Talvisäilytys

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Moi


Onko hyviä vinkkejä mitä tulisi ottaa huomioon kun valmistelee bussin talvisäilytystä?





Lähinnä tulee mieleen tuommosia asioita:




1. Akkujen säilytys, sisällä lämpimässä vai paikallaan ladattuna. Kuinka usein olisi ladattava?

2. Sisäilman kosteus. Kattoluukku raolleen vai mikä olis hyvä konsti välttää huonon ilman aiheuttamat vauriot

3. Moottorin käynnistely. Onko tarpeenkaan talven aikana, onko enemmän haittaa kuin hyötyä

4. Pressu bussin päälle. Pysyis varmemmin vesi ulkopuolella. Pitääkö jättää irti katosta vai laitetaanko vaan auton päälle? toisaalta jos keksii lähtä kesken talven jonnekin pressu saattaa olla huba repiä lumen kanssa pois

5. Nostaisko pukeille. Meidän Volvo köllöttää kuskin kyljellään lepotilassa. Luulenpa että tuo osaksi johtuu viime talvesta kun parkkipaikka oli
kallellaan

6. Tietenki kaikki vesipumput ja putket pitää tyhjentää vedestä. pumpun irrotin varalta viime talveksi ja vein keittiön kaappiin turvaan. Syylärinveden pakkaskestävyys kannattanee kans tarkistaa.

7. Muita huomioitavia juttuja?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1453
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

Mielipiteitä talvisäilytyksestä.

1. Ladatut ehjät akut pitää virtaa, jos niitä ei joku kuluta, eli miinuskaapelit irti. Vie aikaa noin 3 min ja saman verran kun kytkee uudestaan. (Omassa vie virtaa koko ajan piirturi, jänniteenmuunnin ja päävirtakytkin)

2. Tuuletuksella kosteus poistuu, ja kattoluukut raollaan läpiveto tehostuu. Paitsi jos auto on "muovipussissa" telttatallisssa, varmasti homehtuu.

3. Moottori aina käynnsistettäessä normaaliin lämpötilaan ja autolle pikku jalottelua. Omalla aina 50 metrin ajolla edestakaisin kiihdyttelyä ja jarruttelua 4-6 viikon välein.

4. Parempi aina jos katos päällä, mutta ilmarako pitäisi olla. Unelma olisi iso vanha heinälato, ilma kiertäisi hyvin ja katto päällä.

5. Rungosta roikottamalla lehti ja ilmajouset saisi lepoa. Renkaatkin pysyisi pyöreämpänä.

7. Eipä tuo seisottaminen hyvää tee. Pitäs vanhan aina kevyesti jalotella säännöllisin väliajoin. Sinun ei tarvi käyttövoimaveron kanssa pelleillä niin kannattais miettiä säästääkö seisonnassa niin paljon. Onhan kiva että auto on aina valmis tulille.
Tv. Ari
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mitä tuo ilmajärjestelmän tenutus on? tenua jonnekin mutta minne?

Tiedä sitten paljonko tulee talven mittaan ajeltua. Parkkipaikka on vaan niinku käärmettä pulloon :( . kun sen sinne kerran peruuttaa saa se olla siellä koko talven :lol:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Mulla saa scanian nostettua 8 cm normaalia ylemmäksi kun painaa nappia. Sitten pölkyt rungon alle ja laskee auton pölkkyjen varaan. Renkaat ei kylläkään jää ilmaan mutta on ne ainaskin vähemmällä kuormalla.

-Jussi-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

lunta tulee

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Täällä onkin sitten satanut lunta :o :o eikä aivan vähää kun kattelin bussin katolle siellä oli 40 senttiä :!: lunta.

Paljonkohan bussin katto kestää lumikuormaa? Kävely katolla onnistuu mutta jokin sanoo että kannattasko astella kattoruoteiden kohdilla... :? :? Meidän bussissa katto on onneksi yhtä peltiä keulasta perään.

En arvannut jäädä odottelemaan lämpimiä säitä, tuollainen 40 senttinen lumilasti kun kastuu saattaa olla kohta kerrossängyt täynnä loskaa:( :( joten kipaisin katolle ja pukkasin lumet alas.

Yhtenä päivänä bussissa käydessäni panin merkille että porrasaskelmapa on matalalla. Kai se pehmytkin lumi sitten aikalailla painaa. Bussi on ollut loppusyksystä pukeilla väsyneeltä puolelta. Väsyyköhän nyt toisenkin puolen jousipakat niin että kun keväällä otetaan pukit pois jäiskö bussi suoraan... :roll:
Tulevaisuus on sähköinen
IZKI
Kuski
Viestit: 25
Liittynyt: 19 Loka 2005 22:53
Location: Janakkala

Viesti Kirjoittaja IZKI »

Täällä hyvinkäänsuunnalla lunta on tullut tasaiseen tahtiin joulukuun alusta. Pihallamme on puoleen reiteen ja jotakuinkin samanverran 50-60cm nuoskalunta lapioin toistamiseen bussin katolta toissapäivänä. Oli aika painavaa kun oli lämpötila nollassa, mutta katto kyllä kesti sen, eli oletettavasti juuri enempää kuormaa ei normaaliolosuhteissa kyllä pääse kertymään. Oma arvioni on että lunta oli reippaasti yli tonnin. Enpä usko että busseista katot hevin romahtaa vaikka koko talven antaisi lunta sataa.

Samalla veivasin käyntiin ja ekalla lähti nätisti. Kytkin on täysin tunnoton, eli löysä???, mutta jarruihin tuli paineet.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Muistelen että koulussa olisi ollut laskelmana että talojen kattotuolien tulee kestää 350kg/m2. Se kai sitten vastaa lumen painoa jollain keskiarvolla laskettuna. Aikas lailla pitää kestää. Jos bussi on vaikka 12m x 2,5m=30m2 ja 30m2 x 350kg= 10500kg Härregyyd..
Vastaa Viestiin