettyjä varaosia kyseiseen alustaan. Tervetuloa foorumille!
Re: uusia ukkoja remmiin
Lähetetty: 18 Marras 2009 18:13
Kirjoittaja Rosvolinna
Tervetuloa forumille.
Yritä pitää erikoisautona. Pari kirjaa mukaan katsastukseen. Ei ole inssin asia pohtia mihin sitä käytetään. Kunhan erikoisehdot täyttyvät.
Minun MB609 EA/huoltoautossa on ehtoina kaapelikelateline, kattoteline, peltipohja ja 1+4 hlö. eli ruuvi seinällä, kattotelineet takapaksin turkkipeltilattialla. Auton sisusta muistuttaa erehdyttävästi matkailuautoa.
Olen käyttänyt autoa kolmena vuonna katsastuksessa ja koskaan ei ole inssi piipannut erikoisehdoista. Edellinen omistaja sanoi, ettei hänelläkään ollut asian kanssa ongelmia. Viimeisin katsastus tapahtui noin kuukausi sitten ja päästöveron lakimuutos oli jo silloin julkistettu.
Ainoa mikä tuossa kirjastoauto/EA:ssa voi tulla ongelmaksi on paikkaluvun korotus. Ovat yleensä 1+1. Muutosinssi saattaa silloin katsoa koko laitosta uudessa valossa.
Onnea ja jaksamista sekä hyviä hetkiä uuden harrastusvälineen kanssa

Re: uusia ukkoja remmiin
Lähetetty: 18 Marras 2009 18:53
Kirjoittaja IRJA
Tervetuloa joukkoon kylähulluun
Vastauksia löytyy varmaan joka lähtöön , vastaajissa on Ammattimiehiä ja "ammattimiehiä" . Sen kuka mihinkin joukkoon kuuluu

voit päätellä kun seuraat foorumia jonkin aikaa

Re: uusia ukkoja remmiin
Lähetetty: 19 Marras 2009 08:22
Kirjoittaja Bussiton
Jep ! Tervetuloa vaan

Paljon on tosiaan asiaa käsitelty aikojen saatossa täällä foorumilla, eli aikas paljon saa tietoo jos jaksaa lueskella

Re: uusia ukkoja remmiin
Lähetetty: 19 Marras 2009 09:05
Kirjoittaja B9M
retaleet kirjoitti:HELLOU.Tuli hommattua tossa porukalla vanha krjasto-auto-89 volvon b10.Hänet on rekisteröity erikoisajoneuvoksi nyt meinattiin alkaa rakentamaan matkailu-ajoneuvoksi 1+8 Painoa löytyy noin 14500kg ja rekisteriotteessa on huomautus (kirjoja mukana 2000kg)Ilmeisesti pakko muutoskatsastaa matkailu-ajoneuvoksi?Näitä kysymyksiä muuten alkaa sit tulemaan joka hemmeti asiasta koskien kyseistä härveliä.Pitäs olla kuitenki suht iisi remppa koska valmiina on webasto,ulkoinen sähkö(tosin 3vaiheinen)tasanen lattia ja wc,ym.härpätintä.

Tervetuloa mukaan hullujen joukkoon

Ei pysy auto erikoisajoneuvona kun joudut muutoskatsastamaan. Matkailuauto helpoiten tai ehkä linja-auto voi olla mahdollinen uusi luokka. Kuorma-autoksi ei saa matkailuvarustuskella. Tv. Ari
Re: uusia ukkoja remmiin
Lähetetty: 19 Marras 2009 16:32
Kirjoittaja Lahti32
B9M kirjoitti: Kuorma-autoksi ei saa matkailuvarustuskella. Tv. Ari
Mistähän vedetään raja mikä on matkailuvarustusta. Monessa rekan nupissa on vuodepaikkoja, istuimia, pöytä, säilytystiloja, mikro, kahvinkeitin, lämmitys, ym tarpeellista. Keittomahdollisuusko estää? Vai mikä? Kyllä rekat on monestikin melko lähellä matkailuvarustusta

Re: uusia ukkoja remmiin
Lähetetty: 19 Marras 2009 17:27
Kirjoittaja LT 28
Ei mikään mahdoton kuormaautoks. Itellä 508 mersu ka matkailuvarustuksella ja homma jäi katsa-
tuksessa kiinni kun oli takaovet hitsattu ja perään tehty matala tavaratila(tavaratilan pitää olla lattiasta kattoon ja kuskin
selkänojasta olikohan 2,5m päässä pitää olla seinä jos en väärin muista)kannattaa kysyä virkamieheltä.
Re: uusia ukkoja remmiin
Lähetetty: 19 Marras 2009 20:07
Kirjoittaja B9M
Lahti32 kirjoitti:B9M kirjoitti: Kuorma-autoksi ei saa matkailuvarustuskella. Tv. Ari
Mistähän vedetään raja mikä on matkailuvarustusta. Monessa rekan nupissa on vuodepaikkoja, istuimia, pöytä, säilytystiloja, mikro, kahvinkeitin, lämmitys, ym tarpeellista. Keittomahdollisuusko estää? Vai mikä? Kyllä rekat on monestikin melko lähellä matkailuvarustusta

Nupissa on kyllä, mutta tavarankuljetustila on sitten kanssa joko kopissa tai puoliperävaunussa. Irja I on kuorma-auto ja Mimyy joutui muutoskatsastamaan kuorma-auton matkailuautoksi

Koppa ohvia tarjoan joka saa matkailuvarustuksella olevan linja/kirjasto-auton muutoskatsastettua kuorma-autoksi. Tv. Ari
Re: uusia ukkoja remmiin
Lähetetty: 19 Marras 2009 21:20
Kirjoittaja Rosvolinna
Hieman aiheeseen liittyen. Miten tuommoinen Suburban saadaan kuorma-autoksi? Eihän siinä takapaksi ole yli puolta hytin pituudesta.
Kiinteä umpinainen väliseinä pitää ainakin olla. Eli suksiluukku pitää pultata umpeen katsastuksessa.
Aikamoista arpapeliä tuntuu tuo katsastaminen olevan.
Re: uusia ukkoja remmiin
Lähetetty: 20 Marras 2009 01:12
Kirjoittaja Chevyx2
Hieman aiheeseen liittyen. Miten tuommoinen Suburban saadaan kuorma-autoksi? Eihän siinä takapaksi ole yli puolta hytin pituudesta.
Kiinteä umpinainen väliseinä pitää ainakin olla. Eli suksiluukku pitää pultata umpeen katsastuksessa.
Aikamoista arpapeliä tuntuu tuo katsastaminen olevan.
Missään pykälässä ei nykyään enää mainita kuorma-autoissa olevan tavaratilan tilavuutta, ainoastaan kantavuus ratkaisee. Mieti esim. ns. bussisisustalla olevia kevytkuorkkeja esim. Sprinterit Transitit jne. penkkejä koppi täynnä (max.8matkustajaa) ja takana pieni romuloota tavaratilana, sama Suburbanien kohdalla. Eli ainakin nykyään kuorma-autoissa ratkaisee kantavuus, ei kuormatilan kuutiot...
Re: uusia ukkoja remmiin
Lähetetty: 20 Marras 2009 02:15
Kirjoittaja Reddewil
Chevyx2 kirjoitti:Hieman aiheeseen liittyen. Miten tuommoinen Suburban saadaan kuorma-autoksi? Eihän siinä takapaksi ole yli puolta hytin pituudesta.
Kiinteä umpinainen väliseinä pitää ainakin olla. Eli suksiluukku pitää pultata umpeen katsastuksessa.
Aikamoista arpapeliä tuntuu tuo katsastaminen olevan.
Missään pykälässä ei nykyään enää mainita kuorma-autoissa olevan tavaratilan tilavuutta, ainoastaan kantavuus ratkaisee. Mieti esim. ns. bussisisustalla olevia kevytkuorkkeja esim. Sprinterit Transitit jne. penkkejä koppi täynnä (max.8matkustajaa) ja takana pieni romuloota tavaratilana, sama Suburbanien kohdalla. Eli ainakin nykyään kuorma-autoissa ratkaisee kantavuus, ei kuormatilan kuutiot...
Eli tuo minun 12m pötkö käy kuorkiksi, kun kantavuutta on? Auto painaa 6500kg ja kokonaispaino on 15,5t, jopa 9t taka-akselipaino on sallittu. Eli koppi sais olla ennallaan ja tavaratila riittää kuorma-autoksi?
Tosin kaverilla on kuorma-auto spritteri, johon teki jakkarat ja oleskelutilan, mutta piti sitä koppitilaakin jäädä, ja auto on edelleen 1+2. Toki on sillä kuljettu 8 hlö kuormalla, en silti tiedä miten sami ja siilo siihen suhtautuu kun pysäyttää?
Re: uusia ukkoja remmiin
Lähetetty: 20 Marras 2009 09:58
Kirjoittaja Lahti32