Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

j0ri kirjoitti:Sohvan kohdalle oon jättänyt muutamat pultit alkuperäisestä seinäkiskosta vanerin läpi törröttämään. Siitä kiskosta siis, josta penkit oli alun perin pultattu seinään. Lattian madalluksen myötä ne ovat nyt sopivalla korkeudella istuintason kanssa. Ajattelin että kiinnitän pultteihin sohvan ja seinän väliin jäävän metalliputken koko sohvan leveydeltä. Tuohon putkeen teen kiinnikkeet turvavöille, jotka tuon sohvan läpi. Turvavyöt tulisivat selkätyynyjen ja istuinosan väliin.
Sohvan kiinnitykseen en ajatellut käyttää sohvan omia jalkoja vaan meinasin tehdä sohvan pohjaan jonkinlaisen "sokkelin" joka puolestaan kiinnitetään riittävän monesta kohtaa lattian alla olevaan teräsrankaan.

Voidaanhan katsastusasemalla olla asiasta erimieltäkin. Ja kyllähän tuo sohvan kelpaaminen istuimeksi on vähän jänskättänyt. No, poikkeuslupalapussa on tuo aiemmin esitetty pohjapiirustus eikä siinäkään ole normaaleja penkkejä. Asiallahan ei ole mitään virallista arvoa, mutta ehkä katsuri ei kyseenalaista sohvia niin helposti kun virallisesta paperista löytyy kuva sohvien kera. Tiedä häntä. Sittenpähän sen näkee tarviiko haalia penkkejä jostain tilalle.. :roll:

Mutta, nyt kyllä meni pahasti ohi alkuperäisen aiheen.. Sentään osasto on oikea. :)
Soitin sulle... Soita mulle =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
koisti
Apukuski
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Tammi 2014 08:51
Location: Salo

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja koisti »

Pikaisesti selattuani postauksia en vastausta löytänyt aiheeseen joka tuli viimeviikonloppuna vastaan...
Elikkä yksi auton myyjä totesi että jos on erikoisluvallinen matkailuauto ( yli 12m ) niin sillä ei saisi ulkomailla ajella tuolla luvalla / c-kortilla? Pitääkö paikkaansa vai onko myyjän puheita...
Ja siis jos on rekisteröity kuorma-autoksi niin silloin pituudelle ei olisi rajaa vaan c-kortilla sama auto menisi ulkomailla ilman ongelmia..

Faktaa kellään?


edit: löytyshän siitä juttua kun alkoi kunnolla selaamaan :oops:
Mutta siis jos auto on 12.2m pitkä kuorma-auto niin onko sekin aina erikoisluvallinen?
Ja jos on niin hyödyt / haitat vs jos sen rekisteröisy erikoisluvalliseksi matkailuautoksi?
Avatar
wanderfreund
Kokenut kuljettaja
Viestit: 124
Liittynyt: 20 Marras 2009 19:22
Truck: Ajokki Victor K113
Location: Lojo

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja wanderfreund »

Saako poikkeusluvan yli 12m kuorma-autolle?
crane
Kuski
Viestit: 25
Liittynyt: 17 Marras 2013 21:28
Truck: volvo wiima m310 -91
Location: zomero

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja crane »

Kyllä saa, mä hain joulukuussa sähkösellä hakemuksella ja piirsin kuvan linjaautosta ruutupaperille ja pistin ne kirjeellä meneen, meni vajaa viikko ku trafista soitettiin et haluanko linja autosta kuormurin vai matkailu auton, mun autosta tehtiin matkailu auto. Mulla on takana tila kilpurin kuljetusta varten, kilpurin "nokkapellin" päällä makuuparvi. Ainoo että lupa on voimassa johonkin vuoteen 2020 muistaakseni mitä sitte tapahtuu? sitä ei taida tietää presitenttikään. Juu luvan hinta joulukuussa 2013 380e. kannattaa soittaa ensin niin projekti saa silloin jo joko vihreetä taikka punertavaa valoa,
Reissu-Late
Rattimajuri
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
Truck: dethleffs
Location: oulunsalo
Member id: 091

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja Reissu-Late »

Muistaakseni minulla erikoislupa voimassa 2015 .Katsastusmieheltä kysyin ja se tarkoittaa että voin katsastaa auton takaisin linja-autoksi ja takaisin matkailuautoksi ennen kuin luvan päivämäärä menee umpeen. Yli 12 metriä pitkän poikkeusluvalla rakennetun matkailuauton vieminen suomen rajojen ulkopuoleelle ei ole mahdollista "laillisesti".
Poikkeuslupa ei ole voimassa kuin suomessa.Muuta takaisin linja-autoksi niin pääset ulkomaille.
kasipari
Renkaiden potkija
Viestit: 1
Liittynyt: 29 Joulu 2013 21:18
Truck: volvo B10m
Location: Jämsä

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja kasipari »

toi meikäläisen auto katsastettiin kuorma-autoksi ja haettiin erikoislupa trafista,pituutta autolla 13.4metriä.katsastuksessa piti olla kuorma tila ja paperi väliseinän kestävyydestä.
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: Erikoislupa yli 12m matkailuautolle

Viesti Kirjoittaja AtAi »

koisti kirjoitti: Mutta siis jos auto on 12.2m pitkä kuorma-auto niin onko sekin aina erikoisluvallinen?
Ja jos on niin hyödyt / haitat vs jos sen rekisteröisy erikoisluvalliseksi matkailuautoksi?
Ottaisin rälläkän kauniiseen käteen 12.2m tapauksessa :mrgreen:
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Vastaa Viestiin