sisäkorkeus ei täyty

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Vieras

sisäkorkeus ei täyty

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Olen aloittanut projektin. Tarkoitus olisi tehdä vanhasta linja-autosta matkailu auto, mutta sisäkorkeus siinä ei ole, kuin 1,85m, että saako tästä tehdä matkailuauton ja minkälaiset verot siihen tulisi, kun sisäkorkeus ei täyty?
Voiko tehdä esim katolle pienen korokkeen?
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Taitaa napsahtaa autovero :shock: eikä varmaankaan mikään pieni :cry: paitsi ikä saattaa kyllä vaikuttaa siihen :roll: Mutta korotuksella sen vois kyllä kiertää tai ajamalla se D1-kortti :D Vaatimushan oli: 1,9m / 40cm leveää / 40% asunto-osan pituudesta ja mittaus alkaa kuljettajan penkin takaa (mulle ainakin sanottiin katsastuskonttorilla) :wink:
Avatar
Acer65
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Helmi 2005 09:38
Paikkakunta: Vreta (Kemiö)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Acer65 »

Omassa projektissani on myös tuo samainen korkeusongelma :cry:
Tosin vain 4cm uupuu :lol: vaaditusta.
Aion ratkaista tuon pulman laskemalla lattiaa käytävän
osalta korin apurungon tasalle, jotta tuo korkeusvaatimus tulee täytettyä.
Senverran olen tuota rakennetta tutkinut, että se jopa onnistuukin :wink:
<<->> Just Rockin' Rollin' <<->>
Avatar
Acer65
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Helmi 2005 09:38
Paikkakunta: Vreta (Kemiö)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Acer65 »

Mitenkäs muuten, pitääkö tuon alueen (1.9@40%@>40cm) olla yhtenäinen,
vai voiko välissä olla matalampia kohtia :?:
<<->> Just Rockin' Rollin' <<->>
pompo
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Tammi 2006 22:31

Viesti Kirjoittaja pompo »

Acer65 kirjoitti:Mitenkäs muuten, pitääkö tuon alueen (1.9@40%@>40cm) olla yhtenäinen,
vai voiko välissä olla matalampia kohtia :?:
Mikähän on se asetus, jossa nuo ehdot mainitaan...

Autoverolaki (1482/1994) 5 luku, korostukset allekirjoittaneen:
5 luku
Verovapaus ja alennettu vero
21 §

Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin vapaa pelastusauto, sairasauto, invataksi, eläinlääkintäauto, kuorma-auto sekä yksinomaan ruumiiden ja hautajaistoimintaan liittyvien kukkalaitteiden kuljetukseen käytettävä ruumisauto. Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin vapaa myös matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 1 875 kiloa. (7.5.1997/413)

Huoltoautosta, jonka oma massa on vähintään 1 875 kilogrammaa, vero on 35 prosenttia verotusarvosta. M1-luokkaan kuuluvasta autosta, jonka oma massa on vähintään 4 500 kilogrammaa, vero on 35 prosenttia. M1-luokkaan kuuluva auto, jonka oma massa on vähintään 6 000 kilogrammaa, on verosta vapaa.

Verosta on vapaa L1-, L2-, L1e-, L2e- ja L6e-luokan ajoneuvo. (4.4.2003/266)
Lihavoidun kohdan tarkoittamaa asetusta en ole löytänyt.

Joka tapauksessa 21§ 2 mom mukaan omamassaltaan yli 6-tonninen M1-luokan auto on aina autoverosta vapaa (kursivoitu osa). Yli 6-tonnisten ei siis tarvitse täyttää asetuksessa (mahdollisesti / oletettavasti) sanottuja erityisvaatimuksia.

Sen sijaan vanhassa Liikenneministeriön päätöksessä matkailuautoista ja matkailukoreista 1207/1990 nuo ehdot mainitaan. Se on kuitenkin kumottu Ajoneuvolailla 11.12.2002/1090. Viimeksimainittu taas sanoo, 22 pykälässään, että
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:

1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;

2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;

3) keittomahdollisuus;

4) säilytystiloja.

Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.
Tämä siis viittaa edellämainittuun autoverolakiin, joka viittaa säädökseen, jota ei minun taidoillani äkkiseltään löytänyt. Jatkan etsintöjä.

Edit: lisäsin linkit säädöksiin ja korostin yli 6-tonnisten verovapautta.
Viimeksi muokannut pompo, 17 Helmi 2006 00:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Acer65
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Helmi 2005 09:38
Paikkakunta: Vreta (Kemiö)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Acer65 »

Tuolla: http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=265

Lainaus:
Matkailuauto
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa
olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat
varusteet (ajoneuvolaki 22 §):

1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;

2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;

3) keittomahdollisuus;

4) säilytystiloja.

Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on
verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.

M1-luokan matkailuauto on kokonaan verovapaa, jos sen omamassa on
vähintään 1 875 kiloa (autoverolaki 21 §:n 1 mom.) ja auton sisäkorkeus
on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja
pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta (ajoneuvojen
rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998).

Muussa tapauksessa matkailuauto on täysimääräisen autoveron alainen.
<<->> Just Rockin' Rollin' <<->>
pompo
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Tammi 2006 22:31

Viesti Kirjoittaja pompo »

Acer65 kirjoitti:(ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998).
Kumottu säädöksellä 1090/2002 (Ajoneuvolaki).
Avatar
Acer65
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Helmi 2005 09:38
Paikkakunta: Vreta (Kemiö)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Acer65 »

pompo kirjoitti:
Acer65 kirjoitti:(ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998).
Kumottu säädöksellä 1090/2002 (Ajoneuvolaki).
Aivan oikein, Ajoneuvolaki on muuttunut ja matkailuauton vaatimukset ovat helpottuneet.

Linja-auton, joka siis on autoverovapaa, kun muuttaa matkailuautoksi, tulee täyttää
ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998.

ns. "täydenveron" matkailuautossa ei ole tuota korkeusvaatimusta.

Tuossa vielä AKE:n sivuilta matkailuauton määritelmä :
http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=1401
<<->> Just Rockin' Rollin' <<->>
pompo
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Tammi 2006 22:31

Viesti Kirjoittaja pompo »

Acer65 kirjoitti:Linja-auton, joka siis on autoverovapaa, kun muuttaa matkailuautoksi, tulee täyttää
ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998.
Viranomainen ei voi perustaa toimintaansa kumottuun säädökseen.

Kysynpä Akelta tästä nimenomaisesta asiasta, kerron vastauksen täällä, jahka/jos sellaisen saan.
Avatar
Acer65
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Helmi 2005 09:38
Paikkakunta: Vreta (Kemiö)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Acer65 »

pompo kirjoitti:
Acer65 kirjoitti:(ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998).
Kumottu säädöksellä 1090/2002 (Ajoneuvolaki).
Näin se vaan valitettavasti on.........

102 §
Kumottavat säännökset
Tällä lailla kumotaan:

1) liikennetarvikkeiden kaupasta, asennuksesta ja korjauksesta 14
päivänä heinäkuuta 1978 annettu laki (570/1978) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen;

2) liikennetarvikkeiden kaupasta, asennuksesta ja korjauksesta 5
päivänä tammikuuta 1979 annettu asetus (9/1979) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen;

3) liikennetarvikkeiden asennus- ja korjausluvan ehdoista 21 päivänä
elokuuta 1992 annettu liikenneministeriön päätös (817/1992) siihen
myöhemmin tehtyine muutoksineen;

4) ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista 4 päivänä joulukuuta 1992
annettu asetus siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen
lukuun ottamatta:

a) asetuksen 1 §:n 3 momentin säännöstä ajoneuvojen rakenteesta ja
varusteista annetun asetuksen soveltamisesta sotilasajoneuvoasetuksen
(560/1992) 2 §:ssä määriteltyihin sotilasajoneuvoihin panssariajoneuvoa
lukuun ottamatta siten kuin sotilasajoneuvoasetuksessa säädetään;

b) 13 §:n invataksin määritelmää;

c) 16 §:n eläinlääkintäauton määritelmää;

d) 17 §:n verovapaan matkailuauton määritelmää;

e) 18 §:n verovapaan ruumisauton määritelmää;

f) 19 §:n huoltoauton määritelmää;

g) 20 §:n auton alustalle rakennetun työkoneen määritelmää;

h) 28 §:n takaikkunan huurteenpoistolaitteen määritelmää;

5) ajoneuvojen katsastuksesta 30 päivänä joulukuuta 1992 annettu
asetus (1702/1992) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen;

6) matkailuautoista ja matkailukoreista 20 päivänä joulukuuta 1990
annettu liikenneministeriön päätös (1207/1990); <tämä siis kumottu>

7) ajoneuvon rakenteen, varusteen tai osan kansainvälisestä
hyväksymisestä 3 päivänä lokakuuta 1994 annettu liikenneministeriön päätös (874/1994).


Lainaus otettu tuolta:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090
<<->> Just Rockin' Rollin' <<->>
pompo
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Tammi 2006 22:31

Viesti Kirjoittaja pompo »

Acer65 kirjoitti: Näin se vaan valitettavasti on.........
Kai se vain on uskottava. Mielenkiintoista on se, että Finlexissä koko asetus on merkitty kumotuksi.

Odotan silti innolla Aken tulkintaa 6000 kilon omastamassasta.
pompo
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Tammi 2006 22:31

Viesti Kirjoittaja pompo »

pompo kirjoitti:Odotan silti innolla Aken tulkintaa 6000 kilon omastamassasta.
Sieltäpä se heti kilahti.

703/1998 on kumottu pääosin, mutta mm. 17 § 3. momentti on edelleen voimassa.

Yli 6000 kg painavan M1-luokan ajoneuvon autoverovapaudesta on maininta verkkosivuilla.

http://www.ake.fi -> verotus -> autovero -> Ajoneuvojen luokittelu ja eri ajoneuvoluokkien ja -ryhmien autoveroasema -> Henkilöauto (M1-luokka):

Henkilöauto on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle (ajoneuvolaki 10 § 2 mom. 1 kohta).

Henkilöauton autovero:
* henkilöauto, jonka omamassa on alle 4 500 kg, on täysimääräisen veron alainen
* henkilöauto, jonka omamassa on vähintään 6 000 kg, on kokonaan verovapaa (autoverolaki 21 §:n 2 momentti).
Vastauksessa ohitetaan tulkinta siitä, kuuluuko matkailuauto aina luokkaan M1. Mainitulla sivulla on ristiriita sen kohdan lopussa, jota Acer65 lainasi, siis
Acer65 kirjoitti:M1-luokan matkailuauto on kokonaan verovapaa, jos sen omamassa on vähintään 1 875 kiloa (autoverolaki 21 §:n 1 mom.) ja auton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta (ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998). Muussa tapauksessa matkailuauto on täysimääräisen autoveron alainen.
Samalla sivulla siis mainitaan, että M1-luokan ajoneuvo, jonka omamassa on yli 6000 kiloa, on verovapaa, mutta jos autoon lisää keittomahdollisuuden, pöydän ja vuodepaikkoja, vero pitää maksaa. Ota tästäkin nyt sitten selvä...

Esitin Veijo Akelle pari lisäkysymystä aiheen tiimoilta.
Avatar
Acer65
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Helmi 2005 09:38
Paikkakunta: Vreta (Kemiö)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Acer65 »

pompo kirjoitti:
Acer65 kirjoitti: Näin se vaan valitettavasti on.........
Kai se vain on uskottava. Mielenkiintoista on se, että Finlexissä koko asetus on merkitty kumotuksi.
Siis, tuo lainaamani kohta on nimenomaan Finlexistä.
<<->> Just Rockin' Rollin' <<->>
pompo
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Tammi 2006 22:31

Viesti Kirjoittaja pompo »

Acer65 kirjoitti:
pompo kirjoitti:
Acer65 kirjoitti: Näin se vaan valitettavasti on.........
Kai se vain on uskottava. Mielenkiintoista on se, että Finlexissä koko asetus on merkitty kumotuksi.
Siis, tuo lainaamani kohta on nimenomaan Finlexistä.
Ok, en vain osannut a) ilmaista itseäni, b) lukea: jätin huomiotta präntin "huom. osittain edelleen voimassa."
pompo
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Tammi 2006 22:31

Viesti Kirjoittaja pompo »

Vastasivat vihdoin.
Hei
Yli 6000 kg painavan matkailuauton ajoneuvoluokka on M1 ja ajoneuvoryhmä matkailuauto. Tällaisen matkailuauton muutos- tai rekisteröintikatsastuksessa rekisteritietohin tehdään lisäksi merkintä "autoverovapaa matkailuauto", vaikka sisäkorkeus ei täyttäisikään min 1,9 metrin mittavaatimusta.

Mainitsemanne autoverolain 21 §:n 2 momentin säännökset koskevat myös matkailuautoa. Esimerkiksi matkailuauton, jonka omamassa on vähintään 4500 kg, mutta alle 6000 kg, ja joka ei täytä em. mittavaatimuksia, vero on siten 35 prosenttia.

Terveisin

Jorma Kurtelius
Lakimies, VT
Rekisteröinti ja verotus -toimiala
Valvonta
Ajoneuvohallintokeskus AKE
Avatar
Acer65
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Helmi 2005 09:38
Paikkakunta: Vreta (Kemiö)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Acer65 »

pompo kirjoitti:Vastasivat vihdoin.
Hei
Yli 6000 kg painavan matkailuauton ajoneuvoluokka on M1 ja ajoneuvoryhmä matkailuauto. Tällaisen matkailuauton muutos- tai rekisteröintikatsastuksessa rekisteritietohin tehdään lisäksi merkintä "autoverovapaa matkailuauto", vaikka sisäkorkeus ei täyttäisikään min 1,9 metrin mittavaatimusta.

Mainitsemanne autoverolain 21 §:n 2 momentin säännökset koskevat myös matkailuautoa. Esimerkiksi matkailuauton, jonka omamassa on vähintään 4500 kg, mutta alle 6000 kg, ja joka ei täytä em. mittavaatimuksia, vero on siten 35 prosenttia.

Terveisin

Jorma Kurtelius
Lakimies, VT
Rekisteröinti ja verotus -toimiala
Valvonta
Ajoneuvohallintokeskus AKE

Tarkoittaakos tuo nyt sitä, että yli 6000kg:n
ajoneuvon ei tarvitse täyttää noita mittavaatimuksia ? :shock:
<<->> Just Rockin' Rollin' <<->>
pompo
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Tammi 2006 22:31

Viesti Kirjoittaja pompo »

Acer65 kirjoitti:
Tarkoittaakos tuo nyt sitä, että yli 6000kg:n
ajoneuvon ei tarvitse täyttää noita mittavaatimuksia ? :shock:
Sitä mieltä minä olen, ja sitä mieltä tuntuu olevan Akekin.
Avatar
Acer65
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Helmi 2005 09:38
Paikkakunta: Vreta (Kemiö)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Acer65 »

pompo kirjoitti:
Acer65 kirjoitti:
Tarkoittaakos tuo nyt sitä, että yli 6000kg:n
ajoneuvon ei tarvitse täyttää noita mittavaatimuksia ? :shock:
Sitä mieltä minä olen, ja sitä mieltä tuntuu olevan Akekin.
Aivan loistava tieto :D Kiitokset !
<<->> Just Rockin' Rollin' <<->>
Avatar
Acer65
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Helmi 2005 09:38
Paikkakunta: Vreta (Kemiö)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Acer65 »

Vielä piti kuitenkin varmistaa AKE:lta oman ajonevon tiedoilla, ja näin vastasivat:

"Autoverolain 21 §:n mukaan autoverosta on vapaa M1 -luokkaan kuuluva
auto, jonka omamassa on vähintään 6 000 kilogrammaa. Matkailuauton
ajoneuvoluokka on M1 ja ajoneuvoryhmä matkailuauto. Autoveroa ei siten
maksettavaksi, jos matkailuauton omamassa (paino)on vähintään 6000 kiloa,
vaikka 1,9 metrin korkeusvaatimus ei täytykään.
Käyttövoimavero (ns.
dieselvero) sen sijaan tulee maksettavaksi."

YES 8)

Kiitokset Pompo'lle :!: :!: :!:
Itekkin nuo pykälät on moneen kertaan tavannut, mutta mutta........ :roll:
<<->> Just Rockin' Rollin' <<->>
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

pompo kirjoitti:Vastasivat vihdoin.
Hei
Yli 6000 kg painavan matkailuauton ajoneuvoluokka on M1 ja ajoneuvoryhmä matkailuauto. Tällaisen matkailuauton muutos- tai rekisteröintikatsastuksessa rekisteritietohin tehdään lisäksi merkintä "autoverovapaa matkailuauto", vaikka sisäkorkeus ei täyttäisikään min 1,9 metrin mittavaatimusta.

Mainitsemanne autoverolain 21 §:n 2 momentin säännökset koskevat myös matkailuautoa. Esimerkiksi matkailuauton, jonka omamassa on vähintään 4500 kg, mutta alle 6000 kg, ja joka ei täytä em. mittavaatimuksia, vero on siten 35 prosenttia.

Terveisin

Jorma Kurtelius
Lakimies, VT
Rekisteröinti ja verotus -toimiala
Valvonta
Ajoneuvohallintokeskus AKE
Mutta eikö kaikki yli 3500 kg kokonaispainoltaan ylittävät ole N2 , eli kuorma-autoja? :?: Noita jenkki SUVeja pehmeine penkkeineen jopa kahdeksalle matkustajalle (esim. Chevy /GMC Suburban) saa rekisteröidä nykyään verottomiksi kuorma-autoiksi N2. Vain tavaratilaan vaaditaan kiinityspisteet lastille ja sellainen teräsverkkoseinä.

Miten 4500 - 6000 kg auto voi lain ajoneuvoluokkasäännöstön mukaan säilyä M1 luokassa ja miten ihmeessä siitä voidaan vaatia 35% veroa?

Lain mukaan se kun on N2 , eli kuorkki , kunhan siinä ei ole istuinpaikkoja enintään kuin 1+8. Jos on enemmän, se menee M2:seksi, eli linja-autoksi, josta siitäkään ei mene veroa, mutta sen kuskaaminen vaatii jonkun D-korteista. :?:
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1453
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

Mutta eikö kaikki yli 3500 kg kokonaispainoltaan ylittävät ole N2 , eli kuorma-autoja? :?:
Omassa ajoneuvoluokka M1, ajoneuvoryhmä matkailuauto ja kokonaispaino 14500kg. Akesta napsahti vielä perusvero , mutta sen kait saa takaisin. Käyttövoimavero menee 14500kg mukaan eikä omapainoa saa laskettua millään punnituksilla. Tv Ari
pompo
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Tammi 2006 22:31

Viesti Kirjoittaja pompo »

Anonymous kirjoitti:Mutta eikö kaikki yli 3500 kg kokonaispainoltaan ylittävät ole N2 , eli kuorma-autoja? :?: Noita jenkki SUVeja pehmeine penkkeineen jopa kahdeksalle matkustajalle (esim. Chevy /GMC Suburban) saa rekisteröidä nykyään verottomiksi kuorma-autoiksi N2. Vain tavaratilaan vaaditaan kiinityspisteet lastille ja sellainen teräsverkkoseinä.

Miten 4500 - 6000 kg auto voi lain ajoneuvoluokkasäännöstön mukaan säilyä M1 luokassa ja miten ihmeessä siitä voidaan vaatia 35% veroa?
Niinhän sitä äkkiseltään voisi luulla, vaan Ajoneuvolain mukaan "Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo". Jos matkustajapaikkoja on alle yhdeksän, kyseessä on M1-luokan ajoneuvo, siis henkilöauto -- varsin raskas tosin. Omamassahaarukassa 4500...6000 kilogrammaa sovelletaan Autoverolain mukaan huojennettua veroa (35%), yli 6-tonniset ovat verovapaita.
Avatar
Acer65
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Helmi 2005 09:38
Paikkakunta: Vreta (Kemiö)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Acer65 »

B9M kirjoitti:
Mutta eikö kaikki yli 3500 kg kokonaispainoltaan ylittävät ole N2 , eli kuorma-autoja? :?:
Omassa ajoneuvoluokka M1, ajoneuvoryhmä matkailuauto ja kokonaispaino 14500kg. Akesta napsahti vielä perusvero , mutta sen kait saa takaisin. Käyttövoimavero menee 14500kg mukaan eikä omapainoa saa laskettua millään punnituksilla. Tv Ari
Kysäisin vielä AKE:sta tuosta Ajoneuvoveron perusverosta,
tässä vastaus:

"Ajoneuvoverolain 10 §:n mukaan perusveroa määrätään henkilö-
pakettiautolle (M1, N1, M1G ja N1G -luokka) sekä erikoisautolle, jonka suurin
sallittu kokonaismassa on enintään 3500 kilogrammaa.
=> kaikilta matkailuautoilta menee perusvero.
Erikoisautot ovat ennen vuotta 1993 eri tarkoituksiin rekisteröityjä autoja."
<<->> Just Rockin' Rollin' <<->>
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Eli siis dieselverosta ei voida luistaa mitään kautta jos auto rekisteröidään erikoisajoneuvo/matkailuautoksi? Kerpele. Opiskelijan pussissa tuntuu.
Avatar
Acer65
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Helmi 2005 09:38
Paikkakunta: Vreta (Kemiö)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Acer65 »

Anonymous kirjoitti:Eli siis dieselverosta ei voida luistaa mitään kautta jos auto rekisteröidään erikoisajoneuvo/matkailuautoksi? Kerpele. Opiskelijan pussissa tuntuu.
Näin se valitettavasti on. Erikoisajoneuvoksi rekisteröinti ei enää tosin onnistu.
Tuohon diisseliveroon on kyllä apuja tulossa:url=http://www.ake.fi/AKE/Ajankohtaista/Vuo ... tetaan.htm
<<->> Just Rockin' Rollin' <<->>
Vastaa Viestiin