Sivu 1/3

Perävälitys

Lähetetty: 30 Syys 2005 22:50
Kirjoittaja Timppa
Skania K 92 kirjastomalli.
Kulku ei aivan riitä 90:n nopeudessa lähes 2000 kierrosta.
Suurin vaihde eli 10 on ns. suora eli 1,0 ja perävälitys 4,25 lukolla.
Tietääkö kukaan 3,78 välitystä? Purkaamoissakaan ei tunnu oleva mitenkään alennusmyynnissä.
Uutta vetopyöräparia pulttikiinnityksellä saa n.1100 € ei mitenkään halpa,
mutta varsin varteen otettava vaihtoehto, koska lukko jäisi käyttöön.
Onko kellään kokemuksia kyseisestä operaatiosta?
Asennus puolen ohjeet on jo pää piirteittäin selvillä.
Helpottava tekijä on se että auto saa olla sentään pyörillään remontin aikana!

Lähetetty: 16 Loka 2005 18:18
Kirjoittaja Timppa
Pelkkä vetopyöräpari vaatisi vielä tasauspyörästön runkoon muutos osan (puolikas ?) noin 380 € joten on unohdettava se 3,78
Jatkossa tähyilen 3,25:sta on paljon yleisempi, helpompi löytää.

Lähetetty: 16 Loka 2005 20:37
Kirjoittaja Sisu
Kävimpäs kysymässä tuosta RasKone firmasta paljonko kustantaa. Sanoi että noin 3000 euroa + laatikon ohjelmointi (vetosi että sen ainakin maksoi edellisellä viikolla MAN autoon). En sitten jaksanut jauhaa asiasta enempää. :roll:

Ostin kuitenkin 3.5 kg keskusvoitelurasvaa. Maksoi 20 euroa. Meinasivat että ei sitä voi itse lisätä. Pitää olla semmoinen kone. No mulla on ohjekirjat sille ja kyllä se vaan tuossa lapioidaan sinne sisälle :lol:

Mulla on scaniassa 4.86 välitys ja suora 5- vaihde. Kyllä soppa kelpaa. Ohjekirjan mukaan siihen saisi 3.25 välityksen ja silloin huiput olisi noin 125 km/h. Nyt kierroksia 2000 / 80 kmh

-Jussi-

Lähetetty: 16 Loka 2005 21:48
Kirjoittaja Jone
Juu se on kyllä vähän ikävä tuo välitys(sama vika, sama malli itellä). Autohan on tehty reilun 3000kg kirjakuormaa ajatellen ja ei pitkään matkaan vaan pikkumatkoja varten. Itsekin vaihdan tuon heti kun on mahdollisuus.

Lähetetty: 16 Marras 2005 03:09
Kirjoittaja IZKI
Meikäläisen masiina ainakin ensiajossa kulki vielä vihreillä sen 90 ja tais olla siellä 100 tiimoilla muutamaan otteeseen 10-vaihteella. Välitystaulukosta vois olettaa että 4:25 ei piisaa. Miten tarkistan, kun ei mainita missään papereissa mikä on aktuaalinen välitys? :roll:

Re: Perävälitys

Lähetetty: 02 Maalis 2009 12:23
Kirjoittaja Joe Cool
Lainataan tätä vanhaa aihetta. Onko kukaan vaihtanut perää autoonsa harvempaan? Autollamme on nyt ajettu 5000 km keikka-ajoa ja kaikki on sujunut moitteetta.

Mutta nykyisellä "viidakkoperällä" vihreän ja keltaisen raja 2000 rpm on 80 nopeudessa eli matka-ajossa joutuu ajamaan koko ajan 100-200 kierrosta keltaisen puolella ja vain 200-300 kierrosta punaisen alla.

Autossa nuo menevät niin, että paras vääntö ilmoitetaan 1400 rpm ja max. teho punaisen rajalla 2400 rpm. Vihreä alue on jotain 1X00-2000.

Jos tuohon laittaisi sen pisimmän perän (olikohan se nyt jotain 3,2X kun nyt on 4.XX. - joka tapauksessa 4 vaihtoehdosta siinä on nyt toiseksi tihein). Niin laskeskelin tuossa viime viikon Lapin kiertueella, että 80 nopeudessa se pudottaisi kierrokset 1600 ja olisi hyvin pelivaraa ajaa maantienopeuksia muun liikenteen mukana. Teoreettiset huippunopeudet ovat noilla peräväihtoehdoilla 89 - 98 (nyk) - 108 - 122 . Laatikkona on suora 5 vaihteinen.

Nykyisessä perässä on lukko, joka toimii ja tarvitaan ehdottomasti - ilman sitä olisimme vieläkin Lapissa :)

Eli mitä kaikkea tuossa nyt joutuu uusimaan?

Re: Perävälitys

Lähetetty: 02 Maalis 2009 19:43
Kirjoittaja Puu Tiainen
Kannattaa selvittää mikä vetopyörästö autossa on, niissä on eroja.
Yleisimmin bussikäytössä olevat taitaa olla R642 ja R752, jälkimmäiseen löytyy välitykset 3,44 ja 3,88. R642 välitykset esim.3,25, 3,78 ja 4,22.
Vetopyörästöt käy muistaakseni ristiin, mutta jos vaihtaa R752:n R642:n tilalle, kaardaaniakselin kanssa voi tulla ongelma, ei mahdu väliin. Pienen vetopyörän laakerointi on pidempi, mutta jos kardaani painuu tarpeeksi kasaan, ei ongelmia tässä ole.

Kuva

Kuva

Re:

Lähetetty: 02 Maalis 2009 19:52
Kirjoittaja Puu Tiainen
Sisu kirjoitti:Kävimpäs kysymässä tuosta RasKone firmasta paljonko kustantaa. Sanoi että noin 3000 euroa + laatikon ohjelmointi (vetosi että sen ainakin maksoi edellisellä viikolla MAN autoon). En sitten jaksanut jauhaa asiasta enempää. :roll:

Ostin kuitenkin 3.5 kg keskusvoitelurasvaa. Maksoi 20 euroa. Meinasivat että ei sitä voi itse lisätä. Pitää olla semmoinen kone. No mulla on ohjekirjat sille ja kyllä se vaan tuossa lapioidaan sinne sisälle :lol:

Mulla on scaniassa 4.86 välitys ja suora 5- vaihde. Kyllä soppa kelpaa. Ohjekirjan mukaan siihen saisi 3.25 välityksen ja silloin huiput olisi noin 125 km/h. Nyt kierroksia 2000 / 80 kmh

-Jussi-
No johan nyt ihme, ei saa rasvaria täytettyä :lol:
Kovat on hinnat, mutta mikä ihmeen laatikon ohjelmointi?

Re: Perävälitys

Lähetetty: 02 Maalis 2009 22:46
Kirjoittaja Lahti32
Mitenkäs tuo välityssuhde saadaan selville mikä siellä nyt on. Jos ajan Volvolla mittarin mukaan 100 kmh :oops: ja mittarivirheen huomioiden on nopeus 90 kmh, kierrokset 1700r/min niin onkohan tuossa nyt pieni vai iso puoli päällä, perävaihtaja ei toimi. Voiko vaihdetta käsin vaihtaa mitenkään jos siellä olisi reservissä isompi vaihde vielä :roll: (toiveuntako vain) :D vjk55, sullahan on täsmälleen samanlainen auto, mitenkä siinä on kierrokset 90kmh vauhdissa jänisvaihde päällä

Re: Perävälitys

Lähetetty: 02 Maalis 2009 22:55
Kirjoittaja VANHOOL
Kyllä kierrosten perusteella siellä on isopuoli päällä.

Re: Perävälitys

Lähetetty: 03 Maalis 2009 02:58
Kirjoittaja Joe Cool
Puu Tiainen kirjoitti:Kannattaa selvittää mikä vetopyörästö autossa on, ...R642 välitykset esim.3,25, 3,78 ja 4,22.
Kiitos, autossa on tarkka dokumentatio kaikesta olemassa ja tuokin on sanottu. Manuaali on nyt autossa ja minä kotona kuumeessa, joten en jaksa lähteä tarkastamaan, mutta nimenomaan nuo R642 välitykset soittavat kovasti kelloa ja olen 99% varma, että se perä siinä on asennettuna. Ja muistaisin vielä välitysten olevan tuolta välistä 4,06 ja tuo 4,22 oli se tihein mahdollinen manuaalin mukaan.

Kuvissa oli paljon tavaraa, en jaksanut niitä ensikatsoamalta alkaa tutkia. Mutta käykö se vaihto vain ruuvalla uusi kokonainen murikka vanhan tilalle? Tietysti huomioiden, että molemmissa on lukkoperä.

Miten käy tuon vaihdon jälkeen nopeusmittarin näytön, jos perä vaihdetaan? Voiko sen kalibroida helposti? Nyt näyttö on hyvin tarkka, lienee kalibroitu piirturin takia.

Re: Perävälitys

Lähetetty: 03 Maalis 2009 06:24
Kirjoittaja Puu Tiainen
Vetopyörästön vaihto ei nyt niin kummonen homma ole, jos löytyy kunnollinen nostolaite. Murikka pitää saada paikoilleen aivan suorassa linjassa, muuten menee tappeluks.
Irroitus on aika helppo, vetoakselit, kardaani ja laipan pultit irti ja murikka "syliin".
Riippuen piirturista kalibrointi on aika helppo homma, vaatii vaan mittalaitteen.
R642 ei muistaakseni löydy 4,06 välitystä, mutta toki tihempiäkin löytyy esim. 6,71 :D
En ole ihan varma eri mallien yhteensopivuudesta, mutta RV654 mallista löytyis vielä 3,73 välitys.
Auton alustanumeron perusteella voin kaivaa perämallin, jos ei papereista löydy.

Re: Perävälitys

Lähetetty: 03 Maalis 2009 09:39
Kirjoittaja Joe Cool
Kiitos, pian tästä tervehdyn ja käväisen tallilla nappaamassa paperit kainaloon, niin asioiden laita selviää. Kaikki dokumentaatio on esimerkillisesti tallessa, olettaen tietysti että se pitää paikkansa... :roll: Mukana on joku englanninkielinen printattu "kantakortti", josta selviää tilattu perävälitys, joka oli 3.xx ja se on vedetty kynällä yli ja kirjoitettu viereen 4.xx.

Mutta eipä näitä varmaan kannata nyt enempää kotona kuumepäissään pohtia, käyn tallilla kun kykenen ja kyselen sitten lisää :D

Oikeastaan tuohon isoon kysymykseeni sainkin jo vastauksen, että koko murikka vaihdetaan jos sopiva löytyy, eikä osia sen sisältä. Pitääpä ruveta kyselemään noita periä purkaamoilta ja purkuosia myyviltä firmoilta. Vaihtotyön joudun teettämään jossain, jossa on halli ja nostolaitteet.

Re: Perävälitys

Lähetetty: 04 Maalis 2009 18:37
Kirjoittaja vjk55
Lahti32 kun en nyt muista noita kierroksi miten ne on milläkin perällä, kun ajan seuraavankerran niin katson nuo kierrokset, mutta kyllä sinulla varmaan noilla kierroksilla on isopuoli päällä. Sitä minäkin olen kysellyt jos mulla tuo vaihtaja menee rikki niin mitä sitten tehdään, ei kai mitään jos jää isolle alueelle, mutta jos pienelle miten siirrän sen isolle kukaan ei ole siihen vielä vastausta antanut.

Re: Perävälitys

Lähetetty: 04 Maalis 2009 20:07
Kirjoittaja Puu Tiainen
Volvossa voi perävälityksen päätellä karkeasti näin. Rengaskoko 12/22,5 moottorin kierrokset 2000, suora vaihde päälle.
113km/h = perävälitys 3.56
106km/h = perävälitys 3.78
94km/h = perävälitys 4.25
82km/h = perävälitys 4.87

Lisäys: niin käy tuo muihinkin merkkeihin, jos rengaskoko on sama ja 1:1 vaihde päällä.

Re: Perävälitys

Lähetetty: 04 Maalis 2009 21:28
Kirjoittaja Puu Tiainen
vjk55 kirjoitti:Lahti32 kun en nyt muista noita kierroksi miten ne on milläkin perällä, kun ajan seuraavankerran niin katson nuo kierrokset, mutta kyllä sinulla varmaan noilla kierroksilla on isopuoli päällä. Sitä minäkin olen kysellyt jos mulla tuo vaihtaja menee rikki niin mitä sitten tehdään, ei kai mitään jos jää isolle alueelle, mutta jos pienelle miten siirrän sen isolle kukaan ei ole siihen vielä vastausta antanut.
En muista tuota perän rakennetta, mutta tässä Volvo-Eaton tuplaperä.
Osa nro. 43 Sliding Clutch ilmeisesti liikkuu haarukan nro. 18 välityksellä planeetan sisällä. Haarukkaa käytetään sähkömoottorilla jossa on muistaakseni joku kierretanko liikuttamassa haarukkaa.
Tämä on ihan hämärästä muistista kaivettua tarinaa, voi olla jotenkin muutenkin tuo juttu.
Kuva

Re: Perävälitys

Lähetetty: 05 Maalis 2009 01:23
Kirjoittaja Joe Cool
Puu Tiainen kirjoitti:voi perävälityksen päätellä karkeasti näin. Rengaskoko 12/22,5 moottorin kierrokset 2000, suora 1:1 vaihde päälle.
113km/h = perävälitys 3.56
106km/h = perävälitys 3.78
94km/h = perävälitys 4.25
82km/h = perävälitys 4.87
Tämä on harvinaisen lähelle osuva ainakin meidän autossamme. Nimittäin muistin komeasti luvut pieleen ja todellisilla luvuilla tuo vastaa lähes oikeaa tilannetta 2000 rpm -> 80 km/h

Perä on R653 ja taka-akselin tyyppi AD90
Välitys on 4.86 ja saatavilla silloin olisivat olleet vaihtoehdot 3.89-4.38-4.86-5.33

Nyt laskeskelin tuota 3.89 vaihtoehtoa järkevimmäksi nykykäytössä, jos oletin homman oikein, korjatkaa jos on ajatusvirhe, kun en ole ikinä ennen joutunut näitä välityksiä laskemaan:

4.86 / 3.89 = 1.25 ja tästä laskin että 1:1 vaihteella (5) :

4.86 -> 2000 rpm = 80 km/h
3.89 -> 2000 rpm = 100 km/h
-> 1800 rpm = 90 km/h
-> 1600 rpm = 80 km/h

Ko. G776 laatikon vaihteiden laskin vastaavan muutoksen jälkeen tilannetta, jossa nykyperällä olisi taas 1,25 x harvemmat välitykset. Näillä teoreettisilla laskelmilla yritin hahmottaa vaihteiston soveltuvuutta maantie, maaseutu ja kaupunkiajoon.

"4.86" "3.89"
1. 5.20 -> 4.16
2. 3.11 -> 2.49
3. 1.86 -> 1.49
4. 1.28 -> 1.02
5. 1.00 -> 0.80

Eli ykkönen menisi nykyisen 1-2 puoliväliin ja 4. vastasi melko tarkalleen nykyvitosta ja vitonen olisi komea ylivaihde. Auto jaksaa lähteä nyt lasti päällä tasamaalta 2:lla, joten ei kai tuo 1. menisi vielä liian harvaksi, vai mitä sanoo raati? Vai menikö / meneekö jossain metsään jo laskelmissa?

Moottorihan tuossa on siis se 82 7,8L "pikkulohko" DS805, josta turbolla pitäisi irrota manuaalin mukaan 210hv/2400 rpm. vihr/kelt raja on 2000 ja kelt/pun raja on 2400 rpm. Max vääntö on 1400 rpm 74 kpm. Ja järkevät kierrosnopeudet maantielle siis hakusessa, koska keikkabussi kulkee pääosin vaan maanteitä nopeudella 80-90 km/h

Entä ovatko nuo R653 - 3.89 paketit miten harvinaisia ja kiven alla, vai löytyykö joka romikselta ja käyvät aina heittämällä AD90 -taka-akselistoon :D

Re: Perävälitys

Lähetetty: 05 Maalis 2009 08:01
Kirjoittaja B9M
Omassa B9M:ssä 245hv ja 7??Nm/1400r/min. Vaihteet 6+1. Alunperin perä 4:25 vaihdettiin 3:56> kierrokset laski n300r/min joka vaihteella samalla nopeudella.
Joe Cool kirjoitti: Eli ykkönen menisi nykyisen 1-2 puoliväliin ja 4. vastasi melko tarkalleen nykyvitosta ja vitonen olisi komea ylivaihde. Auto jaksaa lähteä nyt lasti päällä tasamaalta 2:lla, joten ei kai tuo 1. menisi vielä liian harvaksi, vai mitä sanoo raati? Vai menikö / meneekö jossain metsään jo laskelmissa?
Perän vaihto toi omassakin ykkösvaihteen tarpeelliseksi. Pakki vain tuntuu välillä vähän liian pitkältä kun pitää kääntäen tarkasti peruutta.
Joe Cool kirjoitti: Moottorihan tuossa on siis se 82 7,8L "pikkulohko" DS805, josta turbolla pitäisi irrota manuaalin mukaan 210hv/2400 rpm. vihr/kelt raja on 2000 ja kelt/pun raja on 2400 rpm. Max vääntö on 1400 rpm 74 kpm. Ja järkevät kierrosnopeudet maantielle siis hakusessa, koska keikkabussi kulkee pääosin vaan maanteitä nopeudella 80-90 km/h
Omassakin on tuo paras vääntö ilmoitettu 1400r/min, mutta todellisuudessa tarvii min 1700r/min kunnon vääntöön aina tarvittaessa. Mäkisessä maastossa ajan sitten 5 vaihteella eli entisellä 6:lla.

Tv. Ari

Re: Perävälitys

Lähetetty: 05 Maalis 2009 09:41
Kirjoittaja Joe Cool
B9M kirjoitti: kierrokset laski n300r/min joka vaihteella ... Pakki vain tuntuu välillä vähän liian pitkältä ... vääntö ilmoitettu 1400r/min, mutta todellisuudessa tarvii min 1700r/min
Kiitos, juuri tällaisia käytännön kommentteja on hyvä saada. Minulla tuo pudotus olisi kaiketi jopa hieman suurempi vielä. Pakin välitys on nyt 7.29 joten se vastaisi samalla kaavalla -> 5.83. Mikä sinulla mahtaa olla pakin välitys?

Itsekin mietin, että vaihteita tuossa pitäisi kyllä käyttää ihan eri tavalla, mutta toisaalta siksihän ne siinä juuri ovat. Nyt voi tyrkätä 5. tuossa alle 50 nopeudessa eikä keppin juuri tarvitse sen jälkeen koskea. Parhaiten tuo Scaiakin tuntuu vetävän tuolla 1600 päällä, ei vielä 1400:ssa eli menisi juuri parhaalle vetoalueelle tuo maantienopeus. Kyllähän siinä ahtopaineet ja tehot npousevat kierrosten myötä, se tuon vedon paranemisen selittäänee, vaikka voikin väännättää vielä alempaa...

Re: Perävälitys

Lähetetty: 05 Maalis 2009 18:16
Kirjoittaja Puu Tiainen
R653 vetopyörästöön löytyy 3.40 välityskin.
R653 ja R642 taitaa olla muuten samanlaiset, mutta R642:ssa on lukon paikka valmiina ja erilaiset välitykset.

Re: Perävälitys

Lähetetty: 05 Maalis 2009 22:07
Kirjoittaja motoku
vakavin ongelma harvan perän asentamisen jälkeen on se, että 1. ja varsinkin pakki muuttuvat todella nopeiksi :( ahtaat manöveerit vaativat koko ajan luistattamista kytkimellä. mullakin on vain se "rahtiperä" jolla kierrokset n.1750/90km/h, silläkin vaatii hyvät senssit ennenkuin voi peruuttaa kytkin ylhäällä.
leikittelen usein mielessäni ajatuksella nopein perä+ kuorma-auton 10-vaihteinen aluevaihteisto. siinä ala-alueen pakki ja kaikki eteenpäinajovaihteet sopisivat hienosäätöön ja tihittyis vaihteiden välit sen verran, että pystyis aina ajeleen siinä 1200-1500r/min. usein ajelemme pieniä seututeitä, joille 4 on aika hidas ja 5:lla kierrokset roikkuu 1000-1200r/min. voimaa ja vääntöä riittää vaikka vähän lainaankin, mutta eihän se erityisen hyväksi ole jurnuttaminen ainaskaan kardaanille...

uskoisin tällä "meidän perävälityksellä" 8-litraisen vielä kulkevan, jos nopeimman laittaa, pitää käydä myös asiansa osaavan dieselasentajan juttusilla :lol: :lol: :lol: sieltä löytyy kyllä lääkkeet siihenkin tautiin :!: en tiedä, mitä kaverin 86s:lle tekivät, mutta kertoi vain, että helpommin kulkee mitä heidän harvaperäinen 340hv b10m :lol:

Re: Perävälitys

Lähetetty: 11 Maalis 2009 16:11
Kirjoittaja vjk55
Lahti32 kirjoitti:Mitenkäs tuo välityssuhde saadaan selville mikä siellä nyt on. Jos ajan Volvolla mittarin mukaan 100 kmh :oops: ja mittarivirheen huomioiden on nopeus 90 kmh, kierrokset 1700r/min niin onkohan tuossa nyt pieni vai iso puoli päällä, perävaihtaja ei toimi. Voiko vaihdetta käsin vaihtaa mitenkään jos siellä olisi reservissä isompi vaihde vielä :roll: (toiveuntako vain) :D vjk55, sullahan on täsmälleen samanlainen auto, mitenkä siinä on kierrokset 90kmh vauhdissa jänisvaihde päällä
Vastaus Lahti32 No nyt olen ajanut tuolla omalla bussillani ja pitkäperä päällä 5 vaihde ja nopeus navikaattorin mukaan 92 km /tun. kierrokset olivat 1700r/min. Tämän mukaan sinulla on pitkäperä päällä. Minä käytin bussin myös katsastuksessa ja kaikki oli muuten hyvin, mutta etujarru letkut olivat pykineet piloille ja käski vaihtamaan. Vein heti samana päivänä bussin Jyväskylän Volvolle ja kun vaihtoivat letkut niin oikeanpuoleinen etupyörän jarrukello oli ruostunut ihan piloille joten siihen piti vaihtaa myös kello. Noissa etupyörissä on kalvokellot ja takapyörissä jousikellot. Samalla vaihdatin volvolla polttoainesuotattimet niitä on 2 kpl. ja moottoriöljyt ja suodattimet. Tänään käytin katsastuskonttorilla näyttämässä, että etu letkut on nyt vaihtettu. Ukko katsoi ja sanoi hyvä on ja bussi on nyt katsastettu. Katsastus maksoi 169 Eur. ja letkujen katsomisesta antoi alennusta otti siitä vaan 8 Eur. Katsastus yhteensä 177 Eur. Mutta Volvolle meni sitten vähän suurempisumma. ( Ei tämä harrastus ole kovin halpaa, mutta kivaa ).

Re: Perävälitys

Lähetetty: 23 Huhti 2009 23:17
Kirjoittaja Joe Cool
No niin, nyt on perä vaihdettu 3.89 perään. Ajoin tänään uudella perällä reilut 100 km ja kylläpä oli kulku letkeää :D :D Hujautin moottoritiellä rekastakin ohi, kun tähän asti ovat vain rekat ohitelleet minua :shock:

Vaihteita saa ja voi käytellä ihan mukavasti ja nelosella voi nyt vedättää 80 asti, eli tuli yksi ajovaihde lisää. Muutenkin näppi-/perstuntuma vaihteisiin parani, kun kiihdyttää, niin on jo sopivan tuntuista vaihtaa kun pääsee vihreän ja keltaisen rajalle 2000 rpm, aiemmin kun meinasi väkisin tulla kierrätetyksi lähdöissä liian pitkälle.

Muutos oli kyllä radikaali, tosin ihan lasketun mukainen. Nyt kulkee 90 km/h 1800 rpm, joten keltaiselle ei tarvitse mennä missään vaiheessa :!: Noissa vähäisissä peruutteluissa ja parkkeerauksissa eivät ykkönen ja pakki tuntuneet vielä karkaavan käsistä :) Eli erittäin tyytyväinen olen :!:

Mutta yksi kysymys tietäjille, missä saisi täällä pk-seudulla säädätettyä nopeusmittarin uusille välityksille? Onko joku suositeltava piirturihuolto tms? Navigaattori kojelaudassa kertoo kyllä nopeuden, mutta saisihan se omakin nopeusmittari toimia. Nyt näyttää 70 kun nopeus on 90.

Re: Perävälitys

Lähetetty: 28 Huhti 2009 09:57
Kirjoittaja Joe Cool
Joe Cool kirjoitti: missä saisi täällä pk-seudulla säädätettyä nopeusmittarin uusille välityksille?
Sain yhden vinkin Raskoneen huollosta ja soittelinkin sinne. Maksaa kuulemma 250-300e jos on mekaaninen ja vajaan satasen jos on sähköinen nopeusmittari/piirturi. Eipä oikein kannata 300 maksaa moisesta, kun navigaattori kerto nopeuden. Pitää varmaan panna mittariin tarrat 40, 60 ja 80 kohdille, niin tulee halvemmaksi.

Mutta jos joku osaisi neuvoa vaikka jonkin firaabelina ko. kalibroinin tekevän, niin saa panna YV:tä tulemaan :)

Re: Perävälitys

Lähetetty: 28 Huhti 2009 10:37
Kirjoittaja Reddewil
Joe Cool kirjoitti:
Joe Cool kirjoitti: missä saisi täällä pk-seudulla säädätettyä nopeusmittarin uusille välityksille?
Sain yhden vinkin Raskoneen huollosta ja soittelinkin sinne. Maksaa kuulemma 250-300e jos on mekaaninen ja vajaan satasen jos on sähköinen nopeusmittari/piirturi. Eipä oikein kannata 300 maksaa moisesta, kun navigaattori kerto nopeuden. Pitää varmaan panna mittariin tarrat 40, 60 ja 80 kohdille, niin tulee halvemmaksi.

Mutta jos joku osaisi neuvoa vaikka jonkin firaabelina ko. kalibroinin tekevän, niin saa panna YV:tä tulemaan :)
Melko kallista. Tuli mieleen että sullakin on varmaan sähköinen. Tuossa mulla on sellanen vaijeri vaihelootasta nyrkin kokoseen mötikkään, joka on komiasti nipparilla kiinni painelinjoissa runkopalkin suojassa. Siitä kai tuo mittari kalibroidaan kun siinä kerran oli plommilla sinetöity "ruuvi". Nopeustieto jatkaa tuosta sitten piuhalla mittarille, tai no mikspähän sitä ei vois kalibroida suoraan mittaristakin...