Vetokoukku

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja kengu »

osilpi kirjoitti:Mutta hinattavalla laitteella sitten ei saa kuljettaa mitään. Eli saunan polttopuut ja vedet täytyy pykälien mukaan kuljettaa autossa.
Löylykiulu ja -kauha saa saunassa olla. Ja muita "laitteen" käyttöön tarkoitettuja tarvikkeita.

Ja kaivelinpa laktitekstit taas kertaalleen nokivasarankin kommentteihin liittyen, linja-autoon ei saa kytkeä hinattavaa laitetta, ainoastaan perävaunun. Ei näemmä tuo rekisteröintivelvollisuus helpota linja-auto+hinattava laite -yhdistelmää.
32 § (11.7.1997/670)
Autoon kytkettävät hinattavat ajoneuvot

1. Henkilö- ja pakettiautoon (M1- ja N1-luokka) sekä erikoisautoon saa kytkeä O1 tai O2-luokan keskiakseliperävaunun tai sitä vastaavan hinattavan laitteen.

2. Linja-autoon (M2- ja M3-luokat) saa kytkeä keskiakseliperävaunun tai kaksiakselisen varsinaisen perävaunun.
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/1992125

Ja joo, IKH:n hyväksytty koukku on hyvä.
jkilpinen
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 02 Tammi 2014 20:06
Truck: Volvo B10M Carrus
Location: Helsinki

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja jkilpinen »

Hienoa täältä löytyi tietoja. Olisiko jollain vielä kielen päällä mitä vaaditaan koukku-perävaunu-yhdistelmältä jonka SAA kytkeä M3-luokan linja-autoon? ABS:t varmaan?
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ei kai sen tarvii olla tavis peräkärryä kummempi. Jos yli 750kg, pitää olla jarrut.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuon lain voi tulkita siten, että linja-autoon ei saa kytkeä hinattavaa laitetta. Mainitaan ainoastaan O1 ja O2.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja mikko »

Rosvolinna kirjoitti:Tuon lain voi tulkita siten, että linja-autoon ei saa kytkeä hinattavaa laitetta. Mainitaan ainoastaan O1 ja O2.
Ei tämä ole mikään tulkintakysymys.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Varsinaisen perävaunun eli täysperävaunun siis saisi. Saattaisi vaatia hetken peruutusharjoittelua bussin akselivälillä ja takaylityksellä varsinkin kun perävaunu ei ison bussin perässä kovin pitkä voi olla. :mrgreen:
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja neppi »

Eikä siinäkään tarvi olla abseja, mikäli se on tarpeeks kevyt. Meillä on tossa pihassa työntäjarrullinen henkilöauton täysperävaunu, 11m pitkä stage-trailer, siis semmonen festari- yms. käyttönen esiintymislava.

On hieno.

Saksassa vain on ajoneuvon / -yhdistelmän maks pituus 18m, ni ei ihan Horror Linesillä vedetä! Ü

N
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja AtAi »

Itellä on Wiimaa varten hommattu vissiin joku foortin irrotettava koukku, irrotettava sen takia ettei kuula vie kyydistä poistettavan auton öljypohjaa. Relepelleilyä ajattelin valohommiin, mutta monipuolisen koukukäytön mahdollistamisesksi, meinasin että suoraan vaan takavaloista töpseli ja sitten 7m kaapelilla magneeteilla/muulla vedettävään härveliin kiinnitettävä ledivaloin varustettu valopaneeli. Tämä on käytännöllinen jos tarvii esim. dollyllä vetää jotain autonraatoa perässä tms. Ja tietenkin sopii kärryyn sen sähköjen toimivuudesta tai spesifikaatiosta riippumatta.

Volvo 240koukku vois passata dösän persiiseen jossei persaus yhtä matalalla ku wiimassa.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja Carman »

Irroitettavan koukun (toki kiinteidenkin) kanssa kannattaa muistaa ja varmistaa kestävyys.

Koukkuun kohdistuva rasitus on ihan eriluokkaa 15000kg painavan linja-auton perässä kuin max 1500kg painavan Fordin perässä.

Samasta syystä ainakin kevytperävaunuihin pitää nykyään merkitä vetoauton suurin sallittu paino.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja ansa »

AtAi kirjoitti:Itellä on Wiimaa varten hommattu vissiin joku foortin irrotettava koukku, irrotettava sen takia ettei kuula vie kyydistä poistettavan auton öljypohjaa. Relepelleilyä ajattelin valohommiin, mutta monipuolisen koukukäytön mahdollistamisesksi, meinasin että suoraan vaan takavaloista töpseli ja sitten 7m kaapelilla magneeteilla/muulla vedettävään härveliin kiinnitettävä ledivaloin varustettu valopaneeli. Tämä on käytännöllinen jos tarvii esim. dollyllä vetää jotain autonraatoa perässä tms. Ja tietenkin sopii kärryyn sen sähköjen toimivuudesta tai spesifikaatiosta riippumatta.

Volvo 240koukku vois passata dösän persiiseen jossei persaus yhtä matalalla ku wiimassa.
ja vedettäviin kärryihin ledivalot jokka toimii 6-30v. niin saat unohtaa kaikki valohuolet ,ovat aika paljon paremmin toimivia kuin noi hehkuvalot ;-)
Kotilo
Kippari
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Loka 2013 21:39
Location: Eno

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja Kotilo »

Ja meidän firman yhdessäkään ledivalokärryssä ei oo valot toiminna koskaan kunnolla. Vaikka minkälaisia virityksiä on kokeiltu ja aina sama juttu. Vetoauton kojelauta muistuttaa eteläeurooppalaista joulukuusta. On vastuspakettia vaikka missä välissä ja vaikka millä arvoilla mutta kun ei toimi niin sitten ei toimi.
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja ansa »

Kotilo kirjoitti:Ja meidän firman yhdessäkään ledivalokärryssä ei oo valot toiminna koskaan kunnolla. Vaikka minkälaisia virityksiä on kokeiltu ja aina sama juttu. Vetoauton kojelauta muistuttaa eteläeurooppalaista joulukuusta. On vastuspakettia vaikka missä välissä ja vaikka millä arvoilla mutta kun ei toimi niin sitten ei toimi.
no se on sitte taas noiden uusien ongelma noiden ledien tunnistaminen / toiminta tai toimimattomuus ,mä ainakin olen löytänyt sellaisia valosarjoja joissa rakennettu sisäisesti noi vastukset että uudetkin autot haistaa että perässä lisää valoja ,yleensä vilkut olleet suurin ongelma :roll:
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Tilasin koukun, 135 erkkiä. Kyseesä on Thulen tekemä järein koukku neljällä kiinnityspulttireiällä. Koukkuhan jää tuossa hieman alemmaksi kyntämään, kuin kiinnityskohta, joten perävaunut pitäs kulkea suht koht suorassakin. Maastoretkillä pitänee ottaa poies. :)

Tuolla alimmaisena.http://www.vaunushop.fi/category.php?id_category=94
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tuollainen sopisi kyllä lahtikon takapalkkiin helposti.
Tulevaisuus on sähköinen
junnu78
Apukuski
Viestit: 15
Liittynyt: 17 Helmi 2013 17:42
Truck: kutter 9
Location: mikkeli

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja junnu78 »

noita koukkuja löytää edullisesti tuolta offipalsta.comista. kaikki kun kun ottaa koukut pois maastoautoista. itselläkin land cruiserin koukku kuudella pultilla. sen saa sopivan alaskin, kun cruiseri on kohtuu korkea kapistus. katsastus setäkin sanoi, että hyvin kelpaa tuo koukku. jos joku tarvitsee, niin multa saa hakea yhden land cruiserin jännitteen alentimen 24-12v ilmaseks pois.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja neppi »

Jossain nettikoneessahan on alvariinsa myynnissä niitä vetokidan kiinnityspalkkeja. Toi Land Cruiser koukku on kyl hyvä ajatus.

N
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mä myyn mun vetokoukun. Kaupanpäälle tulee 701 Scania -92. Tarjoa!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja neppi »

Emmie saa mitenkää sitä Scaniaa mahtuu tohon runkopalkkien väliin!

N
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Vanha viesti mutta jatkan kun tutkin noita D arvoja, helppo laskuri löytyy kovil sivuilta
auton kokop,pv koko paino ja yhd koko paino .

Ymmärsin kats konttorilta kysymällä, että M1 matkailuautoon voi laittaa kuulakoukun sähköpistoke
sama periaate kuin " henkilöautoissa" 12voltin jänniteellä.

Ex linja auto (M3) nyt M1 matkailuauto ( kokop 18 ton, 12m x 2,5m)

Autonkokopaino 18 ton
Pv trailerin 3,5 ( aisa D31 ja vetolaite D 30,5)
Yhd. 21,5

noilla painoilla D arvo 29-30kN, ts pv kytkimestä, aisasta ja vetokoukusta pitää löytyä min tuo,
nyt vain pitää katsoa kuulakoukua ostaessa että D arvo merkitty ja riittävä, vetopalkin / kiinnitys
autoon koska auton omaa runkopalkki takana tuskin esteenä, ( tuskin tehdas pakettia löytyy muihin
kuin saksan autoihin ) niin saa rek otteeseen koukkutiedot.

Ymmärsin ettei enää tarvii koukkua katsastas , autoissa joissa jo on pv veto tiedot tek otteessa,
nyt trafi tiedottanut konttoreille, tarkistettava että vetokoukku on laillinen,, Pitänee löytyä tiedot
koukusta sekä vetopalkista, korjatkaa jos tieto virheellinen

M1 autolla ei voi vetää ylileveää , kuorma autolla voi (3,5m saakka ylilev valot ja yli lisäksi etu
auto, jne) vois tulla eteen esim saunamökkiä hankittaesa.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tietääkseni ylileveetä saa vetää jos se kelluu. :o
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Ylileveetä ei saa vetää millään muulla kun kuorma-autolla poislukien veneet, niin kuin edellä todettiin.
No paljonhan noita silti näkee, mut niinhän ne tahtoo nopeusrajotuksetkin unohtua haitta-ajoneuvoilta kärri perässä. Vai liekkö unohtavat että on kärri perässä, en kyllä ihmettelis sitäkään.

Laita kärriin ledivalot jotka kestää 12V sekä 24V, niin toimii joka autossa eikä tarvii kikkailla jännitteen alentimen kanssa.
Rosmo
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Tuo venekuljetus oli uutta, että voi olla ylileveä= yli 2,55m henkilöauton perässä? Koskeeko tuo
Oman veneen siirtoa, tiedän yrittäjän joka vaihtoi maasturin, usa lava k- autoon että voi kulj
3,5 m leveyteen saakka veneitä asiakkaille! Täytyy tutkia. Aikoinaan peltivene omistin se oli just
alle 3,5 m ettei tarvinnut etuautoa, paino oli yli9 ton yli en sovittanut h- a perään koskaan....
Saunoissa leveys kun on 2-2,5. räystäiden kanssa n3,5 m, taviis ola saranat.

Trailerissa on lähes kaikki valot ledeillä, muutos pikku homma, mutta insinööri vaatii 12 v jännitteen
Pistokkeeseen,ellei tullut muutosta, muutaman vuoden vanha tieto, asia tuli esiin kun suunnitelin
24 v järj. kevyt k- autoon kuulakoukkua.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Tarkennetaan senverran, että haitta-ajoneuvon peräkärrin kuorman leveys ei saa ylittää kärrin laitoja, poislukien vene venetrailerissa. Eli kuorman pitää olla laitojen välissä ja esim. lokasuojan yläpuolelle tuleva kuorma on jo liian leveä. Venetrailerissa oli ainakin ennen maininta veneen maksimi leveydestä ja tais olla auton rekisteriotteessakin joku mitta kärrin leveydelle.
Varsinainen ylileveä, eli kuorma-auton normi mitat ylittävä kuorma on sallittu vain kuorma-autoilla ja liekkö siinäkin oltava erikseen luvat. En tiedä, kun kaikissa ajoneuvoissa jolla olen ylileveitä ajanut on luvat ollut ja etuautokin ollut aina mukana. Joku mittahan siinä on jonka jälkeen etuautoa tarvitaan, mutta en muista mikä.
Rosmo
Speed
Kokenut kuljettaja
Viestit: 107
Liittynyt: 14 Marras 2011 17:43
Location: Raasepori

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja Speed »

Näyttää riippuvan niin monesta eri asiasta. Kai nämä on vielä voimassa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921715
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja Jule »

Speed kirjoitti:Näyttää riippuvan niin monesta eri asiasta. Kai nämä on vielä voimassa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921715
Ei ole ainakaan tuollaisenaan voimassa kun linkki on "alkup" eikä "ajantasa"
toi finlexi on kyllä yksi helvetin spagetti
Vastaa Viestiin