Motorhomen rakennus
Motorhomen rakennus
Hei, itselle nämä katsastussäädökset on vähän hämärän peitossa. Mielessä on ollut rakentaa kilpa-autolle varikkobussi, mutta muutamia kysymyksiä on joihin ei itsellä ole vastausta.
Miten nämä säädökset menee nyt ja tulevaisuudessa yli 12m pitkien kanssa?
Millaiseksi tuollainen rakennelma kannattaa katsastaa, kuorma-auto,retkeilyauto vai mikä? Ja mitä käytännössä vaatii korilta?
Jos linja-auton rakentaa niin ettei jätä taakse tilaa autolle vaan tekee sinne työtilan jossa työkalut, varaosat ym. Onko mitään estettä laittaa vetokoukkua perään ja vetää auto trailerilla?
Miten nämä säädökset menee nyt ja tulevaisuudessa yli 12m pitkien kanssa?
Millaiseksi tuollainen rakennelma kannattaa katsastaa, kuorma-auto,retkeilyauto vai mikä? Ja mitä käytännössä vaatii korilta?
Jos linja-auton rakentaa niin ettei jätä taakse tilaa autolle vaan tekee sinne työtilan jossa työkalut, varaosat ym. Onko mitään estettä laittaa vetokoukkua perään ja vetää auto trailerilla?
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 97
- Liittynyt: 29 Loka 2007 12:53
- Truck: Volvo B10m
- Location: Harjavalta
- Paikkakunta: Brushpower
Re: Motorhomen rakennus
yli12m Poikkeusluvat voimassa 2020 asti. Tulevaisuus näyttää mitä tuon jälkeen tapahtuu.
Jos on kuorma-auto vaaditaan väliseinältä lausunto lujuudesta. Ite suosin matkailuautoa, verot on vaan hirveet.
18,75 on max mitta kärrynkanssa, korttiksi vaati E:n
Jos on kuorma-auto vaaditaan väliseinältä lausunto lujuudesta. Ite suosin matkailuautoa, verot on vaan hirveet.
18,75 on max mitta kärrynkanssa, korttiksi vaati E:n
Re: Motorhomen rakennus
Onko kuorma-autossa muuten minkälaiset säädökset koskien ohjaamo/nukkumatilaa? Lujuuslaskelma seinästä tuskin on ongelma.
Paljonko vero on matkailuautoksi rekattuna noin suurinpiirtein vuodessa?
Karkeasti ottaen tuota tarvittaisiin neljänä viikonloppuna vuodessa, eli silloin varmaan kannattaisi ottaa liikennekäytöstä pois silloin kun ei tarvitse.
Paljonko vero on matkailuautoksi rekattuna noin suurinpiirtein vuodessa?
Karkeasti ottaen tuota tarvittaisiin neljänä viikonloppuna vuodessa, eli silloin varmaan kannattaisi ottaa liikennekäytöstä pois silloin kun ei tarvitse.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Motorhomen rakennus
vero 2 akselissa autossa noin 1100-1200e riippuen kokonaispainosta. m1 matkailuautoksi rekisteröitäessä. ja saa liikennepoistoon ja vero katkeaa.
Re: Motorhomen rakennus
Tuolla käytöllä matkailuauto tulee edullisemmaksi, säästää katsastusmaksuissa kun ei tarvitse rajoitinta ja piirturia katsastaa.Racecommo kirjoitti: Karkeasti ottaen tuota tarvittaisiin neljänä viikonloppuna vuodessa, eli silloin varmaan kannattaisi ottaa liikennekäytöstä pois silloin kun ei tarvitse.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Motorhomen rakennus
M1 matkailuauton poikkeusluvat lakkaavat vuonna 2020 eli pyöreästi kahden ja puolen vuoden päästä. Vain linja-autona voi pitää yli 12m ilman ongelmaa ja rahtitilan voi siihen kanssa tehdä ilman ongelmaa.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Re: Motorhomen rakennus
Juuri kun kuvittelin ymmärtäväni mitä tämä tuleva muutos tarkoittaa, niin sitten luin tämän. Eli eikö tämä 2020 tuleva muutos koske linja-autoiksi (mm ammattiliikenne) rekisteröityjä lainkaan?KajNyy1 kirjoitti:M1 matkailuauton poikkeusluvat lakkaavat vuonna 2020 eli pyöreästi kahden ja puolen vuoden päästä. Vain linja-autona voi pitää yli 12m ilman ongelmaa ja rahtitilan voi siihen kanssa tehdä ilman ongelmaa.
- wanderfreund
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 124
- Liittynyt: 20 Marras 2009 19:22
- Truck: Ajokki Victor K113
- Location: Lojo
Re: Motorhomen rakennus
Linja-auton pituus max 13,5m 2aks. ja 15m jos enemmän kuin 2akselia pysyy 2020 jälkeen voimassa .
Ainoastaan 260cm leveät kiellettyjä paitsi museoautona.
Reilut 3v enää siirtymäaikaa
Ainoastaan 260cm leveät kiellettyjä paitsi museoautona.
Reilut 3v enää siirtymäaikaa
Re: Motorhomen rakennus
Asia on harvinaisen selvä!wanderfreund kirjoitti:Linja-auton pituus max 13,5m 2aks. ja 15m jos enemmän kuin 2akselia pysyy 2020 jälkeen voimassa .
Ainoastaan 260cm leveät kiellettyjä paitsi museoautona.
Reilut 3v enää siirtymäaikaa
Kiitoksia!
Re: Motorhomen rakennus
En ymmärrä niin paljon matematiikasta, mutta Veholla 50 € rajoittajan lapusta kerran vuodessa, ei ole mielestäni kovin paljon verrattuna M1 auton maksuihin. Ja kuorma-autohin saa rakentaa melkein mitä vaan, kun siinä on joku kuormatila missä on 6 kuorman kiinnityspisettä.
Joidenkin kateellisten mielestä se on sitten veronkiertoa. https://karavaanari.org/index.php/topic ... ftkualjpq2
Joidenkin kateellisten mielestä se on sitten veronkiertoa. https://karavaanari.org/index.php/topic ... ftkualjpq2
Re: Motorhomen rakennus
Jossain ketjussa kirjoitin viime vuonna noita € lukuja, kun selvittelin.
Vielä kun tarkistaa liikennevakuutkuksen hinnan alkaa selvitä ettei suuria vuosi maksueroja ole
se mikä jää pois trafimaksuista, joutuu maksamasn vakuutusyhtiölle kalliimman vskuutusmaksun
johdosta, käytännössä kumpi tuntuu järkevältä rek henkilöautoksi tai kuorma autoksi
Henkilöautona : ei rajoitinta, ( max 80 km/ h yli 3,5 ton autot), eikä vuositark ,ei piirturitarkastuksia 2v, ehkä kats maksukin oli hiukan halvempi)
Kuorma autona rajoitus 89-90km/ h
Vielä kun tarkistaa liikennevakuutkuksen hinnan alkaa selvitä ettei suuria vuosi maksueroja ole
se mikä jää pois trafimaksuista, joutuu maksamasn vakuutusyhtiölle kalliimman vskuutusmaksun
johdosta, käytännössä kumpi tuntuu järkevältä rek henkilöautoksi tai kuorma autoksi
Henkilöautona : ei rajoitinta, ( max 80 km/ h yli 3,5 ton autot), eikä vuositark ,ei piirturitarkastuksia 2v, ehkä kats maksukin oli hiukan halvempi)
Kuorma autona rajoitus 89-90km/ h
Re: Motorhomen rakennus
Riippuu myös käytöstä kumpi on edullisempi. Jos tekee jatkuvasti ympäri vuoden ex-tempore reissuja kuorma-auto on edullinen, mutta jos auto on yleensä pois liikkeesta ei se automaattisesti olekaan halvempi.
Lisäksi se rajoitin on vittumainen, vaikkei ylinopeuksia säännöllisesti laskisikaan.
Lisäksi se rajoitin on vittumainen, vaikkei ylinopeuksia säännöllisesti laskisikaan.