Lämmitysputkisto

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Lämmitysputkisto

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Terve

Onko kellään käsitystä miten toimii bussin patterikierto :?:

Monta iltaa olen lampun kanssa putkireittejä tutkinut mutta on jäänyt askarruttamaan miten moottorin vesipumpulla vedet kiertää. Onkohan Volvossa patterikierrolle oma pumppu vai onko siinä joku ohituskiertosysteemi? Saakohan mistään toimintaperiaatteesta kaaviota? Tekeekö putkiston koritehdas vai alustan valmistaja? Ainakin meidän autossa putkia risteilee siihen malliin ja haaroittuu vähän joka kohdasta että joku kaavio pitää kaverina olla. Epäilisin että koritehdas olis tähän osallinen :roll:

Rupesin rakentelemaan sähköpatruunaa yhdistettynä talon lämpöjohtopumppuun. tarkoitus olis lisätä siihen vielä pieni webasto 5,2 tai 9 kw riippuu nyt kumman saa edullisemmin hommattua. Olis huba tietää mihin väliin pumput ja lämmittimet kytkee.
Tulevaisuus on sähköinen
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Kyllähän nuo patterisysteemit on koritehtaan omia suunnitelmia . Helpointa saada hiukankaan "järkeä" putkituksiin on varmaan lähteä tutkimaan moottorilta päin . Sieltä löytyy (pitäisi :o )lämmityksen lähtö- ja paluu putki/letku . sen jälkeen on koritehtaan suunnittelijan aivoituksia , haaroituksia sulkuja ja takaiskuja ehkä vähän helpompi ymmärtää (tai joskus sitten ei). Sitkeys palkitaan lopuksi :D :D
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Eikös IRJAssa ole Volvon kone?

Onko siinä moottorilta lähtiessä tavallaan kaksi menoputkea koneen oikealla puolella jotka sitten metrin päässä yhdistyy sellaiseen pöniskään josta taas lähtee paksu menoputki patterikiertoon. Tämä kummastuttaa miksi kaksi menoputkea lähtee koneesta ja mikä se pönttö on, se on n. parin litran vetoinen ja siihen menee paineilmaputki????

Patterikierto kiertää bussin takakautta ja palaa porrasaukon alta syylärin paksuun putkeen. Sehän on yksinkertainen homma mutta tuo koneen putkijärjestely ihmetyttää. :?

Vesipumpulta lähtee ranteen paksuinen putki syylärille ja se palaa sieltä samanlaisella putkella takasi vesipumppuun.

Lämmitysmenoputket lähtee eri mötikästä. Mikähää se mötikkä on? :shock:
Tulevaisuus on sähköinen
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Viesti Kirjoittaja IRJA »

IRJAssa on tosiaan Volvon kone .
Nyt kyllä puhun putkituksista aivan muistin( aina ei kauhean hyvä ) varassa . Kyllä meilläkin lähtee kahdella eri putkella termostaatti systeemistä joista toinen tulee lämmityslaitteen termostaatin jälkeen . Siellä tosiaan on neljä! termostaattia joista yksi on lämmitys/patteriverkostoa varten . Meillä putket on vain yhdistetty ja jatkuu webaston kautta pattereille omatekoisen huonetermostaatti/sulkuventtiili hässäkän (voidaan asuttaessa sulkea moottori pois webaston kierrosta ja ajettaessa huonetermostaatti huolehtii sisälämmöstä moottorin kierrolla) kautta pattereille . Paluu on jäähdyttäjältä tulevaan alavesiputkeen (tai vaihtoehtoisesti suoraan webastolle asuttaessa) . Voisikohan tuo pieni letku sinun "pöniskässä" liittyä systeemin automaatti ilmaukseen ja johtaa kumminkin esim paisuntasäiliöön? Paineilmaa en oikein ymmärrä lämmityssyateemissä . Tämä on kyllä vain arvaus .
Jatka tutkimista kyllä siihen systeemiin joku "järki"lopulta löytyy .

ps. jäähdyttäjän "ylävesiletkuputki" lähtee meillä suoraan termostaattikotelosta.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Eli käsitinkö oikein että koneesta on mahdollisuus lähteä useammalla menoputkella mutta korinvalmistaja on nämä lähdöt sitten yhdistänyt koska ei ole niitä tarvinnut? Se tuntuisi järkeenkäyvältä koska "pöniskän" jälkeen putkikoko on puolta paksumpaa. Ja vielä että se "mötikkä" josta putket lähtee olisi jonkinlainen termostaattikotelo? Kattelin että meilläkin on todella neljä lähtöä joista kaksi tulpattu ja loput kaksi yhdistyy sitten.
Ja paluu alavesiputkeen.

Tähän asti selevä homma :?

Nyt kun laitan webaston tarvii siis laittaa se meno ja paluuputken väliin siten että jollain 3-tie venttiilillä saa vetet kiertähää koneeseenkin tarvittaessa.

Eli järkiä löytyisi. :P Jos olisin koritehtaan putkimies rakentelisin kyllä putket selväpiirteisimpiin paikkoihin kun nuo klemmarit yms ruostuvat osat on niin hankalissa paikoissa että meinaa olla vaikea huoltaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Tämä topikki tuntui aluksi "kaukaiselta" mutta nyt kun itse painii saman asian kanssa niin tulee paljon lisä kysymyksiä?.. minkä takia pattereihin on 2 meno ja 2 paluu linjaa(patterin sisällä linjat ilmeisesti yhtyy..).. siis onkohan se vaan tehty sen takia että virtaus nopeus on suurempi pienemmässä putkessa kuin että olisi yksi iso putki... ja tätä kautta lämmön tasainen jakautuminen on parempi kuin että "yksiputki" järjestelmällä alkupää on kuuma ja loppupäähän jää mitä jää...oliko selväst,i no oma pää on ianakin aivan sekaisin..
Vastaa Viestiin