Vetokoukku

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Ajatuksena oli asentaa vetokoukku tuohon Scaniaan. Autohan on nyt katsastettu matkailuautoksi, pitääkö koukku katsastaa? Henkilöautojen koukkujahan ei nykyään tarvitse.
Ja eikös se mene niin että suurin sallittu yhdistelmapituus on 18,25m eli 12 metrin auton jatkoksi voi laittaa n. 6m kärryn. Ja kokonaispaino kärryllä saa olla max 3500kg jos on varustettu työntöjarrulla (paineilmajarruja en edes harkitse :wink: ), vaatii tietenkin E-kortin mutta sehän löytyy :lol:
Ajattelin nimittäin tehdä saunan sinne perään kiikkumaan :D Hinattava laite niin ei tarvitse katsastella ja kun on jarrullinen ja jousitettu niin saa vetää 80km/h!

Mistä saisi koukun sopuhintaan? Näyttäisi Scaniassa olevan oikein jykevä palkki takana johon sen saa suoraan kiinni ilman erillisiä kiinnikkeitä.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

"Alle 3500 kg koukun saa tehdä nykyisin itse eikä sitä tarvitse katsastaa. Tekijä vastaa koukun kestävyydestä. Koukku pitää olla sopivalla korkeudella maasta." Tämmöset ukaasit antoi katsastusmies kun aiheesta kerran kyselin. Mulla on ollut tilauksessa (joko tosiaan jo kohta vuoden :shock: ) sellainen koukku joka laitetaan takapalkissa olevan hinauskidan tappiin kiinni. Tarkoitus on käyttää sitä pyöränkuljetustelineen koukkuna. Tein 1:1 mallin puusta ja vein metallimiehelle että muuttelepa rautaiseksi...

Valoja varten pitää tehdä releboksi josta saa 12V valot kärryyn taikka sitten laittaa kärryyn 24V polttimot.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Yhdistelmän pituus saa olla 18.75.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2004/20040326
Pohjantähti
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Asiaa sivuten... Pitääkö tuommoinen hinattava laite tyyppihyväksyä tai rekisteröintikatsastaa, vai saako vapaasti nakertaa semmoisen kun itse haluaa. Kunhan laittaa kolmion ja valot. Ainakin nuo sirkuslaisten kärryt vaikuttavat melko vapaan rakentelun tuloksia olevan.

Tuossa navetan nurkalla seisoo yksi asumusvaunun-raato, josta voisi kylpylän nikkaroida. Ei ole rekisterissä, mutta paperit löytyy.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Kannattaa sitten laittaa kärry perään ja käydä näyttämässä katsastuskonttorilla, että merkkaa jonkun yhdistelmän pituus tai jotain sinne rekisterikirjaan, katsastusmies sanoi että ainakin lahden tienoilla LP on nopea sakottamaan jos ei ole käynnyt näyttämässä. Eli siinä ei tarkisteta sitä koukun kiinnitystä, vaan sillä oli just jotain tolla pituudella juttua...

EDIT: tuolla henen osoittamassa keskustelussa mainitaan painoista, mutta se koskee vaan C1E, eli D1E kortilla ei ole yhdistelmän kokonaispainolla väliä.

EDIT2: nyt lukisi tuolla http://217.71.145.20/TRIPviewer/temp/TU ... 06_fi.html näin:

Koodi: Valitse kaikki

D1E-luokkaan kuuluvan ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on rajattu enintään 12 tonniin. 
Mutta jos käy katsomassa ajantasalla olevan lainsäädännön niiin ei tuolla sellaista puhuta... tiedä nyt sitten...

Eiku kyllä se näköjään on, ei tiennyt luennoitsija...

Näin lukee ajokorttiasetuksessa http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900845:

Koodi: Valitse kaikki

Ajoneuvoyhdistelmä, jossa vetoautona on C1- tai D1-luokan ajoneuvo ja jossa koko yhdistelmän kokonaismassa ylittää 12 000 kg tai hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan, kuuluu C1E-luokan sijaan luokkaan CE, jos vetoautona on C1-luokkaan kuuluva ajoneuvo, ja D1E-luokan sijaan luokkaan DE, jos vetoautona on D1-luokkaan kuuluva ajoneuvo. (19.12.1997/1243)
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Rosvolinna kirjoitti:Asiaa sivuten... Pitääkö tuommoinen hinattava laite tyyppihyväksyä tai rekisteröintikatsastaa, vai saako vapaasti nakertaa semmoisen kun itse haluaa. Kunhan laittaa kolmion ja valot. Ainakin nuo sirkuslaisten kärryt vaikuttavat melko vapaan rakentelun tuloksia olevan.
Tähän asti mitä olen tutkinut niin näyttää hyvin vapaalta, kunhan täyttää hinattavan laitteen määritelmän. Ei saa olla tarkoitettu esim. tavaran kuljetukseen.
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... neuvot.htm
Ja poliisille esitetty seuraavanlainen kysymys;
Kysymys:
Henkilö ja pakettiautojen peräkärryt ovat rekisteröityjä ja vakuutettuja. Lisäksi ne täytyy painon ylittäessä tietyn rajan varustaa jarruilla ja katsastaa määräajoin. Kuitenkin näkee tiellä liikkuessa ilman rekisteriä olevia perävaunuja mm. kompressoreja ja nostimia aika isojakin
ja osin jarruilla varustettuja. Kysyisinkin onko maantieliikenteessä ko. luvallista miten ne ovat vakuutettuja katsastetaanko ne onko niillä rekisteriotetta josta poliisi näkee riittääkö kuljettajan ajolupa yhdistelmän kuljetukseen millaista nopeutta ko. ajoneuvolla saa ajaa?
Terveisin Eki
Vastaus:
Kyseiset "härvelit" ovat luokitukseltaan "hinattavia laitteita". Niitä ei rekisteröidä eikä niihin tarvitse ottaa liikennevakuutusta. Ajokorttivaatimukset ovat pääsääntöisesti samat kuin kaikilla yhdistelmillä yleensäkin. Tyypillisintä lienee, että näitä hinataan kuorma-autolla. Jos hinattavan laitteen paino ylittää 750 kg tarvitaan eräitä pieniä poikkeuksia lukuunottamatta E-kortti. Myös nopeuksiin pätee samat yleiset säännöt. Jos hinattava laite on varustettu jarruin on yhdistelman suurin sallittu nopeus 80 km/h. Jos taas laite on jarruton ja painaa yli 750 kg nopeus on enintään 60 km/h.


Ja lisäksi täältä löytyi mielenkiintoista luettavaa kytkentäsäännöistä ja vetolaitteiden vaatimuksista:
http://www.trailerikeskus.fi/uusi_sivu_5.htm
Mutta koskeeko nämä myös hinattavaa laitetta, en vielä ole saanut selville...
Koska laitetta ei tarvitse katsastaa, periaatteessa 1400kg painaneen asuntovaunun rungolle voisi rakentaa esim. 2500kg painavan saunan ja kutsua sitä hinattavaksi laitteeksi ja vetää bussilla 80km/h ihan laillisesti.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ei muuta kuin vaununraato atomeiksi. Keskelle kylpytynnyri - aisan suuntaan löylykoppi ja peräpäähän pukukoppi. Keskiosan katto avattavaksi niin voi ihailla otavaa....

Uppopumppu, jolla imetään lähijärvestä vettä. Vaunun Primuksesta vesikiertoinen altaanlämmitin ja saunaan perinteinen puukiuas. Kylpytynnyriä lukuunottamatta kaikki palikat löytyy tontilta.

Hinattavan laitteen perusvarustuksen voisi pakata pukuhuoneen kaappiin. Vaununraadon kokonaismassa on 1500kg, joten vettä lukuunottamatta kaikki mahtuisi painon puolesta mukaan. :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Rosvolinna kirjoitti:Ei muuta kuin vaununraato atomeiksi. Keskelle kylpytynnyri - aisan suuntaan löylykoppi ja peräpäähän pukukoppi. Keskiosan katto avattavaksi niin voi ihailla otavaa....

Uppopumppu, jolla imetään lähijärvestä vettä. Vaunun Primuksesta vesikiertoinen altaanlämmitin ja saunaan perinteinen puukiuas. Kylpytynnyriä lukuunottamatta kaikki palikat löytyy tontilta.

Hinattavan laitteen perusvarustuksen voisi pakata pukuhuoneen kaappiin. Vaununraadon kokonaismassa on 1500kg, joten vettä lukuunottamatta kaikki mahtuisi painon puolesta mukaan. :)
Tämä onkin vielä se epäselvä osuus... työmaakoppi menee hinattavasta laitteesta mutta asuntovaunu pitää katsastaa. Mikä on se ero millä ne luokitellaan? Tiedän useita tapauksia jossa vanhaa asuntovaunua pidetään työmaakoppina ja ilman kilpiä vedellään - sehän on hinattava laite :?:
nokivasara
Kuski
Viestit: 31
Liittynyt: 09 Tammi 2009 13:22
Location: Österbotten

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

Huomatkaa, että hinattavaa laitetta ei saa kytkeä linja-autoon. Muistaakseni vain henkilö-, paketti- tai kuorma-autoon. Kannattaa tarkistaa.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

nokivasara kirjoitti:Huomatkaa, että hinattavaa laitetta ei saa kytkeä linja-autoon. Muistaakseni vain henkilö-, paketti- tai kuorma-autoon. Kannattaa tarkistaa.
Voi hyvinkin olla, onneksi oma "linjuri" onkin henkilöauto :D
nokivasara
Kuski
Viestit: 31
Liittynyt: 09 Tammi 2009 13:22
Location: Österbotten

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja nokivasara »

Tarkistin asian. Asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä, 32§:ssä sanotaan, että hinattavan laitteen saa kytkeä myös erikoisautoon kuorma-, paketti- ja henkilöautojen lisäksi. Linja-autoksi rekisteröityyn ajoneuvoon ei hinattavaa laitetta todellakaan saa kytkeä.
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja kengu »

nokivasara kirjoitti:Tarkistin asian. Asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä, 32§:ssä sanotaan, että hinattavan laitteen saa kytkeä myös erikoisautoon kuorma-, paketti- ja henkilöautojen lisäksi. Linja-autoksi rekisteröityyn ajoneuvoon ei hinattavaa laitetta todellakaan saa kytkeä.
En lähtenyt lakipykäliä tutkimaan, mutta mitenköhän tämä menee kun nuo hinattavat laitteet ovat nyt tuon rekisteröintivelvollisuuden piirissä. Rajanveto hinattavan laitteen ja (tavarankuljetus-/matkailu)perävaunun välillä muuttuu hankalammaksi. Ei toki oikeasti mikään ole muuttunut ja perävaunut ovat perävaunuja ja hinattavat laitteet hinattavia laitteita, mutta välttämättä tien päällä pysäytettäessä poliisikaan ei ole tietoinen näistä pykälistä. Hinattava laite lienee perinteisesti se työkone ja henkilökuljetukseen tarkoitettu linja-auto ei sellaisen veturiksi lainsäätäjän mielestä ilmeisesti ole kelvollinen.

Ei ole linja-autoa, eli ei ole siltä osin ajankohtaista.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

haaveilija kirjoitti:Tämä onkin vielä se epäselvä osuus... työmaakoppi menee hinattavasta laitteesta mutta asuntovaunu pitää katsastaa. Mikä on se ero millä ne luokitellaan? Tiedän useita tapauksia jossa vanhaa asuntovaunua pidetään työmaakoppina ja ilman kilpiä vedellään - sehän on hinattava laite :?:
Rekisteröintivelvollisuus muodostuu siitä että onko laite tarkoitettu
:arrow: tavaran kuljetukseen
:arrow: yöpymiseen

Työmaakopista löytyvä sänky saattaa johtaa sakkoihin koska silloin se luokitellaan matkailuautoksi. Poikkeus jos sänky on kyydissä vain kuljetusta varten, vertaa pakettiauto.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja kengu »

KajNyy1 kirjoitti:
Rekisteröintivelvollisuus muodostuu siitä että onko laite tarkoitettu
:arrow: tavaran kuljetukseen
:arrow: yöpymiseen
Tällä uudella, eli nykyisellä lailla ei voi enää puhua rekisteröintivelvollisuudesta. Kaikki auton perään pistettävät kun on rekisteröitävä, ennemmin tai myöhemmin.
Uudet hinattavat laitteet on rekisteröitävä 1.1.2011 alkaen. Käytetyt eli 31.12.2010 tai sitä ennen käyttöönotetut hinattavat laitteet on rekisteröitävä viimeistään 31.12.2014.

Siirtymäajalla 1.1.2011-31.12.2014 käytettyjen hinattavien laitteiden rekisteröintiasiakirjana sekä omistusoikeusselvityksenä toimii yksittäishyväksyntä- tai rekisteröintikatsastustodistus, jonka rekisteriin merkitty omistaja on täyttänyt ja allekirjoittanut. Rekisteröinnin edellytyksenä on lisäksi voimassa oleva liikennevakuutus.
Mutta vielä jää jäljelle se, että vaikka olisi kilpikin kiinni (hinattavassa laitteessa/sauna-)kärryssä niin ei sitä siltikään linja-autolla saa vetää.

Nythän tämä on melko selvää mutta mitäs sitten tulevaisuuden kylähullut kun 20-30 vuoden päästä ihmettelevät, että miksi ihmeessä on tällaisia hinattavia laitteita joita ei sitten bussilla saa vetää ja mitään eroa eivät näe normaaliin (tavarankuljetus-/matkailu)perävaunuun. Ei ole helppoa noilla lainsäätäjilläkään varmasti.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Todennäköisesti hinattavan laitteen rekisteröintitodistuksessa lukee mikä se on eikä perävaunu. Tosin harva muistaa niitä ajoneuvoluokkakoodeja ulkoa, varsinkaan harvinaisia. Hinattavan laitteen vakuutuskohtelu lienee eri kuin perävaunun, eli pidettäneen "selvästi" erillään.
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja kengu »

Kylpytynnyrinhän voi rekisteröidä joko tavarankuljetusperävaununa tai hinattavana laitteena. Aikaisemmin luonnollisesti hinattavia laitteita, ettei tarvitse turhaan byrokratiaan sotkeutua, mutta jos bussin perään pistää niin sitten pitää pitää tynnyri kuormana kärryssä (ja käydä siis tyhjä kärry rekisteröintikatsastamassa).

Samanlaisia rajanvetoja saanee aikaan saunavaunun ja matkailuvaunun välille, mikäli on vähän paremmin varusteltu sauna kyseessä. Matkailuperävaunun vaatimuksista en tiedä, mutta varmaankin keittomahdollisuus, pöytä, sänky ja säilytystilaa voi hyvin löytyä saunavaunustakin. (Eipä näemmä heti matkailuvaunun vaatimuksia löytynyt, tai löytyi: "Matkailuperävaunulla tarkoitetaan ISO -standardin 3833-77 kohdan 3.2.1.3 mukaista tieliikennekäyttöön suunniteltua ja matkailukäyttöön soveltuvaa perävaunua"

No todennäköisesti helpommin pääsee valitsemaan, aivan kuin nytkin voi kulkurin valita ajoneuvo- (tai lähinnä ajokorttiluokkien) perusteella sopivimmaksi, C, D1, D. Kunhan vaan sopivat edellytykset täyttyvät.

Kohta ollaan jo hyvin kaukana vetokoukusta vaikka ollaankin koukussa kiinni. Olen pohtinut toisinaan myös EU-maiden perävaunujen vapaata liikkumista ja sen tuomia mahdollisuuksia. Varmasti Suomi valtiona katsoo nyrpeästi, mikäli jatkuvasti ulkomaankilvissä olevaa kärryä vetelee pitkin ja poikin Suomea. En ole tosin selvittänyt, että onko jossain EU-maassa erityisiä etuja rekisteröidä kärry.
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

nokivasara kirjoitti:Huomatkaa, että hinattavaa laitetta ei saa kytkeä linja-autoon. Muistaakseni vain henkilö-, paketti- tai kuorma-autoon. Kannattaa tarkistaa.
Tämä tuli aikoinaan 80 luvun lopulla, kun Sakemannit hinas makuuvaunuja bussin perässä. Rosvosivat maitolavoilta Tummelit sulatejuustona ja muutenki olivat fiksuja. Vetivä vuoden verran sit nupin perässä niitä vaunuja ja sit ne katosi. Eli vielä 80-90 lukujen taitteesakin Sakut löi kapulaa rattaisiin Finlandiaan....ei riittäny Rovaniemen poltto :shock: Ja me saadaan kärsiä kuuliaisina kansalaisina :| :mrgreen:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja jykä »

Rotel oli firma joka noita matkoja tarjosi, muistan itsekin Helsingin reissulla ihmetelleeni postitalon ja aseman välissä seissyttä bussi + perävaunuyhdistelmää. Väittäisin kyllä että tätä hupia kesti vain kesän tai kaksi ja kielto tuli samoihin aikoihin, joskus 70-luvun alkupuolella.

Siitä Rotellistakohan tämä tauti tarttui?
Jykä
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Jahas josko sitä asentas vihdoin vetokoukun. Oletteko tutkineet mistä autosta olisi helpoimman mallinen koukku sovellettavaksi bussin takapalkkiin.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Minulla on ollut molemmissa autoissa takapalkkiin hitsattu teräslevy ja siinä kiinni ihan perus tarvikekoukku. Samanlainen kuin tuossa Feloxin etusivulla. Tähän uuteen tehtiin vielä kolmet reijät jolloin korkeutta voi säätää halutessaan. Ei vain sattunut olemaan yhtään kuvaa mutta jos ajelet raskoneella oulussa niin käy vakoilemassa :)
http://www.felox.fi
Felox on tehnyt sen mulle molempiin autoihin, hintaa tulee n. 300-400€ ilman sähköjä. Sähköihin minulla on tämä;
http://www.meronet.com/catalog/product_ ... cts_id=377
toimii hyvin ja on hintansa arvoinen.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Ite tein just väyläohjattuun pikkuautoon releboxin, eniten haastetta aiheutti vilkuillekkin tuleva pwm-signaali (vaati nopean releen takia suodattimen). Hienosti pelaa ja hintaa tuli pistokkeineen alta 20€. Toki valmiin olisi saanu alta kolmen sadan, mutta eteen vedettävät piuhat jne. ei napannu.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Reddewil kirjoitti:Ite tein just väyläohjattuun pikkuautoon releboxin, eniten haastetta aiheutti vilkuillekkin tuleva pwm-signaali (vaati nopean releen takia suodattimen). Hienosti pelaa ja hintaa tuli pistokkeineen alta 20€. Toki valmiin olisi saanu alta kolmen sadan, mutta eteen vedettävät piuhat jne. ei napannu.
Mulla olisi vastaavan releboxin teko suunnitelmissa väyläsähköiseen Sitikkaan. Mikä auto oli kyseessä joka vaati suodatusta?
osilpi
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 12 Touko 2010 21:49
Location: Espoo

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Käsittääkseni nykyään ei enää itse saisi tehdä mitään koukkua mihinkään autoon, vaan tulisi aina käyttää hyväksyttyä koukkua. Toki jos ostat IKH:sta hyväksytyn irtokoukun, jossa 2 pultin reikää ja teet sille tukirungon itse, on asia ok. Ottaisin hyväksynnästä dokumentin auton hanskalokeroon varmuudeksi mukaan.
Mm Bilteman irtokoukut ei taida olla hyväksyttyjä tieliikennekäyttöön.

Mutta hinattavalla laitteella sitten ei saa kuljettaa mitään. Eli saunan polttopuut ja vedet täytyy pykälien mukaan kuljettaa autossa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tiedossa olis 5,9m venetraileri ja pulpettivene joka täpärästi painaa alle 750kg ja pituus yhteensä 18,75 elikkä maksimikärry siis ilman e-korttia
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Wonderi kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:Ite tein just väyläohjattuun pikkuautoon releboxin, eniten haastetta aiheutti vilkuillekkin tuleva pwm-signaali (vaati nopean releen takia suodattimen). Hienosti pelaa ja hintaa tuli pistokkeineen alta 20€. Toki valmiin olisi saanu alta kolmen sadan, mutta eteen vedettävät piuhat jne. ei napannu.
Mulla olisi vastaavan releboxin teko suunnitelmissa väyläsähköiseen Sitikkaan. Mikä auto oli kyseessä joka vaati suodatusta?
-04 3-sarjan penari. Tuosta lähtiinhän ne väyläboxit on liki kaikissa merkeissä samat kun kattelin boxien sopivuuksia. Ite en jaksanu tilata, maksaa ja odotella niin tein poxin ja hyvin pelaa. Koodasin vielä parkkien check controllin pois ku led-päivävalot on. Akku takana, niin ei paljon helpommin ois voinu toteuttaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Vastaa Viestiin