Matkailukorin rakentaminen

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Markku

Matkailukorin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Markku »

Hei!

Oman matkailuauton rakentaminen on suunnitteilla, ja sääntöjä ja pykäliä on opiskeltu huolella. Matkailukorin tekninen toteutus kuitenkin vielä hieman askarruttaa, ja rohkenenkin kysyä tältä palstalta hieman neuvoa, vaikkei projektini ihan linjuri-kokoon ylläkkään.

Tarkoitukseni on rakentaa 4wd maasturista talviyöpymiskelpoinen jokapaikan reissupeli. Alustana olisi siis esim.Land Roverin Discovery/Defender, ja sen päälle pitäisi istuttaa pienehkö matkailukori (n.2,5m pitkä + yläalkovi). Ja koska en halua autoni näyttävän kotijäätelökioskilta, ajattelin rakentaa korista hieman muotoillun ja myös painopisteen kannalta hieman perinteistä laatikkomallia edullisemman.

Selvittelyjeni perusteella järkevin rakenne tällaiselle, ei-laatikkomalliselle ja yksittäin valmistetulle autolle olisi seuraava: Tehdään ensin tukeva (vaneri+eriste+vaneri) pohjalevy ja rakennetaan sen päälle (puiset) tukikaaret. Näihin tukikaariin kiinnitetään ulkopelti, eriste ja sisävaneri. Lasikuitu olisi myös mahdollinen ulkomateriaali, joka soisi alumiinia paremman muotoiltavuuden, mutta itse taidan painottaa enemmän alumiinin kestävyyttä, ja maalausta vaille valmista pintaa.

Mutta toki joitain muttiakin on matkassa, ja tässä niistä muutama, joihin kiitollisena ottaisin mielipiteitä vastaan:

1. Tulisiko vanerin sisäpintaan tehdä kosteussulku, jottei kastepistekosteus tiivisty vaneriin tai eristeeseen? Vai luonko tällä tavoin vain otollisen homepommin?

2. Miten alumiinilevyt tulisi kiinnittää runkopuihin; PUR-liima + ruuvit, vai pelkkä liima? (Eivät taida teollisesti paljoa ruuvailla, mutta heillä onkin prässi, jolla elementit liimataan.)

3. Tulisiko alumiinipellit kiinnittää myös toisiinsa, esim. niittaamalla, vai jättää niiden väliin liikuntasauma, ja laittaa lista päälle? Eli murtuuko niitausliitokset kovassa rytkytyksessä, vai kestääkö kori paremmin kun on yhtä puuta?

4. Ja jos kanattaa niitata, niin millä. Olen kuullut, että pop-niitti on galvaanisen parin takia huono vaihtoehto alumiinille, vaikka terästä siinäonkin vain tuo vetonaula. Onko tässä perää?

5. Luin jostain, että tervaaminen olisi hyvä tapa suojata pohjavaneri kiviltä ja kosteudelta. Kokemuksia?

Ja toki, jos jotain olennaista on minulta jäänyt huomaamatta, niin sekin kannataa mainita.


Etukäteen kiittäen,

Markku
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tervetuloa joukkoon sankkaan... :lol:

Taitaa tässä porukassa olla niitäkin jotka ovat tehneet matkailukorin itse. Ite olin vaan niin laiska etten viittiny kuoria rakentaa ja rakensin bussista. Tuohon kosteussulkuasiaan pitäs saaha viisaamman neuvot. Bussissa ainakaa mitää ole, ulkoapäin laskettaessa alumiini, styrox ja sisälevy. periaatehan on että kosteus tiivistyy kylmälle pinnalle.
Tulevaisuus on sähköinen
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

En nyt tiedä tarkalleen millaisia muotoja korille haet, mutta kerronpa kuitenkin mielipiteitäni eli kohta
1. Rakenne on lähelle sama kuin aikaisemmin matkailuvaunuissa ja niissä ongelmaksi muodostui kehikossa olevan puun lahoaminen, eli sisältä tuleva kosteus tiivistyy ulkopinnan pellin sisäpuolelle ja varsin nopeasti pilaa puut. Tätä ongelmaa ei mielestäni kosteussulku poista, koska tilanteessa missä ulkoilman lämpötila on korkeampi kuin sisällä, esim keväällä, korissa tapahtuu sama toisinpäin. Toisaalta rakenne on mielestäni mahdoton saada tehtyä niin kuivasta tavarasta tai niin tiiviiksi ettei kosteutta seinän sisään missään tilanteessa kulkeutuisi.
2. Matkailuvaunuja korjaavasta firmasta kyselin aikoinaan samaa asiaa, toki kertoivat auliisti liimatyypin, jolla seinien liimaus onnistuu niin ettei alumiinipelti kupruile sitten jälkeenpäin, mutta en millään muista mitä se liima mahtoi olla, mutta käsittääkseni pelti liimataan koko alaltaan eristeeseen kiinni.
Noihin muihin kohtiin joku muu osaa varmasti vastata paremmin.
Olen itsekin joskus suunnitellut rakentavani kuorma-auton rungolle matkailuauton jossa korina käyttäisin käytettyä kylmäkuljetus koria lähtökohtana, toisaalta myös linja-auto tms olisi mielenkiintoinen.
Markku

Viesti Kirjoittaja Markku »

En nyt tiedä tarkalleen millaisia muotoja korille haet
Lähinnä sitä, ettei kori näytä täysin laatikolta. Esim kaarevat seinät, ja ylöspäin kapeneva rakenne, sekä osin kaksoiskaarevia pintoja ja pyöristyksiä kulmiin. Ne tosin saattavat olla liian vaikeita alumiinista taivuteltavaksi, mutta tokihan osa korista voisi olla lasikuituakin. Vrt, esim umpipaku vs. tavallinen kantti kertaa kantti matkailukori.


1. Rakenne on lähelle sama kuin aikaisemmin matkailuvaunuissa ja niissä ongelmaksi muodostui kehikossa olevan puun lahoaminen, eli sisältä tuleva kosteus tiivistyy ulkopinnan pellin sisäpuolelle ja varsin nopeasti pilaa puut.
Tätä ongelmaa minäkin juuri mietin. Ja siksi pohdin ongelman ratkaisuna tuon sisäilman sisältämän kosteuden pysäyttämistä ennen kuin se imeytyy seinärakenteisiin. Käytännössä sen voisi toteuttaa esim. sisävaneriin liimatulla muovimatolla tai -tapetilla.
Tätä ongelmaa ei mielestäni kosteussulku poista, koska tilanteessa missä ulkoilman lämpötila on korkeampi kuin sisällä, esim keväällä, korissa tapahtuu sama toisinpäin. Toisaalta rakenne on mielestäni mahdoton saada tehtyä niin kuivasta tavarasta tai niin tiiviiksi ettei kosteutta seinän sisään missään tilanteessa kulkeutuisi.
Mistä luulet, että tuo kosteus voisi hiipiä rakenteisiin, jos alumiinipelti ja sisävaneri ovat tiiviitä ja eriste (finnfoam) on vettä imemätön ja kaasutiivis.


2. Matkailuvaunuja korjaavasta firmasta kyselin aikoinaan samaa asiaa, toki kertoivat auliisti liimatyypin, jolla seinien liimaus onnistuu niin ettei alumiinipelti kupruile sitten jälkeenpäin, mutta en millään muista mitä se liima mahtoi olla, mutta käsittääkseni pelti liimataan koko alaltaan eristeeseen kiinni.
Saattoiko olla 2-komponenttipolyuretaaniliimaa, esim. Kiillon "Kestopur"?
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

Niin kyllähän rungon voi rakentaa minkämuotoiseksi tahansa, mutta pintamateriaalin muotoilu siististi pyöreissä kulmissa saattaa tuottaa hankaluuksia.

Sisäilman kosteutta oli koitettu estää pääsemästä rakenteisiin myös 80-luvun asuntovaunuissa käyttämällä muovitapettia. Ajanoloon kuitenkin tapetin saumat ja erilaisissa kiinnityksissä käytetyt ruuvin reiät ja ikkunanpielet olivat päästäneet kosteutta rakenteisiin riittävästi lahottamaan puuosat seinän sisältä. Itselläni kokemusta parista vaunusta ja sama ongelma oli niin suomalaisessa kuin saksalaisessa vaunussa.

Ongelmahan on nimenomaan puuosat rakenteiden sisällä, kun tuo kuvaamasi rakenne tehdään ilman puuta tiiviiksi, käsittääkseni näitä ongelmia ei silloin pääse tulemaan.

Hämärästi muistan, että puhuimme 2-komponenttiliimoista, siitä oliko kyse polyuretaani tai jostain muista liimoista ei ole jäänyt mitään muistikuvaa.

Noiden kaarevien muotojen tekoon löytyy varmasti hyviä vinkkejä hieltä jotka hallitsevat pelti ja/tai lasikuidun käsittelyn, itse en ole kumpaakaan koskaan harrastanut siitä varovaiset mielipiteet muotoihin liittyen.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Voisiko puun käsitellä jollain tai käyttää kyllästettyä puuta runkoon?
Markku

Viesti Kirjoittaja Markku »

Anonymous kirjoitti:Voisiko puun käsitellä jollain tai käyttää kyllästettyä puuta runkoon?
Ainakin Tikkurilalta löytyi Valtti-pohjuste, joka sopisi puuosien laho- ja homesienten torjuntaan. Tosin Tikkurilan maalineuvonta ei osannut sanoa, että voiko sen päälle liimata 2k-PU-liimalla. Pohjuste sisältää mm. pellavaöljyä.

Toki yksi vaihtoehto olisi tehdä tukikaaret alumiinista tai vaikka sinkitystä teräksestä, mutta helpoiten saisin ne aikaan leikaamalla suoraan oikeaan muotoon paksusta vanerista. Täytynee selvittää vielä noita vedenkestäviä vanereita.

Markku
Mik@_75

Viesti Kirjoittaja Mik@_75 »

En ole kyllä ihan varma, mutta kyllästetyt puut KUULEMMA ovat fakiireja tuhoamaan alumiinia. Ja ovathan kyllästetyt ilmeisesti aina "kosteita" verrattuna saha tavaraan=?
Vastaa Viestiin