pakettiauton muutoskatsastus

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
hopeanuoli
Renkaiden potkija
Viestit: 3
Liittynyt: 20 Kesä 2018 12:17
Location: helsinki

pakettiauton muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja hopeanuoli » 06 Marras 2018 01:16

Täällä on aluillaan projekti, jossa pieni transit pakettiauto olisi tarkoitus muuttaa autoverolliseksi matkailuautoksi ilman aiempaa kokemusta mistään aiheeseen liittyvästä. Tähtäimessä pieni liikkuva kesäasunto itselle :) Pienellä budjetilla ja teeseitse-meiningillä mennään. Auto on hankittuna ja homma etenee.

Trafin pykälät ja käytännöt ovat itselleni monelta osin hepreaa, joten käännyn kokeneempieni puoleen. Onko täällä jollain omakohtaista suht tuoretta kokemusta muutoskatsastuksesta ja sen kommervenkeistä?

Muun muassa näihin toivoisin selvennystä:
1. onko siis niin, että pakettiauto kannattaa ensin katsastaa henkilöautoksi ja siitä matkailuautoksi?
2. onko tämä menettely aivan yleisesti hyväksytty? eli kun kyselen lisätietoja trafilta, voinko paljastaa aikeeni paku -> henkilöauto -> matkailuauto?
3. millä perustein autoveromätkyn määrä määräytyy muutoskatsastuksessa? katsotaanko vaan vuosimallia ja kilometrejä vai myös auton kuntoa?
4. voinko tehdä eristeet ja sisäseinät ja asentaa kattoluukun pakettiautoon ennen muutoskatsastusta?
Muuta huomioitavaa, mitä en ehkä osannut ajatella?

Kiitos paljon, jos joku osaa auttaa tässä! Aion soitella myös trafille aiheesta mutta olisi eristyisen hienoa kuulla jonkun konkarin käytännön kokemuksia!

Avatar
wanderfreund
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 20 Marras 2009 19:22
Truck: Ajokki Victor K113
Location: Lojo

Re: pakettiauton muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja wanderfreund » 08 Marras 2018 17:47

Onko tarkoitus tehdä kuinka monelle matkustajalle ?
Voisi jäädä pakettiautoksi niin ei tulisi turhia maksuja
Murrontie Express

Avatar
Geekuality
Tosi harrastaja
Viestit: 41
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: pakettiauton muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Geekuality » 08 Marras 2018 18:37

Ykkösen ja kakkosen osalta mennään hieman mutulla, mutta:

1. (Olettaen että pakettiauto on käyttöönotettu 1993 tai sen jälkeen:) Jos autoa käyttää liikenteessä, se periaatteessa pitäisi muutoskatsastaa kun siihen lisätään ylimääräisiä istuimia tai vähennetään lain vaatimaa tavarankuljetuskapasiteettia alle minimin. Sitä ennen rekisteriin merkityllä ajoneuvoluokalla ei ole väliä, joten riippuu ihan yksilöllisistä tarpeista pitääkö se muutoskatsastaa välillä - pakettiautoa voi rakennella muutoskatsastusta varten ja muutoskatsastaa suoraan matkailuautoksi.

2. Trafi ei enää nykyään neuvo näissä asioissa, vaan ne tehtävät on siirretty katsastuskonttoreiden hoidettavaksi, Trafin yhteystiedot-sivullakin ohjataan näin: "Katsastustoimipaikoilla neuvotaan katsastukseen, rekisteröintiin ja ajoneuvotekniikkaan liittyvissä asioissa".

Eli siis kannattaa kysellä katsastuskonttoreilta, heillä on lakisääteinen velvollisuus neuvoa ja tuossa saa vähän myös tunnusteltua kannattaako ko. konttoria käyttää muutoskatsastuksen tekemisessä. Esim. itse kesällä bussia muutoskatsastukseen valmistellessani kävin ensin Tattariharjussa A-katsastuksessa (ent. Katsastus Center) ja sieltä saatu "palvelu" oli todella nihkeää, sitten asioin Tattarisuon Autokatsastuksessa ja sain varsinaiselta katsastusmieheltä oikein hyvää ja asiantuntevaa apua kysymyksiini ja sama henkilö sitten paria päivää myöhemmin teki varsinaisen muutoskatsastuksenkin ilman mitään huomautuksia.

3. Nuo riippuu mm. auton käyttöönottopäivästä jne. Verohallinnon sivuilla on useamman ohjesivun verran asiaa tuohon liittyen: https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/au ... ron_maara/

Jos haluaa vedota ajoneuvoyksilön kuntoon, siitäkin on oma ohjeensa: https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/au ... lpoisessa/

Autoverohan määräytyy kuitenkin siten, että muutoskatsastuksessa vain merkitään rekisteriin muuttunut ajoneuvoluokka ja ajoneuvoveropäätös tulee sitten myöhemmin postissa - se ei siis varsinaisesti määräydy siinä muutoskatsastuksen yhteydessä suoraan.

4. En äkkiseltään keksi miksei, kyllä lämpöeristettyjä pakettiautojakin on vaikka kuinka paljon. Ainoa rajoitus on se, että tavarankuljetusmahdollisuutta ei saisi rajoittaa.
https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/pakettiauto kirjoitti:3.5.1993-31.3.2009 ensiverotetun 23§:n mukaisen alennetun autoveron pakettiauton muuttaminen
...
Autoverolain 23 §:n mukaisen alennetun autoveron alaisen pakettiauton on täytettävä autoverolain 23 §:ssä säädetyt tavaratilan mittavaatimukset. Umpinaisella tavaratilalla varustetun pakettiauton tavaratila mitataan siinä varustuksessa, jonka mukaisena valmistaja on ajoneuvon toimittanut ennen ajoneuvoon asennettavia kuormatilan suojia ja lämpö- tai muita vastaavia eristeitä. ...

...Toisin sanoen rakenteiden ja varusteiden tulee olla sellaisia, että auto on palautettavissa alkuperäiseen varustukseen siten, että se on edelleen liikenteeseen käytettävissä. Rakenne tai varuste ei saa heikentää auton tavarankuljetusmahdollisuuksia. ...
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi

Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 296
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: pakettiauton muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja » 08 Marras 2018 18:55

Kohta kolme. Lainattu Trafin sivuilta: "Pakettiauton verovapaudelle tai veronalennukselle ei ole säädetty ns. kuoleutumisaikaa, joten autosta on aina maksettava autovero, jos sen rakennetta muutetaan siten, ettei auto enää täytä verovapauden tai veronalennuksen edellytyksiä."
Eli aina sama vero kuin uutena olisi ollut, jos auto olisi rekisteröity henkilöautoksi.
Siispä laskua tulee muutamia tuhansia euroja, ehkä jopa yli kympin... :shock:

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Pirkkala

Re: pakettiauton muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 09 Marras 2018 12:28

Jokelan linja kirjoitti:
08 Marras 2018 18:55
Kohta kolme. Lainattu Trafin sivuilta: "Pakettiauton verovapaudelle tai veronalennukselle ei ole säädetty ns. kuoleutumisaikaa, joten autosta on aina maksettava autovero, jos sen rakennetta muutetaan siten, ettei auto enää täytä verovapauden tai veronalennuksen edellytyksiä."
Eli aina sama vero kuin uutena olisi ollut, jos auto olisi rekisteröity henkilöautoksi.
Siispä laskua tulee muutamia tuhansia euroja, ehkä jopa yli kympin... :shock:
Tulkitsit tekstiä väärin. Autovero pitää maksaa, ja samalla prosentilla kuin "uutena", mutta verotusarvona käytetään auton nykyistä arvoa. Eli pullakahvihintaisen pakun vero henkilöautona on ehkä sokeripalan verran.
https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotu ... akettiauto

Jule
Kansleri
Viestit: 1029
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: pakettiauton muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Jule » 10 Marras 2018 16:12

Miten tuollaiseen pakuun voisi tehdä sellaisia muutoksia, ettei se olisi enää palautettavissa alkuperäiseksi? Kyllä sinne tavaratilaan saa asentaa "kiinteästi" kalusteita, ja kyllähän ne kiinteästikin asennetut kalusteet saa purettua sieltä pois, jos ei muuten niin rälläkällä. Erilaisia huoltoajoneuvojahan on maa väärällään jossa on kaapistoja ja hyllyköitä takana, eikä ne täytä niiden kaappien kanssa tilavuusvaatimuksia. 80-luvullahan ne kaapistot piti vielä muutoskatsastaa sinne.

Jos topikin aloittajalla on nyt kuitenkin tarkoitus saada enemmän kuin etupenkin matkustajapaikat, niin pakettiauto ei ole mikään järkevä vaihtoehto. Jos "matalan" pakun muuttaa verolliseksi matkailuautoksi, niin ehkä se tosiaan on järkevää muutoskatsastaa ensin henkilöautoksi, mutta tuosta on hyötyä vain siinä tapauksessa että auton aikoo joskus tulevaisuudessa muuttaa henkilöautoksi ilman matkailuauto statusta. Vaikka verotus onkin muuttunut järkeväksi niin tuossa matkailuautosta henkilöautoksi muutkoksessa voi olla joku pykälä jonka mukaan autovero pitääkin maksaa uudelleen.

Toisaalta, jos siihen pakettiautoon saa 185cm sisäkorkeutta sinne asumistilaan, niin silloin sen voi muuttaa ilman veroseuraamuksia matkailuautoksi, koska se täyttää vetovapauden ahdot, mutta pikkutransit ei tuota sisäkorkeusmäärää täytä, ellei meillä ole pahasti erilainen käsitys siitä mitä "Pikkutransit" tarkoittaa.

hopeanuoli
Renkaiden potkija
Viestit: 3
Liittynyt: 20 Kesä 2018 12:17
Location: helsinki

Re: pakettiauton muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja hopeanuoli » 12 Marras 2018 21:13

Kiitos kaikille vastaajille!

Soittelin autoveroasiasta Trafille viikko sitten. Katsoivat auton tietoja mutta eivät osanneet vastata suorilta. Tänään sain takaisinsoiton ja kävi ilmi, että paku onkin täyden veron autona Suomeen rekisteröity. Tästä johtuen veroseuraamuksia ei tule muutoskatsastuksessa henkilöautoksi! Mikä on yllättävä ja hyvä uutinen.

Auto on siis tuotu aikoinaan muuttoautona (verovapaana?!) Suomeen ja rekisteröity täyden veron autoksi (kukaan ei siis silti ole maksanut autoveroa siitä) ja tästä syystä siitä ei nytkään sitä tarvitse maksaa. Syy-seuraus -suhde on mielestäni todella erikoinen mutta Trafin asiantuntija sanoi konsultoineensa lakimiestä asiassa.

Onkohan sitten niin että tuo verottomuus on kuoleutunut siinä kolmessa vuodessa, jonka aikana muuttoautoa koskee kaikenlaisia rajoituksia. Yritin kysyä tarkemmin aiheesta mutta en oikein saanut selvää selitystä miksei verottomana maahantuodusta pakettiautosta mene veroa muutoskatsastuksessa.

Ja auto ei siis täytä verottoman matkailuauton kriteereitä. Nykyäänhän pitää olla omamassan min 2500kg ja tuo 185cm sisäkorkeuskaan ei ihan tule täyteen, kun paku on puolikorkea. En aio laittaa takapenkkejä, jos en keksi miten se hoituisi edullisesti ja lainmukaisesti.

mutta ilmeisesti pakun voi nyt sitten huoletta katsastaa suoraa matkailuautoksi ilman veroseuraamuksia! en oikein meinaa uskoa, koska en ymmärrä miksi :D

hopeanuoli
Renkaiden potkija
Viestit: 3
Liittynyt: 20 Kesä 2018 12:17
Location: helsinki

Re: pakettiauton muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja hopeanuoli » 12 Marras 2018 21:22

Ja kiitos Geekuality katsastusasemavinkistä! Satuinkin käymään juuri tuolla Tattarisuon katsastuksessa pari viikkoa sitten kausikatsastuksessa. Hyvä tietää missä ollaan ymmärtäväisiä ja asiantuntevia tällaisia projekteja kohtaan.

Ilmeisesti asia on siis niin, että Trafi neuvoo kyllä verotukseen liittyvissä asioissa mutta katsastusasemat siinä millaisia muutoksia autoihin voi tehdä.

Vastaa Viestiin