Perävaunu bussiin?
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
D1E tai C1E
Olipa bussi rekisteröity linjuriksi tai matkailuautoksi voi noilla d1e tai c1e korteilla ajaa yhdistelmää jonka kokonaispaino ei ylitä 12 tonnia. Minulla olisi ollut mahdollisuus ajaa tuo e samassa inssissä d1 kanssa eikä se maksaisikaan kuin jotain 30-50e. Enpä viitsinyt koska oman bussin kok. Paino on 15800 kg eikä sillä mitään voi hinata.
Vastailenpa näinkin vanhaan viestiin kun olen tässä surffannut antaumuksella erilaisia ajokorttiasetuksia, -määräyksiä ja -lakeja pitkin Internetiä.
Erikoisin huomio minkä tein oli se, että DE-yhdistelmäkortti ei automaattisesti tarkoita myös CE-yhdistelmän ajo-oikeutta. On siis mahdollista käydä suorittamassa DE-yhdistelmäkortti laittamalla linja-auton perään vähintään 1250kg kärry. Tuolloin kortiksi tulisi sitten esim. ABCDE tai ABECDE. Näyttää todella kummalliselta, mutta näin se vaan on. (http://www.ajovarma.fi/fin/de.htm) Löytyy myös nuo laki/asetuskohdat.
Toisinpäin tuo kyllä toimii, eli rekkamies (CE) joka suorittaa linja-autokortin (D) saa tuon E:n myös tuonne D:n perään. CEDE. Tämäkin vaikuttaa ihan järjelliseltä. Kyllähän täysperävaunun pyörittelijä varmaan tuollaisen pienen kärryn bussin perässä pyöräyttää minne tahansa. Ja tuo DE on muutenkin kevennetty versio ison auton yhdistelmästä, jossa perässä on kärry.
On se niin väärin. Tarve olisi liikutella yhdistelmää erikoisauto (12m bussi)+ 2t kärry. Vaatisi CE:n, jonka suorittaminen on hieman työlästä. Vaihtoehtoisesti erikoisautosta voisi tehdä D1-linja-auton ja sitten suorittaa vaikkapa DE-yhdistelmäkortin. Tosin eipä sekään ole ihan niin yksinkertaista kun kuskeja on useampia ja korteista puuttuu kirjaimia. D-kortin haltijalle CE:n suorittaminen on toki helppoa, kun voi mennä suoraan tutkintoon, eli kirjalliset+inssi. Toki pitää sitten osata vielä käsitellä sitä isoa yhdistelmää.
Loppukevennyksenä:
Näyttävin ajo-oikeutta ilmaiseva kirjainrimpsu menee suunnilleen näin:
ABEC1ECD1ED. Lisäksi vielä tuohon voisi olla M ja T.
Erikoisin huomio minkä tein oli se, että DE-yhdistelmäkortti ei automaattisesti tarkoita myös CE-yhdistelmän ajo-oikeutta. On siis mahdollista käydä suorittamassa DE-yhdistelmäkortti laittamalla linja-auton perään vähintään 1250kg kärry. Tuolloin kortiksi tulisi sitten esim. ABCDE tai ABECDE. Näyttää todella kummalliselta, mutta näin se vaan on. (http://www.ajovarma.fi/fin/de.htm) Löytyy myös nuo laki/asetuskohdat.
Toisinpäin tuo kyllä toimii, eli rekkamies (CE) joka suorittaa linja-autokortin (D) saa tuon E:n myös tuonne D:n perään. CEDE. Tämäkin vaikuttaa ihan järjelliseltä. Kyllähän täysperävaunun pyörittelijä varmaan tuollaisen pienen kärryn bussin perässä pyöräyttää minne tahansa. Ja tuo DE on muutenkin kevennetty versio ison auton yhdistelmästä, jossa perässä on kärry.
On se niin väärin. Tarve olisi liikutella yhdistelmää erikoisauto (12m bussi)+ 2t kärry. Vaatisi CE:n, jonka suorittaminen on hieman työlästä. Vaihtoehtoisesti erikoisautosta voisi tehdä D1-linja-auton ja sitten suorittaa vaikkapa DE-yhdistelmäkortin. Tosin eipä sekään ole ihan niin yksinkertaista kun kuskeja on useampia ja korteista puuttuu kirjaimia. D-kortin haltijalle CE:n suorittaminen on toki helppoa, kun voi mennä suoraan tutkintoon, eli kirjalliset+inssi. Toki pitää sitten osata vielä käsitellä sitä isoa yhdistelmää.
Loppukevennyksenä:
Näyttävin ajo-oikeutta ilmaiseva kirjainrimpsu menee suunnilleen näin:
ABEC1ECD1ED. Lisäksi vielä tuohon voisi olla M ja T.
Katsoppa tarkemmin. Kyllä tuo on ihan mahdollinen yhdistelmä. Ei C1E yhdistelmän ajo-oikeudella saa CE:n ajo-oikeutta vaikka kuinka haluaisi.Hene kirjoitti:Eikös tuo C korvaa aina C1:n ja D korvaa D1:n, joten ei noita kai samaan aikaan kortissa pitäisi näkyä?
C1C-kirjainsarjaa kortista taas ei pitäisi löytyä.
Jos saisi niin minullahan olisi korttina BECEDE.
Minullahan on C-ajo-oikeus, ei siis C1. Voin kuitenkin ottaa alle sopivan yhdistelmän jossa on vetoautona C1-ajo-oikeuteen kuuluva vetoauto ja perässä E:n edellyttämä perävaunu. Tämän kanssa kun käyn inssisedälle näyttämässä kuinka yhdistelmää peruutellaan saisin sitten korttiini C1EC-kirjainsarjan.
Jossain ulkomailla noita kevyempiä C1-kortteja jopa ajetaan. Suomessa taitaa olla hyvin vähissä sellaiset joilta kortista ainoastaan BC1 löytyisi.
Lisäksi jossainpäin EU:ssa voi suorittaa D1-kortin pelkän B-kortin pohjalle tietyin edellytyksin ja taitaapa tuo sitten rajata muutenkin D1-ajo-oikeutta.
Ja onpa direktiivissä vielä B1-ajo-oikeusmahdollisuuskin. 16 vuotiaana kolmi- ja nelipyöräiset moottoripyörät.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900845
Tuossa on vähän virallista tekstiä. Pykälästä 6 löytyy ainakin juttua kirjaimista.
Lisäksi tuo aikaisemmassa viestissä ollut linkki ajovarmaan on hyvä sekin. Ajovarman sivusto vaan on toteutettu jotenkin epästandardisti käyttäen jotain hämäriä keinoja (ilmeisesti), koska se ei minulla tunnu oikein millään muulle selaimella kuin IE:llä näkyvän hyvin. Mutta kyllä tuolta etusivulta löytyy hyvin ajokorttiluokat ja niihin liittyvät jutut, jos niitä haluaa etsiä.
Tuossa on vähän virallista tekstiä. Pykälästä 6 löytyy ainakin juttua kirjaimista.
Lisäksi tuo aikaisemmassa viestissä ollut linkki ajovarmaan on hyvä sekin. Ajovarman sivusto vaan on toteutettu jotenkin epästandardisti käyttäen jotain hämäriä keinoja (ilmeisesti), koska se ei minulla tunnu oikein millään muulle selaimella kuin IE:llä näkyvän hyvin. Mutta kyllä tuolta etusivulta löytyy hyvin ajokorttiluokat ja niihin liittyvät jutut, jos niitä haluaa etsiä.
Ajokorttiasetuksesta, eli tuosta aikaisemmasta virallisesta linkistä:
"B-luokka: ne henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3 500 kg eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa;"
"C-luokka: kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa ylittää 3 500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg, sekä liikennetraktorit niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen;"
"M-luokka: mopot lukuunottamatta pienitehoisia mopoja sekä kevyet nelipyörät; ja
T-luokka: traktorit, liikennetraktoreita lukuun ottamatta, moottorityökoneet ja moottorikelkat niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen."
"A1-, A- tai B-luokan ajoneuvon ajo-oikeuden haltija saa kuljettaa myös M- ja T-luokan ajoneuvoa."
Ja toisaalta http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1989/19890874:
"Traktori on moottorikäyttöinen ajoneuvo, joka on rakennettu pääasiassa käyttämään työvälineitä tai vetämään muita ajoneuvoja."
"Liikennetraktori on tavaran kuljetukseen tarkoitettu kuormaa kantava nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustettu traktori. Liikennetraktori on myös muu traktori, jota käytetään tavaran kuljetukseen suuremmalla kuin todelliselta kokonaispainoltaan enintään 12 tonnin perävaunulla varustettuna. Liikennetraktoriksi ei kuitenkaan katsota traktoria, jota käytetään moottoriajoneuvoverosta annetun lain 17 a§:ssä (435/86) tarkoitettuihin kuljetuksiin. Traktorin rakenteellinen nopeus on enintään 40 km/h, liikennetraktorin kuitenkin enintään 50 km/h."
Eli suomeksi:
Kaikkia ajoneuvoja (pl. moottoripyörät) joissa on tilaa kuljettajan lisäksi korkeintaan kahdeksalle (8) hengelle. Useamman hengen kuljetukseen tarvitsee sitten D1 (16 asti) tai D -ajo-oikeuden. Ja tämä henkilöiden määrä katsotaan rekisteriotteesta.
Perävaunuja saat henkilöautoon tai kuorma-autoon pääsääntöisesti kytkeä ainoastaan kokonaismassaltaan 750 kilogrammaan asti. Henkilöautoon saat tietyin edellytyksin kytkeä kokonaismassaltaan yli 750 kilogrammaisen peräkärryn, mutta silloin yhdistelmän kokonaismassa pitää jäädä alle 3500 kg:n. Ja nämä massat ajokorttiluokkia katsellessa katsotaan muuten rekisteriotteesta, eli BC-kortilla autonkuljetustrailerin (tyhjänkin) kuljettaminen on ajo-oikeuden ulkopuolella.
Traktoriin (muistaakseni) saa kytkeä 2x traktorin oma- vai kokonaismassan arvosta hinattavia laitteita. Lisäksi tässä taisi olla niin, että tuota traktorin massaa voi kasvattaa esim. pistämällä nokalle painoja. Joku jolla on enemmän kokemuksia traktoreista voi tarkentaa traktoripykäliä.
"B-luokka: ne henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3 500 kg eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa;"
"C-luokka: kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa ylittää 3 500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg, sekä liikennetraktorit niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen;"
"M-luokka: mopot lukuunottamatta pienitehoisia mopoja sekä kevyet nelipyörät; ja
T-luokka: traktorit, liikennetraktoreita lukuun ottamatta, moottorityökoneet ja moottorikelkat niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen."
"A1-, A- tai B-luokan ajoneuvon ajo-oikeuden haltija saa kuljettaa myös M- ja T-luokan ajoneuvoa."
Ja toisaalta http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1989/19890874:
"Traktori on moottorikäyttöinen ajoneuvo, joka on rakennettu pääasiassa käyttämään työvälineitä tai vetämään muita ajoneuvoja."
"Liikennetraktori on tavaran kuljetukseen tarkoitettu kuormaa kantava nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustettu traktori. Liikennetraktori on myös muu traktori, jota käytetään tavaran kuljetukseen suuremmalla kuin todelliselta kokonaispainoltaan enintään 12 tonnin perävaunulla varustettuna. Liikennetraktoriksi ei kuitenkaan katsota traktoria, jota käytetään moottoriajoneuvoverosta annetun lain 17 a§:ssä (435/86) tarkoitettuihin kuljetuksiin. Traktorin rakenteellinen nopeus on enintään 40 km/h, liikennetraktorin kuitenkin enintään 50 km/h."
Eli suomeksi:
Kaikkia ajoneuvoja (pl. moottoripyörät) joissa on tilaa kuljettajan lisäksi korkeintaan kahdeksalle (8) hengelle. Useamman hengen kuljetukseen tarvitsee sitten D1 (16 asti) tai D -ajo-oikeuden. Ja tämä henkilöiden määrä katsotaan rekisteriotteesta.
Perävaunuja saat henkilöautoon tai kuorma-autoon pääsääntöisesti kytkeä ainoastaan kokonaismassaltaan 750 kilogrammaan asti. Henkilöautoon saat tietyin edellytyksin kytkeä kokonaismassaltaan yli 750 kilogrammaisen peräkärryn, mutta silloin yhdistelmän kokonaismassa pitää jäädä alle 3500 kg:n. Ja nämä massat ajokorttiluokkia katsellessa katsotaan muuten rekisteriotteesta, eli BC-kortilla autonkuljetustrailerin (tyhjänkin) kuljettaminen on ajo-oikeuden ulkopuolella.
Traktoriin (muistaakseni) saa kytkeä 2x traktorin oma- vai kokonaismassan arvosta hinattavia laitteita. Lisäksi tässä taisi olla niin, että tuota traktorin massaa voi kasvattaa esim. pistämällä nokalle painoja. Joku jolla on enemmän kokemuksia traktoreista voi tarkentaa traktoripykäliä.
Tyhjää linja-autoa saa ajaa pelkällä C-kortilla!kengu kirjoitti:Kaikkia ajoneuvoja (pl. moottoripyörät) joissa on tilaa kuljettajan lisäksi korkeintaan kahdeksalle (8) hengelle. Useamman hengen kuljetukseen tarvitsee sitten D1 (16 asti) tai D -ajo-oikeuden. Ja tämä henkilöiden määrä katsotaan rekisteriotteesta.
Juu, ja CE-yhdistelmääkin saa tyhjänä siirtää C-kortilla. Tyhjä tarkoittaa koko yhdistelmää, ei riitä, että peräkärry on tyhjä. Lisäksi tutkintoajoihin eli inssiin ja takaisin (kai jopa takaisinkin) saa ajaa tutkintoyhdistelmillä, eli BE B-kortilla ja CE C-kortilla. Uskoisin, että myös DE D-kortilla.
C-kortilla voi ajella linja-autolla ja kuljettaa jopa jakoavain kädessä olevaa mekaanikkoa, kunhan kysessä on auton korjaukseen liittyvä koeajo ja esimerkiksi poikkeuksellisien äänien paikantaminen. No eikai sitä välttämättä tarvitse olla sitä avainta kädessä.
Ja joo, ne ykkösethän on vaan noita "pikku"luokkia, eli luonnollisesti mikäli on C1E-ajo-oikeus ja sitten hankkii CE-ajo-oikeuden ei tuota C1E:tä tarvitse enää merkitä, koska se sisältyy CE-merkintään.
Ja jos poikkeuksia halutaan hakea niin hälyytysajossa (vai riittiköhän joku muukin ajo) saa C-kortilla kuljettaa esim. paloautoa, jossa on tilaa kuljettajan lisäksi yli kahdeksalle matkustajalle.
Lisäksi poliisillakin on oikeus ihan oikeasti ajella oman ajo-oikeutensa ulkopuolisia ajoneuvoja/yhdistelmiä.
"C-luokan ajoneuvon ajo-oikeuden haltija saa Suomessa koeajaa ja tilapäisesti siirtää D- ja D1-luokan ajoneuvoja ilman matkustajia ja E-luokan ajoneuvoja ilman kuormaa. E-luokan tutkinnon suorittaja, jolla on vetoauton luokkaa vastaava ajo-oikeus, saa kuljettaa tutkinnossa käytettävän ajoneuvoyhdistelmän kuljettajantutkintoon ja sieltä takaisin lyhintä soveltuvaa reittiä käyttäen. (30.9.2004/882)
Liikenteenvalvoja, jolla on B-luokan ajoneuvon ajo-oikeus, saa liikennettä valvoessaan tilapäisesti kuljettaa myös A1- ja A-luokan ajoneuvoa. Paloauton tai pelastusauton kuljettaja, poliisi-, tulli- tai rajavartiomies taikka ajoneuvon katsastaja, jolla on C-luokan ajoneuvon ajo-oikeus, saa tehtävässään Suomessa kuljettaa myös D-, D1- tai E-luokan ajoneuvoa. (30.9.2004/882)
"
Ja tämäkin tuosta jo aikasemmin linkittämästäni ajokorttiasetuksesta, sen kun lukee läpi niin viisastuu hyvin paljon. Ei tarvitse arpoa niin paljoa.
C-kortilla voi ajella linja-autolla ja kuljettaa jopa jakoavain kädessä olevaa mekaanikkoa, kunhan kysessä on auton korjaukseen liittyvä koeajo ja esimerkiksi poikkeuksellisien äänien paikantaminen. No eikai sitä välttämättä tarvitse olla sitä avainta kädessä.
Ja joo, ne ykkösethän on vaan noita "pikku"luokkia, eli luonnollisesti mikäli on C1E-ajo-oikeus ja sitten hankkii CE-ajo-oikeuden ei tuota C1E:tä tarvitse enää merkitä, koska se sisältyy CE-merkintään.
Ja jos poikkeuksia halutaan hakea niin hälyytysajossa (vai riittiköhän joku muukin ajo) saa C-kortilla kuljettaa esim. paloautoa, jossa on tilaa kuljettajan lisäksi yli kahdeksalle matkustajalle.
Lisäksi poliisillakin on oikeus ihan oikeasti ajella oman ajo-oikeutensa ulkopuolisia ajoneuvoja/yhdistelmiä.
"C-luokan ajoneuvon ajo-oikeuden haltija saa Suomessa koeajaa ja tilapäisesti siirtää D- ja D1-luokan ajoneuvoja ilman matkustajia ja E-luokan ajoneuvoja ilman kuormaa. E-luokan tutkinnon suorittaja, jolla on vetoauton luokkaa vastaava ajo-oikeus, saa kuljettaa tutkinnossa käytettävän ajoneuvoyhdistelmän kuljettajantutkintoon ja sieltä takaisin lyhintä soveltuvaa reittiä käyttäen. (30.9.2004/882)
Liikenteenvalvoja, jolla on B-luokan ajoneuvon ajo-oikeus, saa liikennettä valvoessaan tilapäisesti kuljettaa myös A1- ja A-luokan ajoneuvoa. Paloauton tai pelastusauton kuljettaja, poliisi-, tulli- tai rajavartiomies taikka ajoneuvon katsastaja, jolla on C-luokan ajoneuvon ajo-oikeus, saa tehtävässään Suomessa kuljettaa myös D-, D1- tai E-luokan ajoneuvoa. (30.9.2004/882)
"
Ja tämäkin tuosta jo aikasemmin linkittämästäni ajokorttiasetuksesta, sen kun lukee läpi niin viisastuu hyvin paljon. Ei tarvitse arpoa niin paljoa.
Eipä tuolta ajokorttiasetuksesta löydy sellaista koeajopykälää, että saa linja-autossa olla toinen huoltomies mukana kuuntelemassa. Joskus jossain tekstissä on sellainen ollut ja ehkä se on vieläkin jossain, mutta eipä vaan pompi nyt silmille. No käytännössä luulen (riippunee tietenkin poliiseista), että asiallisesti asian poliisille esittämällä tuollainen koeajo, jossa toinen huoltomies kuuntelee auton erikoisia ääniä menee ihan hyvin poliiseille läpi. Luulopa ei ole lain veroinen, muta ainakin hyvä yritys.
Tämä ei enää liity bussiin tai edes kuorma-autoon, mutta tuossa viikonloppuna viisastuin sen verran, että traktoriin saa tosiaan kytkeä sen 2x traktorin painoisen kärryn paitsi, jos kärry on jarrullinen (uusi tuleva suuntaus ja EU-direktiivi tjsp) jolloin saa kytkeä 3x traktorin painoisen kärryn. Tämä lakipykälä näköjään löytyy ainakin asetuksesta ajoneuvon käytöstä tiellä "35 § Hinattavan ajoneuvon kytkeminen traktoriin"
Viimeksi muokannut kengu, 07 Kesä 2006 09:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Sisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 269
- Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
- Truck: Scania K92 Vähämaa
- Location: Haukipudas
- Paikkakunta: Haukipudas
Tulipas tuossa mieleen että jos vaimolla ei ole pikku E korttia (eli BE) mutta plakkarista löytyy ABC kortti, ja pihassa on kevyt perävaunu (alle 750 kg) niin LandCruiserilla vaimo ei voi sitä hinata mutta scanialla voi.
Syy: Toyota + perävaunu menee yli 3500 kg ja vaatii siten BE-kortin ja scania on erikoisajoneuvo, jolla saa hinata alle 750 kg painavaa kärryä jos omistaa C-kortin.
-Jussi-
Syy: Toyota + perävaunu menee yli 3500 kg ja vaatii siten BE-kortin ja scania on erikoisajoneuvo, jolla saa hinata alle 750 kg painavaa kärryä jos omistaa C-kortin.
-Jussi-
Onneksi tilanne ei ole ihan näin älytön. B-kortillahan saa vetää kahdensorttisia yhdistelmiä:Sisu kirjoitti:Tulipas tuossa mieleen että jos vaimolla ei ole pikku E korttia (eli BE) mutta plakkarista löytyy ABC kortti, ja pihassa on kevyt perävaunu (alle 750 kg) niin LandCruiserilla vaimo ei voi sitä hinata mutta scanialla voi.
Syy: Toyota + perävaunu menee yli 3500 kg ja vaatii siten BE-kortin ja scania on erikoisajoneuvo, jolla saa hinata alle 750 kg painavaa kärryä jos omistaa C-kortin.
-Jussi-
Lainattu AKEn sivuilta, http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutk ... luokat.htm1. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 + 750 = 4250 kg.
2. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
· yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
Ajokorttiasetus on tältä osin vaikeasti tulkittava, koska kohtien 1 ja 2 välistä puuttuu pilkku tai muu erotin.
Näitä ajokorttijuttuja pyörittelemällä päästään kyllä hauskoihin pohditoihin.
Mitäs sitten kun tilapäisesti siirretään kulkurilla jotain sanotaan vaikka tonnin painoista tyhjää kärryä. Kuinka ilman kuormaa tuon vetoauton sitten tarvitsee olla. Matkustaja ei varmaankaan ole kuormaa, mutta kuinka paljon retkeilytarvikkeita sitten voisi mukana olla.
Luulisin, että tuollaisesta yhdistelmästä poliisikin olisi ihan mielenkiintoisuuden takia kiinnostuneempi kuin satunnaisesta rekkakuskista.
On nää mielenkiintoisia.
Tuo CE yhdistelmän siirtäminen ilman kuormaa on aika yksiselitteinen tilanteessa, kun kyseessä on oikea yhdistelmäajoneuvo, jolloin tyhjä se on silloin kun kuormatiloissa ei ole mitään. Pumppukärrytkin ovat jo liikaa, mutta kuormansidontatarvikkeet sallitaan.C-luokan ajoneuvon ajo-oikeuden haltija saa Suomessa koeajaa ja tilapäisesti siirtää D- ja D1-luokan ajoneuvoja ilman matkustajia ja E-luokan ajoneuvoja ilman kuormaa.
Mitäs sitten kun tilapäisesti siirretään kulkurilla jotain sanotaan vaikka tonnin painoista tyhjää kärryä. Kuinka ilman kuormaa tuon vetoauton sitten tarvitsee olla. Matkustaja ei varmaankaan ole kuormaa, mutta kuinka paljon retkeilytarvikkeita sitten voisi mukana olla.
Luulisin, että tuollaisesta yhdistelmästä poliisikin olisi ihan mielenkiintoisuuden takia kiinnostuneempi kuin satunnaisesta rekkakuskista.
On nää mielenkiintoisia.
- Metallikk
- Tosi harrastaja
- Viestit: 42
- Liittynyt: 05 Maalis 2007 21:57
- Location: Riihimäki
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Vastaan tähän vanhaan ketjuun, kun kiinnostaa tämä aihe. Kun CE sisältää BE:n ja C1E:n, DE BE:n ja D1E:n, niin sisältääkö D1E myös C1E:n? Eli jos tarkoitukseni oli hankkia kesän aikana C1E-kortti, niin joudunko sitten jos joskus hankin D1:n, ajamaan erikseen myös D1E:n? Vai mitenköhän nuo nyt menee.. Kannattaako odottaa että on ensin D1 ja sitten ajaa D1E ja säästää siinä yhden kortin hinta?
Edit:
No, lakipykäliä selailtuani tämäkin asia selvisi. Eli BE sisältyy C1E, CE, DE ja D1E-luokkiin, C1E sisältyy CE:hen, D1E sisältyy DE:hen ja DE:n saa jos suorittaa CE:n ja on jo DE. MUTTA D1E:tä ei saa vaikka olisi suorittanut D1:n ja C1E:n, vaan erikseen pitää suorittaa tuo D1E. Mikä ainakin minun mielestä on naurettavaa
Edit:
No, lakipykäliä selailtuani tämäkin asia selvisi. Eli BE sisältyy C1E, CE, DE ja D1E-luokkiin, C1E sisältyy CE:hen, D1E sisältyy DE:hen ja DE:n saa jos suorittaa CE:n ja on jo DE. MUTTA D1E:tä ei saa vaikka olisi suorittanut D1:n ja C1E:n, vaan erikseen pitää suorittaa tuo D1E. Mikä ainakin minun mielestä on naurettavaa
Saunahinen 2007
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton