Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 24 Syys 2018 04:34

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Pikkubussin varusteet wc ym?
ViestiLähetetty: 13 Syys 2018 14:27 
Varakuski

Liittynyt: 09 Syys 2018 16:47
Viestit: 6
Location: Finland
Olen lueskellut katsastajan käsikirjaa ja tätä sekä muita foorumeita, mutten ole löytänyt kovi paljon tietoa siitä, miten henkilöautona pidettävää pikkubussia voisi varustaa.

Katsastajan käsikirjasta tulee sellainen käsitys, että erilaisia varusteita ja kalusteita käsitellään lähinnä matkailuautossa, jolloin katsurin ei edes pitäisi kiinniittää niihin huomiota muuta kuin siltä, osin että ovat asianmukaisesti kiinnitettyjä.

Eli, jos en pyri pääsemään pienemmällä ajoneuvoverolla (matkailuauto), vaan muutoskatsastan henkilöauton (pikkubussi) vähemmälle istuinmäärälle (vaatimus vähintään yksi istuin, henkilöauto voi olla vaikka yksipaikkainen) ja käytän vapautuvan tilan erilaisten varusteiden asentamiseen ajoneuvoon, niin voinkoi rakentaa matkailukäyttöön soveltuvan henkilöauton (pikkubussi) melkein miten tahdon. Wc, sohvaa, keittosysteemiä, musavehkeitä, mitä vain laillista ja asianmukaisesti kiinni olevaa ilman, että niitä sitoo matkailuauton vaatimukset ja määrittelyt. Pakettiautossahan tuo ei onnistu, mutta pikkubussi on vain iso henkilö/tila-auto. Sen tiedän ainakin ennestään, että jotkut ovat esimerkiksi poistaneet henkilöautosta takapenkin ja katsastuttaneet sen kaksipaikkaiseksi, edelleen henkilöautoksi. Koiraharrastajilla on usein vähennetty esim. bussista istuimia ja asennettu kiinteä kuljetushäkki.

Käsittäisin niin, että jos katsastajan käsikirja ei edes käsittele erilaisten varusteiden asennsuta henkilöauto osiossa, ei hänen tulisi niihin puuttuakaan. Onko joku tuunannut tällaista pikkubussiin ilman muutoskatsastusta?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13 Syys 2018 14:54 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 464
Truck: ----liner
Location: Suomi
Tuo varutelu kannattaa keskutella kats konttorin kanssa, onko varuteet kiinteitä vai matkatavaroita
voi vaikuttaa rek ote merkintöihin, ulkomailla voi olla maa kohtaisiakin pykäliä tai maksuja ??

Seuraavat vois haventaa käyttökuluja jos diesel:::

Henkilöauto käyttövoima vero iso verrattuna paketti tai matkailuauto , siis dieselmoottoriautot.
Päästövero menee grammojen tai kokopainon perusteella ...

Jos henkilöauton muuttaa ns monikäyttöaukoksi jos vain etupenkit (käytännössä kuski +max 2), ja jos tarve palauttaa lisäämällä takapenkit muutoskatastaus, menee pakettiautoverolla ,,, jos varustelee matkailuautoksi minimi varuteilla ( nyt on tulossa tai tullut varustelu pykälään muutoksia.) voi paikkoja olla max 1+8 käyttövoima vero pienempi ja autoveroa ei mene vaikka ei täyttäis kork vastimusta koska se on henkilöautoista maksettu. Ehkä syy miksi matkailuauto varustelu järkevää, ainakin nyky vaatimus
ainut joka vaatii kikkailua jos ei tarvetta sänky..


Viimeksi muokannut BussMAN päivämäärä 13 Syys 2018 15:01, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13 Syys 2018 14:58 
Ajoneuvos

Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Viestit: 876
Location: Pirkkala
Henkilöautona ilman matkailuauton veroetua järkevä olisi lähinnä bensakoneinen, tai sitten jos tarvitaan seisomakorkuista matalampi auto joka voi suurimman osan vuodesta olla seisonnassa. Mutta henkilöautossa matkailuvarustusta saa olla. Istumapaikkojen vähennys on muutoskatsastettava asia, kannattaa tehdä ennen kuin sinne rakentaa mitään muuta "mielenkiintoista". Jos lisätään tai siirretään (turvavyöllisiä) istuimia, voi varautua todistamaan niiden kolariturvallisuutta yms. hankalampaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13 Syys 2018 18:11 
Varakuski

Liittynyt: 09 Syys 2018 16:47
Viestit: 6
Location: Finland
Wonderi kirjoitti:
Henkilöautona ilman matkailuauton veroetua järkevä olisi lähinnä bensakoneinen, tai sitten jos tarvitaan seisomakorkuista matalampi auto joka voi suurimman osan vuodesta olla seisonnassa. Mutta henkilöautossa matkailuvarustusta saa olla. Istumapaikkojen vähennys on muutoskatsastettava asia, kannattaa tehdä ennen kuin sinne rakentaa mitään muuta "mielenkiintoista". Jos lisätään tai siirretään (turvavyöllisiä) istuimia, voi varautua todistamaan niiden kolariturvallisuutta yms. hankalampaa.


Kiitos. Juuri tällainen oli ajatus. Bensa tai diesel, mutta jos on käytössä maksimi kaksi kuukautta vuodessa, niin ei sillä ajoneuvoverolla niin kovin suurta merkitystä ole, dieselissäkin kahdessa kuukaudessa henkilöautona/pikkubussina vain satasen luokkaa enemmän (kahdessa kuukaudessa) kuin matkailuautona tai pakettiautona. Jos ajaa pari kuukautta ja muutaman tuhannen, niin sen minkä ajoneuvoverossa dieselillä häviää niin polttoaineissa voittaa.

Nykyään kun voi vielä pistää liikennekäyttöönkin niin pienissä pätkissä kuin haluaa, ajoneuvoverosta tosin menee minimimaksu 10€, mutta sehän ei montaa päivää ole. Eli parin kuukauden ajot voi pätkiä vaikka puolen vuoden kesäkaudelle miten on tarvis.

Suunnitelmissa siis seisomakorkea pikkubussi, joka saa parin kuukauden käytöllä olla pikkubussina, koska verohäviö dieselilläkin henkilöaut vs matkailuauto vain satasen verran vuodessa. Hyöty se, että jos ja kun henkilöauton rakenteissa ei matkailuvarusteita käsitellä lainkaan, niin voi tehdä melkein millaisen haluaa. Ja tosiaan ajatuksena rekisteröidä kahden tai maksimi neljän hengen henkilöautoksi, sen tiesin jo itsekin ennestään, että henkilöauton paikkalukua voi pienentää miten tahtoo ja silti säilyttää ajoneuvo henkilöautona.

Sen vuoksi toki kiinnostaa, jos joku on tällaista tehnyt, että miten on katsastajalla mennyt sormi suuhun, kun henkilöautossa on matkailuvarusteita, eikä sälli halua sitä muuttaa matkailuautoksi. Katsastajan käsikirjassa kun käsitellään näitä tyypillisiä matkailuautovarusteita osioissa, joissa tarkastetaan virallisen matkailuauton varusteita. Pakuunhan noita ei tietenkään voi tehdä. Ja kun bussi on henkilöauto, josta on täysi autovero maksettu, eikä sitä muutoskatsasteta muuksi, niin äkkiseltään löysin henkilöautoa koskevia määräyksiä vain tuosta paikkaluvun muutoksesta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13 Syys 2018 20:36 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 993
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
En mä ole kyllä löytänyt mitään kohtaa jossa kielletään henkilöautoon asentamasta noita vermeitä. Joskus mietin että jos 18tonnisesta bussista raapaisee penkti pois ja käy muutoskasastamassa sen henkilöautoksi, niin saako sillä ajaa 120?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 14 Syys 2018 04:47 
Rattimajuri

Liittynyt: 19 Huhti 2013 15:33
Viestit: 206
Truck: Vanaja Boxer -67
Location: Jokioinen
Jule kirjoitti:
Joskus mietin että jos 18tonnisesta bussista raapaisee penkti pois ja käy muutoskasastamassa sen henkilöautoksi, niin saako sillä ajaa 120?

Ei saa. kun kokonaispaino on yli 3500kg, niin suurin sallittu nopeus on 80km/h.
Tähän tosin oli vissiin tulossa jotain päivitystä uudessa tieliikennelaissa, mutta ei tuommoisilla painoilla saa henkilöautosta edes satasen peliä.

_________________
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 14 Syys 2018 08:15 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Viestit: 2151
Paikkakunta: Espoo
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
henkilöauto - matkailuauto

Dieselvero on henkilöautossa samalla painolla n. 8 - 10 kertainen verrattuna matkailuautoon tai kuorma-autoon. Linja-autosta ei mene veroa lainkaan mutta pakollinen liikennevakuutus on moninkertainen hinnaltaan.
Tuorempaa tietoa omaavat täydentää tätä.

_________________
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 14 Syys 2018 08:46 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2625
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Linja-auton liikennevakuutuksen loppusumma on neuvotteluasia. Minulla se on muutamia satasia vuodessa. Kannattaa kilpailuttaa yhtiöt tässä tilanteessa.

_________________
Don't need PgD to drive my GMC
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 -02 - 01


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 14 Syys 2018 08:47 
Kippari

Liittynyt: 20 Huhti 2015 21:06
Viestit: 61
Truck: Scania L113
Location: Kiiminki
Täältä löytyy helppo laskuri:
https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotu ... rolaskurit


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 14 Syys 2018 18:50 
Kuski
Avatar

Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Viestit: 33
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348
leemu kirjoitti:
... kun kokonaispaino on yli 3500kg, niin suurin sallittu nopeus on 80km/h.
Tähän tosin oli vissiin tulossa jotain päivitystä uudessa tieliikennelaissa, mutta ei tuommoisilla painoilla saa henkilöautosta edes satasen peliä.

Joo, muutos on jo päätetty voimaantulopäivineen, mutta pätee ainoastaan matkailuautoihin. Puolentoista vuoden päästä (eli 1.6.2020) lähtien yli 3500-kiloiset matkailuautot saa siis satasen peleiksi samoilla ehdoilla kuin bussitkin. Säädös sanoo tarkalleen ottaen näin:

https://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/6908.pdf kirjoitti:
Matkailuautoon, jonka suurin teknisesti sallittu massa on yli 3,5 tonnia,
sovelletaan linja-autolle m ja n kohdissa säädettyjä suurimman
sallitun nopeuden arvoja.

Koko uusi TLL on tuolla: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180729

_________________
Tyttis @ Facebook


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 14 Syys 2018 20:02 
Ajoneuvos

Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Viestit: 876
Location: Pirkkala
Jos suunnitelmissa on seisomakorkea matkailuvarustuksella oleva auto, siinähän käytännössä tulee kaikki matkailuauton verohelpotukseen vaadittavat asiat jo. Miksi siis ei matkailuautoksi rekisteröisi?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Syys 2018 06:21 
Varakuski

Liittynyt: 09 Syys 2018 16:47
Viestit: 6
Location: Finland
Wonderi kirjoitti:
Jos suunnitelmissa on seisomakorkea matkailuvarustuksella oleva auto, siinähän käytännössä tulee kaikki matkailuauton verohelpotukseen vaadittavat asiat jo. Miksi siis ei matkailuautoksi rekisteröisi?


Entä, jos pikkubussin omapaino on alle 2500kg? Jääkö silloin ajoneuvovero kuitenkin ennalleen (henkilöauto). Jos näin on, niin silloin muutoksesta ei olisi hyötyä, ennemminkin haittaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Syys 2018 06:48 
Rattimajuri

Liittynyt: 19 Huhti 2013 15:33
Viestit: 206
Truck: Vanaja Boxer -67
Location: Jokioinen
BlackHorse kirjoitti:

Entä, jos pikkubussin omapaino on alle 2500kg? Jääkö silloin ajoneuvovero kuitenkin ennalleen (henkilöauto). Jos näin on, niin silloin muutoksesta ei olisi hyötyä, ennemminkin haittaa.


Omapainolla ei lie merkitystä, kokonaismassalla on ja maaginen raja on tällähetkellä tuo 3500kg.
Yli tuon tarvitaan C-kortti ja nopeus on tällä hetkellä tuo 80km/h (pl. linja-auto vaadittavin varustein 100km/h)
Mitenkäs muuten nopeuden kanssa on pienemmillä painoilla?
Onko matkailuauto maksimissaan satasen peli myös alle 3500kg painoilla? (Tämäkin vissiin vaatii kuskille turvatyynyn ja abs-jarrut)
Henkilöautolla saisit ajaa moottoritiellä 120km/h, mutta vero on liki tuplat matkailuautoon nähden.
Kyllä se vaan järkevin on leimata matkailuautoksi, tai jos aakkosia on kortissa tarpeeksi niin linja-autoksi.
Ei ne matkailuauton vaatimukset nyt kovin erikoiset kuitenkaan ole.

Edit: minulta menee nyt jotenki jutun pointti ohi. Mitä hyötyä sillä oikeasti tässä ajatellaan saavutettavan, että auto pysyisi henkiköautona?

_________________
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Syys 2018 08:28 
Varakuski

Liittynyt: 09 Syys 2018 16:47
Viestit: 6
Location: Finland
Okei. Eli 1.7.2018 tullut muutos koskee vain autoverovapautta. Asian uutisointi ja Trafin tiedotus on ollut niin sekavaa, ettei siitä tahdo ottaa selvää. Mm. Iltasanomat kirjoitti näin:

"Esimerkiksi kuvan kaltaisen henkilöautoksi rekisteröidyn dieselkäyttöisen entisen Toyota Hiace -taksin on voinut katsastaa matkailuautoiksi verraten vähäisillä muutostöillä. Lopputuloksena on ollut henkilöautoa selvästi pienempi dieselvero."

https://www.is.fi/autot/art-2000005364158.html

Käsittääkseni esimerkkinä käytetty Hiace -taksi on ollut pikkubussi/henkilöauto. Artikkelista muodostuus siis sellainen käsitys, ettei dieselveron (ajoneuvovero) alentaminen matkailuautoksi muuttamalla enää onnistu esimerkin kaltaisissa tapauksissa. Soitin jopa Trafiin ja koetin kysyä asiasta yleisellä tasolla, niin sanoivat että ennen 1.7.2018 hyväksytyt verotetaan entiseen malliin ja jos tekee sen jälkeen muutoskatsastuksia, siitä voi olla seuraamuksia sekä ajoneuvo- että autoveroon.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Syys 2018 09:25 
Varakuski

Liittynyt: 09 Syys 2018 16:47
Viestit: 6
Location: Finland
BlackHorse kirjoitti:
Okei. Eli 1.7.2018 tullut muutos koskee vain autoverovapautta. Asian uutisointi ja Trafin tiedotus on ollut niin sekavaa, ettei siitä tahdo ottaa selvää. Mm. Iltasanomat kirjoitti näin:

"Esimerkiksi kuvan kaltaisen henkilöautoksi rekisteröidyn dieselkäyttöisen entisen Toyota Hiace -taksin on voinut katsastaa matkailuautoiksi verraten vähäisillä muutostöillä. Lopputuloksena on ollut henkilöautoa selvästi pienempi dieselvero."

https://www.is.fi/autot/art-2000005364158.html

Käsittääkseni esimerkkinä käytetty Hiace -taksi on ollut pikkubussi/henkilöauto. Artikkelista muodostuus siis sellainen käsitys, ettei dieselveron (ajoneuvovero) alentaminen matkailuautoksi muuttamalla enää onnistu esimerkin kaltaisissa tapauksissa. Soitin jopa Trafiin ja koetin kysyä asiasta yleisellä tasolla, niin sanoivat että ennen 1.7.2018 hyväksytyt verotetaan entiseen malliin ja jos tekee sen jälkeen muutoskatsastuksia, siitä voi olla seuraamuksia sekä ajoneuvo- että autoveroon.


Tässä vielä linkki keskusteluun, jossa henkilö kertoo tehneensä kesäkuussa entisestä lanssista matkailuauton. Lukekaapa viimeinen viesti keskustelusta:

https://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=218706

Käyn viellä kyselemässä konttorilta, mutta jos on näin vaikeaa ja epäselvää, niin alkaa varmaan moni ymmärtämään, miksi houkuttaa pitää auto vain normaali henkilöautona ja rakennella sinne itse haluamansa varustuksen ilman muutoskatsastuksia. Lisäksi soppaa sotkee tapaukset, joissa alunpitäen henkilöautona, pakettiautoksi muutettuja ajoneuvoja väitetään verotetun autoveron osalta uudelleen, jos ne muutetaan jälleen henkilöautoksi ja niiden kokonaismassa on yli 2500 ja kantavuus yli 680. Tähänkään ei Trafin neuvoja osannut sanoa yksiselitteistä vastausta, vaan "kannattaa soittaa tapauskohtaisesti rekisterinumeron perusteella ja kertoa, mitä aikoo tehdä, niin katsotaan historia". Eli tässäkin asiassa alkaa olla lait niin monimutkaisia, etteivät edes viranhaltijat niitä hallitse, riitatapaukset lakien tulkinnoista ratkotaan sitten juristien toimesta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pikkubussin varusteet wc
ViestiLähetetty: 15 Syys 2018 10:14 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 464
Truck: ----liner
Location: Suomi
Henkilöauto ei muutu pakettiautoksi jos takapenkit poistetaan ( jos muuttuis se olis mielestäni kats
ins virhe) siitä tulee ns monikäyttöauto ja jos tarve muuttaa takaisin autoksi joissa takapenkit on
mahdollista muutoskats ( n100€) ilman veroseuraamuksia, olen parista maasturista poistanut takapenkit kun tarve tavaratilalle ( muutos katsastukseen olis riittää takapenkkien käytön esto, ja lukitus esim pakettiin hihna joka on kiinnitetty niiteillä pop) ja etupenkki kuski+1 riittänyt ko käytössä.

Tämä monikäyttö nimike ( auto voi olla takapenkeillä jolloin henkilöauton käyttöv vero tai etupenkeillä
jolloin pakettiauton käyttöv vero)” tehty yrittäjille ” jotka tarvii verovähennyskelpoisen ( alv/ poisto)auton henkilöautona ei aina mahdollista.



Ex ambulanssit osa muutetuista jouduttu tekemään katonkorotuksella esim mersuja on, ei varmaa tietoa mutta muistelen että osa noista on ambul pakettiautopohjaisia ( autoveroton) ja osa henkilöautosta tehty joka vaikuttais vero jos matkailuauto mitat ei täyttyis...onko verotus henkilö
määrästä vai painosta johtuva? Ei tietoa,


Viimeksi muokannut BussMAN päivämäärä 15 Syys 2018 10:19, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Syys 2018 10:19 
Ajoneuvos

Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Viestit: 876
Location: Pirkkala
BlackHorse kirjoitti:
Tässä vielä linkki keskusteluun, jossa henkilö kertoo tehneensä kesäkuussa entisestä lanssista matkailuauton. Lukekaapa viimeinen viesti keskustelusta:
https://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=218706

Tuo lanssitapaus on oma juttunsa, lanssi on todennäköisesti matalammalla katolla oleva auto, niiden käyttövoimaveroetuiseksi saaminen päättyi 1.7.2018. Mutta nythän kyseessä on seisomakorkeuksinen auto, se onnistuu edelleen. Penkkivaatimukset pitäis ainakin periaatteessa olla samat oli se matkailuauto tai ei, ja ainakin henkilöautoversion penkit pitää kelvata matkailuautoon. 2500kg miniomamassa täyttynee korkealla Transporterillakin, kun matkailuvarusteet on asennettuna paikalleen. Toisaalta jos Transporterin kokoisesta autosta puhutaan, sehän sopii parhaiten kahden hengen matkailuautoksi, tarvitaanko ohjaamon penkkien lisäksi ajon aikana käytettäviä istuimia lisäksi? Sohvahan saa kyllä olla mukavuusvarusteena vaikka minkälainen, siinä ei vaan ajon aikana saa istua jos ei ole hyväksytty.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Syys 2018 12:25 
Varakuski

Liittynyt: 09 Syys 2018 16:47
Viestit: 6
Location: Finland
"Tuo lanssitapaus on oma juttunsa, lanssi on todennäköisesti matalammalla katolla oleva auto, niiden käyttövoimaveroetuiseksi saaminen päättyi 1.7.2018. "

Eli se olisi juuri, kuten Iltasanomien artikkelissa mainittiin. Jos auto ei täytä autoverolain uusia vaatimuksia 1.7.2018 jälkeen, myös ajoneuvovero on henkilöauton mukainen. Sellaisen rekisteröimisessä matkailuautoksi ei olisi järkeä, vaikka se olisi mahdollistakin, koska säilyttämällä henkilöautona ja vähentämällä rekisteröityjä istuimia halutessaan vaikka kahteen, tuunailu olisi varsin vapaata, koska henkilöauton rakentelua koskevat määräykset eivät oikestaan kata kuin moottorin ja korin muutoksia, lasien tummennuksia, valoja ym. Kalusteiden, liesien, kaasulaitteiden, sähköistysten ym. osalta henkilöauton rakenteen muuttamisesta ei ole olemassa mitään määräyksiä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Syys 2018 14:34 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 993
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
BlackHorse kirjoitti:
Eli se olisi juuri, kuten Iltasanomien artikkelissa mainittiin. Jos auto ei täytä autoverolain uusia vaatimuksia 1.7.2018 jälkeen, myös ajoneuvovero on henkilöauton mukainen. Sellaisen rekisteröimisessä matkailuautoksi ei olisi järkeä, vaikka se olisi mahdollistakin, koska säilyttämällä henkilöautona ja vähentämällä rekisteröityjä istuimia halutessaan vaikka kahteen, tuunailu olisi varsin vapaata, koska henkilöauton rakentelua koskevat määräykset eivät oikestaan kata kuin moottorin ja korin muutoksia, lasien tummennuksia, valoja ym. Kalusteiden, liesien, kaasulaitteiden, sähköistysten ym. osalta henkilöauton rakenteen muuttamisesta ei ole olemassa mitään määräyksiä.


Ajoneuvoverohan on sama riippumatta siitä onko kyseessä henkilö- paketti- vai matkailuauto. Yli 3,5t kuorma- ja linja-autoista sitä ei makseta. Määräävä peruste on joko kokonaismassa tai Co2 päästötieto.

Autovero on se kertaalleen maksettava vero joka on pakuissa alennettu, ja jota ei ole verovapaissa matkailuajoneuvoissa. Autoveroa ei myöskään tarvitse maksaa kuorma- tai lainja-autoista, eikä myöskään omamassaltaan yli 6000kg henkilöautoista. Määtäytyy verottoman myyntihinnan, tai vertailuhinnan perusteella.

Käyttövoimavero on se aiemmin dieselverona tunnettu, joka maksetaan kaikista muilla kuin moottoribensiinillä toimivista ajoneuvoista, poislukien linja-autot. Henkilöautoissa ja kaksikäyttöautoissa tuo vero on suurin, matkailu- ja pakettiautot maksavat alennettua käyttövopimaveroa, ja kuorma-autoilla tuo on lähtöjäänkin matalampi kuin pakuissa tai matkailuautoissa. Määräytyy kokonaismassan alkavien 100kg:n mukaan.

Kaksikäyttöauto on luokka joka kehitettiin tyhjästä kun haluttiin päästä eroon pakettiautoiksi rekisteröidyistä henkilöautoista, käytännössä siis N1-luokkaan (pakettiauto) rekisteröity ajoneuvo jossa on istuimia useammassa kuin yhdessä rivissä. Uusia kaksikäyttöautoja voivat mahdollisesti haluta pienyrittäjät jotka voivat saada auton ja sen kulut vähennettyä yrityksen kirjanpidossa 50%:sesti sen ollessa kaksikäyttöauto, ilman yksityiskohtaista ajopäiväkirjaa. Vanhat ns. kovapenkkiset pakettiautot ei ole kaksikäyttöautoja, vaan pakettiautoja.

Jos henkilöautosta poistaa takapenkit hyväksytysti siitä tulee täyden autoveron pakettiauto. Käytännössä siis käyttövoimavero alenee ja ainakin toistaiseksi suurin sallittu ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus on 100km/h. Nämä ei ole kaksikäyttöautoja. Nykylain mukaan jos pakettiautoksi muutettava henkilöauto täyttää pakettiauton alennetun autoveron vaatimuksen, siitä ei tarvitse maksaa autoveroa uudelleen jos sen muuttaa takaisin henkilöautoksi lisäämällä takapenkit. On tietysti mahdollista että tuo ei ole vielä voimassa, vaan vasta suunnitteilla.

Noissa matkailuauton korkeus yms vaatimuksissa on kyse nimenomaan tuosta autoverovapaudesta, matkailuauto ylipäätään ei ole vaatimuksiltaan yhtä tiukasti määritelty. Mä en kyllä tiedä mikä tuo nykylain tilanne on tuon käyttövoimaveron suhteen, mutta esim trafin sivulla ei puhuta muusta kuin nimenomaan autoverosta. Sinänsähän 1,7m korkeaa metkailuautoa ei kielletä missään, mutta se ei täytä sitä autoverovapaussääntöä, mutta tarkoittaako tuo pykälä tosiaan vain autoverovapautta, vai alennettua käyttövoimaveroa, vai kumpaakin, mä en tiedä, ja suurinosa näistä päivälehdistä on asiasta vielä enemmän pihalla, kun eivät tajua että nuo ovat kaksi eri asiaa. Tuolla trafin sivulla ei kyllä puhuta mitään käyttövoimaverosta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Syys 2018 16:12 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4332
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037
En jaksanu lukea kaikkea, mutta lanssi on "ns" täyden veron auto (josta veroetu on palanut pois), jota ei koske mm. korkeusvaatimus kun muutetaan M1 henkilöautoksi, matkailuajoneuvoksi.
Ja sitten kummallisuuksiin, mulla nyt kolmatta vuotta 4005kg ducato (entinen kuorkki, nykynen M1) 100km/h erikoisehdoissa =)

_________________
-Koska sen voi tehdä myös itse-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Syys 2018 17:24 
Rattimajuri
Avatar

Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Viestit: 162
Truck: carrus 602
Location: Joutseno
moi
en miekään jaksanut lukea mutta yli 3500 kg m1 nopeus on kahdeksankymmentä. Jos olet katsastanut ja saanut satasen nopeuden niin ole ystävällinen ja skannaa otteesta kopio.

_________________
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Syys 2018 20:39 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 993
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Tuo on vaan virhe siellä otteessa, mutta ihan kiva virhe, koska ei sitä keskivertopoliisi ymmärrä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com