Joo onpa vaikeaa jatkossa, jos tuo on totta.Tuolla bussivarikoilla, asentajilla ja siivoojilla, tankkaajilla ja muilla jotka nykyään autoja siirtelevät pitäisi olla bussikortti. No huhhuh...mrl586 kirjoitti:Millainen ajokortti vaaditaan tämän uudistuksen jälkeen tyhjän linja-auton siirtämiseen?VANHOOL kirjoitti: Tämäkin asia kuulemma muuttuu ensivuonna, elikkä TYHJÄNKIN linja-auton siirtämiseen ei enää riitä C-kortti.
Perävaunu bussiin?
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Re:
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Perävaunu bussiin?
Epäilen että ei tule koskemaan asentajia. Nythän autossa saa olla C-kortilla kuski, pari asentajaa, ja pari sähkäria, siis jos auto on jossain huoltoliikkeessä huollossa.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Perävaunu bussiin?
siinä saa banaani+kurkkukierousdirektiivit jatkoa
samaan aikaan päivitellään kuljetusalan työvoimapulaa ja tehdään uusia esteitä alalle aikoville. jännä nähdä, loppuuko omakin hätäaputuurailu, jonka cede- kortti ja "kaikkien kirjaimien kokemus" on mahdollistanut. en kuitenkaan pysty roikkumaan alvariinsa jossakin koulutuksessa. (jossa opettajat kyselee oppilailta, miten tämä siellä käytännössä sitten menee), eikä kannatakkaan muutaman satunnaisreissun takia. omaa bussia saa itselleen onneksi ajaa ilman sertifikaattejakin
hiukka harmittaa, että oma auto on 13metrinen, ettei saa esim venetraileria mahtumaan 18.75 kokmittaan. samoin saunavaunu jää niin lyhyeksi, että 4 metrin peräylityksellä tulee perässä kun vihkiparin autossa ne säilyketölkit ja kenkäparit
täytyy tehdä sauna takapoksiin, kunhan ehtii
samaan aikaan päivitellään kuljetusalan työvoimapulaa ja tehdään uusia esteitä alalle aikoville. jännä nähdä, loppuuko omakin hätäaputuurailu, jonka cede- kortti ja "kaikkien kirjaimien kokemus" on mahdollistanut. en kuitenkaan pysty roikkumaan alvariinsa jossakin koulutuksessa. (jossa opettajat kyselee oppilailta, miten tämä siellä käytännössä sitten menee), eikä kannatakkaan muutaman satunnaisreissun takia. omaa bussia saa itselleen onneksi ajaa ilman sertifikaattejakin
hiukka harmittaa, että oma auto on 13metrinen, ettei saa esim venetraileria mahtumaan 18.75 kokmittaan. samoin saunavaunu jää niin lyhyeksi, että 4 metrin peräylityksellä tulee perässä kun vihkiparin autossa ne säilyketölkit ja kenkäparit
täytyy tehdä sauna takapoksiin, kunhan ehtii
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Perävaunu bussiin?
Miten on tänäpäivänä ns kevytperävaunun kanssa, että siis saako sellaisen rakentaa itse? Jarrullisethan ei saa enää, ellei lähetä sinne VTT vai minne lie...
Ajattelin jos ostaisi piilteemasta akselin ja tekisi kärryn, kun kaikki nämä kaupasta saatavat kärryt ovat enemmän leveitä kun pitkiä. Kärryhän pitää olla piiiiiiitkä että jotain mahtuu kyytiin.
Ajattelin jos ostaisi piilteemasta akselin ja tekisi kärryn, kun kaikki nämä kaupasta saatavat kärryt ovat enemmän leveitä kun pitkiä. Kärryhän pitää olla piiiiiiitkä että jotain mahtuu kyytiin.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Perävaunu bussiin?
tuossa sinulle olisi kärry pitkäkin ononly4pro kirjoitti:Miten on tänäpäivänä ns kevytperävaunun kanssa, että siis saako sellaisen rakentaa itse? Jarrullisethan ei saa enää, ellei lähetä sinne VTT vai minne lie...
Ajattelin jos ostaisi piilteemasta akselin ja tekisi kärryn, kun kaikki nämä kaupasta saatavat kärryt ovat enemmän leveitä kun pitkiä. Kärryhän pitää olla piiiiiiitkä että jotain mahtuu kyytiin.
viewtopic.php?f=5&t=992
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 168
- Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
- Paikkakunta: Haapajarvi
Re: Perävaunu bussiin?
Ns. keskiakseliperavaunun kanssa yhdistelman max. pituus lienee 18,75m?? Entapa jos bussiin liittaa ns. taysperavaunun (sellaisen kevytrakenteisen vaan) saako yhdistelman pituus olla esim. 24m??
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Perävaunu bussiin?
Eikös jollain firmalla ollut normaali (joskus aikonaan siis) vetokita vai minkä niminen se nyt on, linja-autossa? Veti joskus rikkoutuneen sora-auton kasettia?
Jossain siitä on keskusteltu...
Jossain siitä on keskusteltu...
- pupetti
- Rattimajuri
- Viestit: 230
- Liittynyt: 04 Joulu 2007 16:25
- Truck: mercedes-benz
- Location: Vaasa/ muu suomi
Re: Perävaunu bussiin?
Saattahan se olla mahdollista laittaa se vetokita bussiinkin, en nyt äkkiseltään muista mikä sen virman nimi oli, edesmennyt joka tapauksessa, ja kyllä sillä omistajalla oli omassa huolto/varasto/illanistujais bussissaan se vetokoukku.
Olin aika nuori "nöösipoika" silloin kun sellaisen näin, ja kovasti ihmettelin, eli oli joskus seitenkymmentä luvulla ja bussina oli hkl:n vanha sisu.
Mutta jos sellaisen nykyään sinne laittaa niin tarviiko silloin makssa myös se "kitavero"? vai onkohan sellaista enää olemassakaan.
Ainakin se ristiinkytkentä piti olla kunnossa kun leimalle meni, ja mieluiten se kärry perässä, ja jotenkin se kita vaikutti niihin auton veroihin.
Mutta nykyään kun sekin on muuttunut niin moneen kertaan, niin en ole tietoinen asiasta.
Ja sen kidan kiinnityskin vaikuttaa katastukseen, se kun on oltava kunnolla kiinni koska oletuksen on että sen kärryn paino, kuorman kanssa saattaa olla enemmän kuin vetoauton, ja kyllä ne niitä vetokitoja tarkkaan syynäilee kuulemma.
Tuossa vuodenvaihteessa kun kävin vanhan volvoni katsastamassa tervajoella niin siellä erään yhtiön "nuppi" oli sisällä, ja toinen kärryn kanssa juuri ulos tulleena.
Täyspitkässä oli jarruissa jotakin hämärää, ja nupissa vetopöytä irti eli ei tullut leimaa heille, ja täyspitkään tuli ajokielto.
Mutta eikö sen saa selville esim juuri kats. konttorilta, akellahan eivät tuollaisia asioita juurikaan tiedä, pompottelevat toiselta toiselle kunnes toteavat: henkilö joka tästä asiasta jotakin tietää on juuri nyt sairas/talvi/äitiys/syömässä/poistunut/kesä/ lomalla tai ei ole tullut töihin. Olen tällaisenkin asian kokenut.
Mutta jos jollakin on tietoa niin sitä täällä kuitenkin mielenkiinnolla odotetaan, ja itse en tällä hetkellä ehdi sellaista edes etsiä.
Olin aika nuori "nöösipoika" silloin kun sellaisen näin, ja kovasti ihmettelin, eli oli joskus seitenkymmentä luvulla ja bussina oli hkl:n vanha sisu.
Mutta jos sellaisen nykyään sinne laittaa niin tarviiko silloin makssa myös se "kitavero"? vai onkohan sellaista enää olemassakaan.
Ainakin se ristiinkytkentä piti olla kunnossa kun leimalle meni, ja mieluiten se kärry perässä, ja jotenkin se kita vaikutti niihin auton veroihin.
Mutta nykyään kun sekin on muuttunut niin moneen kertaan, niin en ole tietoinen asiasta.
Ja sen kidan kiinnityskin vaikuttaa katastukseen, se kun on oltava kunnolla kiinni koska oletuksen on että sen kärryn paino, kuorman kanssa saattaa olla enemmän kuin vetoauton, ja kyllä ne niitä vetokitoja tarkkaan syynäilee kuulemma.
Tuossa vuodenvaihteessa kun kävin vanhan volvoni katsastamassa tervajoella niin siellä erään yhtiön "nuppi" oli sisällä, ja toinen kärryn kanssa juuri ulos tulleena.
Täyspitkässä oli jarruissa jotakin hämärää, ja nupissa vetopöytä irti eli ei tullut leimaa heille, ja täyspitkään tuli ajokielto.
Mutta eikö sen saa selville esim juuri kats. konttorilta, akellahan eivät tuollaisia asioita juurikaan tiedä, pompottelevat toiselta toiselle kunnes toteavat: henkilö joka tästä asiasta jotakin tietää on juuri nyt sairas/talvi/äitiys/syömässä/poistunut/kesä/ lomalla tai ei ole tullut töihin. Olen tällaisenkin asian kokenut.
Mutta jos jollakin on tietoa niin sitä täällä kuitenkin mielenkiinnolla odotetaan, ja itse en tällä hetkellä ehdi sellaista edes etsiä.
Skype: pupetti8
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Perävaunu bussiin?
Mulle tulee jostainsyystä, mieleen tästä keskusteluaiheesta, sieluni silmillä näkyvä tilanne, jossa vedetään pitkää tikkua, tai jotain, aiheesta otetaanko sauna reissuun mukaan vai ei, ja jossa kuski aina häviää...TOTTAKAI SAUNA MUKAAN OTETAAN...
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Perävaunu bussiin?
Laitetaan crosslinkki eli täälläkin jutellaan perävaunusta, mutta lähinnä matkailuautolle: viewtopic.php?f=6&t=1904
- toofasttoshow
- Kuski
- Viestit: 24
- Liittynyt: 25 Marras 2007 12:28
- Location: rymättylä
Re: Perävaunu bussiin?
juu eli kortin ajo (nykyään A BE C1E C D1,ennen 10.09.2009 on mulla A BE CE DE) on loppusuoralla,ja juuri tuon peräkärryn vuoksi ajan Ison D:n ,saa sitten sen jälkeen suorittaa puoliperävaunulla yhdellä inssiajolla CE:n,josta tulee vielä toistaiseksi automaattisesti mukaan DE.
siinä peräkärryssä linja-auton perässä on se probleema,että se pituus on maximissaan sen 18,75 METRIÄ! se ei siitä pitene kirveelläkään riippumatta mistään kortista tai linja-autosta ,eli 15metrisellä megalinerilla perässä voi tulla kokonaismitaltaan 3,75metriä pitkä kärry.....ei kauheen kiva.....
........MUTTA,yhdistelmän kuorman peräylitys voi olla max 2 metriä(merkkilipulla varustettuna),tarkistin ensin AKEsta,sitten kats konttorilta ja lopuksi poliisilaitokselta kun en heti saanut varmaa vastausta,viite tästä oli aken sivuillakin D1e kortin kohdalla,mutta faktatieto on varmuuden maksimointia.
eli : 6metrinen jenkkiauto 1,5metrin peräylityksellä voi olla esim.5,5metrin trailerilla 13metrin bussin perässä.ja siinäkin jää yhdistelmä 25cm vajaaksi max mitoista ja puolimetriä olisi varaa olla ylitystäkin enemmän
esimerkki: bussi 13metriä+trailerinkokonaispituus 5,5metriä=18,5metriä ja siihen 1,5metriä kuorman ylitystä.
kuorman ylitys mukaan lukien linja-auto yhdistelmän max pituus on 18,75metriä+ 2metriä = 20,75metriä
CE kortilla saa ajaa pohjoismaissa 25,25 metristä yhdistelmää,mutta se ei liity linja-autoihin eli DE ajo-oikeuteen.
jussi
siinä peräkärryssä linja-auton perässä on se probleema,että se pituus on maximissaan sen 18,75 METRIÄ! se ei siitä pitene kirveelläkään riippumatta mistään kortista tai linja-autosta ,eli 15metrisellä megalinerilla perässä voi tulla kokonaismitaltaan 3,75metriä pitkä kärry.....ei kauheen kiva.....
........MUTTA,yhdistelmän kuorman peräylitys voi olla max 2 metriä(merkkilipulla varustettuna),tarkistin ensin AKEsta,sitten kats konttorilta ja lopuksi poliisilaitokselta kun en heti saanut varmaa vastausta,viite tästä oli aken sivuillakin D1e kortin kohdalla,mutta faktatieto on varmuuden maksimointia.
eli : 6metrinen jenkkiauto 1,5metrin peräylityksellä voi olla esim.5,5metrin trailerilla 13metrin bussin perässä.ja siinäkin jää yhdistelmä 25cm vajaaksi max mitoista ja puolimetriä olisi varaa olla ylitystäkin enemmän
esimerkki: bussi 13metriä+trailerinkokonaispituus 5,5metriä=18,5metriä ja siihen 1,5metriä kuorman ylitystä.
kuorman ylitys mukaan lukien linja-auto yhdistelmän max pituus on 18,75metriä+ 2metriä = 20,75metriä
CE kortilla saa ajaa pohjoismaissa 25,25 metristä yhdistelmää,mutta se ei liity linja-autoihin eli DE ajo-oikeuteen.
jussi
bigger is better
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 279
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: Perävaunu bussiin?
mistä löysit tuon nimenomaan linjureita koskevan pituusmääritelmän.
ite en löydä kun tuon yhdistelmän tyypin mukaan menevän pituusmääritelmän. keskiakseliperävaunu jne...
varsinaista perävaunua tuskin kukaan on edes bussin perään laittamassa, vaatis kai ne paineilmajarrut jne. Käsittääkseni sellainen sais olla täyspitkä?
ite en löydä kun tuon yhdistelmän tyypin mukaan menevän pituusmääritelmän. keskiakseliperävaunu jne...
varsinaista perävaunua tuskin kukaan on edes bussin perään laittamassa, vaatis kai ne paineilmajarrut jne. Käsittääkseni sellainen sais olla täyspitkä?
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Perävaunu bussiin?
Ajoneuvoyhdistelmän pituus ei saa ylittää seuraavia arvoja:
a) kuorma-auton [N(2)- tai N(3)-luokka] ja puoliperävaunun yhdistelmä sekä muu kuin b tai c kohdassa tarkoitettu ajoneuvoyhdistelmä 16,50 m
b) auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmä 18,75 m, josta mitasta kuormatilojen ulkopituuksien summa 15,65 m ja etäisyys vetoauton kuormatilan etupäästä perävaunun kuormatilan takapäähän 16,40 m
c) kuorma-auton [N(2)- ja N(3)-luokka] ja kaksi- tai useampiakselisen varsinaisen perävaunun sekä kuorma-auton, apuvaunun ja puoliperävaunun samoin kuin kuorma-auton, puoliperävaunun ja siihen kytketyn keskiakseli- tai varsinaisen perävaunun yhdistelmä 25,25 m, josta mitasta kuormatilojen ulkopituuksien summa 21,42 m.
Eli vain silloin kun vetoautona on kuorma-auto saa yhdistelmän pituus olla max. 25,25. Jos vetoautona on mikä tahansa muu auto (myös linja-auto), suurin sallittu pituus on 18,75.
Varsinaista perävaunua ei saa vetää muulla kuin kuorma-autolla (tai traktorilla, ei liity kylläkään tähän ).
a) kuorma-auton [N(2)- tai N(3)-luokka] ja puoliperävaunun yhdistelmä sekä muu kuin b tai c kohdassa tarkoitettu ajoneuvoyhdistelmä 16,50 m
b) auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmä 18,75 m, josta mitasta kuormatilojen ulkopituuksien summa 15,65 m ja etäisyys vetoauton kuormatilan etupäästä perävaunun kuormatilan takapäähän 16,40 m
c) kuorma-auton [N(2)- ja N(3)-luokka] ja kaksi- tai useampiakselisen varsinaisen perävaunun sekä kuorma-auton, apuvaunun ja puoliperävaunun samoin kuin kuorma-auton, puoliperävaunun ja siihen kytketyn keskiakseli- tai varsinaisen perävaunun yhdistelmä 25,25 m, josta mitasta kuormatilojen ulkopituuksien summa 21,42 m.
Eli vain silloin kun vetoautona on kuorma-auto saa yhdistelmän pituus olla max. 25,25. Jos vetoautona on mikä tahansa muu auto (myös linja-auto), suurin sallittu pituus on 18,75.
Varsinaista perävaunua ei saa vetää muulla kuin kuorma-autolla (tai traktorilla, ei liity kylläkään tähän ).
Re: Perävaunu bussiin?
Mitäs M1-luokkaan "isoksi henkilöautoksi" rekisteröidyllä (tarvittaessa kuormurin runkoisella jolloin teknisesti 25,25m ja 60t olisi mahdollista) bussilla saa vetää? Vai pitäisikö raskaamman harrastekaluston vetokulkuri rekisteröidä N3-luokkaan jolloin verot ja vakuutukset taitaa pompsahtaa?
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Perävaunu bussiin?
M1 luokan suurin sallittu pituus on tuo 18,75. Suurin sallittu paino menee käytännössä teknisten painojen mukaan. Jos sulla on 2 akselinen veturi esim. omamassa 12t, saat vetää sillä 1.5 kertaista massaa eli 18t jolloin kokonaispaino olisi 30t. Teoriassa 3 akselisella M1 luokan autolla voisi päästä maksimi kokonaismassaan joka on 44t.Wonderi kirjoitti:Mitäs M1-luokkaan "isoksi henkilöautoksi" rekisteröidyllä (tarvittaessa kuormurin runkoisella jolloin teknisesti 25,25m ja 60t olisi mahdollista) bussilla saa vetää? Vai pitäisikö raskaamman harrastekaluston vetokulkuri rekisteröidä N3-luokkaan jolloin verot ja vakuutukset taitaa pompsahtaa?
60t ja 25.25m on mahdollista vain kuorma-autoksi rekisteröidyilla ajoneuvoilla mutta käyttövoimavero on aika suolainen harrastekäyttöön tuollaisen yhdistelmän veturilla...
-
- Rattimajuri
- Viestit: 168
- Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
- Paikkakunta: Haapajarvi
Re: Perävaunu bussiin?
Uudessa Seelanissa, Australiassa + monessa muussa maassa olen nähnyt henkiloautoja vedettävän matkailuautojen ja bussien perässä "dolly" kärryllä. Tämä lienee sittenkin kätevin tapa hoitaa tuollainen kuljetus.
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Perävaunu bussiin?
Suomen reilu ja rehti lainsäädäntö taisi vain rajoittaa dollylla hinaamisen nopeudeksi max 60km/h. Voipi tulla aika pitkäksi jos pitempiä matkoja köröttelee...kuoppaukko kirjoitti:Uudessa Seelanissa, Australiassa + monessa muussa maassa olen nähnyt henkiloautoja vedettävän matkailuautojen ja bussien perässä "dolly" kärryllä. Tämä lienee sittenkin kätevin tapa hoitaa tuollainen kuljetus.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 168
- Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
- Paikkakunta: Haapajarvi
Re: Perävaunu bussiin?
Poh,, olisihan se pitänyt arvata että siinä on Suomessa joku jekku. Olen kyllä Suomessakin nähnyt dollyjä vedettavän ja siina ne on menneet satasta kuin jarruttoman perävaununkin vetäjät. Lieneekö kukaan saanut sakkoa koskaan kun tuo vetämisen nopeus tuppaa olemaan muun liikenteen nopeus. Lahden moottoritiellä perjantai- iltapäivallä yleensa 110+.
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Perävaunu bussiin?
Onko dollyt hinattavia laitteita? Silloinhan linja-autoksi rekisteröidyllä sitä ei saisi vetää ollenkaan mutta matkailuautolla saa.
Tulevaisuus on sähköinen
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Perävaunu bussiin?
Eipä taida saada hinata dollya kuin kuorma-autolla. Muualla kuin Suomessa rekisteröidyllä saat hinata dollya millä tahdot.
tämä on MuTu tietoa jota en jaksa viranomaislähteistä tarkistaa.
Rajoitus Suomessa on kääntyvät etupyörät
tämä on MuTu tietoa jota en jaksa viranomaislähteistä tarkistaa.
Rajoitus Suomessa on kääntyvät etupyörät
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Perävaunu bussiin?
Oma kauha soppaan koskien Dollya:
Lainattu Overdrive-foorumilta http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... ba8727868b
Hinausapuvaunu
Nokian kihlakunnan poliisilaitos 09.10.2006 15:18
Kysymykseni koskee auton hinaamiseen käytettävää hinausapuvaunua, josta yleisesti käytetään nimitystä dolly (hinaus-dolly, auto-dolly, towdolly). Katsastusaseman mukaan: "Sitä ei tarvitse katsastaa. Poliisi valvoo, että laite on määräysten mukainen."
Kysynkin nyt, mitä ovat ko. määräykset?
Tähän kohtaan: rakenne, mitat, valot, heijastimet, jarrut, renkaat, yms.
Vastaus: Kyseessä on hinattava laite, jota ei tarvitse katsastaa. Valot laitteessa tulee olla normaalin perävaunun tapaan, jos sitä käytetään tieliikenteessä. Jos auton hinauksen aikana hinattava auto peittää laitteen omat valot ja heijastimet, on käytettävä irroitettavia valoja, jotka kiinnitetään hinattavan auton perään. Laitteessa ei tarvitse olla jarruja, jos sen kytkentämassa ei ylitä 750 kilogrammaa. Kytkentämassan ylittäessä 750 kilogrammaa, jarrut on oltava. Kytkentämassa apuvaunussa on, normaalista ajoneuvoyhdistelmästä poiketen, akselin välityksellä tiehen kohdistuva massa kun apuvaunu on kuormattu. Apuvaunussa tulee olla ilmarenkaat.
Kuorma-autoon kytkettävä esim. puoliperävaunun vetämiseen tarkoitettu apuvaunu on eri asia ja se vaatii katsastuksen. Siinä kyse on normaalista perävaunusta.
Kysymys: Ja vielä lisätarkennuksina osa niistä kysymyksistä, joita on netissä keskustelupalstoilla pohdittu: Saako olla taittuva tms., jolloin sen saa esim. säilytyksen ajaksi pienempään tilaan?
Vastaus: Vetoaisa ei saa olla keskeltä taittuva mutta se voidaan niveltää itse apuvaunuun.
Kysymys: Vetoaisan pituus?
Vastaus: Vetoaisan pituutta ei ole määritelty. Rajoja asettaa ajoneuvoyhdistelmän kokonaispituus, joka apuvaunun ollessa kytkettynä vetoautoon on enintään 18,75 metriä. Kyseessä on auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmä.
Kysymys: Saako dollyn toteuttaa a) kääntöpöydällä, b) kääntyvillä pyörillä?
Vastaus: Kääntöpöytää tai kääntyviä pyöriä ei ole kielletty. Oleellista on, että yhdistelmä tulee olla hallittavissa myös äkillisissä tilanteissa, esim. äkkijarrutuksissa.
Kysymys: Saako dollysta tehdä niin järeän kuin huvitta
Vastaus: Järeyttä ei ole rajoitettu. Järeämpi apuvaunu on yleensä raskas, mikä vähentää kytkentämassassa hinattavan auton osuutta. Toisaalta vaunun tulee olla riittävän lujatekoinen, jottei ole vaaraa sen rikkoutumisesta hinauksen aikana.
Kysymys: Vaatimukset vetoauton osalta?
Vastaus: Vetoauto on oltava sellainen, että sen kytkentämassa riittää apuvaunun ja hinattavan auton yhdistelmän vetämiseen.
Kysymys: Vaikuttaako tähän dollyn jarruttomuus ja voiko sen tehdä jarrulliseksi?
Vastaus: Jarrullisuus vaikuttaa siten, että jarruttoman kytkentämassa voi olla enintään 750 kilogrammaa, jarrullisen voi olla tätä enemmän. Vetoauton kytkentämassa määrittelee tällöin vedettävän laitteen enimmäiskytkentämassan.
Kysymys: Vaadittava ajokorttiluokka vetoauton ajajalta?
Vastaus: 750 kilogramman kytkentämassaan asti riittää vetoauton kuljettamiseen vaadittava ajo-oikeus. Sen jälkeen vaaditaan vetoauton kuljettamiseen oikeuttava ajo-oikeus + e. (esim. Be tai Ce)
Kysymys: Onko hinauksen aikana dollyssa oltava kuljettaja (ajokorttiluokka) ja saako siellä olla matkustajia?
Vastaus: Hinauksen aikana hinattavassa ajoneuvossa ei saa olla kuljettajaa eikä matkustajaa.
Kysymys: Hinausnopeus a)tyhjänä, b) auto kyydissä?
Vaikuttaako asiaan dollyn jousitus?
Vastaus: Jousitettua apuvaunua saa hinata tyhjänä 80 km/h ja kuormitettuna 60 km/h. Jousittamatonta saa hinata tyhjänä ja kuormitettuna vain 60 km/h ja tällöin apuvaunuun täytyy kiinnittää 60 km/h enimmäisnopeutta ilmaiseva lätkä.
Kysymys: Onko hinattavan auton oltava etupää menosuuntaan vai saako sitä hinata perä edellä. Onko hinattavan auton rattilukko oltava päällä, entä autot joissa ei ole rattilukkoa?
Vastaus: Sitä, miten päin auto apuvaunun päällä on, ei ole määritelty. Oleellista on kuitenkin se, että jos autoa hinataan perä menosuuntaan, sen etupyörät tulee olla lukittuna suoraan niin, että ne eivät pääse kääntymään. Tällöin rattilukko ei riitä. Suositeltavaa on hinata autoa keula menosuuntaan jo siitäkin syystä, että yhdistelmä on paremmin hallittavissa jos yleensä painavampi etupää on apuvaunun päällä ja kääntymisen suhteen kiinteät takapyörät ovat maassa. Vaikka auton suuntaa ei ole laissa tai asetuksessa määrätty, niin kuljetukseen voidaan puuttua, jos se heikentää yhdistelmän hallittavuutta.
Kysymys: Saako sillä hinata muuta laitetta kuin autoa?
Vastaus: Apuvaunu on lähtökohtaisesti tarkoitettu vaurioituneen auton hinaamiseen, mutta missään ei ole kielletty hinaamasta sillä muita ajoneuvoja.
Jussi Servo
komisario
Kai tuo jotain selvensi, ainakin sen että 60km/h vauhti ei kesälomaa pidennä
Lainattu Overdrive-foorumilta http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... ba8727868b
Hinausapuvaunu
Nokian kihlakunnan poliisilaitos 09.10.2006 15:18
Kysymykseni koskee auton hinaamiseen käytettävää hinausapuvaunua, josta yleisesti käytetään nimitystä dolly (hinaus-dolly, auto-dolly, towdolly). Katsastusaseman mukaan: "Sitä ei tarvitse katsastaa. Poliisi valvoo, että laite on määräysten mukainen."
Kysynkin nyt, mitä ovat ko. määräykset?
Tähän kohtaan: rakenne, mitat, valot, heijastimet, jarrut, renkaat, yms.
Vastaus: Kyseessä on hinattava laite, jota ei tarvitse katsastaa. Valot laitteessa tulee olla normaalin perävaunun tapaan, jos sitä käytetään tieliikenteessä. Jos auton hinauksen aikana hinattava auto peittää laitteen omat valot ja heijastimet, on käytettävä irroitettavia valoja, jotka kiinnitetään hinattavan auton perään. Laitteessa ei tarvitse olla jarruja, jos sen kytkentämassa ei ylitä 750 kilogrammaa. Kytkentämassan ylittäessä 750 kilogrammaa, jarrut on oltava. Kytkentämassa apuvaunussa on, normaalista ajoneuvoyhdistelmästä poiketen, akselin välityksellä tiehen kohdistuva massa kun apuvaunu on kuormattu. Apuvaunussa tulee olla ilmarenkaat.
Kuorma-autoon kytkettävä esim. puoliperävaunun vetämiseen tarkoitettu apuvaunu on eri asia ja se vaatii katsastuksen. Siinä kyse on normaalista perävaunusta.
Kysymys: Ja vielä lisätarkennuksina osa niistä kysymyksistä, joita on netissä keskustelupalstoilla pohdittu: Saako olla taittuva tms., jolloin sen saa esim. säilytyksen ajaksi pienempään tilaan?
Vastaus: Vetoaisa ei saa olla keskeltä taittuva mutta se voidaan niveltää itse apuvaunuun.
Kysymys: Vetoaisan pituus?
Vastaus: Vetoaisan pituutta ei ole määritelty. Rajoja asettaa ajoneuvoyhdistelmän kokonaispituus, joka apuvaunun ollessa kytkettynä vetoautoon on enintään 18,75 metriä. Kyseessä on auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmä.
Kysymys: Saako dollyn toteuttaa a) kääntöpöydällä, b) kääntyvillä pyörillä?
Vastaus: Kääntöpöytää tai kääntyviä pyöriä ei ole kielletty. Oleellista on, että yhdistelmä tulee olla hallittavissa myös äkillisissä tilanteissa, esim. äkkijarrutuksissa.
Kysymys: Saako dollysta tehdä niin järeän kuin huvitta
Vastaus: Järeyttä ei ole rajoitettu. Järeämpi apuvaunu on yleensä raskas, mikä vähentää kytkentämassassa hinattavan auton osuutta. Toisaalta vaunun tulee olla riittävän lujatekoinen, jottei ole vaaraa sen rikkoutumisesta hinauksen aikana.
Kysymys: Vaatimukset vetoauton osalta?
Vastaus: Vetoauto on oltava sellainen, että sen kytkentämassa riittää apuvaunun ja hinattavan auton yhdistelmän vetämiseen.
Kysymys: Vaikuttaako tähän dollyn jarruttomuus ja voiko sen tehdä jarrulliseksi?
Vastaus: Jarrullisuus vaikuttaa siten, että jarruttoman kytkentämassa voi olla enintään 750 kilogrammaa, jarrullisen voi olla tätä enemmän. Vetoauton kytkentämassa määrittelee tällöin vedettävän laitteen enimmäiskytkentämassan.
Kysymys: Vaadittava ajokorttiluokka vetoauton ajajalta?
Vastaus: 750 kilogramman kytkentämassaan asti riittää vetoauton kuljettamiseen vaadittava ajo-oikeus. Sen jälkeen vaaditaan vetoauton kuljettamiseen oikeuttava ajo-oikeus + e. (esim. Be tai Ce)
Kysymys: Onko hinauksen aikana dollyssa oltava kuljettaja (ajokorttiluokka) ja saako siellä olla matkustajia?
Vastaus: Hinauksen aikana hinattavassa ajoneuvossa ei saa olla kuljettajaa eikä matkustajaa.
Kysymys: Hinausnopeus a)tyhjänä, b) auto kyydissä?
Vaikuttaako asiaan dollyn jousitus?
Vastaus: Jousitettua apuvaunua saa hinata tyhjänä 80 km/h ja kuormitettuna 60 km/h. Jousittamatonta saa hinata tyhjänä ja kuormitettuna vain 60 km/h ja tällöin apuvaunuun täytyy kiinnittää 60 km/h enimmäisnopeutta ilmaiseva lätkä.
Kysymys: Onko hinattavan auton oltava etupää menosuuntaan vai saako sitä hinata perä edellä. Onko hinattavan auton rattilukko oltava päällä, entä autot joissa ei ole rattilukkoa?
Vastaus: Sitä, miten päin auto apuvaunun päällä on, ei ole määritelty. Oleellista on kuitenkin se, että jos autoa hinataan perä menosuuntaan, sen etupyörät tulee olla lukittuna suoraan niin, että ne eivät pääse kääntymään. Tällöin rattilukko ei riitä. Suositeltavaa on hinata autoa keula menosuuntaan jo siitäkin syystä, että yhdistelmä on paremmin hallittavissa jos yleensä painavampi etupää on apuvaunun päällä ja kääntymisen suhteen kiinteät takapyörät ovat maassa. Vaikka auton suuntaa ei ole laissa tai asetuksessa määrätty, niin kuljetukseen voidaan puuttua, jos se heikentää yhdistelmän hallittavuutta.
Kysymys: Saako sillä hinata muuta laitetta kuin autoa?
Vastaus: Apuvaunu on lähtökohtaisesti tarkoitettu vaurioituneen auton hinaamiseen, mutta missään ei ole kielletty hinaamasta sillä muita ajoneuvoja.
Jussi Servo
komisario
Kai tuo jotain selvensi, ainakin sen että 60km/h vauhti ei kesälomaa pidennä
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Rattimajuri
- Viestit: 168
- Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
- Paikkakunta: Haapajarvi
Re: Perävaunu bussiin?
Foorumi on ollut keväisen aktiivinen- kiitos vinkeista. Mopoauto perabox`iin sitten vaan.
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Perävaunu bussiin?
haaveilija kirjoitti:Ajoneuvoyhdistelmän pituus ei saa ylittää seuraavia arvoja:
b) auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmä 18,75 m, josta mitasta kuormatilojen ulkopituuksien summa 15,65 m ja etäisyys vetoauton kuormatilan etupäästä perävaunun kuormatilan takapäähän 16,40 m
toofasttoshow kirjoitti: siinä peräkärryssä linja-auton perässä on se probleema,että se pituus on maximissaan sen 18,75 METRIÄ! se ei siitä pitene kirveelläkään riippumatta mistään kortista tai linja-autosta ,eli 15metrisellä megalinerilla perässä voi tulla kokonaismitaltaan 3,75metriä pitkä kärry.....ei kauheen kiva.....
........MUTTA,yhdistelmän kuorman peräylitys voi olla max 2 metriä(merkkilipulla varustettuna),tarkistin ensin AKEsta,sitten kats konttorilta ja lopuksi poliisilaitokselta kun en heti saanut varmaa vastausta,viite tästä oli aken sivuillakin D1e kortin kohdalla,mutta faktatieto on varmuuden maksimointia.
eli : 6metrinen jenkkiauto 1,5metrin peräylityksellä voi olla esim.5,5metrin trailerilla 13metrin bussin perässä.ja siinäkin jää yhdistelmä 25cm vajaaksi max mitoista ja puolimetriä olisi varaa olla ylitystäkin enemmän
esimerkki: bussi 13metriä+trailerinkokonaispituus 5,5metriä=18,5metriä ja siihen 1,5metriä kuorman ylitystä.
kuorman ylitys mukaan lukien linja-auto yhdistelmän max pituus on 18,75metriä+ 2metriä = 20,75metriä
Jos puhutaan yhdistelmän "ulkopituuksien summasta" niin se kai tarkoittaa tässä pelkkien kuormatilojen ulkopituutta ts. lavan tai tavaratilan pituutta Eli ei koko pituutta ilman sallittuja ylityksiä? Kiinnostava tieto tämä nimittäin jos laitan venetrailerin bussin perään niin se saa olla mun tapauksessa 5,9m pitkä. Mutta jos paatti saa tulla takalaidan yli metrin ilman muuta ja kaksi metriä merkkaamalla niin silloin voin ottaa mökiltä veneen mukaan reissuun. Onnistuuko?
Tulevaisuus on sähköinen
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Perävaunu bussiin?
Lahti32 kirjoitti:haaveilija kirjoitti:Ajoneuvoyhdistelmän pituus ei saa ylittää seuraavia arvoja:
b) auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmä 18,75 m, josta mitasta kuormatilojen ulkopituuksien summa 15,65 m ja etäisyys vetoauton kuormatilan etupäästä perävaunun kuormatilan takapäähän 16,40 m
toofasttoshow kirjoitti: siinä peräkärryssä linja-auton perässä on se probleema,että se pituus on maximissaan sen 18,75 METRIÄ! se ei siitä pitene kirveelläkään riippumatta mistään kortista tai linja-autosta ,eli 15metrisellä megalinerilla perässä voi tulla kokonaismitaltaan 3,75metriä pitkä kärry.....ei kauheen kiva.....
........MUTTA,yhdistelmän kuorman peräylitys voi olla max 2 metriä(merkkilipulla varustettuna),tarkistin ensin AKEsta,sitten kats konttorilta ja lopuksi poliisilaitokselta kun en heti saanut varmaa vastausta,viite tästä oli aken sivuillakin D1e kortin kohdalla,mutta faktatieto on varmuuden maksimointia.
eli : 6metrinen jenkkiauto 1,5metrin peräylityksellä voi olla esim.5,5metrin trailerilla 13metrin bussin perässä.ja siinäkin jää yhdistelmä 25cm vajaaksi max mitoista ja puolimetriä olisi varaa olla ylitystäkin enemmän
esimerkki: bussi 13metriä+trailerinkokonaispituus 5,5metriä=18,5metriä ja siihen 1,5metriä kuorman ylitystä.
kuorman ylitys mukaan lukien linja-auto yhdistelmän max pituus on 18,75metriä+ 2metriä = 20,75metriä
Jos puhutaan yhdistelmän "ulkopituuksien summasta" niin se kai tarkoittaa tässä pelkkien kuormatilojen ulkopituutta ts. lavan tai tavaratilan pituutta Eli ei koko pituutta ilman sallittuja ylityksiä? Kiinnostava tieto tämä nimittäin jos laitan venetrailerin bussin perään niin se saa olla mun tapauksessa 5,9m pitkä. Mutta jos paatti saa tulla takalaidan yli metrin ilman muuta ja kaksi metriä merkkaamalla niin silloin voin ottaa mökiltä veneen mukaan reissuun. Onnistuuko?
Ei taida onnistua... Yhdistelmän maksimipituudeksi on asetettu tuo 18,75m, jos yhdistelmäsi pituus olisi 16,75 silloin 2m takaylitys olisi sallittu. Kuitenkin jos kuljetetaan yhtenäistä kappaletta, yhdistelmän maksimipituus saa ylittyä = erikoiskuljetus. Mutta se mitä en tiedä varmasti on se että saako auton ja varsinaisen perävaunun yhdistelmällä kuljettaa yhtenäistä kappaletta "erikoiskuljetuksena". Normaalistihan esim. rekkoilla pitkät kappaleet kuljetetaan aina puoliperävaunulla. Ja tietääkseni esim. puutavara-auton pituus kuorman kanssa ei saa ylittää suurinta sallittua yhdistelmäpituutta koska tukit eivät ole ns. yhtenäisiä kappaleita (vaikka niissä aika usein näkee kuorman ulottuvan kuormatilan yli).
EDIT: Osittain pitää perua puheita... jos veturina henkilöauto (=matkailuauto) ja kuormana on vene se saattaisi olla laillista Mutta jos vetoauto on linja-auto, silloin ei kyllä saa ylittää mittoja. http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/4932.PDF
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Perävaunu bussiin?
Tuossa toofasttoshow.n vastauksessa on sellainen pointti että luvan maksimipituuden ylitykseen antoi poliisi. Eikös se silloin ole poliisin hommana selvittää miten laki sanoo ja ojentaa kansalaista jos lakia rikotaan. Mitta jos liikennettä valvova instanssi sanoo että saa ylittää maksimipituuden niin asiahan on sillä selvä, sakkoja ei tule ja matka jatkuu. Pitäisiköhän olla se rohkea ja kokeilla tuota venettä vetää. Kaikki hyvin Suomen puolella mutta entäpä rajan yli, jääkö vene tulliin. Monet merikalastajamiehet on jämähtänyt tulliin veneen takia.
Tuossa tieliikenteen erikoiskuljetushommassa ei kai puhuttu linja-autoista mitään?
Tuossa tieliikenteen erikoiskuljetushommassa ei kai puhuttu linja-autoista mitään?
Tulevaisuus on sähköinen