Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
wanderfreund
Kokenut kuljettaja
Viestit: 124
Liittynyt: 20 Marras 2009 19:22
Truck: Ajokki Victor K113
Location: Lojo

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja wanderfreund »

Näin Trafi asian ilmaisee:


Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä muuttui vuodenvaihteessa. Ajoneuvon mittoja koskevia poikkeuksia käsittelevää pykälää muutettiin ja poikkeuslupavaltuudet siirrettiin Trafille.

Lupakäsittelyä varten Trafissa tehdään aina käsittelyohjeet ja periaatelinjaukset käsittelijöille, jotta linja myönnettävissä poikkeuksissa on selkeä käsittelijästä tai ajankohdasta riippumatta. Trafi voi myöntää poikkeuksen uudentekniikan kokeilua tai tuotekehitystä varten taikka muusta erityisestä syystä. Matkailuautojen kohdalla liian pitkää alustaa ei katsota erityiseksi syyksi pituuteen liittyvässä poikkeuksessa. Auton käyttö tarkoituksen pitää olla sellainen, että siihen soveltuu parhaiten ylimittainen henkilö tai kuorma-auto, jotta sille voidaan myöntää poikkeus. Tällaisena voidaan pitää esim. auton tai usean hevosen kuljetustilalla varustettua autoa.
Kyseinen poikkeus voidaan myöntää minkä ikäiselle ajoneuvolle tahansa.

Terveisin
Otto Lahti
___________
Otto Lahti
Ryhmäpäällikkö, DI
Tieliikennekelpoisuus
Liikennevälinetekniikka
Liikenteen turvallisuusvirasto, Trafi
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Kyselin voiko kuorman kuljetuksen hoitaa kattotelineillä sisätilasta napattavan kuormatilan sijaan. Tälläinen vastaus tuli
Hei,

M1-luokan matkailuauton pituus saa olla enintään 12,00 metriä. Jotta voidaan myöntää poikkeuslupa hakemaanne 13,00 metrin pituudelle pitää auton sisälle takaosaan tehdä erillinen kuljetustila ( jonka pituus 1-2 metriä kuljetustarpeen mukaan, käyttötarkoitus on kirjattava).
Kuva tilaratkaisusta tarvitaan.
Auton katolla olevia tiloja ei huomioida vaan tila pitää ottaa pois juuri pituudesta, jotta ei vääristetä kilpailua.

Perusteet ajoneuvojen mittoja ja massoja koskevien poikkeuslupien myöntämiselle on säädetty asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä 52 §:ssä, jonka mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto voi myöntää yksittäiselle ajoneuvolle tai ajoneuvoyhdistelmälle poikkeuksen 20, 21 ja 23-26 §:n säännöksistä, jos se on tarpeen uuden tekniikan kokeilun, tuotekehityksen tai muun erityisen syyn takia. Edellytyksenä on lisäksi, että poikkeuksen myöntäminen ei vaaranna liikenneturvallisuutta eikä vääristä kilpailua. Poikkeus voidaan myöntää määräaikaisena ja siihen voidaan liittää ehtoja. Asetus 1227/2011 tuli voimaan 1.1.2012.

Linja-auton pohjalta rakennetuille kuorma- ja matkailuautoille voidaan myöntää poikkeus ainoastaan erityisestä syystä. Tällaiseksi syyksi ei katsota liian ison aihion valintaa toteutettavan ajoneuvon pohjaksi. Mitoista myönnettävän poikkeuksen perusteena tulee aina olla ajoneuvon erityinen käyttötarkoitus, missä on suuri tilan tarve. Tällaiseksi voidaan katsoa kuorma- tai matkailuauto, missä on huomattavan kokoisten miehistö ja majoitustilojen lisäksi paljon tilaa vaativa kuljetustila esim. kilpa-autolle tai hevosille.

Aiemmin käytössä olleita linja-autoja erityiskäyttötarkoitukseen muutettaessa vaaditaan poikkeuslupapäätöksessä autoon asennettavaksi kuljettajan ja matkustajien istuimiin turvavyöt ja ajoneuvoon nykyaikaisten vaatimusten mukaiset taustapeilit; molemmat vaatimukset liikenneturvallisuusperustein. Turvavöiden kiinnityspisteiltä ei kuitenkaan vaadittaisi lujuuden testaamista ennen kuin vaatimus auton käyttöönottoajankohtaa koskevana tulee voimaan autojen ja perävaunujen rakennetta ja varusteita koskevassa asetuksessa, vaan asianmukaisuuden varmistamiseksi riittää katsastusmiehen hyväksyntä.


Ystävällisin terveisin
Ahti Kalliomäki
Tarkastaja
Liikenteen turvallisuusvirasto
puh: 029 534 5529
Täytyis vielä ihan mielenkiinnon vuoksi kaivella tuo asetus 1227/2011 ja tavata se läpi. Hyviä huomioita porukoilta tullut ja nämä virkamiesten vastauksetkin voivat monia auttaa (Tai sekoittaa).

Mutta semmoinen tuntuma tässä alkaa olemaan ettei maalaisjärki ja perustelut auta. Se on kuormatila tehtävä taakse. Miksipä ei sitten moottoripyörälle. Itsellä on kaksi vanhaa mopedia, Jawa 250cc vm1955 & Suzuki GSX 750 vm1984. Suikka voisi olla jo haasteellinen saada sivuoven jyrkät raput ylös... Mutta Jawa on sen verran keponen ja pieni, että sivuovestahan se menee ramppia pitkin sisään. Tästäpä täytyy varmaan piirustukset tehdä. Ehkäpä se lupa voisi vielä tällä herua.. 8)

Sitten joskus myöhemmin voine mopedin kuljetuspaikalle kiinnityspisteiden yhteyteen tehdä pyörän pesupaikan. Vähän seinää ja ovi, jonka taakse sitten puulämmitteinen Jawan kuivaustila. Lisäksi kyseiseen tilaan istuimet, jonne voi kiivetä kisan jälkeen istuskelemaan ja miettimään Jawan seuraavia huoltotoimia pyörän kuivuessa. Mutta tämä loppuhan oli vain ylimääräistä ajatuksen harhailua, Jawan kuljetus- ja huoltotila siis, pääsisi osallistumaan veteraanimoottoripyörien ajoihin.. :wink:
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Tuohan tarkoittaa että taakse täytyy laittaa 1-2m pituussunnassa tääysleveä ja täyskorkea tyhjä tila. Mitä sitten kun on muutoskatsastanut kuljettaa siinä tilassa onkin jo oma asia vaikka saunaa.

Miten suhtautuvat jos auto on takatuuppari ja täyskorkea tila on moottorin päältä kattoon, pariovet vaan taakse. tämä vain heittona, mutta menisikö läpi.

Toinen hakemuksessa mietittävä asia on anomuksessa tilan monikäyttöisyys: Omassani on kolmen hevosen kuljetus ja vaihtoehtoisesti auton kuljetus tilaan laitettavan kuljetusrampin päällä.

Kolmas vaatii tarkistuksen: Kun Suomi liittyi EU-hun kielsivät enään rekisteröimästa M1 matkailuautoa jossa kuljetetaan hevosta. Syy henkilöautolla rahdin kuljetus kielletty, 2006 tuli taasen työ ja lepoaikadirektiivi jossa henkilöauto luokiteltiin rahdinkuljetukseen kelpaavaksi.

Hevonen ei mahdu poikittain autoon mutta sen verran vinoon että 3m pituus täyttyy, jolloin tulee myös hyvin sisään sivuovesta. Tee tilasta niin suuri että saat siihen myöhemmin mahtumaan sen minkä siihen haluat. Hevosenkuljetustilaan saa (ja pitää) laittaa kulkuovi josta pääsee tarkastamaan hevoset kuljetuksen aikana.
Piirrä kuva missä on tila autolle tai/ja hevoselle koska se kelpaa perusteeksi. Muista että pitää olla kuormaussilta jolla valittu kuorma saadaan autoon. Ei tarvitse olla kiinteästi asennettu.
PS! eivät ole kovin kiinnostuneita tuon tilan varusteista, mutta virkainto pystyy kaiken kumoamaan.
Viimeksi muokannut KajNyy1, 10 Marras 2012 15:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

No entäpä ihan tämä helpoin vaihtoehto, jätät 1+9 paikat sisään ja hankit d1 taskuun. Tämä on kyllä jatkossa paras jos on pitkä auto kyseessä. M1 tuo vaan turhia veroja ja matkanopeus pitää pudottaa satasesta kahdeksaankymppiin.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
wanderfreund
Kokenut kuljettaja
Viestit: 124
Liittynyt: 20 Marras 2009 19:22
Truck: Ajokki Victor K113
Location: Lojo

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja wanderfreund »

KajNyy1 kirjoitti:Tuohan tarkoittaa että taakse täytyy laittaa 1-2m pituussunnassa tääysleveä ja täyskorkea tyhjä tila. Mitä sitten kun on muutoskatsastanut kuljettaa siinä tilassa onkin jo oma asia vaikka saunaa.

Miten suhtautuvat jos auto on takatuuppari ja täyskorkea tila on moottorin päältä kattoon, pariovet vaan taakse. tämä vain heittona, mutta menisikö läpi.

Toinen hakemuksessa mietittävä asia on anomuksessa tilan monikäyttöisyys: Omassani on kolmen hevosen kuljetus ja vaihtoehtoisesti auton kuljetus tilaan laitettavan kuljetusrampin päällä.

Kolmas vaatii tarkistuksen: Kun Suomi liittyi EU-hun kielsivät enään rekisteröimästa M1 matkailuautoa jossa kuljetetaan hevosta. Syy henkilöautolla rahdin kuljetus kielletty, 2006 tuli taasen työ ja lepoaikadirektiivi jossa henkilöauto luokiteltiin rahdinkuljetukseen kelpaavaksi.

Hevonen ei mahdu poikittain autoon mutta sen verran vinoon että 3m pituus täyttyy, jolloin tulee myös hyvin sisään sivuovesta. Tee tilasta niin suuri että saat siihen myöhemmin mahtumaan sen minkä siihen haluat. Hevosenkuljetustilaan saa (ja pitää) laittaa kulkuovi josta pääsee tarkastamaan hevoset kuljetuksen aikana.
Piirrä kuva missä on tila autolle tai/ja hevoselle koska se kelpaa perusteeksi. Muista että pitää olla kuormaussilta jolla valittu kuorma saadaan autoon. Ei tarvitse olla kiinteästi asennettu.
PS! eivät ole kovin kiinnostuneita tuon tilan varusteista, mutta virkainto pystyy kaiken kumoamaan.
Mikä on korkeusvaatimus hevosenkuljetustilaan? entä rampin kaltevuus?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Voihan tuon kuljetustilan suunnitella vaikka koirien kuljettamiseen tai anakondan siirtoon - pitää olla pituutta ja lämmitystä. Korkeus ei ole niinkään kriittinen seikka.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Lahti32 kirjoitti:No entäpä ihan tämä helpoin vaihtoehto, jätät 1+9 paikat sisään ja hankit d1 taskuun. Tämä on kyllä jatkossa paras jos on pitkä auto kyseessä. M1 tuo vaan turhia veroja ja matkanopeus pitää pudottaa satasesta kahdeksaankymppiin.
Tälle annan peukut!!!

Ihmettelen kyllä kun moni on valmis rakentamaan ja maksamaan vaikka mitä kun pelkällä kortin päivityksellä(D1) selviäisi monesta "ongelmasta"!
Ja ei sitten mitään herneitä nenään... tää on vaan oma mielipiteeni!!!

...lisätään nyt vielä että tietenkään kortin päivitys ei aina ole mahdollista ja/eikä tuo välttämättä haluttua lopputulosta.
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Nii... onhan se tuo D1 -kortti käynyt mielessä. Vieläköhän sitä kerkiäisi, eikös tammikuussa astunut voimaan uudet säännöt ja sen jälkeen hankitulla D1:llä ei sitten ajeltukkaan pitkää autoa?

Onko D1 autossa oltava vähintään 9+1 paikkaa?

Soutaa ja huopaa... :lol:
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Eikö se ollu että ei edes naapuria sitten oteta kyytiin vai hä, siis ilman ammattiajolupaa vaimikäseoli?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Sekin vielä.. :( Ja eikös tuo ole voimassa jo nyt jos D1 kortin ajaa, eikä vasta tammikuussa?
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Se D1 pituusraja on niin ristiriitainen juttu että ei varmaan tuu heti ongelmaksi. C-kortti vaaditaan ennen D1 suorittamista. Jos D1 ajettas B-kortin päälle niinkuin Norjassa niin silloin olis nuo korttien pituusrajat jotenki ymmärrettäviä.
Tulevaisuus on sähköinen
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja jykä »

D1:n saa nykyään B:n päälle
Jykä
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

wanderfreund kirjoitti:
KajNyy1 kirjoitti:Tuohan tarkoittaa että taakse täytyy laittaa 1-2m pituussunnassa tääysleveä ja täyskorkea tyhjä tila. Mitä sitten kun on muutoskatsastanut kuljettaa siinä tilassa onkin jo oma asia vaikka saunaa.

Miten suhtautuvat jos auto on takatuuppari ja täyskorkea tila on moottorin päältä kattoon, pariovet vaan taakse. tämä vain heittona, mutta menisikö läpi.

Toinen hakemuksessa mietittävä asia on anomuksessa tilan monikäyttöisyys: Omassani on kolmen hevosen kuljetus ja vaihtoehtoisesti auton kuljetus tilaan laitettavan kuljetusrampin päällä.

Kolmas vaatii tarkistuksen: Kun Suomi liittyi EU-hun kielsivät enään rekisteröimästa M1 matkailuautoa jossa kuljetetaan hevosta. Syy henkilöautolla rahdin kuljetus kielletty, 2006 tuli taasen työ ja lepoaikadirektiivi jossa henkilöauto luokiteltiin rahdinkuljetukseen kelpaavaksi.

Hevonen ei mahdu poikittain autoon mutta sen verran vinoon että 3m pituus täyttyy, jolloin tulee myös hyvin sisään sivuovesta. Tee tilasta niin suuri että saat siihen myöhemmin mahtumaan sen minkä siihen haluat. Hevosenkuljetustilaan saa (ja pitää) laittaa kulkuovi josta pääsee tarkastamaan hevoset kuljetuksen aikana.
Piirrä kuva missä on tila autolle tai/ja hevoselle koska se kelpaa perusteeksi. Muista että pitää olla kuormaussilta jolla valittu kuorma saadaan autoon. Ei tarvitse olla kiinteästi asennettu.
PS! eivät ole kovin kiinnostuneita tuon tilan varusteista, mutta virkainto pystyy kaiken kumoamaan.
Mikä on korkeusvaatimus hevosenkuljetustilaan? entä rampin kaltevuus?
Hevosen pää selvästi irti katosta, jos iso hevonen ei mahdu niin kuljetat Setlannin poneja, ne mahtuu jo farmarinkin kyytiin. Minun ramppi turhan jyrkkä n. 40* kun ilmajouset on täynnä.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Tuo KajNyyn monikäyttötila-ajatus on ehdottomasti harkitsemisen arvoinen. Varsinkin jos eläinkuljetusmoodissa saa välioven tilojen välille.

Kaksi ikäloppua uuninpankolla lojuvaa kissaa kyllä löytyisi, olivat vielä viimeksi tarkistaessa hengissäkin. Kai kissa kelpaisi perusteeksi siinä missä hevonenkin? Onhan näillä elikoilla tietysti kokoeroa, mutta ei kait se ole olettamus että hepo bussiin ja kissa pikkuautoon? Harrastaahan voi kukin omalla laajuudellaan.
Ja sitä paitsi kulkisihan se hevonenkin henkilöautossa.. :lol:
Kuva

Kyllä varmaan moottoripyörän/kissojen kuljetustilalla edetään. Hevosia en taida yrittää kun jo ajatustasolla jumiutuvat raukat sivuoveen ja jyrkkiin rappuihin.

Niin ja oon kyllä miettinyt sitä d1-korotustakin. pitäis vaan keretä kyselemään lisää kuka kouluttaa ja mitä maksaa. Kyllä paikkakunnalla näkyy koulutusajossa oleva bussi liikkuvan, mutta kukaan ei tunnu tietävän kuka kouluttaa.

Nimimerkillä : Kahden vaiheilla, d1:lle vai poikkeusluvalla c:lle.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Puntaroin C ja D1 kortillisen auton välillä ihan jonkin verran. Ja kyllä omalla kohdalla sitten C sopi paremmin, joten poikkeuslupaa hakemaan..

No, niinhän siinä sitten kävi, että perjantaina postilaatikkoon tulla pätkähti saapumisilmoitus 380 euron ennakkomaksulla. Sitten jännittämään mitä kaikkea jänskää tuolla "nimellisellä" summalla saa.. :shock:

Ja hyvinhän siinä lopulta kävi, poikkeuslupa herui! :lol: :lol: Takaosassa kuljetustila moottoripyörälle/mopolle ja vaihtoehtoisesti muutamalle koirahäkille (eläimiä = ovi kuljetustilaan sisäkautta). Sivuseinissä kiinnityskiskot. Muita ehtoja: Kuljettajan ja matkustajan istuimiin oltava turvavyöt. Istuinten ja vöiden asianmukaisuuden varmistamiseksi riittää katsastusmiehen hyväksyntä. Nykyvaatimusten mukaiset taustapeilit.

Päädyin varmuuden vuoksi koiriin, kun ajattelin että niitähän voi olla suuriakin, pikkukissuthan olisi kuitenkin passitettu kuljetuskopassa syliosastolle? Villakoiria tuntuu kuitenkin löyvän nurkista vaikka miten ja täällä suunnalla ovat vielä julmetun kokoisia! .. :wink:
Pätkät kiskoa seiniin ja asianmukaiset pesu- ja kuivatustilat mopolle/koirille. Vähän kaakelia/muovimattoa/puupaneelia tms. ja mikäpäs siinä sitten. 8)

Ainiin, tässä lainaus nykyvaatimusten mukaisista taustapeileistä:
5.2. Ulkopuoliset päätaustapeilit (luokka II)
5.2.1 Kuljettajanpuolinen ulkotaustapeili
Näkökentän on oltava sellainen, että kuljettaja näkee vähintään 5 m leveän tasaisen ja vaakasuoran tien
osuuden, joka rajoittuu tasoon, joka on yhdensuuntainen ajoneuvon pituusakselin suuntaisen keskitason
kanssa ja joka kulkee ajoneuvon uloimman kuljettajanpuolisen pisteen kautta, ja tämä näkökenttä alkaa
30 m kuljettajan näköpisteiden takaa ja ulottuu taaksepäin horisonttiin.
Kuljettajan on lisäksi nähtävä 1 m leveä tien osuus, joka rajoittuu tasoon, joka on yhdensuuntainen
ajoneuvon pituusakselin suuntaisen keskitason kanssa ja joka kulkee ajoneuvon uloimman pisteen kautta
4 m kuljettajan näköpisteet lävistävän pystytason takana olevasta pisteestä alkaen (ks. kuvio 7).
5.2.2 Matkustajanpuolinen ulkotaustapeili
Näkökentän on oltava sellainen, että kuljettaja näkee vähintään 5 m leveän tasaisen ja vaakasuoran tien
osuuden, joka matkustajan puolella rajoittuu tasoon, joka on yhdensuuntainen ajoneuvon pituusakselin
suuntaisen keskitason kanssa ja joka kulkee ajoneuvon uloimman matkustajanpuolisen pisteen kautta, ja
tämä näkökenttä alkaa 30 m kuljettajan näköpisteiden takaa ja ulottuu taaksepäin horisonttiin.
Kuljettajan on lisäksi nähtävä 1 m leveä tien osuus, joka rajoittuu tasoon, joka on yhdensuuntainen
ajoneuvon pituusakselin suuntaisen keskitason kanssa ja joka kulkee ajoneuvon uloimman pisteen kautta
4 m kuljettajan näköpisteet lävistävän pystytason takana olevasta pisteestä alkaen (ks. kuvio 7).
Kuvio 7: Luokan II peilien näkökenttä
Ja kun itseä taitaa vaivata jonkin sortin lukihäiriö tai tyhmyys kun en tolkkua tuosta saanut, niin mukana tuli onneksi selventävä kuva.
image003.png
image003.png (68.73 KiB) Katsottu 21944 kertaa

Ahti Kalliomäki hoiti Trafilla poikkeuslupa-asiaa ja itselle jäi ainakin ihan positiivinen kuva. Kyllä siellä ymmärretään harrastelijoiden tuska näissä asioissa ja pyritään saamaan poikkeuslupaan myönteinen päätös. Kysymällä sai hyviä vastauksia. Sanoisin että asiallisesti ja diplomaattisesti itse edeten pyrkivät soveltamaan pykäliä meidän eduksi. Pääpointti lienee se, että takaosaan täytyy saada metri tai kaksi kuljetustilaa jollekin asialle. Poikkeuslupahakemukseen mallasin tälläisen kuvan
pohjapiirros_v2.png
Ja se riitti edellä mainitun perustelun kera. Taas nytkähti rojekti etiä päin. Tulevalle kesälle 2013 tähdätään neitsytmatkaa! :D
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Hienoa!

Jotakuta toista olisi saattanut jo alkaa hermostuttamaan tuleeko lupaa lainkaan.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Joo, mää uskon sen. Itellä voi olla savolaiseen tapaan vähän liiankin lupsakka suhtautuminen asioihin, mutta tähän mennessä kaikki on aina jotenkin hoitunut eikä mikään ole jäänyt harmittamaan, suuremmalti :)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Onnittelut poikkeusluvasta :D Nyhän on sit enään taivas rajana :mrgreen: :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Onnea luvasta!
Pitäähän toki kuletustilassa kaakelia ja panneelia olla. Ihmetyttää vaan että miks auton pitää peileiltä vastata nykyaikaa, ku siihen sovelletaan kaikkea mitä ensirekisteröintivuonna on ollu vaatimuksena!!! No täyttynee ehdot ihan tavis peileillä.

Ihan vertailuna tuohon vaatimukseen, onko mun -74 volvo nyt sitten 2009 malli koska se rekisteröitiin eri ajoneuvoluokkaan? Ei, no miksi sen pitää vastata sitten uutta rekisteröintivuotta? (näkisin pykälän mielelläni, sellasen jossa museoajoneuvo pitää laittaa vastaamaan 2012 vuoden vaatimuksia, mutta luulen ettei katsuri sellasta löydä) Periaatteessa kaikkiin ajoneuvoihin pitäs sitten vaatia vyöt ja uudet peilit.

No mutta pääasia että sait sen luvan 8)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Onnittelut poikkeusluvasta.

Paljonko on huonekorkeus sivulle sijoitetun käytävän kohdalla? Rölli-projektissani harkitsin tuota sivukäytävää, mutta kaarevan katon takia korkeus jäi liian pieneksi. Joten jäi tekemättä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Taitaa olla toi sisäkorkeus ihan hyvää luokkaa kun on toi lattia tiputettu :wink:
Viimeksi muokannut Bussiton, 12 Joulu 2012 15:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Kiitosta. Juu on tosiaan tiputettu lattia kauttaaltaan. Tarkkoja mittoja en muista. Itse olen jotain 183 ja pystyn kävelemään suorana auton läpi käytävää. Ropellihattupäässäkin sama varmaan onnistuisi :)
Kaikkein matalin kohta on tuossa makuukammarin kohdalla kun lattia lievästi nousee edestä taakse mentäessä, kunnes sitten suih.. kuljetustilassa taas helpottaa. Se on n. 10cm korkeampi kun ollaan menty taka-akselin yli ja auton rakenne salli lattian alemmas. Jahka saa lattiat ja katot lopulliseen kuosiin, niin tilat madaltuu vielä 4-5cm. Mutta makkarin kohdalla heitän sitten sen ropellihatun pois että mahdun kävelemään. :)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja Iski »

Onnitelut myös lupalapusta, hyväksyykö katsastusmies sohvat istuimiksi, Klaukkalan konttorilla ei kelpaa, vaan oltava ihan kunnon (linja-auton) penkit. Sohvan kiinitys autoon ei ole todennäköisesti riittävä. Ihan ymmärrettävä turvallisuus asia, sohvan paino + esim. 3 kpl 80 kiloista ihmistä ja äkkitilanne, niin sohvan jalkojen 10mm kierretangon pätkät voi antautua. Siis näin meillä ja linja-auto ja matkailuauto voi toki olla eriasia, myös jotkut katsurit hyväksyy sohvan ja ne lasketaan matkustajapaikoiksi. Onneksi on tullut aikoinaan tuo D suoritettua :D
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Itsel katsastusmies joutu tarkistaa muutoskatsastukses pykälät, koska oli vm.89 joten ei tarvinut vöitä matkustajile, 91 ja uudemmis muistaakseni tarvi.. Alkuun kyl laski et 8 penkkii + sohva on 12 istumapaikkaa + toinen sohva yhteensä 16 paikkaa.. kunnes tajus et vaan kahdeksalle hain..
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Sohvan kohdalle oon jättänyt muutamat pultit alkuperäisestä seinäkiskosta vanerin läpi törröttämään. Siitä kiskosta siis, josta penkit oli alun perin pultattu seinään. Lattian madalluksen myötä ne ovat nyt sopivalla korkeudella istuintason kanssa. Ajattelin että kiinnitän pultteihin sohvan ja seinän väliin jäävän metalliputken koko sohvan leveydeltä. Tuohon putkeen teen kiinnikkeet turvavöille, jotka tuon sohvan läpi. Turvavyöt tulisivat selkätyynyjen ja istuinosan väliin.
Sohvan kiinnitykseen en ajatellut käyttää sohvan omia jalkoja vaan meinasin tehdä sohvan pohjaan jonkinlaisen "sokkelin" joka puolestaan kiinnitetään riittävän monesta kohtaa lattian alla olevaan teräsrankaan.

Voidaanhan katsastusasemalla olla asiasta erimieltäkin. Ja kyllähän tuo sohvan kelpaaminen istuimeksi on vähän jänskättänyt. No, poikkeuslupalapussa on tuo aiemmin esitetty pohjapiirustus eikä siinäkään ole normaaleja penkkejä. Asiallahan ei ole mitään virallista arvoa, mutta ehkä katsuri ei kyseenalaista sohvia niin helposti kun virallisesta paperista löytyy kuva sohvien kera. Tiedä häntä. Sittenpähän sen näkee tarviiko haalia penkkejä jostain tilalle.. :roll:

Mutta, nyt kyllä meni pahasti ohi alkuperäisen aiheen.. Sentään osasto on oikea. :)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Vastaa Viestiin