Vetokoukku
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Vetokoukku
Ajatuksena oli asentaa vetokoukku tuohon Scaniaan. Autohan on nyt katsastettu matkailuautoksi, pitääkö koukku katsastaa? Henkilöautojen koukkujahan ei nykyään tarvitse.
Ja eikös se mene niin että suurin sallittu yhdistelmapituus on 18,25m eli 12 metrin auton jatkoksi voi laittaa n. 6m kärryn. Ja kokonaispaino kärryllä saa olla max 3500kg jos on varustettu työntöjarrulla (paineilmajarruja en edes harkitse ), vaatii tietenkin E-kortin mutta sehän löytyy
Ajattelin nimittäin tehdä saunan sinne perään kiikkumaan Hinattava laite niin ei tarvitse katsastella ja kun on jarrullinen ja jousitettu niin saa vetää 80km/h!
Mistä saisi koukun sopuhintaan? Näyttäisi Scaniassa olevan oikein jykevä palkki takana johon sen saa suoraan kiinni ilman erillisiä kiinnikkeitä.
Ja eikös se mene niin että suurin sallittu yhdistelmapituus on 18,25m eli 12 metrin auton jatkoksi voi laittaa n. 6m kärryn. Ja kokonaispaino kärryllä saa olla max 3500kg jos on varustettu työntöjarrulla (paineilmajarruja en edes harkitse ), vaatii tietenkin E-kortin mutta sehän löytyy
Ajattelin nimittäin tehdä saunan sinne perään kiikkumaan Hinattava laite niin ei tarvitse katsastella ja kun on jarrullinen ja jousitettu niin saa vetää 80km/h!
Mistä saisi koukun sopuhintaan? Näyttäisi Scaniassa olevan oikein jykevä palkki takana johon sen saa suoraan kiinni ilman erillisiä kiinnikkeitä.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Vetokoukku
"Alle 3500 kg koukun saa tehdä nykyisin itse eikä sitä tarvitse katsastaa. Tekijä vastaa koukun kestävyydestä. Koukku pitää olla sopivalla korkeudella maasta." Tämmöset ukaasit antoi katsastusmies kun aiheesta kerran kyselin. Mulla on ollut tilauksessa (joko tosiaan jo kohta vuoden ) sellainen koukku joka laitetaan takapalkissa olevan hinauskidan tappiin kiinni. Tarkoitus on käyttää sitä pyöränkuljetustelineen koukkuna. Tein 1:1 mallin puusta ja vein metallimiehelle että muuttelepa rautaiseksi...
Valoja varten pitää tehdä releboksi josta saa 12V valot kärryyn taikka sitten laittaa kärryyn 24V polttimot.
Valoja varten pitää tehdä releboksi josta saa 12V valot kärryyn taikka sitten laittaa kärryyn 24V polttimot.
Tulevaisuus on sähköinen
- Mimyy
- Rattiamiraali
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
- Truck: Volvo B9M /Kiitokori
- Location: Lohja
- Member id: 047
Re: Vetokoukku
Yhdistelmän pituus saa olla 18.75.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2004/20040326
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2004/20040326
Pohjantähti
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Vetokoukku
Asiaa sivuten... Pitääkö tuommoinen hinattava laite tyyppihyväksyä tai rekisteröintikatsastaa, vai saako vapaasti nakertaa semmoisen kun itse haluaa. Kunhan laittaa kolmion ja valot. Ainakin nuo sirkuslaisten kärryt vaikuttavat melko vapaan rakentelun tuloksia olevan.
Tuossa navetan nurkalla seisoo yksi asumusvaunun-raato, josta voisi kylpylän nikkaroida. Ei ole rekisterissä, mutta paperit löytyy.
Tuossa navetan nurkalla seisoo yksi asumusvaunun-raato, josta voisi kylpylän nikkaroida. Ei ole rekisterissä, mutta paperit löytyy.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Vetokoukku
Kannattaa sitten laittaa kärry perään ja käydä näyttämässä katsastuskonttorilla, että merkkaa jonkun yhdistelmän pituus tai jotain sinne rekisterikirjaan, katsastusmies sanoi että ainakin lahden tienoilla LP on nopea sakottamaan jos ei ole käynnyt näyttämässä. Eli siinä ei tarkisteta sitä koukun kiinnitystä, vaan sillä oli just jotain tolla pituudella juttua...
EDIT: tuolla henen osoittamassa keskustelussa mainitaan painoista, mutta se koskee vaan C1E, eli D1E kortilla ei ole yhdistelmän kokonaispainolla väliä.
EDIT2: nyt lukisi tuolla http://217.71.145.20/TRIPviewer/temp/TU ... 06_fi.html näin:
Mutta jos käy katsomassa ajantasalla olevan lainsäädännön niiin ei tuolla sellaista puhuta... tiedä nyt sitten...
Eiku kyllä se näköjään on, ei tiennyt luennoitsija...
Näin lukee ajokorttiasetuksessa http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900845:
EDIT: tuolla henen osoittamassa keskustelussa mainitaan painoista, mutta se koskee vaan C1E, eli D1E kortilla ei ole yhdistelmän kokonaispainolla väliä.
EDIT2: nyt lukisi tuolla http://217.71.145.20/TRIPviewer/temp/TU ... 06_fi.html näin:
Koodi: Valitse kaikki
D1E-luokkaan kuuluvan ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on rajattu enintään 12 tonniin.
Eiku kyllä se näköjään on, ei tiennyt luennoitsija...
Näin lukee ajokorttiasetuksessa http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900845:
Koodi: Valitse kaikki
Ajoneuvoyhdistelmä, jossa vetoautona on C1- tai D1-luokan ajoneuvo ja jossa koko yhdistelmän kokonaismassa ylittää 12 000 kg tai hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan, kuuluu C1E-luokan sijaan luokkaan CE, jos vetoautona on C1-luokkaan kuuluva ajoneuvo, ja D1E-luokan sijaan luokkaan DE, jos vetoautona on D1-luokkaan kuuluva ajoneuvo. (19.12.1997/1243)
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Vetokoukku
Tähän asti mitä olen tutkinut niin näyttää hyvin vapaalta, kunhan täyttää hinattavan laitteen määritelmän. Ei saa olla tarkoitettu esim. tavaran kuljetukseen.Rosvolinna kirjoitti:Asiaa sivuten... Pitääkö tuommoinen hinattava laite tyyppihyväksyä tai rekisteröintikatsastaa, vai saako vapaasti nakertaa semmoisen kun itse haluaa. Kunhan laittaa kolmion ja valot. Ainakin nuo sirkuslaisten kärryt vaikuttavat melko vapaan rakentelun tuloksia olevan.
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... neuvot.htm
Ja poliisille esitetty seuraavanlainen kysymys;
Kysymys:
Henkilö ja pakettiautojen peräkärryt ovat rekisteröityjä ja vakuutettuja. Lisäksi ne täytyy painon ylittäessä tietyn rajan varustaa jarruilla ja katsastaa määräajoin. Kuitenkin näkee tiellä liikkuessa ilman rekisteriä olevia perävaunuja mm. kompressoreja ja nostimia aika isojakin
ja osin jarruilla varustettuja. Kysyisinkin onko maantieliikenteessä ko. luvallista miten ne ovat vakuutettuja katsastetaanko ne onko niillä rekisteriotetta josta poliisi näkee riittääkö kuljettajan ajolupa yhdistelmän kuljetukseen millaista nopeutta ko. ajoneuvolla saa ajaa?
Terveisin Eki
Vastaus:
Kyseiset "härvelit" ovat luokitukseltaan "hinattavia laitteita". Niitä ei rekisteröidä eikä niihin tarvitse ottaa liikennevakuutusta. Ajokorttivaatimukset ovat pääsääntöisesti samat kuin kaikilla yhdistelmillä yleensäkin. Tyypillisintä lienee, että näitä hinataan kuorma-autolla. Jos hinattavan laitteen paino ylittää 750 kg tarvitaan eräitä pieniä poikkeuksia lukuunottamatta E-kortti. Myös nopeuksiin pätee samat yleiset säännöt. Jos hinattava laite on varustettu jarruin on yhdistelman suurin sallittu nopeus 80 km/h. Jos taas laite on jarruton ja painaa yli 750 kg nopeus on enintään 60 km/h.
Ja lisäksi täältä löytyi mielenkiintoista luettavaa kytkentäsäännöistä ja vetolaitteiden vaatimuksista:
http://www.trailerikeskus.fi/uusi_sivu_5.htm
Mutta koskeeko nämä myös hinattavaa laitetta, en vielä ole saanut selville...
Koska laitetta ei tarvitse katsastaa, periaatteessa 1400kg painaneen asuntovaunun rungolle voisi rakentaa esim. 2500kg painavan saunan ja kutsua sitä hinattavaksi laitteeksi ja vetää bussilla 80km/h ihan laillisesti.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Vetokoukku
Ei muuta kuin vaununraato atomeiksi. Keskelle kylpytynnyri - aisan suuntaan löylykoppi ja peräpäähän pukukoppi. Keskiosan katto avattavaksi niin voi ihailla otavaa....
Uppopumppu, jolla imetään lähijärvestä vettä. Vaunun Primuksesta vesikiertoinen altaanlämmitin ja saunaan perinteinen puukiuas. Kylpytynnyriä lukuunottamatta kaikki palikat löytyy tontilta.
Hinattavan laitteen perusvarustuksen voisi pakata pukuhuoneen kaappiin. Vaununraadon kokonaismassa on 1500kg, joten vettä lukuunottamatta kaikki mahtuisi painon puolesta mukaan.
Uppopumppu, jolla imetään lähijärvestä vettä. Vaunun Primuksesta vesikiertoinen altaanlämmitin ja saunaan perinteinen puukiuas. Kylpytynnyriä lukuunottamatta kaikki palikat löytyy tontilta.
Hinattavan laitteen perusvarustuksen voisi pakata pukuhuoneen kaappiin. Vaununraadon kokonaismassa on 1500kg, joten vettä lukuunottamatta kaikki mahtuisi painon puolesta mukaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Vetokoukku
Tämä onkin vielä se epäselvä osuus... työmaakoppi menee hinattavasta laitteesta mutta asuntovaunu pitää katsastaa. Mikä on se ero millä ne luokitellaan? Tiedän useita tapauksia jossa vanhaa asuntovaunua pidetään työmaakoppina ja ilman kilpiä vedellään - sehän on hinattava laiteRosvolinna kirjoitti:Ei muuta kuin vaununraato atomeiksi. Keskelle kylpytynnyri - aisan suuntaan löylykoppi ja peräpäähän pukukoppi. Keskiosan katto avattavaksi niin voi ihailla otavaa....
Uppopumppu, jolla imetään lähijärvestä vettä. Vaunun Primuksesta vesikiertoinen altaanlämmitin ja saunaan perinteinen puukiuas. Kylpytynnyriä lukuunottamatta kaikki palikat löytyy tontilta.
Hinattavan laitteen perusvarustuksen voisi pakata pukuhuoneen kaappiin. Vaununraadon kokonaismassa on 1500kg, joten vettä lukuunottamatta kaikki mahtuisi painon puolesta mukaan.
-
- Kuski
- Viestit: 31
- Liittynyt: 09 Tammi 2009 13:22
- Location: Österbotten
Re: Vetokoukku
Huomatkaa, että hinattavaa laitetta ei saa kytkeä linja-autoon. Muistaakseni vain henkilö-, paketti- tai kuorma-autoon. Kannattaa tarkistaa.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Vetokoukku
Voi hyvinkin olla, onneksi oma "linjuri" onkin henkilöautonokivasara kirjoitti:Huomatkaa, että hinattavaa laitetta ei saa kytkeä linja-autoon. Muistaakseni vain henkilö-, paketti- tai kuorma-autoon. Kannattaa tarkistaa.
-
- Kuski
- Viestit: 31
- Liittynyt: 09 Tammi 2009 13:22
- Location: Österbotten
Re: Vetokoukku
Tarkistin asian. Asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä, 32§:ssä sanotaan, että hinattavan laitteen saa kytkeä myös erikoisautoon kuorma-, paketti- ja henkilöautojen lisäksi. Linja-autoksi rekisteröityyn ajoneuvoon ei hinattavaa laitetta todellakaan saa kytkeä.
Re: Vetokoukku
En lähtenyt lakipykäliä tutkimaan, mutta mitenköhän tämä menee kun nuo hinattavat laitteet ovat nyt tuon rekisteröintivelvollisuuden piirissä. Rajanveto hinattavan laitteen ja (tavarankuljetus-/matkailu)perävaunun välillä muuttuu hankalammaksi. Ei toki oikeasti mikään ole muuttunut ja perävaunut ovat perävaunuja ja hinattavat laitteet hinattavia laitteita, mutta välttämättä tien päällä pysäytettäessä poliisikaan ei ole tietoinen näistä pykälistä. Hinattava laite lienee perinteisesti se työkone ja henkilökuljetukseen tarkoitettu linja-auto ei sellaisen veturiksi lainsäätäjän mielestä ilmeisesti ole kelvollinen.nokivasara kirjoitti:Tarkistin asian. Asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä, 32§:ssä sanotaan, että hinattavan laitteen saa kytkeä myös erikoisautoon kuorma-, paketti- ja henkilöautojen lisäksi. Linja-autoksi rekisteröityyn ajoneuvoon ei hinattavaa laitetta todellakaan saa kytkeä.
Ei ole linja-autoa, eli ei ole siltä osin ajankohtaista.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Vetokoukku
Rekisteröintivelvollisuus muodostuu siitä että onko laite tarkoitettuhaaveilija kirjoitti:Tämä onkin vielä se epäselvä osuus... työmaakoppi menee hinattavasta laitteesta mutta asuntovaunu pitää katsastaa. Mikä on se ero millä ne luokitellaan? Tiedän useita tapauksia jossa vanhaa asuntovaunua pidetään työmaakoppina ja ilman kilpiä vedellään - sehän on hinattava laite
tavaran kuljetukseen
yöpymiseen
Työmaakopista löytyvä sänky saattaa johtaa sakkoihin koska silloin se luokitellaan matkailuautoksi. Poikkeus jos sänky on kyydissä vain kuljetusta varten, vertaa pakettiauto.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Re: Vetokoukku
Tällä uudella, eli nykyisellä lailla ei voi enää puhua rekisteröintivelvollisuudesta. Kaikki auton perään pistettävät kun on rekisteröitävä, ennemmin tai myöhemmin.KajNyy1 kirjoitti:
Rekisteröintivelvollisuus muodostuu siitä että onko laite tarkoitettu
tavaran kuljetukseen
yöpymiseen
Mutta vielä jää jäljelle se, että vaikka olisi kilpikin kiinni (hinattavassa laitteessa/sauna-)kärryssä niin ei sitä siltikään linja-autolla saa vetää.Uudet hinattavat laitteet on rekisteröitävä 1.1.2011 alkaen. Käytetyt eli 31.12.2010 tai sitä ennen käyttöönotetut hinattavat laitteet on rekisteröitävä viimeistään 31.12.2014.
Siirtymäajalla 1.1.2011-31.12.2014 käytettyjen hinattavien laitteiden rekisteröintiasiakirjana sekä omistusoikeusselvityksenä toimii yksittäishyväksyntä- tai rekisteröintikatsastustodistus, jonka rekisteriin merkitty omistaja on täyttänyt ja allekirjoittanut. Rekisteröinnin edellytyksenä on lisäksi voimassa oleva liikennevakuutus.
Nythän tämä on melko selvää mutta mitäs sitten tulevaisuuden kylähullut kun 20-30 vuoden päästä ihmettelevät, että miksi ihmeessä on tällaisia hinattavia laitteita joita ei sitten bussilla saa vetää ja mitään eroa eivät näe normaaliin (tavarankuljetus-/matkailu)perävaunuun. Ei ole helppoa noilla lainsäätäjilläkään varmasti.
Re: Vetokoukku
Todennäköisesti hinattavan laitteen rekisteröintitodistuksessa lukee mikä se on eikä perävaunu. Tosin harva muistaa niitä ajoneuvoluokkakoodeja ulkoa, varsinkaan harvinaisia. Hinattavan laitteen vakuutuskohtelu lienee eri kuin perävaunun, eli pidettäneen "selvästi" erillään.
Re: Vetokoukku
Kylpytynnyrinhän voi rekisteröidä joko tavarankuljetusperävaununa tai hinattavana laitteena. Aikaisemmin luonnollisesti hinattavia laitteita, ettei tarvitse turhaan byrokratiaan sotkeutua, mutta jos bussin perään pistää niin sitten pitää pitää tynnyri kuormana kärryssä (ja käydä siis tyhjä kärry rekisteröintikatsastamassa).
Samanlaisia rajanvetoja saanee aikaan saunavaunun ja matkailuvaunun välille, mikäli on vähän paremmin varusteltu sauna kyseessä. Matkailuperävaunun vaatimuksista en tiedä, mutta varmaankin keittomahdollisuus, pöytä, sänky ja säilytystilaa voi hyvin löytyä saunavaunustakin. (Eipä näemmä heti matkailuvaunun vaatimuksia löytynyt, tai löytyi: "Matkailuperävaunulla tarkoitetaan ISO -standardin 3833-77 kohdan 3.2.1.3 mukaista tieliikennekäyttöön suunniteltua ja matkailukäyttöön soveltuvaa perävaunua"
No todennäköisesti helpommin pääsee valitsemaan, aivan kuin nytkin voi kulkurin valita ajoneuvo- (tai lähinnä ajokorttiluokkien) perusteella sopivimmaksi, C, D1, D. Kunhan vaan sopivat edellytykset täyttyvät.
Kohta ollaan jo hyvin kaukana vetokoukusta vaikka ollaankin koukussa kiinni. Olen pohtinut toisinaan myös EU-maiden perävaunujen vapaata liikkumista ja sen tuomia mahdollisuuksia. Varmasti Suomi valtiona katsoo nyrpeästi, mikäli jatkuvasti ulkomaankilvissä olevaa kärryä vetelee pitkin ja poikin Suomea. En ole tosin selvittänyt, että onko jossain EU-maassa erityisiä etuja rekisteröidä kärry.
Samanlaisia rajanvetoja saanee aikaan saunavaunun ja matkailuvaunun välille, mikäli on vähän paremmin varusteltu sauna kyseessä. Matkailuperävaunun vaatimuksista en tiedä, mutta varmaankin keittomahdollisuus, pöytä, sänky ja säilytystilaa voi hyvin löytyä saunavaunustakin. (Eipä näemmä heti matkailuvaunun vaatimuksia löytynyt, tai löytyi: "Matkailuperävaunulla tarkoitetaan ISO -standardin 3833-77 kohdan 3.2.1.3 mukaista tieliikennekäyttöön suunniteltua ja matkailukäyttöön soveltuvaa perävaunua"
No todennäköisesti helpommin pääsee valitsemaan, aivan kuin nytkin voi kulkurin valita ajoneuvo- (tai lähinnä ajokorttiluokkien) perusteella sopivimmaksi, C, D1, D. Kunhan vaan sopivat edellytykset täyttyvät.
Kohta ollaan jo hyvin kaukana vetokoukusta vaikka ollaankin koukussa kiinni. Olen pohtinut toisinaan myös EU-maiden perävaunujen vapaata liikkumista ja sen tuomia mahdollisuuksia. Varmasti Suomi valtiona katsoo nyrpeästi, mikäli jatkuvasti ulkomaankilvissä olevaa kärryä vetelee pitkin ja poikin Suomea. En ole tosin selvittänyt, että onko jossain EU-maassa erityisiä etuja rekisteröidä kärry.
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Vetokoukku
Tämä tuli aikoinaan 80 luvun lopulla, kun Sakemannit hinas makuuvaunuja bussin perässä. Rosvosivat maitolavoilta Tummelit sulatejuustona ja muutenki olivat fiksuja. Vetivä vuoden verran sit nupin perässä niitä vaunuja ja sit ne katosi. Eli vielä 80-90 lukujen taitteesakin Sakut löi kapulaa rattaisiin Finlandiaan....ei riittäny Rovaniemen poltto Ja me saadaan kärsiä kuuliaisina kansalaisinanokivasara kirjoitti:Huomatkaa, että hinattavaa laitetta ei saa kytkeä linja-autoon. Muistaakseni vain henkilö-, paketti- tai kuorma-autoon. Kannattaa tarkistaa.
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Re: Vetokoukku
Rotel oli firma joka noita matkoja tarjosi, muistan itsekin Helsingin reissulla ihmetelleeni postitalon ja aseman välissä seissyttä bussi + perävaunuyhdistelmää. Väittäisin kyllä että tätä hupia kesti vain kesän tai kaksi ja kielto tuli samoihin aikoihin, joskus 70-luvun alkupuolella.
Siitä Rotellistakohan tämä tauti tarttui?
Siitä Rotellistakohan tämä tauti tarttui?
Jykä
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Vetokoukku
Jahas josko sitä asentas vihdoin vetokoukun. Oletteko tutkineet mistä autosta olisi helpoimman mallinen koukku sovellettavaksi bussin takapalkkiin.
Tulevaisuus on sähköinen
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Vetokoukku
Minulla on ollut molemmissa autoissa takapalkkiin hitsattu teräslevy ja siinä kiinni ihan perus tarvikekoukku. Samanlainen kuin tuossa Feloxin etusivulla. Tähän uuteen tehtiin vielä kolmet reijät jolloin korkeutta voi säätää halutessaan. Ei vain sattunut olemaan yhtään kuvaa mutta jos ajelet raskoneella oulussa niin käy vakoilemassa
http://www.felox.fi
Felox on tehnyt sen mulle molempiin autoihin, hintaa tulee n. 300-400€ ilman sähköjä. Sähköihin minulla on tämä;
http://www.meronet.com/catalog/product_ ... cts_id=377
toimii hyvin ja on hintansa arvoinen.
http://www.felox.fi
Felox on tehnyt sen mulle molempiin autoihin, hintaa tulee n. 300-400€ ilman sähköjä. Sähköihin minulla on tämä;
http://www.meronet.com/catalog/product_ ... cts_id=377
toimii hyvin ja on hintansa arvoinen.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Vetokoukku
Ite tein just väyläohjattuun pikkuautoon releboxin, eniten haastetta aiheutti vilkuillekkin tuleva pwm-signaali (vaati nopean releen takia suodattimen). Hienosti pelaa ja hintaa tuli pistokkeineen alta 20€. Toki valmiin olisi saanu alta kolmen sadan, mutta eteen vedettävät piuhat jne. ei napannu.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Vetokoukku
Mulla olisi vastaavan releboxin teko suunnitelmissa väyläsähköiseen Sitikkaan. Mikä auto oli kyseessä joka vaati suodatusta?Reddewil kirjoitti:Ite tein just väyläohjattuun pikkuautoon releboxin, eniten haastetta aiheutti vilkuillekkin tuleva pwm-signaali (vaati nopean releen takia suodattimen). Hienosti pelaa ja hintaa tuli pistokkeineen alta 20€. Toki valmiin olisi saanu alta kolmen sadan, mutta eteen vedettävät piuhat jne. ei napannu.
Re: Vetokoukku
Käsittääkseni nykyään ei enää itse saisi tehdä mitään koukkua mihinkään autoon, vaan tulisi aina käyttää hyväksyttyä koukkua. Toki jos ostat IKH:sta hyväksytyn irtokoukun, jossa 2 pultin reikää ja teet sille tukirungon itse, on asia ok. Ottaisin hyväksynnästä dokumentin auton hanskalokeroon varmuudeksi mukaan.
Mm Bilteman irtokoukut ei taida olla hyväksyttyjä tieliikennekäyttöön.
Mutta hinattavalla laitteella sitten ei saa kuljettaa mitään. Eli saunan polttopuut ja vedet täytyy pykälien mukaan kuljettaa autossa.
Mm Bilteman irtokoukut ei taida olla hyväksyttyjä tieliikennekäyttöön.
Mutta hinattavalla laitteella sitten ei saa kuljettaa mitään. Eli saunan polttopuut ja vedet täytyy pykälien mukaan kuljettaa autossa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Vetokoukku
Tiedossa olis 5,9m venetraileri ja pulpettivene joka täpärästi painaa alle 750kg ja pituus yhteensä 18,75 elikkä maksimikärry siis ilman e-korttia
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Vetokoukku
-04 3-sarjan penari. Tuosta lähtiinhän ne väyläboxit on liki kaikissa merkeissä samat kun kattelin boxien sopivuuksia. Ite en jaksanu tilata, maksaa ja odotella niin tein poxin ja hyvin pelaa. Koodasin vielä parkkien check controllin pois ku led-päivävalot on. Akku takana, niin ei paljon helpommin ois voinu toteuttaa.Wonderi kirjoitti:Mulla olisi vastaavan releboxin teko suunnitelmissa väyläsähköiseen Sitikkaan. Mikä auto oli kyseessä joka vaati suodatusta?Reddewil kirjoitti:Ite tein just väyläohjattuun pikkuautoon releboxin, eniten haastetta aiheutti vilkuillekkin tuleva pwm-signaali (vaati nopean releen takia suodattimen). Hienosti pelaa ja hintaa tuli pistokkeineen alta 20€. Toki valmiin olisi saanu alta kolmen sadan, mutta eteen vedettävät piuhat jne. ei napannu.
-Koska sen voi tehdä myös itse-