Perävaunu bussiin?

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

Jossain tapauksissa riittää C1E, näin esim minulla

•Vetoauton kokonaismassa yli 3500 kg mutta enintään 7500 kg
•perävaunun kokonaismassa yli 750 kg mutta yhdistelmän kokonaismassa enintään 12 000 kg
•perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Viilaaja kirjoitti:
eli ei koske kuorma-autoksi rekisteröityjä matkailuautoja?
Ei ei ei, M1 matkailuautoa ei voi rekisteröidä kuorma-autoksi, tai voi, mutta sitten se on kuorma-auto. Se että mihin autoa käyttää, miltä se näyttää ja miksi se on rekisteröity, menee monilla sekaisin. Minun auto näyttää erehdyttävästi bussilta, ja moni sitä siksi luuleekin, mutta se on M1 henkilöauto, matkailuauto.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
508d
Tosi harrastaja
Viestit: 44
Liittynyt: 10 Elo 2010 23:41
Truck: MB508
Location: Suonenjoki
Member id: 164

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja 508d »

Sotkenpa minäkin!
Tässä linkki (tai ainakin osoite) kohtullisen kattavaan ajoneuvoluokka/korttivaatimuksiin http://fi.wikipedia.org/wiki/Ajokortti
Huomattakoon että M1 luokalle eli henkilöauto jossa tilaa enintään 1+8 henkilölle ei muuta massaylärajaa kuin tiellä yleisesti sallitut massat. Korttivaamus B -> C1 tai C riippuu kokmassasta
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Reddewil kirjoitti:
Viilaaja kirjoitti:
eli ei koske kuorma-autoksi rekisteröityjä matkailuautoja?
Ei ei ei, M1 matkailuautoa ei voi rekisteröidä kuorma-autoksi, tai voi, mutta sitten se on kuorma-auto. Se että mihin autoa käyttää, miltä se näyttää ja miksi se on rekisteröity, menee monilla sekaisin. Minun auto näyttää erehdyttävästi bussilta, ja moni sitä siksi luuleekin, mutta se on M1 henkilöauto, matkailuauto.
Matkailuauton tai bussinkin voi kyllä rekisteröidä kuorma-autoksi jos välttämättä haluaa, mutta siinä ei ole oikein mitään järkeä kun verot nousee tähtitieteellisiksi. Jos luvanvaraiseen tavaraliikenteeseen pitää sillä päästä tai vetää täysperävaunua niin kuorma-autoksi, mutta muuten ei.
Viilaaja
Kokenut kuljettaja
Viestit: 77
Liittynyt: 21 Loka 2008 08:45
Location: Vantaa

Re: Perävaunu bussiin?

Viesti Kirjoittaja Viilaaja »

KajNyy1 kirjoitti:
Viilaaja kirjoitti:
Wonderi kirjoitti:25,25m koskee vain kuorma-autolla vedettäviä moduliyhdistelmiä (ja Suomessa myös täysperävaunuyhdistelmälle). Bussin tai muun vetämille yhdistelmille 18,75m on maksimi. Haitaribussihan ei ole yhdistelmä ollenkaan, saa ajaa ilman E-korttia. Kokeilussa olleet kaksoisnivelbussit lienee poikkeusluvalla olleet liikenteessä.
eli ei koske kuorma-autoksi rekisteröityjä matkailuautoja?
jaa että nivelien määrä ei vaikuta bussin/matkailuauton ajokorttisettiin muuten kuin että oon yli 12m ja pitää hakea erityislupa :P
Matkailuautossa ei saa olla ensimmäistäkään niveltä. Vain tavanmukaiset perävaunut ovat sallittuja. Yli 750 kg peräkärry vaatii sitten CE-kortin jos vetoauton kokonaispaino on yli 3500 kg
Ahaa, eli d1-korttia peliin vain ja sitte enemmä ku 8 paikkaa nivelbussiin (loput sit matkustusmukavuutta parantavaa tilaa).

ps. oli tylsää, niin tein tälläsen setin (VAROITUS: linkki sisältää kuvan jonka koko on 2478x340, 75kt):
Klikkaa minua :P

Harmaiden seinien välissä on se "nivel".
Vastaa Viestiin