Perävälitys

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Poliisi ei voi (vielä ainakaan) sakottaa ylinopeutta kiekosta. Siis suomessa ei sakoteta, mutta oliko se esim. saksassa ne kai voi...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Tästä on jo aiemminkin taidettu keskustella, mutta ei matkailuautossa Suomessa tarvitse käyttää piirturia vaikka sellainen olisikin. Eri asia on linja-autoina rekisteröidyt vehkeet. Eikä niiden kiekoistakaan taideta vahtia muuta kuin lepoaikojen noudattamista. Lepo- ja työaikarajoitukset taitavat koskea myös yksityiskäytössä olevaa linja-autoa, eli ehkei kannata ajaa "yhtäsoittoa" Hesasta Utsjoelle...
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Pilotti kirjoitti: ei matkailuautossa Suomessa tarvitse käyttää piirturia vaikka sellainen olisikin.
Onhan tästä keskusteltu ja viimeisin keskustelu kertoo näin: viewtopic.php?f=6&t=2042

Keskustelussa todetaan mm näin :
Ajopiirturia ei vaadita eikä kuljettajiin sovelleta ajo- ja lepoaikasäännöksiä liikenteessä, jossa käytetään
-matkustajien kuljetukseen tarkoitettuja ajoneuvoja, jotka rakenteeltaan tai varustelultaan soveltuvat kuljettaja mukaan lukien
enintään yhdeksän henkilön kuljetukseen;
näin se oli ennen 1.1.2009 alkaen Suomikin ryhtyi noudattamaan siirtymäajan viimeisenä päivänä EU-työaika ja lepoaika direktiiviä.
Saksassa ja Ranskassa nämä määräykset ovat olleet voimassa jo 1.1.2006 alkaen
Espanjassa sakko on 5000€, yksi Suomalainen yritti sielläkin olla tietämätön.
Samaisessa keskustelussa ei kukaan ole vielä saanut Suomessa sakkoa tai edes huomautusta, mutta miten tämä nyt stten oikeasti kehittyy Suomalaisessa liikenteenvalvonnassa. Siksi tästä olen nyt huolehtimassa omalta osaltani autoa EU-kuntoon... :) :twisted:
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

No niin, nyt on mittari / piirturi tarkka taas 8) Suuret kiitokset kaikille asiassa auttaneille ja erityisesti PuuTiaiselle, jonka taulukosta oli ratkaiseva apu. Sain lopulta hankittua taulukon avulla toisen käytetyn adapterin, jossa olivat oikeat rattaat väärässä järjestyksessä :D Sitten vain rattaiden irti ja paikalleen naputtelua, rasvausta jne ja kaikki toimii!

Tämä ei tosiaankaan ole helppoa tänä päivänä ostaa tätä palvelua - tai helppoa se on, mutta törkykallista :twisted: Tuntuu, että pk-seudulla on yksi monopolifirma, jota kaikki suosittelivat. Siellä palevelu oli kyllä ystävällistä, mutta yksioikoista. Emme myy osia, auto tänne, ajamme testiradan ja tilaamme sitten oikean adapterin. noin 300e kiitos :shock: :shock:

Erityismaininnan ansaitsee kyllä eräs firma, joka ensin sanoi, että eivät tee ja suositteli myös tätä xxx-firmaa. Kun kerroin tilanteen vanhasta harrastepohjaisesta matkailuautosta ja sanoin sitten etisiväni käytetyt rattaat jostain, koska en maksa 300 e tuosta - niin kaveri soitti 5 minuutin kuluttua takaisin, vaikken edes jättänyt mitään soittopyyntöä. Hän antoi erään kaverin nimen, joka on tehnyt adaptereita paljon aikoinaan. Soitto tälle ja irto-osia alkoikin löytyä :D Ennen irto-osien hankintaa ehdin kuitenkin saada puhelun purkuosa-adapterista, jonka kävin sitten hakemassa.

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Nyt mittari pelaa taas oikein. Ja tulipahan opittua korjaamaan taas yksi uusi asia, jonka olemassaolosta ei ollut jokunen viikko sitten mitään aavistusta :lol:

Ja alkuperäisen aiheen mukaisesti vielä, perän vaihto todella kannatti näistä pikkuharmeista huolimatta. Nyt on kuin eri auto alla :D
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Noin se homma hoituu, kun käyttää maalaisjärkeä.
Mutta oikeasti ammattiliikenteen kalustoa korjatessa tulee ottaa vastuukysymykset huomioon, ajopiirtureiden ropeltaminen on luvanvaraista hommaa, se täytyy tehdä kunnolla ja tarkasti.
Oman auton korjaaminen ja säätäminen on aina tietenkin omalla vastuulla, siinä voi tehdä pieniä joustojakin.
300 euroa on kyllä liian paljon tämmöisessä tapauksessa, täytyy myöntää.
Fiksu pääsee halvemmalla.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Puu Tiainen kirjoitti: ajopiirtureiden ropeltaminen on luvanvaraista hommaa .. Oman auton korjaaminen... omalla vastuulla .. 300 euroa on kyllä liian paljon
Näin se on, firman on otettava tänä päivänä vastuu kaikesta työstään. Valittajia on kohta yhtä paljon kuin Amerikassa :twisted:

Kun juttelin Paimelaan asiasta ja kyselin käytettyjä adaptereita, niin hänellä oli kyllä hyvä teoria tuohon ammattiliikkeen hinnoittelun korkeuteen - siinähän Asentaja joutuu ryömimään vanhan bussin alle, kyllä siitä pitää 300 saada :mrgreen:
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Jos joku vielä pähkäilee tällaisen mekaanisen adapterin kanssa niin viime viikolla hain adapterin Ramin Mittarihuollosta Oulusta ja maksoin sen kalibroinnista 45 euroa.
Tulevaisuus on sähköinen
Miihhali
Rattimajuri
Viestit: 181
Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
Truck: Scania Scala L94
Location: Kihniö
Paikkakunta: Kihniö

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja Miihhali »

Vanha aihe, mutta nyt myös minulla voisi olla ajankohtainen. Tuossa kaupunki pirssissä kun on todella tiheä perä ja vaihteita saa hämmentää koko ajan. Lisäksi maksiminopeus yltää vain juuri 80km/h tienoille. Joten pidempi perä olisi tervetullut.

Täytyisi nyt ensin selvittää toki mitä sielä on paikallaan, mutta osaako joku sanoa mahtaako kuorma- autoissa olla käytetty soveltuvia periä vai täyyyykö etsiä linjuri mallista?

Auto on Volvo B9M -89 mallia.
Nimimerkki B9M:llä ilmeisesti oli vastaavan auton kanssa ihan käytännön kokemuksia? Tästä kuulisin mieluusti lisää..
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Paimelasta löytyy kyllä periä ja saa varmaan neuvoakin sen valintaan.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja B9M »

Miihhali kirjoitti:Vanha aihe, mutta nyt myös minulla voisi olla ajankohtainen. Tuossa kaupunki pirssissä kun on todella tiheä perä ja vaihteita saa hämmentää koko ajan. Lisäksi maksiminopeus yltää vain juuri 80km/h tienoille. Joten pidempi perä olisi tervetullut.

Täytyisi nyt ensin selvittää toki mitä sielä on paikallaan, mutta osaako joku sanoa mahtaako kuorma- autoissa olla käytetty soveltuvia periä vai täyyyykö etsiä linjuri mallista?

Auto on Volvo B9M -89 mallia.
Nimimerkki B9M:llä ilmeisesti oli vastaavan auton kanssa ihan käytännön kokemuksia? Tästä kuulisin mieluusti lisää..
Apurina olin kun 4:25 vaihtui 3:56:een bussihuollossa. 90km/h oli ennen 1900r ,jälkeen 1600r. :lol: Kulutus ei kumminkaan laskenut kuin litralla, mutta miellyttävämpi oli maantiellä. Sen takia se vaihdettiinkin. Pykäliä oli 6 eli ilman kertojaa. Kulki sitten yli 130km/h missä 245hv kerkes kelata. Vitosella sitten jyrkimpiin mäkiin, :cry: kun oli suunnilleen sama kun alkuperäisellä välityksellä. Mahuri tarttee sen +1700r, että jaksaa vetää.
Akselit vedettiin ulos, kardaani irti ja murikka pöydälle. Lukon osat uuteen murikkaan ja paikalleen. Muistaakseni oli EV85 sarjaa molemmat josta tiesi, että sopivat keskenään. En tiedä onko kuormureissa samoja periä. Miinuksena sitten ylämäkeen peruutettaessa huomas että piteni sekin välitys. :evil:

Nykyinen kiertää ihan saman rajottimella ja kone suoraan perseen alla. Mutta hijaisempi tietty :mrgreen: , eikä mäkiä enää ole löytynyt :shock: 8 pykälästä käytän kolmea 4,6,8 T. Ari
#048
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jos tallessa volvo "vetopyörästössä" on messinkikilpi jossa tyyppi sekä välitys , välitys muodossa
tiheät 4, xx/ 1 tai harvemmat ns "maantie" 3,xx/1 ja tyyppi EV ( kaksinumeroa ja kirjain josta
selviää koko sekä mahdollinen tasaup lukko). Lisäksi voi pienenvetopyörän akselinpäästä löytyä
hammasluvut, mutta se vaatii kardanin irroituksen.


Noista kiekko piirturin levyistä ei poliisit ole koskaan nopeuksita "muuta kuin näyttänyt että onko
tuossa mennyt yli 95" ,,tarkoitti nopeudenrajoitinta (89), kai jonkin asteen epäily onko toiminnassa.
Lepo ja ajoaikoja poliisit ja työsuojelijat tarkkailee tienpäällä kiekoista
Jos haluais todistaa piirturilla esim tilannenopuden esim kolaripaikalla, seon ollut mahdollista
edellytys että ajopiirturi sinetöity ja tarkastus voimassa ja autossa vetorenkaat piirturiin merkityn
kokoiset, ei ehkä poliisin tutkalukua vastaan kannata todistella...
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja B9M »

Kuva
#048
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Suomessa on asetuksella säädetty että eu-direktiiviä ei sovelleta yksityiskäytössä olevaan ajoneuvoon (linja-autossasaattaa olla poikkeamia) Esim. 8,5 tonnia painava Morelo saadaan rekisteröidä ilman piirturia uutenakin. Tulli on tämän kumonnut määräyksellä.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Miihhali
Rattimajuri
Viestit: 181
Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
Truck: Scania Scala L94
Location: Kihniö
Paikkakunta: Kihniö

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja Miihhali »

Kai tuon perän tyypin ja välityksen saa jostain merkkiliikkeen tietokannoista selville? Kun olihan se tuo tyyppikilpi tietenkin jäänyt jo matkan varrelle. Osaako joku sanoa mitä eroa noissa volvon pyörästöissä on ihan käytännössä eri mallien välillä eli ev80/ev85/ev90? Kokoa, ilmeisesti? Mutta käytännössä mistä mitattuna, sopivatkohan ristiin?
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Volvo asiantuntijat voi vahvistaa tai kumota allaolevan textin

Rattaiden ja laakerien koko, ts moottorikoon ( hv/ vääntöm) mukaan vetop koko, varmuudella tiedän 80 käytetty on 9-10 M autoissa ja puoliperän veturissa oli90 jossa 12 moottori,( epäilen että kuorma autot 10 koneella oli 85 tai 90, jos akseliperällä) jos autosta löytyy ns kantakortti siitä selviää perä koko ja välitys, ellei volvoliike rek numerolla löytyy mitä ollut alkup autossa.
Epäinen että vetoakselin koko muuttuu myös peräkoon mukaan, mutta ei kokemusta, se että
mahdollisesti pyörännapa ero jos esim pulttikokoero, ehkä takasillassa ei eroja.


Odotetaan volvo miesten tieto
Miihhali
Rattimajuri
Viestit: 181
Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
Truck: Scania Scala L94
Location: Kihniö
Paikkakunta: Kihniö

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja Miihhali »

Miihhali kirjoitti:Kai tuon perän tyypin ja välityksen saa jostain merkkiliikkeen tietokannoista selville? Kun olihan se tuo tyyppikilpi tietenkin jäänyt jo matkan varrelle. Osaako joku sanoa mitä eroa noissa volvon pyörästöissä on ihan käytännössä eri mallien välillä eli ev80/ev85/ev90? Kokoa, ilmeisesti? Mutta käytännössä mistä mitattuna, sopivatkohan ristiin?
No nyt tuli käytyä "Volvolla" kysymässä tietoja, ja jotain sieltä saikin tietoon. Eli seuraavanlaiset tiedot.

UTV 4.87 4.87 ilmeisesti välitys?
4.87/CTEV87 mitähän tuo jälkimmäinen tarkoittaa?
obsolet jotain sanoi tästä, mutta ei jäänyt mieleen
RAEV85 tämän sanoi olevan taka-akselin tyyppi?

Eli mahtaako tuo vetopyörästö nyt sitten olla malliltaan EV85 ja välitys on tuo 4.87?
Eroa ev80, ev 85, ev90 ei osannut kertoa volvolla. Täytyypi varmaan käydä tuossa läheisellä kuorma-auto purkaamolla kyselemässä, josko heillä olis vähän enemmän tietoa asiasta.
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja Iski »

Wesinin Tonilla Urjalassa on purussa useampi Volvo ja mahureita kai kaikki, löytyisköhän sieltä sopivaa perää ja toki muitakin osia.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Miihhali
Rattimajuri
Viestit: 181
Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
Truck: Scania Scala L94
Location: Kihniö
Paikkakunta: Kihniö

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja Miihhali »

Kävin eilen vähän kyselemässä neuvoa tuossa läheisellä kuorma-auto purkaamolla. Ja kyllähän sieltä tietoa saikin, laitetaan nyt tähänkin vastaisuuden varalle muille ja omaksikin muistiksi.

Eli tuo ev80 -> ev85 sovittaminen vaatisi kardaaniin lisää pituutta, ja ilmeisesti ev90 on sitten jo kaikin puolin isomman kokoinen, että pitäs vaihtaa jo koko takasilta.

EV85 käytetty kuorma-autoissa myös, ainakin "10" malleissa. Ja tuo omastakin ajokista löytyvä 4.87 välitys kuulemma hyvin yleinen.

Vielä huomion arvoinen juttu, jossain vaiheessa tuossa EV85 vaihtuu vetoakselien boorimäärä suuremmaksi, mutta vuosimalliata ei ollut tarkkaa tietoa.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja B9M »

Mulla on pihalla tuo murikka josta edellä oleva kyltti. Kait jo 10v lavan päällä kuparitahnalla ruutattuna pussissa suojatun kopan alla 251k ajettuna. Mitä sitten laakereille aiheutunut "varastoinnista" :roll: T. Ari
#048
Miihhali
Rattimajuri
Viestit: 181
Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
Truck: Scania Scala L94
Location: Kihniö
Paikkakunta: Kihniö

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja Miihhali »

Parantuishan se tuollakin välityksellä jo..
Täytyy nyt selvitellä vielä, kun tuossa olis yhdellä tuttavalla kuorma-auto josta joutais perä, jos vaan osuu tyyppi ja välitys kohdilleen.
Miihhali
Rattimajuri
Viestit: 181
Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
Truck: Scania Scala L94
Location: Kihniö
Paikkakunta: Kihniö

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja Miihhali »

Miihhali kirjoitti:Parantuishan se tuollakin välityksellä jo..
Täytyy nyt selvitellä vielä, kun tuossa olis yhdellä tuttavalla kuorma-auto josta joutais perä, jos vaan osuu tyyppi ja välitys kohdilleen.
Nyt näyttäis siltä, että olis juuri sellanen mitä on etsittykin. Jos ei ole muutoksia tehty matkan varrella niin pitäs olla EV85 ja 3.56 välityksillä. :)
Miihhali
Rattimajuri
Viestit: 181
Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
Truck: Scania Scala L94
Location: Kihniö
Paikkakunta: Kihniö

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja Miihhali »

Joo tuollanen 3.56 "perä" löytyi ja tänään saatiin vaihto valmiiksi. Päästiin koeajollekkin ja kyllähän on kuin eri auto! Nyt saa päästellä hymyssä suin. :)
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja B9M »

Miihhali kirjoitti:Joo tuollanen 3.56 "perä" löytyi ja tänään saatiin vaihto valmiiksi. Päästiin koeajollekkin ja kyllähän on kuin eri auto! Nyt saa päästellä hymyssä suin. :)
Tunteen muistan itekkin :D Renkaan ympyrämitta ja joku guru paineleen nappeja mittariin :D , niin saa nopeuden kohilleen. Mulla heitti 2km/h. T. Ari
#048
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Perävälitys

Viesti Kirjoittaja eagless »

Minkähän hintanen operaatio on harvemman perävälityksen vaihto noihin yleisimpiin volvoihin ja scanioihin?
Eli hinta arviota osille ja työlle?
Vastaa Viestiin